Tag: Beatrice Rancea

  • Opera Naţională Română Iaşi – 60 de ani de existenţă

    Opera Naţională Română Iaşi – 60 de ani de existenţă

    După o lungă
    perioadă de afirmare şi consolidare a teatrului liric în capitala Moldovei şi
    după mai multe încercări de recunoaştere oficială a acestor eforturi, la 1
    ianuarie 1956 s-a înfiinţat Opera de Stat din Iaşi, prima instituţie publică de
    operă din regiunea Moldovei. Prima stagiune a debutat în seara de 3 noiembrie
    1956 cu spectacolul Tosca, de Giacomo Puccini, sub bagheta dirijorului Radu
    Botez şi în regia artistică a lui Hero Lupescu. În 2003, Opera de Stat din Iaşi
    devine Opera Naţională Română din Iaşi.


    Seria
    evenimentelor care aniversează cele şase decenii de existenţă a scenei lirice
    ieşene a debutat la 3 februarie cu spectacolul Don Giovanni, regia
    Beatrice Rancea. În pauza dintre cele două acte a fost vernisată expoziţia
    aniversară Opera Naţională Română Iaşi – 60 de ani de existenţă,
    care cuprinde fotografii din spectacole, afişe originale cu titlurile jucate
    de-a lungul anilor şi caiete-program vechi.


    Beatrice
    Rancea, manager al instituţiei începând din 2011, vorbeşte despre proiectele
    speciale, dedicate acestui an: Prima premieră din acest lanţ de evenimente va fi regina baletului – aşa
    numim noi, balerinii, spectacolul Lacul lebedelor. Pentru prima dată, Opera
    Română din Iaşi va avea o coproducţie cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet
    Maria Bieşu din Chişinău. Vom avea două premiere la fel de importante, pe 8
    şi 10 aprilie. Sunt peste 15 ani de când nu s-a dansat Lacul lebedelor în
    Iaşi, cu atât mai mult cu cât ne dorim acest lucru şi pentru orchestră, pentru
    că muzica este sublimă. Regia şi coregrafia spectacolului vor fi realizate de
    artista emerită Ileana Iliescu. Iar la pupitru îl avem pe maestrul Traian
    Ichim, care a fost recunoscut de juriul de la Gala Premiilor Operelor Naţionale
    ca fiind cel mai bun dirijor al stagiunii trecute. Vom deschide stagiunea pe 4
    septembrie cu o nouă producţie, opereta Văduva veselă, într-o formulă
    inedită, cu un text scris, pentru această producţie, de Andrei Şerban împreună
    cu Dana Dima. Este o distribuţie extraordinară, este o citire nouă a acestui
    spectacol, cu decoruri, costume noi şi regia magistrală a lui Andrei Şerban.
    Pentru 3 noiembrie, exact când Opera împlineşte 60 de ani, pentru că acum 60 de
    ani primul spectacol pe care opera l-a prezentat publicului ieşean a fost
    Tosca, şi noi vom pregăti o producţie nouă cu spectacolul Tosca, iar ultima
    premieră-eveniment pentru aniversarea celor 60 de ani va fi Turandot. Este o
    montare grandioasă, în regia lui Alexandru Darie, un mare regizor de teatru şi
    operă, care colaborează pentru prima dată cu noi.



    Potrivit lui
    Beatrice Rancea, este pentru prima dată în 60 de ani când se cântă Turandot
    la Iaşi.


    Regizorul
    Andrei Şerban revine la Iaşi, după ce a mai montat aici Troienele, compozitor
    Compozitor Elizabeth Swados, Indiile galante de Jean-Philippe Rameau, şi
    Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti. Invitarea regizorilor de teatru
    face parte din strategia managerului Beatrice Rancea: Publicul deja s-a obişnuit să creadă în poveste, să
    meargă foarte mult cu povestea. Acesta a fost şi motivul pentru care, începând
    cu anii 80, în regia mondială de spectacol de operă au fost aduşi regizorii de
    teatru ca să craescă spectacolul de operă, să fie scos din acest tipic al
    simplului spectacol reprezentat numai prin voci, spectacolul-concert. Acum
    spectacolul de operă a crescut. Este, de fapt, un teatru de cea mai bună
    calitate, care se adresează publicului prin muzică. Montările noi, în afara
    faptului că respectă foarte mult tipicul personajului descris de autor,
    necesită şi o performanţă actoricească în interpretarea rolurilor. Interpreţii
    noştri din Iaşi sunt nişte actori extraordinari. Au o condiţie fizică
    fantastică. De exemplu, în spectacolul Lucia di Lammermoor al lui Andrei
    Şerban … performanţa pe care o realizează din punct de vedere fizic, nu mai
    zic vocal, solista Lăcrămioara Hrubaru Roată, care a şi luat premiul pentru Cea
    mai bună solistă a stagiunii pentru acest rol, este incredibilă.



    Baletul Operei Naţionale Iaşi a crescut foarte mult în ultimii cinci ani,
    spune Beatrice Rancea: Practic, baletul nu exista decât în
    divertismente. Opera şi opereta nu aveau decât două spectacole în repertoriu,
    în care majoritatea reprezentaţiilor erau cu solişti de la Bucureşti. Şi atunci
    am încercat să creştem o serie nouă de balerini, am colaborat foarte bine cu
    Liceul de coregrafie – încă din clasa a noua, a zecea lucrează cu noi, fac
    parte din distribuţiile spectacolelor noastre.
    Printre coregrafii
    invitaţii să monteze aici s-au aflat deja maeştrii Ioan Tugearu şi Gigi
    Căciuleanu.


    Merită neapărat amintit că pe scena lirică ieşeană au urcat de-a lungul
    timpului nume celebre în toată lumea de artişti români. Printre aceştia,
    sopranele Viorica Cortez şi Virginia Zeani, dar şi baritonul Nicolae Herlea.
    Opera Naţională Română Iaşi îşi desfăşoară activitatea în clădirea Teatrului
    Naţional, împărţind scena cu trupa Teatrului Naţional Vasile Alecsandri Iaşi.