Tag: Barbu Balasoiu

  • “Ti mini tini eșţă Ceaușescu”, premiat la festivaluri internaționale

    “Ti mini tini eșţă Ceaușescu”, premiat la festivaluri internaționale

    Documentarlu “Ti mini tini eșţă Ceaușescu”, tru regia al Sebastian Mihăilescu, fu tiñisitu, tu bitisita a anlui ţi tricu, cu două premii importante – Premiile tră Nai ma bun film ditu Europa Centrală și di Est și Nai ma bună imagine (ţi ălli si cadi a directorului di imagine Barbu Bălășoiu)-, tru cadrul a Festivalui Internațional di Film Documentar Ji.hlava, cum și cu premiul tră Nai ma bun lungmetraj di debut (New Talent Award) la Festivalu DocLisboa. Juriul deadi distincția Best Central and East European Documentary tră maniera ludică tru cari aestu xanaamintă istoria a Româniillei prit metoda reconstituirillei, analizănda tu idyiulu kiro pi aţelli cari u interpreteazdă, tru ună narațiune bazată pi auto-reflecție.”



    Ti mini tini eșţă Ceaușescu easti un melanju experimental di documentar și ficțiune, cari mindueasti s’află motivația di dinăpoia a acțiunilor a tinirlui Nicolae Ceaușescu, aţelu ditu soni dictator român, șeflu di stat a Republicăllei Socialiste România ditu 1967 până la cădearea a regimului comunist, tru 22 di andreu 1989. Tru filmul experimental al Sebastian Mihăilescu, tineri cu ilikii anamisa di 15 și 22 di ani, ţi yin ditu medii diferite, llia parti la audiții tră rolu al Nicolae Ceaușescu tru tinireață, tu giumitatea a añiloru 1930.



    Adolescenții pozează ca tru cadurli di arhivă, transformănda tru ficțiune un singiru di documente oficiale și acționănda născănţă contra a alantoru. Elli s’raporteadză la Nicolae Ceaușescu ași cum vrea s-raporteadza la un personaj di ficțiune, fără idei preconcepute, ambartitănda caracteristitli andicra di mirakili a loru, ditu videala a clișeelor ditu cinematografia comercială. Sebastian Mihailescu, regizorul a documentarului experimental Ti mini tini eșţă Ceaușescu.



    “Voi s’cundilledzu că personajlu a documentarlui a meu nu ari dipu mare ligătură cu personajlu istoric Nicolae Ceaușescu. Alithiulu Nicolae Ceaușescu fu maş ca pretext, tru noima aleapsimu s’ufilisescu un personaj cari easti tru idyiulu kiro caricatural ama și iconic-iconic tru noima pi cari u avu, di exemplu, lider comunist chinez Mao Zedong dupu portretili realizate di Andy Warhol-un personaj ti cari toată lumea ș’da astădz cu părerea, aca nu știe dipu multe ti el ică nu bănă tru comunism. Tihea a mea fu că, colaborânda cu un istoric, avui acces la dosarlu di cadre al tinirului Ceaușescu, dosar ti lu avea Siguranța a Statului, serviciu secret cari funcționă tru România sum aeastă numă până tru 13 brumaru 1940. Când ani vini ideea s’adaru filmul nu cunoșteam aest dosar, minfueamu că va s’adaru unu filmu ti Nicolae Ceaușescu prezentânda-lu ca un personaj iconic, cum spuneam, un personaj pi cari nă imaginăm că-lu știm tuț, ama pi cari nu para lu cunuștem. Añi băgaiu ntribarea cari poati s’interpretează rolul a lui și nu mindueamu un tadi actor interpretânda rolu aestu.




    Ași ñi vini ideea a unui portret colectiv și alepşu perioada ditu bana al Ceaușescu ninti di 1945, perioada tru cari aestu eara ilegalist și feaţi hăpsani, tră itia că ñi si păru ma ofertantă. Ni si păru ună perioadă ma ofertantă tră filmul a meu maxusu că nu avea materiale di arhivă filmate cu Ceaușescu, tu atelu kiro el nu avea importanța ţi avu ma amanatu. Provocarea fu s’recreedzu ică s’creedzu niscănti imagini cari nu există și s’lansedzu ntribarea desi tru un film cari nkiseasti si la aesta idhee poati s’aibă ună cumată di averu. Minduiiu că organizânda un casting dupu cari s’alegu interpreți cari s’aibă idyea ilikie Nicolae Ceaușescu ditu tinireață va s’hibă ună căbili ta s’mi aproliu di averu. Așa organizaiu castingul, caftaiu tineri ditu diverse medii sociale, educaț, ma puțăn educați, tiniri cari abandonara școala, cumbandonata și Ceaușescu, după patru clase, ama și oameni cari ș-dusiră ma largu studiile.


    Vrui, pritu aestu casting s’vedu desi pot s’lu aflu pi tinirlu Ceaușescu, minduinda ama s’aflu și cari vrea s’hibă simiţa aţea a yinitorului dictator, a arăului, s’aflu cum și când s’alăxeaşti un om, ţi ari dinăpoia a unui om ahât di controversat.”


    Ditu distribuția a filmului fac parte actori profesioniști și neprofesioniști: Denis Duma, Dan Hudici, Ionuț Amador Motoi, Mario Sandrino Rădulescu, Mihai Topalov, Cristiana-Alexandra Gheorghe, Cristina Parancea, Alin Ilie Grigore, Zhang Florin-Zhiyuan și alții. Producătorlli a filmului suntu Claudiu Mitcu, Ioachim Stroe și Robert Fița. Documentarlu easti adratu di Wearebasca, cu agiutorlu a Centrului Național al Cinematografiei, tru colaborare cu Societatea Română di Televiziune. Sebastian Mihăilescu (n. 1983) easti absolvent a Universitatillei Naționale di Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale” (promoția 2013), cum și a unui master tru regie di film la idyea universitate. Filmul a lui di absolvire, Apartament interbelic, tru zonă superbă, ultracentrală (scurtmetraj; scenariu Sebastian Mihailescu & Andrei Epure; produs di HiFilm) fu proiectat tru premieră tru 2016 la Festivalul Internațional di Film di la Locarno – Pardi di Domani Competition.




    Autoru: Corina Sabău


    Armânipsearia: Taşcu Lala













  • “Pentru mine tu ești Ceaușescu”, premiat la festivaluri internaționale

    “Pentru mine tu ești Ceaușescu”, premiat la festivaluri internaționale

    Documentarul Pentru mine tu ești Ceaușescu, în regia lui Sebastian Mihăilescu, a fost distins, la finalul anului trecut, cu două premii importante -Premiile pentru Cel mai bun film din Europa Centrală și de Est și Cea mai bună imagine (ce i-a revenit directorului de imagine Barbu Bălășoiu)-, în cadrul Festivalului Internațional de Film Documentar Ji.hlava, precum și cu premiul pentru Cel mai bun lungmetraj de debut (New Talent Award) la Festivalul DocLisboa. Juriul i-a acordat distincția Best Central and East European Documentary pentru maniera ludică în care acesta recreează istoria României prin metoda reconstituirii, analizîndu-i în același timp pe cei care o interpretează, într-o narațiune bazată pe auto-reflecție.



    Pentru mine tu ești Ceaușescu este un melanj experimental de documentar și ficțiune, care încearcă să găsească motivația din spatele acțiunilor tînărului Nicolae Ceaușescu, ultimul dictator român, șeful de stat al Republicii Socialiste România din 1967 până la căderea regimului comunist, în 22 decembrie 1989. În filmul experimental al lui Sebastian Mihăilescu, tineri cu vîrste cuprinse între 15 și 22 de ani, provenind din medii diferite, participă la audiții pentru rolul lui Nicolae Ceaușescu în tinerețe, la mijlocul anilor 1930.



    Adolescenții pozează ca în fotografiile de arhivă, transformînd în ficțiune o serie de documente oficiale și acționînd unii asupra celorlalți. Ei se raportează la Nicolae Ceaușescu așa cum s-ar raporta la un personaj de ficțiune, fără idei preconcepute, însușindu-și caracteristicile sale în funcție de pasiunile lor, prin prisma clișeelor din cinematografia comercială. Sebastian Mihailescu, regizorul documentarului experimental Pentru mine tu ești Ceaușescu.



    Aș vrea să subliniez că personajul documentarului meu nu are prea mare legătură cu personajul istoric Nicolae Ceaușescu. Adevăratul Nicolae Ceaușescu mi-a servit doar ca pretext, în sensul că am ales să folosesc un personaj care este în același timp caricatural dar și iconic- iconic în sensul pe care l-a căpătat, de exemplu, lider comunist chinez Mao Zedong în urma portretelor realizate de Andy Warhol- un personaj despre care toată lumea își dă astăzi cu părerea, chiar dacă nu știe prea multe despre el sau n-a trăit în comunism. Norocul meu a fost că, colaborând cu un istoric, am avut acces la dosarul de cadre al tânărului Ceaușescu, dosar pe care îl deținea Siguranța Statului, serviciu secret care a funcționat în România sub această denumire până în 13 noiembrie 1940. Când mi-a venit ideea să fac filmul nu cunoșteam acest dosar, mă gândeam că voi face un film despre Nicolae Ceaușescu prezentându-l ca pe un personaj iconic, cum spuneam, un personaj pe care ne imaginăm că-l știm cu toții, dar pe care de fapt nu prea îl cunoaștem. Mi-am pus întrebarea cine ar putea să interpreteze rolul lui și nu mi-am putut imagina un actor anume interpretând rolul acesta.


    Așa mi-a venit ideea unui portret colectiv și am ales perioada din viața lui Ceaușescu de dinainte de 1945, perioada în care acesta era ilegalist și a făcut închisoare, pentru că mi s-a părut mai ofertantă. Mi s-a părut o perioadă mai ofertantă pentru filmul meu mai ales că nu există materiale de arhivă filmate cu Ceaușescu, pe atunci el nu avea importanța pe care a căpătat-o ulterior. Provocarea a fost să recreez sau să creez niște imagini care nu există și să lansez întrebarea dacă într-un film care pornește de la această idee ar putea exista o bucățică de adevăr. M-am gândit că organizând un casting în urma căruia să aleg interpreți care să aibă aceeași vârstă cu acel Ceaușescu din tinerețe ar fi o posibilitate de a mă apropia de adevăr. Așa am organizat castingul, am căutat tineri din diverse medii sociale, educați, mai puțin educați, tineri care au abandonat școala, cum o abandonase și Ceaușescu, după patru clase, dar și oameni care și-au continuat studiile. Am încercat prin acest casting să văd dacă-l pot găsi pe tânărul Ceaușescu, încercând însă să depistez și care ar fi sămânța aceea a viitorului dictator, a răului, să descopăr cum și când se schimbă un om, ce se găsește în spatele unui om atât de controversat.


    Din distribuția filmului fac parte actori profesioniști și neprofesioniști: Denis Duma, Dan Hudici, Ionuț Amador Motoi, Mario Sandrino Rădulescu, Mihai Topalov, Cristiana-Alexandra Gheorghe, Cristina Parancea, Alin Ilie Grigore, Zhang Florin-Zhiyuan și alții. Producătorii filmului sînt Claudiu Mitcu, Ioachim Stroe și Robert Fița. Documentarul este produs de Wearebasca, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, în colaborare cu Societatea Română de Televiziune. Sebastian Mihăilescu (n. 1983) este absolvent al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale (promoția 2013), precum și al unui master în regie de film la aceeași universitate. Filmul său de absolvire, Apartament interbelic, în zonă superbă, ultracentrală (scurtmetraj; scenariu Sebastian Mihailescu & Andrei Epure; produs de HiFilm) a fost proiectat în premieră în 2016 la Festivalul Internațional de Film de la Locarno – Pardi di Domani Competition.