Tag: Bărbatul care aduce fericirea

  • “Bărbatul care aduce fericirea”

    “Bărbatul care aduce fericirea”

    Îmi văd romanul nu numai ca pe o poveste despre cum
    îți cauți locul în lume, ci și despre cum poți găsi prin narațiune calea spre
    celălalt. Aşa spune Cătălin Dorian Florescu despre cel mai recent roman al
    său, Bărbatul care aduce fericirea, apărut la Editura Humanitas, în
    traducerea Marianei Bărbulescu. Nu este prima dată când autorul, născut la
    Timişoara, psiholog de formaţie, emigrat din România din timpul comunismului,
    pe când avea cincisprezece ani, spune că literatura şi viaţa sunt într-o aşa
    strânsă legătură. În prezent, Cătălin Dorian Florescu trăiește ca scriitor
    liber profesionist la Zürich. A publicat romanele Wunderzeit (Vremea
    minunilor, 2001), Der kurze Weg nach Hause (Scurtul drum spre casă, 2002) și
    Der blinde Masseur (Maseurul orb, 2006). La Editura C.H.Beck au apărut
    romanele Zaira (Zaira, 2008) și Jacob beschließt zu lieben (Jacob se
    hotărăște să iubească, 2011).

    A fost distins cu numeroase premii – printre
    altele cu Premiul Anna Seghers și în 2011 cu Swiss Book Prize, cea mai bună
    carte a anului în Elveția. În anul 2012 i s-a decernat Premiul Josef von
    Eichendorff pentru întreaga activitate literară. Despre acest cel mai recent
    roman, Bărbatul care aduce fericirea, Elke Heidenreich de la Stern a scris: un
    roman fulminant despre un secol de rătăciri, izgoniri, evadări, de căutare a
    norocului… Un roman în care abundă fantezia, frumusețea și imaginile
    fantastice. Florescu a dovedit și până acum că este un povestitor talentat.
    Aici ne oferă culmea creației sale. Trei generații și două povești împletite
    într-un fir care pendulează peste Atlantic, între East River și Dunăre, între
    Sulina și Coney Island, între Broadway și o leprozerie dobrogeană. Pe fundal se
    profilează, în secvențe memorabile, freamătul Americii de început de secol XX,
    peisajul sălbatic al Deltei, tragedia Turnurilor Gemene și crâmpeie din România
    de ieri și de azi. Vocile cărora Cătălin Dorian Florescu le dă glas – Ray,
    artist de vodevil de pe Coasta de Est, și Elena, crescută în orfelinate și
    familii adoptive, lucrătoare într-o fabrică de textile – continuă să rezoneze
    în mințile și inimile cititorilor și după deznodământul magistral.

    Romanele lui
    Cătălin Dorian Florescu au o rădăcină solidă în realitate. De exemplu, personajul
    central al romanului Zaira a fost o celebră păpuşăreasă şi actriţă din
    Timişoara, care s-a stins în urmă cu doi ani. De aceea, documentarea are un rol
    foarte important în elaborarea cărţilor sale. Pentru Bărbatul
    care aduce fericirea, Cătălin Dorian Florescu s-a împărţit timp de aproape trei
    ani între Europa şi America, între Delta Dunării şi New York. Ne-a povestit cum
    se trezea la patru dimineaţa, odată cu pescarii, ca să-i însoţească pe aceştia
    în călătoriile lor, documentând astfel personajul Elenei. Numai că, fără o
    viziune asupra vieţii, materialul adunat nu poate fi transformat în roman, asta
    este părerea scriitorului Cătălin Dorian Florescu. Track: Şi în momentul de faţă mă
    aflu la Bucureşti, sunt aici de vreo două luni. Anul trecut am stat aici cam
    două luni, într-o încercare de a înţelege acest oraş care nu este oraşul meu,
    eu m-am născut la Timişoara. Am încercat să înţeleg atât cât se poate înţelege
    din Bucureşti, i-am văzut părţile frumoase, dar şi pe cele mai puţin frumoase,
    am încercat să-i înţeleg istoria, pentru a reuşi poate să scriu un roman care
    se petrece aici. Mă ajută foarte mult munca de cercetare, mă arunc în această
    muncă de cercetare, merg la faţa locului, discut cu oamenii, mă implic foarte
    mult. Şi acest lucru provine din formarea mea de psiholog, care rămâne pasiunea
    mea pe lângă scris. Este o formare umanistă care implică nişte lucruri foarte
    importante pe care eu le cultiv şi în viaţa de zi cu zi. Adică relaţionarea,
    modul de a mă oferi celuilalt, dialogul, curiozitatea, curajul de a te cunoaşte
    pe tine însuţi. Am în vedere toate aceste aspecte când fac documentare pe un
    subiect. Apoi, când îmi scriu cărţile, încerc să uit de toate astea, pentru a
    folosi, la fel cum fac şi alţi scriitori, numai common sense-ul. Şi mă
    focalizez pe a observa felul în care se comportă oamenii, pentru că unii aleg
    să rămână umani în toate marile încercări de viaţă, iar alţii se dezumanizează.
    Această mare poveste a existenţei mă interesează. Este o poveste pe care eu o
    reiau în fiecare roman al meu, şi o îmbogăţesc la fiecare roman cu un nou
    aspect. Pentru că eroii mei, oameni mici de fapt, încearcă să treacă prin viaţă
    fără să le fie teamă, fără să moară de foame, reuşind să se simtă oameni.

    Am vorbit cu scriitorul şi despre
    această oportunitate pe care ne-o oferă romanul său: de a ajunge, prin poveste,
    la celălalt. Cătălin
    Dorian Florescu. Track: Da într-adevăr, în acest
    roman, în noaptea dinspre 11 spre 12 septembrie, Elena şi Ray se ascund într-un
    mic teatru subteran, pe strada 13 din Manhattan şi încep să-şi spună poveştile
    de viaţă. Şi dacă Elena se întoarce, pe firul poveştii, înapoi cu 100 de ani în
    România, Ray se întoarce, tot cu un secol în urmă, la bunicul lui preaiubit
    dintr-un New York al emigranţilor de la începutul secolului XX. Astfel că, în
    cele din urmă, acest roman este şi un roman despre necesitatea de a povesti,
    poate pentru a se crea o mică poveste de dragoste între cei doi într un moment
    aşa dramatic. Este un roman şi despre necesitatea de a povesti, aşa cum nici
    noi nu scăpăm niciodată de povestire, ne povestim viaţa tot timpul. Important
    este să alegem povestea aceea autentică, povestea aceea în care ne arătăm aşa
    cum suntem, în care riscăm, dar ne expunem. Şi fiecare poveste este compusă, de
    fapt, dintr-un Ray şi Elena care provin din lumi foarte diferite şi au ţeluri
    şi vise foarte diferite. Ca să mă întorc la roman, Ray crede în visul lui
    american, că va deveni o mare vedetă, dar nu va deveni niciodată. Elena, în
    schimb, vine dintr-o lume în care nu are un vis american, o lume foarte dură,
    dar poate că are de învăţat că trebuie să fie mai încrezătoare.