Tag: Beethoven

  • Imperialul lui Beethoven, la Sala Radio

    Imperialul lui Beethoven, la Sala Radio

    Vineri, 19 ianuarie 2024 (de la ora 19:00), aveți ocazia să o aplaudați la Sala Radio, într-un concert superb Mozart/Beethoven, pe dirijoarea Katharina Wincor (Austria). Aceasta a atras atenția internațională ca dirijor asistent al cunoscutei Dallas Symphony Orchestra și, ulterior, a colaborat cu ansambluri ca Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Seattle Symphony, Vancouver Symphony, North Carolina Symphony. Este laureată a Premiului Neeme Järvi la Festivalul Gstaad Menuhin (în 2017), festival fondat de marele violonist Yehudi Menuhin în stațiunea alpină Gstaad din Elveția.

    Prezentat de Orchestra Națională Radio, evenimentul îl va avea ca invitat special și pe pianistul român stabilit la Londra Mihai Ritivoiu. El va interpreta celebrul Concert nr. 5 pentru pian și orchestră de Beethoven, supranumit Imperialul, creație ce a reprezentat o revoluție în lumea muzicii. Imperialul este ultimul dintre concertele de pian compuse de Beethoven și a devenit cel mai cunoscut dintre ele. Dedicat Arhiducelui Rudolf, protector și elev al lui Beethoven, concertul a fost interpretat prima oară chiar de acesta, în 1811, la Viena, în palatul Prințului Joseph Lobkowitz. A urmat premiera publică, în același an, la Leipzig (Germania) și apoi premiera publică vieneză, în 1812.

    Seara de la Sala Radio va debuta cu Mozart – Simfonia nr. 39.

    În stagiunea 2023-2024, Katharina Wincor revine la pupitrul ansamblurilor Museumsorchester Frankfurt, Dresdner Philharmonie, Cincinnati Symphony, Klangforum Wien etc. Alte debuturi orchestrale includ WDR Sinfonieorchester, Staatsorchester Darmstadt, BBC Symphony, Sarasota Orchestra, Queensland Symphony, Yomiuri Nippon Symphony. Recent, a mai colaborat, ca dirijor invitat, cu ansambluri precum Bruckner Orchester Linz, Grazer Philharmoniker, Detroit Symphony, Naples Philharmonic și Utah Symphony.

    Katharina Wincor a atras atenția internațională ca dirijor asistent al Orchestrei Simfonice din Dallas, lucrând cu directorul muzical Fabio Luisi. În 2020, a fost premiată la Concursul Mahler din Bamberg și a fost invitată la masterclassul Ammodo al Orchestrei Regale Concertgebouw – Amsterdam cu Iván Fischer, care ulterior a adus-o ca asistentă pentru mai multe proiecte derulate cu Budapest Festival Orchestra.

    După ce a crescut în Austria Superioară, Katharina Wincor a studiat dirijatul la Universitatea de Muzică și Artă Interpretativă Viena și la Universitatea de Arte din Zürich. A participat la cursuri de măiestrie cu Riccardo Muti, Jaap van Zweden, Robert Spano și David Zinman.

    Născut la București, Mihai Ritivoiu este laureatul Concursului Internațional George Enescu, dar și a numeroase alte concursuri naționale și internaționale. Mihai desfăşoară în prezent o importantă activitate concertistică internațională.

    A studiat la Universitatea Națională de Muzică București, la clasa Prof. univ. dr. Viniciu Moroianu și la Guildhall School of Music & Drama, Londra, la clasa Prof. Joan Havill. A luat parte la cursuri de măiestrie cu reputați pianiști și pedagogi precum Dmitri Bashkirov, Dominique Merlet, Emanuel Ax, Richard Goode, bucurându-se în același timp de îndrumarea neprețuită a pianistului și compozitorului Valentin Gheorghiu. În 2022, a beneficiat de o rezidență artistică la Cité internationale des arts, prin bursa George Enescu a Institutului Cultural Român, ocazie cu care a primit îndrumarea lui Jean-Claude Pennetier (pian) și Stéphane Delplace (compoziție și contrapunct).

    Pasionat în egală masură de muzica de cameră, a fost invitat la festivaluri din Marea Britanie, Franța și Olanda, colaborând cu artiști precum Corina Belcea, Antoine Lederlin, Roland Pidoux.

    Mihai Ritivoiu a fost invitat de mai multe ori al emisiunii In Tune a postului BBC Radio 3 și înregistrări ale concertelor sale au fost difuzate de RTBF (radio televiziunea belgiană), Radio România Muzical, Radio Television Suisse – Espace 2 şi Medici.tv. CD-ul sau de debut solo a fost primit cu entuziasm de publicații precum The Arts Desk, care l-a descris drept un recital solo de prețuit și, în cronica sa asupra aceluiași disc, criticul francez Jean-Charles Hoffelé îl numește pe pianist un magician.

    A cântat ca solist pe scene din Marea Britanie, Portugalia, Franța, Italia, Germania, România şi Japonia, în săli precum Wigmore Hall, Barbican Centre, Cadogan Hall, Studio Ernest Ansermet, Tokyo Metrpolitan Theatre, Ateneul Român, Konzerthaus Berlin. A fost invitat al unor festivaluri internaționale de prestigiu, precum Festivalul George Enescu, Young Euro Classic Berlin, St. Magnus International Festival. A colaborat, în calitate de solist, cu Filarmonica George Enescu, Orchestra de Cameră din Lausanne, Orchestra Engleză de Cameră, Orchestra Radiodifuziunii din Leipzig ș.a.

    Concertul va fi transmis live pe calea undelor, pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical, dar și live online pe site-urile celor două posturi de radio și prin intermediul aplicației Radio România, disponibilă pe dispozitive Android și iOS.

    Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio (tel. 021.314.68.00). Pentru programul casei de bilete, vă rugăm să consultați site-ul oficial www.orchestreradio.ro – secțiunea Bilete. Biletele sunt disponibile și în sistem online – pe entertix.ro și myticket.ro, dar şi în librăriile Cărtureşti.

  • Seară Brahms – 125 de ani de la trecerea în neființă

    Seară Brahms – 125 de ani de la trecerea în neființă

    Considerat unul dintre cei mai mari compozitori ai lumii, un creator romantic influențat puternic de stilul clasic, Johannes Brahms a fost așezat de celebrul dirijor și pianist Hans von Bülow pe un piedestal, alături de ceilalți doi mari B ai muzicii germane: Bach – Beethoven – Brahms. De la trecerea sa în neființă se împlinesc în această primăvară 125 de ani și Sala Radio îl omagiază printr-un concert ce îi este dedicat integral.

    Vineri, 18 martie 2022 (19:00), Seara Brahms prezentată de Orchestra Națională Radio se va derula sub bagheta dirijorului bulgar Nayden Todorov și cu participarea pianistului Horia Mihail, solist al Orchestrelor și Corurilor Radio.

    Veți asculta la Sala Radio Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră și Simfonia nr. 1. După premiera simfoniei, același Hans von Bülow i-a adresat lui Brahms poate cel mai frumos compliment pe care acesta ar fi putut să îl primească, numindu-i creația: a zecea, o trimitere la ideea că lucrarea lui Brahms ar fi o continuare a celor nouă simfonii beethoveniene.

    Nayden Todorov a fost distins cu numeroase premii precum: Crystal Prize (în 2005 şi 2006), Premiul Rotary Club Viena, Premiul Slovak Music Found, Premiul Portativul de Aur pentru promovarea muzicii bulgare, Premiul Fundaţiei Georg Wechter – Elveţia. A studiat dirijatul la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena și – în perioada 1996-1997 – a participat la cursuri de pregătire profesională, în calitate de invitat al Fundaţiei Leonard Bernstein din Ierusalim.

    Nayden Todorov a fost dirijor permanent al Israel Northern Symphony Orchestra Haifa și consultant artistic al Festivalului internaţional de muzică de cameră din Los Angeles. În perioada 2004-2005 a ocupat poziția de dirijor principal invitat al Orchestrei Filarmonicii din Sofia, între 2005-2017 a fost director al Operei de Stat din Ruse, iar din 2017 este director al Filarmonicii din Sofia.

    După 14 ani de studii în România, pianistul Horia Mihail a urmat cursurile Universităţii din Illinois, obţinând diplomele de absolvire şi de masterat în 1995. După ce a fost lector universitar la Boston University, Horia Mihail a revenit la Braşov în toamna anului 2002, ca solist al Filarmonicii. În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra ș.a.

    Horia Mihail este solist al Orchestrelor și Corurilor Radio și consilier pe probleme de cultură al Primăriei Municipiului Brașov. Horia Mihail este, de asemenea, implicat în turneele anuale Pianul călător, Duelul viorilor, alături de Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, Flautul de aur, alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi Vioara lui George Enescu la sate, alături de Gabriel Croitoru.

    Concertul va fi transmis live pe calea undelor – pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical – și live online, pe site-urile celor două posturi de radio.

    Biletele sunt disponibile în sistem online pe iabilet.ro. Biletele sunt, de asemenea, disponibile și în magazinele Flanco, benzinăriile Rompetrol, Metrou Unirii 1, magazinele Muzica, IQ BOX, Uman și pe terminalele Selfpay. Online, puteți plăti cu cardul, prin Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factură la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier, oriunde în țară.

  • Enescu, Mozart, Beethoven. Concerto per l’Europa all’Accademia di Romania in Roma

    Enescu, Mozart, Beethoven. Concerto per l’Europa all’Accademia di Romania in Roma

    Saranno il violinista Vlad Maistorovici e la pianista Diana Ionescu i protagonisti dellappuntamento musicale “Enescu, Mozart, Beethoven. Concerto per lEuropa”, organizzato dallAccademia di Romania in Roma il 9 maggio.



    Levento virtuale dedicato alla Festa dellEuropa, che ha come partner il Museo Nazionale George Enescu di Bucarest, il Centro Multiculturale dellUniversità Transilvania di Brașov, Radio Romania Muzical, Vibrate Festival Brașov e il Conservatorio di Musica Santa Cecilia di Roma, è patrocinato dallAmbasciata di Romania in Italia, dalla Rappresentanza della Commissione Europea in Italia e dallAssessorato alla Crescita Culturale del Comune di Roma.



    Il programma include brani di George Enescu, dalla cui nascita ricorrono 140 anni nel 2021, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Mark-Anthony Turnage e Pablo de Sarasate. Il concerto sarà trasmesso domenica, 9 maggio 2021, ore 19:00 (ore 20:00 in Romania) sulle pagine Facebook dellAccademia di Romania in Roma, del Museo Nazionale George Enescu e di Radio Romania Muzical, precisano gli organizzatori.



    Radio Romania Internazionale ha anticipato levento in un collegamento con Mihai Stan, addetto per i programmi di promozione culturale presso lAccademia di Romania in Roma.




  • Anul Internaţional Beethoven – Gabriel Bebeşelea dirijează Simfonia a 2-a

    Anul Internaţional Beethoven – Gabriel Bebeşelea dirijează Simfonia a 2-a

    Miercuri, 26 februarie (ora 19:00), apreciatul dirijor român Gabriel Bebeşelea, aplaudat recent la pupitrul unor importante ansambluri europene în cele mai prestigioase săli de concert ale lumii, va dirija Orchestra de Cameră Radio, în cel de-al doilea concert de la Sala Radio dedicat Anului Internaţional Beethoven (250 de ani de la naşterea sa).

    Evenimentul va aduce în faţa publicului Simfonia a 2-a, compusă de titanul de la Bonn în jurul vârstei de 30 de ani, în timpul unui sejur de tratament în Heiligenstadt (în proximitatea Vienei), în perioada tragică în care surzenia începuse să se instaleze. Compozitorul încerca încă să-şi ascundă afecţiunea, pe care o mărturiseşte într-o scrisoare, cunoscută ca testamentul de la Heiligenstadt. În ciuda contextului, simfonia degajă o vitalitate şi o veselie ce contrastează cu situaţia compozitorului. Pe 5 aprilie 1803, Beethoven îşi dirija creaţia în primieră, la Theater an der Wien. Berlioz spunea: În această simfonie totul este nobil, plin de energie şi mândru. Introducerea este o capodoperă. Cele mai frumoase efecte curg unul din altul fără confuzie şi mereu într-un mod neaşteptat. Melodia este de o solemnitate emoţionantă, stârneşte imediat respect şi te pune într-o stare plină de emoţie.

    Programul serii cuprinde şi alte două creaţii semnate de mari compozitori austrieci, al căror destin s-a intersectat cu cel al lui Beethoven: Schubert – Uvertura în stil italian şi Mozart – Concertul nr. 5 pentru vioară şi orchestră, prilej de a o aplauda pe Lucica Trita, violonistă a Orchestrei Simfonice BBC – Londra.

    Gabriel Bebeşeleaeste dirijor principal al Filarmonicii de Stat Transilvania Cluj-Napoca, dar cariera sa internaţională cuprinde concerte dirijate la pupitrul unor importante orchestre ale lumii: Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Konzerthausorchester Berlin, Filarmonica Arturo Toscanini, Orchestra Naţională Filarmonică Rusă, Singapore Symphony Orchestra ş.a.

    În România, dirijează constant orchestre precum Filarmonica George Enescu, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio şi Filarmonica de Stat Sibiu.

    Un dirijor notabil de operă, Gabriel Bebeşelea a fost numit dirijor principal al Operei din Iaşi în 2011, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. În 2015, a fost numit dirijor principal al Operei Române din Cluj-Napoca. În afara României, a dirijat producţii ale operelor Il viaggio à Reims la Festivalul de Opera Rossini din Pesaro – 2016 şi Mireasa ţarului de Rimsky-Korsakov la Opera Perm – 2017.

    În 2011 Gabriel Bebeşelea a obţinut o bursă la Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să participe la repetiţii şi concerte şi să înveţe de la câţiva dintre cei mai importanţi dirijori ai zilelor noastre. Este stabilit la Viena, unde a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului.

    Absolventă a Conservatorului Ciprian Porumbescu (Bucureşti), Lucica Trita a fost concertmaestru al Orchestrei Naţionale Radio până în 1998. A devenit apoi violonistă în Orchestra Sinfonica de Galicia (Spania), unde a format un grup de tineri violonişti denumit Crescendo, ce au crescut muzical sub îndrumarea violonistei Lucica Trita, devenind mai târziu importante nume în peisajul muzical spaniol. În 2008, a înfiinţat Orchestra Feminina Gallega ca dirijoare şi solistă a acesteia, activitatea acestei formaţii muzicale producând un mare ecou în viaţa muzicală spaniolă.

    Din 2013, cariera muzicală a violonistei Lucica Trita a continuat în Marea Britanie, unde a devenit violonistă permanentă în Orchestra Simfonică BBC – Londra, oraşul unde este stabilită. Are colaborări cu importante orchestre din Marea Britanie – Royal Philarmonic, Hallé Orchestra, Northen Sinfonia. Predă ca profesor invitat la Royal Academy of Music – secţia Junior, iar din 2018 a deschis propria Academie de vioară – Lucica Trita Violin Academy London.

    Concertele pot fi ascultate în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pewww.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona online prin reţeaua www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • Inaugurarea Anului Internaţional Beethoven la Sala Radio – Imperialul şi Eroica

    Inaugurarea Anului Internaţional Beethoven la Sala Radio – Imperialul şi Eroica

    Noul An debutează la Sala Radio cu un eveniment de gală: concertul inaugural din suita de evenimente speciale pregătite de Orchestrele şi Corurile Radio România pentru a aniversa Anul Internaţional Beethoven, sărbătorit oficial în întreaga lume, la împlinirea a 250 de ani de la naşterea marelui compozitor.

    Miercuri, 15 ianuarie (ora 19:00), Orchestra de Cameră Radio prezintă, sub bagheta apreciatului dirijor Tiberiu Soare, două dintre creaţiile devenite legendare ce poartă semnătura titanului Beethoven: Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialul şi Simfonia nr. 3 – Eroica. Concertul va fi difuzat şi în reţeaua Uniunii Europene de Radio (EBU – European Broadcasting Union), în cadrul proiectului Beethoven – 250, ce reuneşte concerte de excepţie de la toate radiodifuziunile membre.

    Invitat special al evenimentului este tânăra pianistă Adela Liculescu, absolventă a Universităţii de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena, care, la doar 26 de ani, are un palmares impresionant de premii: în 2018 a câştigat premiul I la Prix du Piano Berna (Elveţia), în 2017 a fost distinsă cu premiul I şi premiul publicului la cele două mari concursuri internaţionale Brahms din Europa – Pörtschach (Austria) şi Detmold (Germania).

    Seara se va deschide cu Uvertura Coriolan, creată de Beethoven pentru tragedia omonimă scrisă de dramaturgul austriac Heinrich Joseph von Collin, inspirată de viaţa generalului roman Coriolanus, subiect ce se află şi la baza piesei de teatru shakespeariene. Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialul este ultimul dintre concertele de pian compuse de Beethoven şi a devenit cel mai cunoscut şi mai des interpretat dintre ele. Dedicat Arhiducelui Rudolf, protector şi elev al marelui muzician, concertul a fost interpretat prima oară chiar de acesta, în 1811, la Viena, în palatul Prinţului Joseph Lobkowitz. A urmat premiera publică, în acelaşi an, la Leipzig (Germania), urmată de premiera publică vieneză în 1812. Denumirea de Imperialul este datorată grandorii şi măreţiei lucrării, dar este un supratitlu pe care nu l-a atribuit Beethoven creaţiei sale, ci Johann Baptist Cramer, unul dintre cei mai mari pianişti ai epocii şi editor de partituri muzicale.

    Simfonia a 3-a – Eroicaface trecerea între lucrările de factură clasică şi cele romantice ale lui Beethoven şi a avut premiera absolută la Viena, în 1805. Iniţial, Beethoven dedicase lucrarea sa lui Napoleon, pe care îl considera o întruchipare a idealurilor de democratice ale Revoluţiei Franceze. Ulterior, când Napoleon s-a autoproclamat împărat, Beethoven s-a simţit profund dezamăgit, şi-a retras dedicaţia, considerând că Napoleon şi-a urmat în final ambiţiile proprii şi că a abdicat de la idealurile sale. Compozitorul şi-a intitulat lucrarea Eroica, dar i-a mărturisit editorului său că lucrarea sa se numeşte de fapt Bonaparte şi că a fost scrisă pentru a celebra amintirea unui mare om…

    Dirijor al Operei Naţionale Bucureşti, Tiberiu Soare, îşi desfăşoară activitatea artistică din anul 1999, lucrează alături de orchestrele a numeroase filarmonici şi teatre de operă din ţară şi este invitat să dirijeze prestigioase ansambluri din străinătate.

    Între anii 2012-2015, Tiberiu Soare a fost dirijor şef al Orchestrelor şi Corurilor Radio România. În septembrie 2010, Tiberiu Soare a fost invitat să dirijeze primul său concert la pupitrul London Philharmonic Orchestra, alături de celebra soprană Angela Gheorghiu. Au urmat alte concerte importante dirijate pe mari scene ale lumii, alături de Angela Gheorghiu: 2013 – Royal Festival Hall din Londra, cu Royal Philharmonic Orchestra, Praga (Sala Smetana), München (Filarmonica) şi Paris (Opéra Royal – Palatul Versailles); 2014 – în Germania, a dirijat Hof Symphoniker Orchester într-o gală de operă, în cadrul festivalului anual Schlossfestspiele (Festivalul de la Castel), eveniment urmat de concerte la Théâtre des Champs-Elysées – Paris, Musikverein Graz – Austria, Concertgebouw – Amsterdam şi Festspielhaus Baden-Baden – Germania.

    Adela Liculescus-a născut în anul 1993 la Craiova şi a început să cânte la pian la vârsta de patru ani. După bacalaureat, a fost admisă la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena, pe care a absolvit-o cu distincţie în anul 2019. În prezent urmează un al doilea master în muzică de cameră la Universitatea de Muzică din Viena şi studii postuniversitare de pian la Universitatea de Muzică din Graz. Adela este bursieră a Academiei de Muzică din Liechtenstein.

    În anul 2017, a câştigat Premiul Yamaha – Austria şi a devenit prin concurs bursieră a fundaţiei elveţiene Thyll-Dürr. În noiembrie 2015 pianista a câştigat premiul I la concursul Bösendorfer (celebru fabricant de piane austriac) din Viena, unde a interpretat Concertul nr. 2 de Beethoven împreună cu orchestra de cameră din Viena şi dirijorul Stefan Vladar la teatrul Palatului Schönbrunn.

    Adela a apărut ca solistă în concerte de Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann, Rachmaninov, Ceaikovski, Prokofiev şi Liszt. Dintre concertele susţinute cu orchestra, amintim: cu Camerata Regală (concert în aer liber în piaţa mare din Sibiu), la Filarmonica din Berlin cu das Neue Sinfonie-Orchester Berlin şi la Ateneul Român, cu Romanian Sinfonietta. În 2018 a cântat la Filarmonica din St. Petersburg cu orchestra de cameră a Filarmonicii. A susţinut recitaluri la Londra, München, Viena, Bucureşti ş.a.

    Concertele pot fi ascultate în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pewww.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona online prin reţeaua www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.

  • Recital Beethoven, cu pianista Dana Borşan, la Sala Radio

    Recital Beethoven, cu pianista Dana Borşan, la Sala Radio

    Miercuri, 28 martie, de la ora 19:00, pianista Dana Borşan, aplaudată în sute de concerte pe scenele din România şi din străinătate, revine pe scena Sălii Radio, într-un recital 100% Beethoven. Bagatele, op. 26, va fi prima piesă pe afişul serii, urmată de Sonata în re minor, op. 31, nr. 3, Sonata în re major, op. 10, nr. 3 şi de Variaţiuni, op. 35 – Eroica.

    Solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio din anul 2000, Dana Borşan este astăzi o pianistă cu o capacitate şi o tehnică interpretativă deosebit de rafinate, ceea ce îi asigură un loc binemeritat în elita pianisticii româneşti.

    Recitalul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele şi abonamentele pentru evenimentele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona on-line prin reţeaua www.bilete.ro. Acestea se pot achiziţiona şi la casa de bilete a Sălii Radio şi sunt disponibile, de asemenea, în oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro şi în magazinele Germanos şi Inmedio, semnalizate Bilete.ro.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • Dirijorul Ciprian Marinescu, de pe scenele din Japonia la Sala Radio

    Dirijorul Ciprian Marinescu, de pe scenele din Japonia la Sala Radio

    Miercuri, 7 martie, de la ora 19:00, Orchestra de Cameră Radio prezintă un concert Beethoven & Mozart la Sala Radio, sub bagheta unui dirijor a cărui carieră se întinde pe două continente, Europa şi Asia: Ciprian Marinescu.

    Dirijor invitat principal al prestigioasei Kansai Philharmonic Orchestra, Ciprian Marinescu este o prezenţă cunoscută pe scena muzicală japoneză, atât ca dirijor, cât şi ca interpret de muzică de cameră. Cu prilejul concertului de la Bucureşti, va aduce la Sala Radio, ca solist invitat, pe pianistul Hiroaki Yamaguchi, un apreciat muzician atât în Japonia, cât şi în plan internaţional, fiind deopotrivă şi un foarte talentat aranjor.

    Pe afişul concertului se vor afla Uvertura Creaturile lui Prometheus, op. 43, şi Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră în do major, op. 15, de L. van Beethoven, şi Simfonia nr. 35 în re major – Haffner, de Mozart.

    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele şi abonamentele pentru evenimentele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona on-line prin reţeauawww.bilete.ro. Acestea se pot achiziţiona şi la casa de bilete a Sălii Radio şi sunt disponibile, de asemenea, în oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro şi în magazinele Germanos şi Inmedio, semnalizate Bilete.ro.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • Imperialul de Beethoven, cu Orchestra Naţională Radio, la Sala Radio

    Imperialul de Beethoven, cu Orchestra Naţională Radio, la Sala Radio

    Concertul nr. 5 în mi bemol major pentru pian şi orchestră, supranumit Imperialul, ultimul concert pentru pian compus de Beethoven, se va afla pe afişul concertului Orchestrei Naţionale Radio, programat vineri, 24 noiembrie, de la ora 19:00. Partea a doua a concertului va prezenta tot o lucrare de Beethoven, Simfonia nr. 5 în do minor, op. 67, iar în distribuţia serii vor fi două nume familiare publicului de la Sala Radio: dirijorul Julien Salemkour şi pianista Dana Borşan.

    Invitat să dirijeze pe scene prestigioase ca Metropolitan Opera din New York, Teatro alla Scala din Milano sau Orchestra Simfonică din Berlin, dirijorul Julien Salemkour colaborează cu orchestre renumite ale scenei muzicale internaţionale şi cu artişti de talia unor Daniel Barenboim, René Pape, Anna Netrebko sau Rollando Villazón.

    Solistă concertistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio şi profesor universitar la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, pianista Dana Borşan este astăzi o figură de referinţă a pianisticii româneşti, cu peste 900 de concerte şi recitaluri susţinute în România şi în străinătate.

    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele şi abonamentele pentru evenimentele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona on-line prin reţeaua www.bilete.ro. Acestea se pot achiziţiona şi la casa de bilete a Sălii Radio şi sunt disponibile, de asemenea, în oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro şi în magazinele Germanos şi Inmedio, semnalizate Bilete.ro.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • Daniel Goiţi cântă Beethoven la Sala Radio

    Daniel Goiţi cântă Beethoven la Sala Radio

    Un
    nou un concert susţinut miercuri, 26 octombrie, ora 19:00, la Sala Radio de
    Orchestra de cameră radio îl va aduce în faţa publicului pe binecunoscutul
    pianist român Daniel Goiţi sub bagheta unui dirijor ce evoluează în premieră la
    Bucureşti, Roberto Buffo.


    Un
    program Mozart, Haydn, Beethoven va atrage melomanii la Sala Radio pentru a
    asculta W. A. Mozart: Uvertura operei
    Cosi FanTutte, KV 588, L.van Beethoven: Concert
    nr.1 în Do major pentru pian şi orchestră, op.15 şi J. Haydn: Simfonia nr. 103 în Mi bemol major, Hob.
    I:103.


    Concertul
    poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi
    Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.


    Biletele sunt disponibile pe www.eventim.ro, în
    magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti,
    Humanitas, în benzinăriile OMV şi la casa de bilete a Sălii Radio. Alte
    informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.


    Daniel
    Goiţi – Născut în 1968, pianistul este profesor universitar şi şef catedră
    Pian-Orgă al Facultăţii de Interpretare Muzicală, la Academia de Muzică
    Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. A obţinut diploma de licenţă, secţia pian, la aceeaşi
    instituţie în 1990 şi diploma de absolvire la Hochschule der Künste Berlin,
    Germania, clasa profesorului universitar Georg Sava în 1994, apoi urmează
    cursurile doctorale absolvite în 2005 la Academia de Muzică din Cluj-Napoca.


    De-a
    lungul carierei sale a câştigat numeroase premii dintre care amintim: premiul I
    la Festivalul Naţional Timişoara, 1979; premiul I la Festivalul Naţional Arad,
    1981; premiul special la Concursul Ciprian Porumbescu din Suceava, 1984;
    premiul I la Concursul pe meserii, 1984-Iaşi, 1985-Tîrgu-Mureş, 1986-Craiova;
    premiul Sigismund Toduţă, 1984, 1985 şi 1986; premiul I la Festivalul Artei şi
    Creaţiei Studenţeşti, 1987-Cluj-Napoca, 1989-Iaşi; premiul I la Concursul
    Gheorghe Dima, Cluj-Napoca, 1989; premiul I, premiul firmei Kawai şi Laureat al
    Concursului George Enescu, 1991; premiul I la Concursul de Pian A.Schnabell,
    Berlin, 1995 etc. În 1995 obţine titlul de Laureat al Seratei Muzicale TV
    Bucureşti şi în 1999 titlul de Visiting-Artist-Teacher oferit de University of
    Alabama (S.U.A). În 2003 este nominalizat pentru Premiile Prometeus Bucureşti.


    Ca solist concertist şi alături de diverse ansambluri
    camerale Daniel Goiţi are în palmaresul său peste 300 de recitaluri şi 200 de
    concerte cu orchestra colaborând cu toate orchestrele simfonice naţionale dar
    şi cu The New Japan Orchestra, The Branderburger Symphoniker şi New Mexico
    Philharmonic. A publicat 2 cărţi: Aspecte de limbaj în sonatele pentru pian
    de A.N. Skriabin, Ed. Media Musica, 2012 şi Tehnica modală cromatică şi
    repetitivă în limbajul pianistic Sckriabinian, Ed. Media Musica, 2012 şi a
    înregistrat 3 CD-uri: Daniel Goiţi Play’s Music by Liszt, Skriabin,
    Rahmaninov, Enescu and Ravel, 1277 Symposium Records Rumänische
    Klaviermusik Cavalli Records; Liszt: Concertul nr. 1 cu New Japan
    Orchestra, dirijor Kazushi Ono, Japan, Beethoven: Sonata pentru pian op. 10,
    nr 3; Liszt: Sonata Apres une lecture du Dante înregistrat la
    RIAS/Berlin; Înregistrări ale recitalurilor din Tokyo la Sala Suntory şi Sala
    Tsuda.


    A
    participat la înregistrări radio alături de Orchestra Naţională Radio,
    Orchestra de Cameră Radio şi a apărut în emisiuni televizate la TVR, TVR Cluj
    şi TVR Iaşi interpretând concerte de Fr. Liszt, S. Rachmaninov, S. Prokofiev,
    L. van Beethoven, etc. alături de Orchestra Naţională Radio, Filarmonica
    Moldova, Iaşi şi Filarmonica de Stat Transilvania, Cluj-Napoca.


    Între
    1997 şi 2013 a susţinut mai multe master class-uri la Liceul de Muzică din
    Deva, University of Alabama din Tooscalouse, USA, Wayne State University din
    Detroit, USA, etc. şi a fost membru al juriului în diverse competiţii naţionale
    şi internaţionale pentru pian dintre care amintim: Remember Enescu, Bucureşti,
    Sigismund Toduţă, Cluj-Napoca, E. Coca, Chişinău.


    Roberto
    Buffo – Pianist şi dirijor argentinian, este licenţiat al Conservatorului de
    Muzică din provincia Tucuman – Argentina. Şi-a definitivat studiile în SUA
    obţinând diploma în muzică de cameră la Universitatea din Connecticut unde a
    studiat cu Neal Larrabee şi Mary Lou Rylands. Au urmat două masterate în muzică
    (pian la clasa profesorului Jack Winerock şi dirijat la clasa profesorului
    Brian Priestman) la Universitatea din Kansas şi două doctorate în muzică (pian,
    cu specializarea în muzică de cameră şi dirijat cor şi orchestră) la
    Universitatea din Minnesota. De curând a obţinut diploma de doctorat în
    Muzicologie la Universitatea Catolică din Argentina. Subiectele abordate în
    tezele sale de doctorat sunt Sonatele pentru pian de Joaquin Turina, muzica de
    balet de Alberto Ginastera şi simfoniile de Alberto Williams.


    A
    participat la cursuri de măiestrie în pian şi muzică de cameră cu: Ralph
    Votapek, Abbey Simon, John Perry, Simon Rowland-Jones şi dirijat orchestră cu
    Günther Schüller. Ca dirijor şi pianist, a susţinut recitaluri şi concerte
    împreună cu orchestre renumite din SUA (Minneapolis, Hartford, Lincoln şi
    Kansas City), Canada, Franţa, Brazilia, Paraguay şi Orientul Mijlociu. Este
    membru al unui trio franco-argentinian, împreună cu Guillaume Barli (vioară) şi
    Arthur Lamarre (violoncel), muzicieni ai Orchestrei Garde Républicaine din
    Paris.


    Din
    2002 este numit membru al societăţii muzicale de onoare Phi Kappa Lambda şi în
    anul 2009 a fost distins cu Premiul Iris Marga în Argentina, pentru întreaga sa
    activitate culturală.


    A
    fost director artistic al Orchestrei Simfonice Tucuman şi al Orchestrei
    Simfonice Chaco, Argentina, iar în prezent este director artistic al Orchestrei
    Simfonice a Universităţii Naţionale din Tucumán.

  • Pianist Horia Mihail triumphiert in Argentinien

    Pianist Horia Mihail triumphiert in Argentinien

    Der bekannte rumänische Konzertpianist Horia Mihail beteiligte sich Mitte Oktober mit einem Pianorezital am Internationalen Festival Música Clásica en el Fin del Mundo“ (Klassische Musik am Ende der Welt“) in Ushuaia, Argentinien. Der Vertreter Rumäniens präsentierte das diesjährige Programm der nationalen Konzertreihe Klavier auf Reisen“; dabei handelte es sich um die dritte Konzertreise, die von Radio România Cultural und dem Kulturverein Accendo“ veranstaltet wird. Die Tournee Klavier auf Reisen 2013“ begann am 24. März und führte bis 27. April durch 15 Städte in Rumänien und der Moldaurepublik. Das Repertoire der Konzertreihe beinhaltete Ausschnitte aus Beethovens Pathétique, aus der Mondscheinsonate, der Appassionata und das vierte Klavierkonzert in G-Dur.



    Horia Mihail ist ein hochkarätiger Musiker, der bei jedem Konzert das Publikum in seinen Bann zieht. Er studierte Klavier an der Bukarester Musikakademie mit Professor Constantin Ionescu-Vovu. Nach 14 Jahren intensiven Studierens in Rumänien besuchte Horia Mihail auch die Musikuniversität in Illinois, USA, studierte Klavier bei Prof. Ian Hobson und machte 1995 seinen Magisterabschlu‎ß. Anschlie‎ßend verfeinerte er sein Klavierspielen mit Anthony di Bonaventura an der Boston University, wo er 1999 das Artist Diploma“ erhielt.



    Als Konzertpianist des Rumänischen Rundfunkorchesters konzertierte Horia Mihail sehr oft im Saal des Rumänischen Rundfunks und auch mit weiteren Symphonieorchestern in Rumänien und im Ausland. Im Laufe der Jahre gab er über 2000 Pianorezitale und Konzerte in 18 Ländern auf 4 Kontinenten und beteiligte sich an mehreren gro‎ßen Projekten mit starkem kulturellen und sozialen Impakt, wie Klavier auf Reisen“, Die Goldene Flöte“, Die Violine George Enescus“ und Duell der Violinen“.



    Beim Festival in Ushuaia, der südlichsten Stadt der Welt, gab Horia Mihail am 15. Oktober ein Pianorezital im Konzertsaal des Hotels Arakur. Auf dem Programm standen drei repräsentative Klavierwerke von Beethoven: die Pathetique, die Mondscheinsonate und die Appassionata. Das begeisterte Publikum belohnte Horia Mihail mit minutenlangem Beifall. Die Argentinienreise des rumänischen Pianisten wurde vom Rumänischen Kulturinstitut, von der Botschaft Rumäniens in Buenos Aires und von Radio Romania unterstützt. Kurz vor der Abreise in Richtung Südamerika erklärte Horia Mihail:



    Ich überquere zum erstenmal den Äquator, das ist eine Premiere für mich, sowohl als Tourist als auch als Musiker. Als erstes konzertiere ich in Buenos Aires, und dann fliege ich noch ein paar Stunden bis zum Ende der Welt — das hei‎ßt, nach Ushuaia, der südlichsten Stadt der Erde. Ich wurde eingeladen, im Rahmen des Beethoven-Festivals zu spielen. Das Programm, das ich in Rumänien so lange gespielt habe, werde ich jetzt auch für die Musikliebhaber in Südamerika spielen. Ich bin darüber sehr glücklich, denn ich werde den 5. Kontinent musikalisch entdecken. Es wird mit Sicherheit eine sehr interessante Reise und ich hoffe, da‎ß ich schöne Erinnerungen mitbringen werde.“



    Die 9. Auflage des Internationalen Festivals der Klassischen Musik in Ushuaia fand vom 5. bis 19. Oktober 2013 statt. Hören wir noch einmal Horia Mihail mit seinen ersten Eindrücken über Patagonien:



    Es ist eine unglaubliche Landschaft, auch wenn die Kälte meine Stimme etwas heiser werden lie‎ß. Die Konzerte waren aber sehr gut, das Publikum ist ein bi‎ßchen anders als in Europa. Während des Konzerts bleibt es still, aber der Beifall ist extrem, die Zuschauer sind nicht zu bändigen, wenn ihnen etwas gefällt — in etwa so, wie ich mir das Opernpublikum vor 100-150 Jahren vorstelle.“



    Sena Latif, die Geschäftsbeauftragte Rumäniens in Argentinien hob die Bedeutung der Kultur im Rahmen der bilateralen Beziehungen zwischen Rumänien und Argentinien hervor. Der kulturelle Austausch verstärkt den Dialog zwischen den zwei Ländern und führt zum besseren gegenseitigen Kennenlernen, so Sena Latif. Zum Abschlu‎ß seiner erfolgreichen Tournee in Argentinien erklärte Horia Mihail:



    In Buenos Aires spielte ich in einem relativ neuen, ungewohnten Veranstaltungskomplex. Es hei‎ßt ‚Usina del Arte‘ und besteht aus zwei Konzertsälen, mehreren Ausstellungsräumen und vielen anderen kulturellen Attraktionen — das ist eine ehemalige Fabrik, die umfunktioniert wurde. Ich spielte in einem Saal für Kammermusik mit etwa 300 Plätzen und ich war sehr angenehm überrascht, zu sehen, da‎ß der Saal überfüllt war. Das Konzert wurde mit Unterstützung der Rumänischen Botschaft in Argentinien organisiert. Es waren nur wenige Leute aus der rumänischen Gemeinschaft in Argentinien anwesend, die meisten Zuschauer waren Argentinier und Mitglieder der diplomatischen Vertretungen. Dann spielte ich in Ushuaia, in der Stadt am Ende der Welt, ‚el fin del mundo‘, wie die Leute, die dort leben, diesen Ort bezeichnen. Es war die 9. Auflage des Festivals, und dieses Jahr stand Beethoven im Mittelpunkt, und mein Programm pa‎ßte perfekt dazu. Ich spielte die Stücke der Tournee ‚Klavier auf Reisen‘ vor einem begeisterten Publikum. Es wurden auch die neun Symphonien Beethovens gespielt, und das fand ich besonders schön.“



    Zum Schlu‎ß unserer Kulturchronik hören Sie Horia Mihail mit dem Klavierstück Pastorale“ von Franz Liszt.



    Audiobeitrag hören: