Tag: Bas Eickhout

  • Noi obiective europene privind energiile regenerabile

    Noi obiective europene privind energiile regenerabile

    Parlamentul European promovează utilizarea surselor regenerabile de energie, cu noi obiective ambițioase care conduc UE spre obiectivele sale privind schimbările climatice.

    Parlamentul European a aprobat noile obiective ale UE pentru creșterea utilizării energiei din surse regenerabile și îmbunătățirea eficienței energetice. UE dorește să păstreze cetățenii în centrul tranziției energetice, protejând consumatorii autohtoni, promovând mai întâi eficiența energetică și stimulând transportul mai ecologic. Conform noilor norme convenite de către Parlament și guvernele naționale, cel puțin 32% din consumul de energie al UE în 2030 va trebui să provină din surse regenerabile precum soarele sau vântul. Este o creştere a țintei de la 27% la 32% , în încercarea de a atinge obiectivele de reducere a emisiilor cu efect de seră stabilite în cadrul Acordului de la Paris.

    Raportorul spaniol pentru energie regenerabilă, Jose Blanco Lopez, din Grupul Alianţei Progresiste a Socialiştilor şi Democratilor din Parlamentul European, a declarat: Ne dorim o economie fără emisii de carbon până în 2050. Acesta este un pas care ne va permite să respectăm Acordul de la Paris privind schimbările climatice, să contribuim la reducerea emisiilor.

    UE vrea să simplifice modul în care consumatorii îşi pot poată genera, stoca și folosi propria lor energie, fără taxe sau costuri suplimentare. Deputatul olandez, Bas Eickhout: Multe locuințe trebuie să fie mai eficiente din punct de vedere energetic. Cred că acest lucru se va dezvolta în continuare. Desigur, toate țările trebuie să pună aceasta în aplicare. Dar casele mai eficiente, din punct de vedere energetic, vor fi cea mai mare schimbare pentru consumatori.

    Uniunea Europeană vrea și transporturile să fie mai curate. Energia regenerabilă va ajunge la cel puţin 14% în domeniul transportului până în 2030, susţinută de o serie de facilităţi care să încurajeze folosirea ei în diverse sectoare. Folosirea biocombustibililor convenţionali va fi limitată în întreaga Uniune Europeană. Din ianuarie, benzina vândută în România va avea un conţinut de biocarburanţi de minimum 8% în volum faţă de 4,5% cât este acum. În cazul motorinei, conţinutul de biocarburanţi trebuie să fie de minimum 6,5% în volum.


  • Obiective noi privind reducerea emisiilor de CO2 produse de camioane

    Obiective noi privind reducerea emisiilor de CO2 produse de camioane

    Comisia pentru mediu a Parlamentului European propune standarde noi și ambițioase pentru reducerea poluării produse de camioane și vehicule utilitare.

    Transportul este singurul sector major de activitate unde emisiile gaze cu efect de seră sunt încă în creştere în întreaga Uniune Europeană, este ideea de la care pleacă raportul întocmit de Comisia pentru mediu a Parlamentului European. În plus, date statistice oficiale arată că emisiile de dioxid de carbon produse de camioane reprezintă 6 la sută din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră și nu sunt incluse în nici o strategie de reducere a poluării.

    În aceste condiții, eurodeputații din Comisia de Mediu propun o reducere cu 35 la sută a emisiilor poluante produse de camioane până în 2030, cu o etapă intermediară de 20 la sută stabilită pentru 2025. Este un obiectiv mai ambițios decât cel al Comisiei Europene care și-ar dori o reducere a emisiilor cu 30 la sută până în 2030.

    Totodată, Comisia pentru Mediu a legislativului comunitar vrea ca vehiculele cu zero sau puține emisii poluante să dețină o cotă de 20 la sută din piața camioanelor noi până în 2030. Și în acest caz a fost stabilit un obiectiv intermediar de 5 la sută pentru 2025.

    Propunerile se aplică și autobuzelor, folosite în transportul urban de călători, iar europarlamentarii din Comisia de Mediu vor ca 50 la sută dintre aceste mașini să fie electrice până în 2025. Pentru 2030, ținta este extrem de ambițioasă: 75 la sută dintre autobuze ar urma să fie electrice.

    Cu toții suntem conștienți că este nevoie de o schimbare în modul în care vehiculele utilitare și camioanele sunt produse. Se impunea așadar o inițiativă politică prin care să stabilită o anumită cotă din piață pentru vehiculele cu zero sau puține emisii poluante. Dacă producătorii vor ține cont de acest lucru, piața se va adapta imediat și prețurile mari de la început vor scădea treptat. Am observat că sunt anumite țări care țin cont mai mult de ceea ce vor producătorii auto și mai puțin de vocea viitorului care spune clar că modul în care se va desfășura transportul se va schimba în mod considerabil. Autovehiculele cu motoare pe bază de ardere internă încep să țină de domeniul trecutului, spune europarlamentarul olandez, Bas Eickhout, raportor pe această temă.

    Membrii Comisiei de Mediu din legislativul comunitar sunt însă conștienți că toate aceste schimbări vor avea și consecințe sociale negative. De aceea propun ca Uniunea Europeană să susțină programe de recalificare profesională pentru muncitorii din acest sector care vor fi afectați de tranziție.

    Propunerile Comisiei de Mediu vor ajunge în plenul legislativului european luna viitoare.

    Până atunci mai trebuie spus că la începutul acestei luni același Parlament European a convenit să solicite o reducere cu 40 la sută a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate autovehiculelor noi până în 2030, o ţintă mult mai ambiţioasă decât cea dorită de Comisia Europeană şi Germania.