Tag: Biblioteca Academiei Romane

  • Din istoria presei din România

    Din istoria presei din România


    Presa este atât de importantă pentru orice societate încât a discuta despre ea din orice punct de vedere este cât se poate de legitim. Presa cotidiană are în România o istorie de aproape 200 de ani, primele ziare apărând la sfârșitul anilor 1820. Dar prima publicație românească este considerată “Courier de la Moldavie”. Ea apărea în limba franceză la Iași, în 1790, și publica știri interne din Moldova și știri externe. Atunci s-a născut o întreagă istorie și expoziția de la Biblioteca Academiei Române “Presa românească între tradiție și modernitate” arată publicului cum a început această istorie. Instituția deține cea mai importantă colecție de ziare și periodice apărute pe teritoriul României și primite din străinătate. Din totalul de 14 milioane de obiecte evaluate la 3 miliarde de euro, câte are Biblioteca Academiei Române în acest moment, 8,5 milioane sunt ziare și periodice, deci mai mult de jumătate.



    Curatorul expoziției Daniela Stanciu a spus publicului prezent la inaugurare că presa este una dintre cele mai bune surse pentru imaginarea a ceea ce trăiau oamenii de dinaintea noastră. “Când vorbim despre presă, în general, nu ne referim numai la ziare și reviste, ci și la alte publicații cu apariție periodică, anuale, jurnale de specialitate pe diferite domenii, chiar și la lucrări ale conferințelor. Aceasta face ca moștenirea jurnalistică a unei nații să devină, de fapt, și cea mai completă istorie a ei: o istorie scrisă chiar în momentul întâmplării evenimentelor. Relatările din ziare ale reporterilor oglindesc faptele exact așa cum s-au petrecut, oferind publicului informația la prima mână. Dar și relatările martorilor la marile evenimente ale omenirii sunt importante deoarece din ele aflăm aspecte care pot scăpa privirii retrospective și analitice ulterioare a istoricilor. În plus, reportajele surprind fiorul inefabil al vieții de zi cu zi a oamenilor acelor vremuri, cu mentalități, obiceiuri, gânduri și valori. Recitite după decenii sau chiar secole, ele dau o idee destul de clară despre ceea ce francezii numesc “lair du temps”.”



    Apariția și dezvoltarea presei este legată de evoluția tehnologiei. Și nici nu se putea altfel deoarece tehnologia face ca toate lucrurile din jurul omului să fie mai ușoare. Pentru presă, tiparul a fost decisiv în apariția și rapiditatea răspândirii informației. Daniela Stanciu. “Apariția tiparului a făcut posibilă apariția presei scrise și răspândirea cu rapiditate a informațiilor prin intermediul gazetelor. Până la momentul respectiv, foile volantei erau unica sursă de informare a populației. În expoziția noastră veți putea observa expuse, alături de ziarele și revistele tipărite în spațiul românesc în secolul al 19-lea, și câteva foi volante cum ar fi foaia volantă care anunță apariția ziarului “Curierul Bucureștilor”, ulterior “Curierul românesc”, foaia volantă pe care este tipărită Proclamația de la Islaz, program al mișcării pașoptiste, considerat de fapt prima constituție modernă. Această foaie volantă a fost citită în public de Ioan Heliade Rădulescu pe 9 iunie 1848 în localitatea Islaz, un mic port pe Dunăre care nu se afla sub controlul turcilor, de aceea și fost ales. Apoi avem o foaie volantă care informează despre înființarea tipografiei Mitropoliei în 1859, precum și foaia volantă cu discursul lui Alexandru Ioan Cuza susținut în Adunarea Electivă în 1860, dar și cea cu îndemnul lui Carol I către români de a trece Dunărea.”



    Ce exponate prezintă expoziția? Daniela Stanciu a venit cu detalii. “Ziarele expuse în expoziție fac parte din așa-numita presă de Sărindar, titluri ca “Adevărul” și “Dimineața” sunt deja bine cunoscute. Totuși, vreau să prezint și câteva detalii inedite din ziare și reviste. Spre exemplu, în revista “Muzeul Național. Gazetă literară și industrială” din anul 1836 apare pentru prima dată rubrica meteo, pe ultima pagină a fiecărui număr. Tot în acest ziar semnalez scrisorile dintre Constantin Negruzzi și Ion Heliade Rădulescu, publicate sub titlul generic “Corespondență dintre doi români”, unul din Țara Românească și altul din Moldova. Avem expusă revista “Claponul. Foiță hazlie și populară”, redactată în întregime de Ion Luca Caragiale, din care au apărut doar șase numere în anul 1877, dar care conține rubrici precum “Gogoși” și “Ultimele gogoși calde”. Ele reflectă într-un mod hazliu și definitoriu pentru Caragiale politica vremii. Avem expus ziarul “Adevărul” a apărut la Iași în 1871, mutat la București în 1872, care conține câteva premiere mai mult sau mai puțin cunoscute de publicul larg. Este primul ziar românesc care a introdus caricatura în paginile sale. Este primul ziar românesc care a publicat telegrame din străinătate, primul ziar românesc care a avut un palat redacțional, o bibliotecă proprie, o editură și o arhivă proprie. După cum atestă documentele vremii, este primul ziar ai cărui ziariști angajați aveau salarii mari și sigure.”



    Presa română are o istorie bicentenară și cu siguranța povestea ei va continua. Cu noi tehnologii, cu noi transformări, presa și informația se vor adapta cerințelor oamenilor și publicațiile care există în biblioteci și muzee vor sta la locul lor, al trecutului.




  • Povestea Bibliotecii Academiei Române

    Povestea Bibliotecii Academiei Române

    Cu o istorie de 155 de ani,
    Biblioteca Academiei Române este astăzi cel mai important depozitar al
    tipăriturilor care au circulat sau produs în spațiul românesc. Ea a apărut ca o
    consecință firească a înființării, pe 1 aprilie 1866, a Societății Literare
    Române, care în anul următor și-a luat numele de Societatea Academică Română.
    Din 1879, la doi ani după câștigarea independenței de stat a României, Academia
    Română, succesoarea celor două organizații anterioare, devenea cea mai
    importantă instituție științifică a noul stat român. Iar Biblioteca Academiei
    Române, apărută în 1867, începea să-și asume rolul declarat și să-și constituie
    fondul de cunoaștere în urma donațiilor și achizițiilor. La sfârșitul secolului
    al 19-lea, în 1897, se va ridica și clădirea care avea să adăpostească imensul
    patrimoniu pe care îl vedem azi.


    Primul donator al Bibliotecii
    Academiei Române a fost episcopul ordotox al Buzăului Dionisie Romano. El a
    anunțat prima donație chiar în ședința de constituire a Bibliotecii compusă din
    81 de cărți românești vechi, legate în 73 de volume. În 1897, la 25 de ani după
    moartea episcopului, întregul său fond personal de carte intra în posesia
    bibliotecii. Alți donatori contribuiau substanțial la mărirea fondului
    tipăriturilor: medicul Carol Davila, lingviștii Timotei Cipariu și August
    Treboniu Laurian, istoricii și arheologii V. A. Urechia, George Barițiu și
    Alexandru Odobescu, inventatorul Petrache Poenaru. Dar cel care avea să-și pună
    amprenta cel mai mult asupra instituției a fost primul ei director, lingvistul
    Ioan Bianu. În anul 1894, Bianu a conceput Planul bibliografiei naționale pe
    cinci direcții: întocmirea bibliografiei naționale a cărții românești;
    întocmirea unei bibliografii a publicațiilor periodice românești; întocmirea
    unei bibliografii analitice cuprinzând articolele din periodice; redactarea
    unui catalog al manuscriselor, începând cu cele românești; întocmirea
    catalogului documentelor din Bibliotecă.


    Până acum, despre Biblioteca
    Academiei Române s-a scris mai mult sau mai puțin sistematic, iar o istorie
    exhaustivă a ei s-a lăsat așteptată. Recent, a apărut primul volum sub
    coordonarea lui Nicolae Noica, directorul instituției, care în 700 de pagini privește
    la perioada ei de început, de pionierat, cea dintre 1867 și 1885. La lansarea
    primului volum al istoriei Bibliotecii Academiei Române, președintele Academiei
    Române istoricul Ioan-Aurel Pop a spus că povestea celei mai importate
    biblioteci a României este un proiect important pentru cel puțin o generație.

    O istorie a Bibliotecii
    Academiei Române în 10 volume nu s-a mai scris până acum, deși proiecte foarte
    multe, și chiar încercări au fost, și este puțin probabil că se va scrie curând.
    De aceea, proiectul actual care prinde viață sub ochii noștri prin întâiul
    volum e o realizare remarcabilă. Biblioteca Academiei Române a făcut primii pași
    în 1867. Acela este socotit anul de naștere, la un an după fondarea Societății
    Iiterare care era strămoașa Academiei Române. Ea a avut de la început misiunea
    de a strânge la un loc, de a organiza și de a pune în valoare colecțiile
    naționale specifice, colecțiile de carte, de a elabora și edita bibliografia
    națională retrospectivă pentru toate tipurile de mărturii ale tiparului.


    Ioan-Aurel Pop a mai spus că
    instituția s-a dezvoltat continuu și, ca orice organism în creștere, și-a
    diversificat și extins orizontul.

    Obiectivele și atribuțiile instituției s-au lărgit mereu în cei 155 de ani
    trecuți de la fondare. Astăzi, biblioteca este cea mai importantă bibliotecă-tezaur,
    cea mai valoroasă bibliotecă de erudiție din România. Colecțiile sale au o
    structură enciclopedică, începând cu cele mai vechi texte în limba română din
    secolul al 16-lea încoace și cu unele mult mai vechi în limbile de cancelarie
    și de cult care au împodobit mărturiile trecutului din spațiul românesc: slavona
    în primul rând, latina, turco-osmana, româna ca limbă veche, greaca, araba,
    armeana, ebraica, maghiara și altele. Mai sunt textele în limbile de cancelarie
    și de cult care au circulat în interiorul spațiului românesc.


    Cine începe să facă o cercetare știe
    că punctul de pornire este privirea către trecut pentru a afla cu ce au
    contribuit cei de dinaintea lui. Astfel, spune Ioan-Aurel Pop, mersul la
    bibliotecă și lectura textelor anterioare este o obligație pentru o cercetare
    de calitate, cu relevanță.

    Colecțiile
    speciale aflate în patrimoniul bibliotecii noastre îi asigură acesteia un loc
    unic între bibliotecile păstrătoare de astfel de mărturii din România. Dintre
    ele, colecția de manuscrise e cea mai bogată din țară, iar colecțiile
    Cabinetului de stampe, cele ale Cabinetului de numismatică, ale Cabinetului de
    muzică, ale Cabinetului de hărți sunt adevărate puncte de referință în domeniu.
    Nicio lucrare de istoria științelor, a disciplinelor propriu-zise, și nicio
    lucrare de istorie a culturii nu se poate realiza fără apelul la acest
    extraordinar așezământ. Biblioteca e o instituție vie, organizatoare de
    conferințe, mai ales în ultimii ani.


    Povestea
    Bibliotecii Academiei Române a început recent cu primul volum. Este o poveste
    lungă pe care oamenii de cultură abia au început să ne-o spună.


  • În prim-plan România 20.02.2022

    În prim-plan România 20.02.2022

    – Expoziţia Caragiale 170 de ani de la naştere la Biblioteca Academiei Române, cu istoricul Ioan-Aurel Pop şi criticul literar Eugen Simion;



    – Proiectul Muzeul comunismului la Botoşani, cu istoricul şi scriitorul Constantin Iftime;



    – Seismograf 77, expoziţie despre demolări organizată de Muzeul Ororilor Comunismului din România şi Muzeul Municipal Călăraşi.



  • Caragiale – 170

    Caragiale – 170

    Biblioteca
    Academiei Române, în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române a
    vernisat, joi, la București, expoziția
    Ion Luca Caragiale – 170 de ani de la naștere, în semn de omagiu adus marelui
    dramaturg român. Sunt prezentate lucrări care reconstituie, într-o serie de
    repere esențiale, întregul parcurs al biografiei publice și artistice a
    scriitorului român. Cu: Acad. Ioan Aurel Pop, Acad. Eugen Simion și criticul de
    artă Pavel Șușară.


    .


  • Lansare de carte: “Mărturia unui istoric singuratic – Convorbiri cu academicianul Dinu C. Giurescu”

    Lansare de carte: “Mărturia unui istoric singuratic – Convorbiri cu academicianul Dinu C. Giurescu”

    Marţi, 12 februarie 2019, Biblioteca
    Academiei Române găzduieşte o lansare de carte care dezvăluie o parte dintre
    feţele nevăzute ale unui ilustru reprezentant al istoriografiei contemporane:
    regretatul Dinu C. Giurescu. Volumul vine să se adauge celor 16 cărţi scrise de
    Narcis Dorin Ion, manager al Muzeului Naţional Peleş şi, după cum spune
    autorul, întregeşte trilogia începută în 2016 cu Portretul unui aristocrat al spiritului. Convorbiri cu academicianul Dan Berindei, București,şi Despre cultura de ieri și românii de azi.
    Convorbiri cu academicianul Răzvan
    Theodorescu, București, 2017. De ce o trilogie? Nu din superstiţie, nici
    din raţiuni care ţin de lumea filmului, ci dintr-o nevoie sufletească. Narcis
    Dorin Ion: Dinu Giurescu mi-a fost profesor la
    facultate, i-am fost asistent timp de doi ani şi jumătate, la Facultatea de
    istorie a Universităţii din Bucureşti. A fost în comisia de doctorat când mi-am
    susţinut teza şi, alături de el, au fost Dan Berindei şi Răzvan Theodorescu.
    Deci, a fost şi o datorie morală, de suflet, să realizez această trilogie
    dedicată profesorilor mei, oameni care mi-au influenţat hotărâtor formarea
    profesională.


    Cartea este
    rodul unor convorbiri, întrerupte mai multă vreme din motive obiective, şi
    reluate cu succes. S-ar putea spune că lansarea volumului este cronica unui
    succes gata anunţat. Şi totuşi, unii dintre foştii colegi, prieteni, studenţi
    care au citit cartea înainte de lansare au declarat că nu aşa l-au ştiut ei pe
    Dinu Giurescu. Se pare, după cum spune autorul, că sinceritatea dezarmantă a
    dialogului i-a luat puţin prin suprindere, ca şi asprimea unora dintre vorbele
    ilustrului istoric la adresa întâmplărilor pe care le-a trăit în ultimii ani, el
    fiind una dintre victimele directe ale comunismului. Narcis Dorin Ion ne
    aminteşte Casa copilăriei, din strada Berzei nr. 47, a
    fost demolată în 1987 şi atunci s-a demolat un întreg univers. S-a şters de
    fapt trecutul familiei şi asta l-a şi determinat pe Dinu Giurescu să ceară
    emigrarea în SUA, unde nu şi-a găsit locul. Să nu uităm că familia lui, şi pe
    linie paternă şi pe linie maternă, a marcat profund istoria culturală a acestei
    ţări. Bunicul lui, Constantin Giurescu a trăit doar 43 de ani şi a înfiinţat
    studiile de istorie socială la noi, a fost membru al Academiei Române. Tatăl
    lui, Constantin C Giurescu, a fost cel mai tânăr autor al unei sinteze a
    istoriei românilor – volum cu mare succes de piaţă în interbelic şi imediat
    după 1990. Bunicul matern a fost marele geograf şi savant Simion Mehedinţi


    Dinu Giuresciu
    s-a numărat, alături de alţi intelectuali ai vremi, printre cei care au semnat
    memorii publice împotriva demolărilor furibunde de monumente istorice şi
    biserici. A reuşit să fotografieze, în anii 80, toate clădirile care cădeau
    pradă buldozerelor. Cu aceste fotografii, scoase din ţară ca prin miracol, a
    publicat în 1989, în Statele Unite, o carte intitulată Distrugerea trecutului României. Cuvintele şi imaginile erau un
    mare semnal de alarmă. Fidel formaţiei sale şi interesului neabătut faţă de
    România, el a continuat să atragă atenţia asupra oricăror derapaje pe care le-a
    constatat. Narcis Dorin Ion A venit în ţară după 90, pentru că rostul
    lui era aici şi aici avea să-şi împlinească misiunea. La facultatea de istorie
    a Universităţii bucureştene, cu promoţii de studenţi, de doctoranzi, la
    Academia Română, şi spre finalul vieţii, în viaţa politică. Pentru puţină
    vreme, pentru că vocea lui nu a fost luată în seamă. De aceea, cartea Mărturia
    unui istoric singuratic, cel puţin în partea finală, are o notă mai
    melancolică. O voce ca a lui Dinu Giurescu, mereu prezentă în mass media anilor
    90, continuă să tragă nişte semnale de alarmă.



    Indiferent de pe care
    palier al realităţii ne alegem modelele – dacă nu cumva respingem cu ostilitate
    ideea în sine – Dinu C Giurescu este o personalitate care merită mult mai mult
    decât ades invocata celebritate de 5 minute