Tag: Bienala Venetia

  • Jurnal românesc – 22.04.2024

    Jurnal românesc – 22.04.2024

    Alături de președintele Comisiei pentru cultură, știință și învățământ din Camera Deputaților din Italia, deputatul Federico Mollicone, secretarul de stat pentru relația cu Institutul Cultural Român și politici culturale din Ministerul Afacerilor Externe, Andrei Novac, și directorul Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, Cristian Luca, ambasadorul României în Italia, Gabriela Dancău, a participat la dezvelirea plăcii memoriale cu efigia lui Nicolae Iorga, amplasată pe fațada Pavilionului Național al României din Giardini della Biennale.

    Având în vedere că anul 2023 a fost un an aniversar pentru prezența României la Veneția, prin marcarea a 85 de ani de când România deține Pavilionul Național și a 25 de ani de când clădirea a intrat în lista monumentelor istorice, Ministerul Afacerilor Externe, prin secretarul de stat Andrei Novac, a întreprins o serie de demersuri pentru amplasarea, la intrarea în Pavilionul României, a unei plăci memoriale, cu efigia lui Nicolae Iorga, realizată de cunoscutul artist Mircea Cantor. Acest gest simbolic reprezintă o recunoaștere a importanței pe care Nicolae Iorga, una dintre cele mai prolifice personalități române, a avut-o în conservarea și promovarea în străinătate a patrimoniului cultural al României, inițiativa sa reprezentând practic actul fondator al participării României în Pavilionul Național din Giardini della Biennale, marele istoric fiind, de altfel, și comisarul României la Bienală, pentru două ediții  consecutive.

     

    Expoziţia “Universul spiritual al Reginei Maria” a Asociaţiei Române de Dezvoltare (DAR) este oaspete al Centrului Cultural al Palatului din Balcic. “Expoziţia prezintă fotografii din 6 vizite ale Reginei Maria în ultimii 11 ani din viaţa ei, o perioadă în care aceasta a supravieţuit soţului ei Ferdinand I al României şi a căutat pace şi linişte la Balcic. Cu această expoziţie, aducem spiritul Reginei Maria înapoi la Balcic”, a declarat preşedintele DAR, Alexandra Brutaru. Numeroase fotografii, documente de arhivă, extrase din jurnalele şi bunurile personale ale Reginei Maria, precum şi costume tradiţionale purtate de elita românească pot fi vizionate în cadrul acestei expoziţii până la 12 mai. Este primul dintr-o serie de 90 de evenimente – expoziţii, concerte şi spectacole – care vor marca cea de-a 100-a aniversare a Palatului, a spus directorul Palatului Zheni Mihaylova. Printre partenerii expoziţiei se numără Arhivele Naţionale ale României, Muzeul Naţional de Istorie a României, muzeele din Bran şi Iaşi şi colecţii private.

     

    O prezentare de creaţii vestimentare inspirate din perioada daco-romană, semnate de designerul Daniela Otea, a fost evenimentul de final al festivității de închidere, duminică seară, la Muzeul lui Diocleţian din centrul Romei, a expoziţiei “Dacia. Ultima frontieră a romanităţii”, dedicată istoriei României. Timp de cinci luni, vizitatorii au putut vedea artefacte şi alte descoperiri arheologice reprezentative pentru o perioadă de 1500 de ani în istoria teritoriului României actuale. “Expoziţia s-a bucurat de un mare succes în rândul publicului italian, român şi, bineînţeles, internaţional, venit în minunata cetate eternă, a declarat ambasadoarea României în Italia, Gabriela Dancău. Cifrele vorbesc de peste 45.000 de vizitatori, fermecaţi de cea mai mare şi mai prestigioasă expoziţie de descoperiri arheologice organizată de România în străinătate în ultimele decenii.”

     

    ICR Lisabona prezintă, vineri, 26 aprilie 2024, ora 18.30, la sediul său, proiecția filmului documentar „Coroana – Un vis devenit Realitate, o Realitate devenită Vis” ce intenționează să ofere publicului portughez și românilor din diaspora una dintre cele mai importante pagini din istoria României: Marea Unire din 1918 și consfințirea acesteia patru ani mai târziu, în 15 octombrie 1922, odată cu ceremonia de la Alba-Iulia de Încoronare a regelui Ferdinand I și a reginei Maria ca suverani ai României Mari. Filmul are două părți și prezintă perspectivele și etapele istorice care au condus la evenimentul din 1922, demonstrând că evenimentul nu a fost un fapt accidental, ci a însemnat o continuitate firească și o profundă conectare cu întreaga istorie de până atunci, precizează un comunicat al ICR.

    Prin intermediul acestui documentar, se evidențiază rolul Încoronării în istoria noastră; evenimentul din 1922 a însemnat, de fapt, o întoarcere la vechile tradiții dinastice ale țării, de sorginte bizantină, dar și o conectare cu marile familii monarhice din Europa. Un aspect important al filmului îl reprezintă coroana, ca simbol central al evenimentului din 1922. Filmările au fost realizate timp de un an în locuri cu o simbolistică deosebită pentru încoronare: București, Sinaia și Alba Iulia. În cadrul evenimentului de la Lisabona vor susține prelegeri regizorul și producătorul George Grigoriu și istoricul Narcis Dorin Ion.

     

     

  • Jurnal românesc – 26.04.2022

    Jurnal românesc – 26.04.2022

    Trei proiecte ale unor artiști români sunt prezente la cea de-a 59-a ediție a Bienalei Internaționale de Artă de la Veneția, care a fost deschisă la 23 aprilie. Expoziția Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului, semnată de artista și regizoarea Adina Pintilie, a avut vernisajul la 21 aprilie, la Pavilionul României din Giardini della Biennale. Evenimentul a fost urmat de deschiderea instalației de realitate virtuală găzduită de Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția. Desemnată să reprezinte România la Bienală, expoziția Adinei Pintilie poate fi vizitată până la 27 noiembrie. Al doilea proiect este Encyclopedia of Relations, al artistei Alexandra Pirici, care participă, alături de peste 200 de artiști din toată lumea, la expoziția principală a Bienalei, numită The Milk of Dreams. Proiectul este reprezentat de o acțiune performativă continuă bazată pe întrupări ale relațiilor colective în biologie și botanică, susținută de șase dansatori. Coregrafia are loc în Pavilionul Central pe întreaga durată a Bienalei. Al treilea eveniment este expoziţia de pictură și instalații Răpirea din Serai, semnată de artistul Eugen Raportoru, ce are loc la iniţiativa Institutului European de Artă şi Cultură Romă şi este deschisă la sediul Institutului de Ştiinţe, Litere şi Arte din Veneţia. Participarea românească la Bienala Internațională de Artă de la Veneția este susţinută de Institutul Cultural Român.

    Consulul general al României la Cernăuți, Irina Loredana Stănculescu, a participat, în a doua zi de Paşte, la o slujbă religioasă la Stejarul lui Ștefan cel Mare din Codrii Cosminului, situat în raionul Adâncata, din regiunea ucraineană. La ceremonie au prezenţi reprezentanți ai comunității românești din satele de pe Valea Siretului și din Lunca Prutului, profesori, medici, jurnalişti, studenți şi elevi din Nordul Bucoivinei. Agenţia BucPress transmite că slujba, în memoria arcașilor și răzeșilor din oastea lui Ştefan cel Mare, a fost oficiată de un sobor de preoţi români din regiunea Cernăuți şi că, din cauza războiului declanşat de Rusia în Ucraina, numărul celor prezenţi a fost mai mic anul acesta decât în cei precedenţi. Consulul general al României i-a felicitat pe membrii comunității românești din regiunea Cernăuți pentru că de trei decenii menţin vie această tradiţie de Paşte. Aproape 200.000 de etnici români trăiesc în această zonă şi reprezintă cel mai mare grup al minorității române din Ucraina.

    Expoziţia A Map of the World as Seen by Him, semnată de Vlad Nancă, este deschisă în perioada 26 aprilie – 31 mai la Institutul de Artă Contemporană din Sofia în Bulgaria. Potrivit artistului, expoziţia este o meditaţie despre cine va deţine viitorul. El a început acest experiment în 2015 după descoperirea Kepler-452b, o exoplanetă cunoscută drept Pământul 2.0. Nancă s-a inspirat din arhitectura modernistă, din peisajul urban din Sofia în perioada socialistă, din astronautica sovietică şi din obsesia pentru progresul ştiinţific care şi-a lăsat amprenta în forma unor picturi murale şi mozaicuri pe teritoriul Europei de Est. În pregătirea expoziţiei, Nancă le-a redescoperit pe sculptoriţa bulgară Velichka Believa şi pe arhitectul Henrieta Delavrancea, o forţă conducătoare în modernismul românesc şi proiectant al mai multor clădiri din oraşul bulgăresc Balcic. Vlad Nancă s-a născut în 1979 la Bucureşti. A absolvit secţia de Fotografie şi Imagine a Universităţii Naţionale de Arte din capitală. S-a afirmat ca artist la începutul anilor 2000, iar lucrările sale au fost expuse la Bucureşti, Sibiu, Stuttgart, Viena, Bergamo, Trento şi Berlin.

    Angajatorii din Spaţiul Economic European oferă, prin intermediul reţelei EURES România, 715 locuri de muncă pentru români în străinătate. Cele mai multe se găsesc în Germania – 283, unde sunt căutaţi muncitori în construcţii, lucrători în industria alimentară şi educatori. 155 locuri de muncă sunt disponibile în Belgia pentru muncitori necalificaţi în agricultură. Finlanda are nevoie de 107 mecanici, lucrători în agricultură, lucrători în metal şi muncitori în producţia de elemente din beton, iar Norvegia, 79 de operatori maşini industriale, muncitori piscicoli şi mecanici auto şi biciclete. Oferta completă şi detalii se găsesc pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, anofm.ro, la secţiunea EURES. Cei interesaţi se pot adresa agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă din zona de domiciliu sau de reşedinţă ale căror date de contact le găsesc, de asemenea, pe site-ul anofm.ro.