Tag: basmale colorate

  • Nunta costumului popular

    Nunta costumului popular

    Un sentiment de evlavie te cuprinde când
    păşeşti pragul Muzeului Etnografic al Mănăstirii Nămăieşti (sat Nămăieşti,
    judeţul Argeş,. Şi nu pentru că ar fi un muzeu
    mănăstiresc, ci pentru că exponatele de aici ascund sute de zile de muncă la
    fiecare costum popular expus. Intrăm în atmosfera poveştilor, suntem primiţi de
    alaiuri de nuntă, de sute de manechine îmbrăcate din cap până în picioare în
    straie tradiţionale. Monahia Lucia Nedelea, stareţa Mănăstirii Nămăieşti, ne-a
    vorbit despre începuturile acestui muzeu:

    Mi-a venit aşa ideea să fac un mic
    muzeu, numai că nu prea aveam ce să pun în el. Şi atunci am mers acasă la mama,
    ştiind că vin dintr-o familie cu tradiţie, unde portul popular a fost la el
    acasă, i-am spus mamei ce vreau să fac şi mama mi-a spus că îmi dă toate
    costumele pe care le mai are în casă, mai puţin unul, cu care dânsa ar fi vrut
    să se înmormânteze. Şi atunci am încercat să arăt mamei valoarea costumului
    popular. I.-am zis că asta e tradiţia, e cartea de identitate a poporului
    român, care trebuie promovat, admirat şi dus mai departe. I-am spus că, mai întâi
    de toate, pentru mine, acest costum are valoare artistică, apoi are valoare
    sentimentală, am mers până la a spune că are valoare spirituală. Pentru mine,
    este o icoană. Ce oi mai fi spus eu mamei atunci, că mama mi l-a dat şi apoi,
    am rugat-o cu băbuţele dânsei, la bisericuţă, să le mai întrebe care vor să
    doneze şi le-am spus că cele care vor dona vor fi trecute în cartea de ctitori
    ai mănăstirii, vor fi pomnite la sfânta liturghie. Şi mama a convins multe
    bătrânele.



    Mirele, mireasa, surorile lor, părinţii
    lor, bunicii, naşii, preotul şi diaconul, toţi îmbrăcaţi de sărbătoare sunt
    adunaţi în camera ce prezintă prima nuntă. Maica stareţă ne-a povestit:

    La prima nuntă avem aşa (n.r.
    costume populare vechi de) 130, 150, 150, 130, 160, 150, 160 de ani. Am marame (n.r.voal fin, cu care își acoperă capul femeile de la țară când se îmbracă în
    costum național) şi de 200 de ani, de 150 de ani. Am câteva marame lucrate aici
    de măicuţe, noi am avut aici nişte artiste, nişte maestre ale acului, care au dus
    faima este hotare. O să vedeţi în biserică sfântul epitaf, o broderie în fir de
    aur şi de argint, comandat de regina Maria, lucrat aici în mănăstire de
    măicuţe. Majestatea-Sa l-a comandat, l-a cumpărat şi apoi l-a donat mănăstirii,
    ca măicuţele să mai facă şi alte capodopere.



    Apoi, descoperind că are şi fota veche a
    preotesei, a făcut o a doua nuntă, a fiului popei, cu o altă desfăşurare
    impresionantă de costume tradiţionale, cu broderie bogată, cu borangic, de o frumuseţe nemaivăzută. Odată ce au fost
    primite, toate aceste piese vestimentare au fost bine îngrijite, pentru a recăpăta
    strălucirea de odinioară, după cum ne-a împărtăşit monahia Lucia Nedelea: Track 3: La o piesă poate am
    intervenit de 5-6 ori: am spălat cu apă de ploaie, cu săpun de casă, n-a ieşit
    din prima, am încercat şi a doua şi a treia, până le-am scos şi le-am adus în
    stadiul în care le vedeţi acum.


    Tot cu ajutorul mamei, monahia Lucia Nedelea
    a şi încălţat manechinele cu opinci şi a început să scrie povestea nunţilor
    ilustrate cu manechine în versuri: : După ce am făcut prima nuntă, mama şi-a amintit de copilăria ei, când
    scrisese ea câteva versuri şi mi-a cântat un cântecel, când am venit acasă şi
    mi-a zis că poate încerc şi eu să fac câteva versuri pentru nunţile pe care
    le-am făcut, o poezie cât de mică. Şi aşa mi-a venit ideea de am început cu
    prima nuntă, după aceea am făcut-o şi pe a doua, iar după ce am terminat
    poeziile, prezentarea muzeului în versuri, am încercat să fac o primă poezie
    pentru Sf. Vasile. Şi am scris o carte cu vieţile sfinţilor în versuri şi, dacă
    Dumnezeu îmi ajută şi o să fiu sănătoasă, o să încep volumul doi.



    Şi cum în acest muzeu se găseşte şi ia,
    lucrată în această mănăstire, care a fost premiată la Expoziţia mondială de la
    Paris, din 1889, expoziţie ocazionată de inaugurarea Turnului Eiffel, monahia
    Lucia Nedelea a continuat prezentarea pieselor unicat din muzeu:

    Asta este ia care a luat medalia de aur atunci. Iar aici am creat un
    colţişor pentru predecesoarele mele. Aici este maica stareţă, care m-a primit
    pe mine în mănăstire, acum 46 de ani. Este îmbrăcată cu o haină de mohair
    veritabil, ţesut aici în mănăstire, care are peste o sută de ani. Iar aici avem
    o personalitate istorică: maica Mina Hociotă, care a fost prezentă în cele două
    războaie mondiale. A fost o persoană cu totul specială, a ieşit din tiparul
    femeii obişnuite. A fost charismatică, curajoasă, puternică, inteligentă şi
    altruistă. În primul război, era în prima linie, în tranşee, scotea răniţii, îi
    trimitea către spital, către infirmerie sau îi trata pe loc. Avea cunoştinţe
    foarte vaste despre medicină, la care, mai târziu făceau apel medicii zonei.
    Pentru toate meritele a primit Crucea Comemorativă a Războiului (n.r. distincție
    comemorativă românească instituită de regele Ferdinand I în 8 iunie 1918,
    conferită tuturor participanților la Primul Război Mondial), a fost ridicată în
    grad de cavaler, a purtat grad de sublocotenent şi o perioadă scurtă a fost şi
    comandant. Pentru toate acestea a primit o mulţime de medalii, distincţii şi
    brevete, dintre care, cea mai importantă, Steaua României (n.r. ordinul
    național Steaua României este cel mai vechi ordin național, primit doar de
    trei femei).



    Muzeul prezintă şi straiele de zi de zi
    ale oamenilor de la sat şi costumele populare ale femeilor, după vârstă şi
    statut, femeile tinere purtând basmale colorate, cele măritate, basmale
    înflorate, dar pe fond negru, iar monahia Lucia Nedelea spune bucuroasă, în
    versuri, povestea fiecărui costum, lumea muzeului prinzând viaţă iar şi iar.