Tag: beatificare

  • O sută de ani de la naşterea papei Ioan Paul al II-lea

    O sută de ani de la naşterea papei Ioan Paul al II-lea

    Pentru
    creștinii catolici, dar poate și de alte confesiuni, luni – o zi cu valențe
    aparte! Bazilica ”Sfântul Petru” de la Vatican, închisă asemenea multor
    biserici din Europa din cauza pandemiei cu noul coronavirus, și-a redeschis
    porțile. Dar nu oricum, ci printr-o Liturghie celebrată la altarul mormântului
    fostului Papă, devenit sfânt, Ioan Paul al II-lea, la împlinirea, pe 18 mai, a
    100 de ani de la nașterea sa.


    ʺDin cer continuă să intervină pentru poporul lui
    Dumnezeu şi pentru pacea în lumeʺ,
    a spus actualul Suveran Pontif, Francisc,
    despre cel mai iubit Papă din istorie.


    Pe numele său de mirean Karol Josef
    Wojtyla, Papa Ioan Paul al II-lea s-a născut în 1920, lângă Cracovia, în
    Polonia. După studii teologice universitare, în 1946 este hirotonit preot. În
    1948 obţine doctoratul în teologie la Universitatea Angelicum de la Vatican, în
    1964 este numit arhiepiscop de Cracovia, iar în 1967 – cardinal. La 16
    octombrie 1978, după decesul Papei Ioan Paul I, conclavul cardinalilor îl alege
    pe Karol Josef Wojtyla drept al 263-lea succesor al Sfântului Petru, fiind
    primul papă polonez din istorie şi primul papă, din 1522 până atunci, de altă
    origine decât cea italiană. Mandatul său de Papă al Bisericii Catolice și
    episcop al Romei a început, oficial, la 22 octombrie 1978.


    Personalitate
    marcantă, Papa Ioan Paul al II-lea și-a dedicat întreaga activitate
    transformării în bine a lumii, înţelegerii între oameni și păcii. A militat
    pentru concilierea dintre bisericile-surori, catolică şi ortodoxă, fiind primul
    Suveran Pontif din istorie care a vizitat, vreodată după Marea Schismă din
    1054, o țară majoritar ortodoxă – România, în cadrul unui eveniment ecumenic de
    excepţie. S-a întâmplat între 7 și 9 mai 1999, ca răspuns la invitația adresată
    de Patriarhul de atunci al României, Teoctist. Papa Ioan Paul al II-lea a fost
    și primul cap al Bisericii Catolice care a ajuns în Israel și care a vizitat o
    sinagogă, dar și primul care a intrat într-o moschee.


    Prin cuvântul său, a fost
    un adversar de temut al regimurilor totalitare, implicându-se, în egală măsură,
    în cauze şi conflicte cu substrat politic de pe întreg mapamondul. A făcut
    peste 100 de vizite pastorale în afara Italiei și aproape 150 în Italia, a
    primit în audienţe generale aproape 18 milioane de credincioşi, iar în calitate
    de şef de Stat s-a aflat în 38 de vizite oficiale.


    Pentru activitatea sa
    prodigioasă, Papa Ioan Paul al II-lea a fost declarat de două ori Omul Anului
    la RRI. După aproape 27 de ani de Pontificat, acesta a murit la 2 aprilie 2005
    şi a fost înmormântat șase zile mai târziu în cripta de sub Bazilica Sfântul
    Petru. Cum lui Ioan Paul al II-lea îi sunt atribuite numeroase minuni, el a
    fost beatificat în 2011, apoi, în 2014, a intrat în rândul sfinților. Cuvintele
    sale de îmbărbătare ʺNu vă fie frică!ʺ rămân de o mare actualitate.



  • Semnificaţiile vizitei papei Francisc în România

    Semnificaţiile vizitei papei Francisc în România

    La 20 de ani de la prima vizită a unui
    suveran pontif într-o ţară majoritar ortodoxă, actualul cap al Bisericii
    Catolice, papa Francisc a venit în România, într-o vizită care a stat sub semnul
    unităţii de credinţă creştină. O vizită care a început cu momente de
    încărcătură diplomatică şi în care suveranul pontif a vorbit despre
    fraternitatea de sânge de la care se revendică, deopotrivă, catolicismul şi
    ortodoxia: Legăturile de credinţă care ne unesc îşi trag originea de la apostoli,
    martorii celui Înviat, în special de la legătura care îl unea pe Petru de
    Andrei – care, conform tradiţiei, a adus credinţa pe aceste meleaguri. Au fost
    chiar fraţi de sânge şi, într-un mod special, prin vărsarea sângelui pentru
    Domnul. Ei ne amintesc că există o fraternitate de sânge care ne precede şi
    care, ca un curent tăcut şi dătător de viaţă, n-a încetat niciodată de-a lungul
    secolelor să ude şi să susţină drumul nostru.

    Papa Francis a remarcat, pe
    de altă parte, progresele pe care România le-a făcut în ultimii 30 de ani de
    când s-a angajat în construcţia unui proiect democratic, în pofida numeroaselor
    dificuttăţi şi lipsuri cu care s-a confruntat. Greutatea simbolică a vizitei
    Papei în România stă în ceea ce acesta a definit drept preţul uman plătit de
    România pentru a intra în secolul XXI – diaspora şi rolul bisericii pentru a
    sluji întreaga comunitate, a apreciat la Radio România teologul şi preotul Radu
    Preda: E limpede că, în ceea ce
    priveşte mesajul social şi etic, suprafaţa de contact şi chiar de identificare
    a valorilor între ortodocşi şi catolici este foarte mare. Papa reprezintă nu
    doar un vector de imagine într-o persoană, este sinteza unei istorii, care, sigur,
    are şi pagini mai puţin plăcute în raport cel puţin cu noi, cu ortodocşii.

    Dar
    una peste alta, în contextul internaţional mondial, este limpede că avem nevoie
    de o solidaritate intracreştină mai mare decât am dovedit până acum. A
    subliniat preţul uman pe care noi îl plătim pentru ca România să ajungă în
    secoul XXI. Iată, sunt milioane de concetăţeni de-ai noştri, fraţi şi surori
    cum s-a exprimat el foarte bine, care au părăsit ţara lor în care nu şi-au
    putut, din păcate, vedea visul cu ochii şi care aduc o plus valoare în alte
    ţări, în primul rând în Italia. Să nu uităm comunitatea noastră din Italia,
    dacă nu mă înşel, este chiar cea mai numeroasă, urmată apoi de Spania şi abia
    pe locul III, dacă nu mă înşel, vine Germania. Aşadar, accentul acesta pus pe
    diaspora.

    Papa Francisc
    a adus un omagiu sacrificiului fiilor şi fiicelor României care, prin cultura
    lor, prin patrimoniul valorilor şi al muncii lor, îmbogăţesc ţările în care au
    emigrat, iar prin roadele eforturilor lor, îşi ajută familiile rămase în
    patrie. Spre deosebire de vizita pastorală din 1999 a papei Ioan Paul al
    II-lea, care a avut un caracter primordial ecumenic,
    beneficiind, pe lângă invitaţia autorităţilor de stat şi de invitaţia Bisericii
    Ortodoxe Române, Papa Francisc a venit în România la invitaţia preşedintelui şi
    a Bisericii Catolice din România. Iar prin celebrări liturgice, vizita a fost
    orientată pastoral, în primul rând, spre credincioşii catolici.

    Călătoria
    apostolică a Papei Francisc în România a marcat câteva premiere – a durat trei
    zile, lucru care nu s-a întâmplat în nicio altă țară europeană, timp în care
    papa i-a vizitat deopotrivă pe toți creștinii catolici în diversitatea lor
    lingvistică și liturgică, dar și pe cei ortodocși. Ultima zi
    a vizitei, rezervată Bisericii Greco-Catolice, a fost încărcată de un simbolism
    aparte – la Blaj, pe Câmpia Libertăţii, Papa a beatificat şapte episcopi greco-catolici,
    martiri în timpul regimului comunist, care au îndurat suferinţe şi şi-au dat
    viaţa pentru a se opune unui sistem care a reprimat drepturi fundamentale ale omului,
    după cum a amintit suveranul pontif.

    Vorbind despre vizita Papei în România,
    Wilhelm Dancă, decanul Facultăţii de Teologie Romano-Catolică: În contextul Balcanilor, această întâlnire mi se pare extraordinar de
    importantă. Pentru că, dacă ne uităm la nord de România, în Ucraina există
    fracturi, divizări, separări în Biserica Ortodoxă – tendinţe de rupere, de
    fragmentare a unităţii creştine. Sunt acolo două sau trei, deja, biserici, una
    ţine de Moscova, una ţine de Constantinopol şi alta nu ţine de nimeni, deci
    este autonomă.

    De asemenea, în Republica Moldova există două, iarăşi,
    comunităţi – o mitropolie care ţine de Moscova şi una care ţine de Bucureşti,
    mai jos de noi, Buiserica Ortodoxă a Bulgariei ţine de Moscova, nu ţine de
    Constantinopol. Mai jos, Biserica din Republica Macedonia de Nord s-a rupt de
    Serbia şi vrea să se afilieze Bisericii Ortodoxe din Bulgaria. Vedeţi, sunt
    aceste tendinţe de reaşezare, de despărţire, de unificare şi singura biserică
    ce transmite un mesaj de unitate şi de biserică profilată, unitară cumva, este
    Biserica Ortodoxă din România.

    Am venit în această ţară frumoasă şi
    primitoare ca pelerin şi frate, pentru a trăi diferite întâlniri. Iar acum mă
    întorc acasă îmbogăţit, luând cu mine locuri şi momente, dar mai ales chipuri.
    Chipurile voastre vor da culoare amintirilor mele şi vor fi prezente în
    rugăciunea mea. Vă mulţumesc şi vă duc cu mine! Iar acum vă binecuvântez, dar
    mai întâi vă cer o mare favoare: să vă rugaţi pentru mine!’,
    a spus Suveranul
    Pontif, la finalul vizitei.

  • Vizita Papei Francisc în România

    Vizita Papei Francisc în România

    Fecioara Maria să-şi întindă ocrotirea ei de mamă peste toţi cetăţenii României care, în decursul istoriei, şi-au pus întotdeauna încrederea în mijlocirea ei. Fecioarei Maria vă încredinţez pe voi toţi şi mă rog pentru ca ea să vă călăuzească pe calea credinţei, a scris Papa Francisc, în limba română, într-un emoţionant mesaj postat, duminică seara, pe Twitter, în avionul care îl ducea înapoi spre Vatican, după vizita sa în România. Sub genericul Să mergem împreună!, el a efectuat o vizită de stat, pastorală şi ecumenică, de trei zile, fiind aşteptat cu nerăbdare şi căldură de români, dornici să-l vadă pe Papa Francisc, unul dintre cei mai iubiţi Suverani Pontifi, a cărui popularitate este dată de omenie, modestie, austeritate.



    Petrecută în Bucuresti, prima zi pe pământ românesc a Papei Francisc a fost marcată de momente cu încărcătură simbolică şi istorică. Sfântul Părinte a fost primit de preşedintele Klaus Iohannis şi a avut o întrevedere cu premierul Viorica Dăncilă. A vizitat, apoi, Palatul Patriarhal, unde a avut o întâlnire privată cu Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, a ţinut un discurs la Catedrala Naţională, şi a rostit, în limba latină, rugăciunea “Tatăl Nostru”. El a ţinut slujba la catedrala catolică Sfântul Iosif şi a salutat zecile de mii de oameni dornici să-l vadă.



    În a doua a zi a vizitei în România, Papa Francisc a oficiat, sâmbătă, o Liturghie Pontificală la sanctuarul marian de la Şumuleu Ciuc, într-o zonă din estul Transilvaniei locuită în majoritate de etnici maghiari şi unde are loc, anual, cel mai mare pelerinaj catolic din Europa Centrală şi de Est.



    Papa Francisc: “Acest pelerinaj anual aparţine moştenirii Transilvaniei, dar aduce cinstire tradiţiilor româneşti şi ungureşti, deopotrivă. Participă la el şi credincioşi de alte confesiuni şi este simbolul dialogului, al unităţii şi al fraternităţii”.



    După Şumuleu Ciuc, Sanctitatea sa a plecat către Iaşi, unde trăieşte o importantă comunitate de catolici români. România este grădina Maicii Domnului şi în această întâlnire am putut să-mi dau seama de aceasta, pentru că ea este o Mamă care cultivă visurile fiilor, care le păzeşte speranţele, care aduce bucuria în casă”, a spus Suveranul Pontif. Papa Francisc a făcut o vizită la Catedrala Sfânta Fecioară Maria Regină, a binecuvântat 800 de copii, bătrâni şi bolnavi şi s-a rugat, împreună cu cei prezenţi, pentru tineri şi familii. Aproximativ 150.000 de pelerini au asistat la ceremonii. Momentul culminant al vizitei l-a reprezentat, însă, ceremonia de beatificare a celor şapte episcopi greco-catolici martiri, prigoniţi şi torturati de regimul comunist.



    Papa Francisc: “Îi avem în minte în mod deosebit pe cei şapte episcopi greco-catolici pe care am avut bucuria să-i proclam Fericiţi, acum. În faţa persecuţiei aprige din partea regimului, ei au dat dovadă de o credinţă şi de o iubire exemplară pentru poporul lor. Cu mare curaj şi tărie interioară au acceptat să fie supuşi la o dură detenţie şi la tot felul de cruzimi, decât să-şi renege apartenenţa la biserica lor cea iubită. Aceşti păstori martiri ai credinţei au recâştigat şi au lăsat poporului român o moştenire preţioasă, pe care o puteţi sintetiza în două cuvinte: libertate şi milostivire”.



    La Blaj, Papa Francisc s-a întâlnit şi cu reprezentanţi ai comunităţii rome căreia i-a cerut iertare, în numele Bisericii, pentru discriminarea şi segregarea din istorie. Această vizită istorică a avut loc la 20 de ani după cea făcută de Papa Ioan Paul al II-lea, prima a unui Suveran Pontif într-o ţară majoritar ortodoxă. “Mă întorc acasă îmbogăţit, luând cu mine locuri şi momente, dar mai ales chipuri. Chipurile voastre vor da culoare amintirilor mele şi vor fi prezente în rugăciunea mea. Vă mulţumesc şi vă duc cu mine!, a spus Suveranul Pontif, la finalul celor trei zile în România.

  • Beatificarea lui Vladimir Ghika

    Beatificarea lui Vladimir Ghika

    Monseniorul Vladimir Ghika, preot romano-catolic român al carui martiriu pentru credinta a fost recunoscut de Papa Francisc, la 27 martie, va fi beatificat, pe 31 august, în cadrul unei Liturghii solemne. Beatificarea – actul prin care Papa acorda unui crestin catolic martirizat sau care a practicat toate virtutile în chip eroic, titlul de Fericit – permite cultul public al unui viitor sfant de catre un grup limitat de credinciosi.



    Beatificarea va avea loc, în premiera, la Bucuresti si este considerata cel mai important eveniment al Bisericii Catolice Române, dupa vizita Papei Ioan Paul II, in 1999. La eveniment, sunt asteptati trei cardinali, peste doua sute de episcopi si preoti, mii de credinciosi. Monseniorul Vladimir Ghika s-a nascut în 1873 si era nepotul ultimului domnitor al Principatului Moldova. Botezat ortodox, a trecut la Biserica romano-catolica la 29 de ani, pentru a fi, asa cum insusi marturisea, un ortodox mai bun. A studiat in Franta si in Italia, dedicandu-si o mare parte din viata ajutorarii celor nevoiasi, care l-au supranumit “printul saracilor”. In Romania, a infiintat primul spital gratuit si prima ambulanta.



    In 1939, cel de-al Doilea Război Mondial il gaseste in tara. Refuză să părăsească România, pentru a-i incuraja si ajuta pe săraci si pe bolnavi, inclusiv in timpul bombardamentelor aliate asupra Bucurestiului. După venirea la putere a comunistilor refuză, de asemenea, să plece cu trenul regal, pentru aceleasi motive. Este arestat, in noiembrie 1952, sub acuzatia de înaltă trădare” si întemnitat, langa Bucuresti, unde este amenintat, bătut până la sânge, torturat. Doi ani mai tarziu, moare in inchisoare, din cauza tratamentului inuman la care a fost supus. Interesant este ca Vladimir Ghika a fost preot catolic dar a primit de la Papa Pius al XI-lea privilegiul de a putea celebra atât în rit latin, cât si în rit bizantin.



    A fost un promotor în multe domenii, activitatea sa depăsind granitele confesionale si spiritul timpului, putind fi considerat un adevărat precursor al ecumenismului. O data declarat “Fericit”, monseniorul Vladimir Ghika va fi înscris în rândul fericitilor si sfintilor Bisericii Catolice si va fi introdus în calendarul Bisericii locale, la 16 mai, ziua martiriului sau. El se va alatura celorlalti doi martiri romani din perioada prigoanei comuniste, declarati fericiti de catre Biserica catolica