Tag: blocul comunitar

  • Aderarea a Românil’ei la Uniunea Europeană

    Aderarea a Românil’ei la Uniunea Europeană

    Pi 1 ianuar 2022 si-au împlinită 15 an’i di cându România atinse/lu agiumse un obiectiv major a li politică a l’ei di după anulu di grație 1989 și poate să si zburască deja di ună evaluare istorică. Fură 15 an’i di progrese semnificative, ama care feaţiră să si veadă că proiectul european easte unulu fezabil. Aventura europeană a țărilor din Europa Chentrală și di Est arhiusea după anulu 2001. În prima chimată a aderărilor di-tru 2004 eara acceptate 10 state, Cehia, Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Ungaria. Iar tru 2007 ninca doauă, România și Bulgaria.


    Tru analiza a unui trecut ahât di aproapea di prezentu, istoria easte concurată di percepții care nu totăna sunt obiective, mai ahoria percepțiile politiţe. Di aţea aform’ie, să mutreşti realist la ţel’i 15 ani care au trecută di la aderarea Românilei la bloculu european easte obligatoriu tra sa putem să comparăm situații trecute cu aţeale prezente, ama și să comparăm situații alternative, cum easte schenariul în care România si nu eara parte a Uniunilei Europeană. Mihai Sebe di la Institutulu European din București easte expert în chestiun’i europeane și împreună avem căftată să videm ţi au însemnată ţel’i 15 ani de istorie comună, România-Uniunea Europeană. Mihai Sebe dzâse: ”Apartenența la Uniunea Europeană avut și are în continuare un impactu pozitiv, pota oară tru bana di cathe dzuuă a cetățean’ilor, hibă că zburâm di un impactu direct, avem cazurile a proiectelor finanțate prin fonduri europeane, hibă prin exercitarea liberă a drepturilor di liberă circulație, di lucrare și di bânare iuţi-ndo tru Uniunea Europeană. Există și avantaje indirecte borge/ică datorate a conectarilei europeane, a modernizarilei a li societate și a economiilei românească pri-tru participarea la procesile europeane. Totunăoară, beneficiile aduse di statutulu di membru a Uniunilei Europeană sunt și beneficii intangibile, hibă că zburâm di apartenența Româniilei la un spațiu a li domnil’e a leadzilei și al democrațiilei, în care drepturile și libertățâle fundamentale sunt respectate, hibă că zburâm di oportunităț di dezvoltare personală și soţială fără egal tru ultimulu secol.”


    Economia nă interesează pi toț, nivelul di bană nă preocupă pi catheun di noi. Ţi are amintată România di punctu de videare economic tru aţel’i 15 ani di cându easte în blocul comunitar? Mihai Sebe nă spue: ”La 15 ani di la aderarea la Uniunea Europeană, principalulu avantaj concret, întră multe alte, easte dat di fondurile europeane care au intrată în România. Estimările economiţe da să si veadă că în România au intrată piste 60 di miliarde di euro tru ultimil’i 15 an’i. România înreghistrează în continuare un sold pozitiv, în sensul că fondurile europeane viniite sunt piste pâradzâl’i cu care România contribuie la bugetulu a Uniunii Europeană. Totunăoară, produsulu internu brut are criscută mai mult dicât dublu, aproapea si triplăa tru ultimil’i 15 an’i. Avem în curs de implementare fondurile care va v’ină prin PNRR tră un program di reforme la nivelul a întreagălei societate.”


    Pandemia din ultimil’i doi an’i care stuhiină lumea are și ună abordare europeană. Di abordarea comună si leagă și gestionarea a l’ei di catheun stat în parte, deci și di România. Mihai Sebe nă spune: ”Sunt aspecte și avantaje care țân nu nepărat di partea economică cât di solidaritate. Ţel mai recentul exemplu easte dat di actuala pandemie în care România are beneficiată direct di agiutorulu a Uniunilei Europeană, hibă că zburâm di un acces privilegiat la vaccinuri și la echipamente medicale și medicamente, hibă că fu un stat-chl’eaie implicat în soluționarea pandemiilei la nivel european. Să nu agreşim faptul că România pitricu echipe medicale tru agiutorulu a Italil’ei sau că România devenii, prti-tru seriozitatea ţi si vidzu, primulu stat membru care găzduii rezerva strateghică medicală a Uniunilei Europeană.”


    Ţi are amintată România di punctu de videare politic din prezența în forurile ţeale mai importante ale Europă? Mihai Sebe creade că aare amintată di aform’ia că avu ţiva di oferit. El dzâse: ”România deade dovadă, deade să si veadă tru ultimil’i 15 ani di seriozitate și credibilitate la nivel european. Reușii să contribuie în mod directu ca stat membru la consolidarea a Uniunilei Europeană, hibă că zburâm di implicarea activă în aspectile care țân di alăxerile climatiţe, digitalizare și reziliență, hibă că zburâm di susțânirea spusă a Uniunilei Europeană ca un furnizor di garanție și di securitate în reghiune și nu maşi. Nu lipseaşte să agărşim faptul că România reuși să treacă proba a maturitatilei europeană, și anume dețânirea a președințiilei rotativă a Consiliului a Uniunilei Europeană întră 1 ianuar și 30 cirişar 2019. Fu un moment foarte importantu la nivel european în contextul a Brexitului și a aleadzerilor tră Parlamentul european, ama și din perspectiva a v’initorului ale Uniune Europeană. Să nu agărşim că în timpul a li președințil’e a li Românie fu adoptată ună declarație, pi 9 mai 2019, iu si zburââ dispre spiritulu di la Sibiu, de implicarea a Româniilei în dezvoltarea a Uniunilei Europeană și consolidarea a solidaritatilei și valorilor europeane.”


    Istoria Româniilei în Uniunea Europeană di 15 an’i easte ună pozitivă, în ciudia a percepțiilor care pot să spună contrariul. Easte ună istorie a opțiunilei asumată, a proiectilor dişchl’ise și a respectarilei a angajamentilor.


    Autor: Steliu Lambru


    Armânipsire: Hristu Steriu

  • Comisia Europeană cere statelor membre să se pregătească pentru orice scenariu în cazul Brexit

    Comisia Europeană cere statelor membre să se pregătească pentru orice scenariu în cazul Brexit

    Comisia Europeană cere statelor membre ale Uniunii să-şi intensifice pregătirile și să ia în calcul orice scenariu al ieșirii Marii Britanii din blocul comunitar.

    Pe 30 martie anul viitor, Regatul Unit nu va mai face parte din Uniune şi va deveni o ţară extracomunitară, iar acest lucruva avea efecte asupra cetăţenilor, întreprinderilor şi administraţiilor publice. Sunt cuvintele cu care Comisia Europeană își începe mesajul transmis statelor membre.Iar efectele vor fi extrem de variate de la noi controale la frontieră, la valabilitatea diplomelor și certificatelor până la norme diferite pentru transferurile de date.

    În aceste condiții, Comisia Europeană le cere statelor membre, dar și companiilor din sectorul privat să accelereze ritmul pregătirilor. Pregătirea pentru retragerea Regatului Unit nu este numai responsabilitatea instituţiilor europene, ci este un efort comun la nivel comunitar, naţional şi regional, insistă Bruxelles-ul.

    Două scenarii principalesunt vehiculate.Într-un prim scenariu, dacă Uniunea și Marea Britanie ajung la un acord de retragere, iar documentul este ratificat până pe 30 martie anul viitor, va exista o perioadă de tranziție de un an și 9 luni. Acest lucru înseamnă cădreptul comunitar va înceta să se aplice Regatului Unit şi în Regatul Unit la 1 ianuarie 2021.

    În cel de-al doilea scenariu, dacă acordul de retragere nu este ratificat înainte de 30 martie, nu va exista nici o perioadă de tranziţie, iar dreptul european va înceta să se aplice în Marea Britanie chiar din acea zi.

    Totul depinde acum de capacitatea Marii Britanii și a Uniunii de a încheia în octombrie negocierile privind acordul de retragere, așa cum s-au angajat. Iar termenul limită a fost stabilit pentru ca documentul să poată fi prezentat parlamentului britanic și celui European spre ratificare.

    Mai este puțin timp și trebuie să facem două lucruri: să finalizăm acordul de retragere, iar noi nu suntem încă acolo, şi să pregătim o declaraţie politică privind viitoarea noastră relaţie post-Brexit’‘, a avertizat, negociatorul european, Michel Barnier. Și tot el insistat: În ceea ce priveşte acordul de retragere este urgent să se convină asupra unui cadru de securitate juridic pentru Irlanda şi Irlanda de Nord. Avem nevoie de o poliţă de asigurare.Iar în privința viitoarei noastre relații, Uniunea a propus în martie un parteneriat fără precedent în domeniul economiei și al comerțului, cu un ambițios Acord de liber schimb care să respecte integritatea pieței unice, dar și în materie de securitate internă și externă.


    Un Brexit fără un acord comercial ar provocațărilor Uniunii pagube termen lung echivalente cu aproximativ 1,5 la sută din PIB-ul anual, potrivit studiu al Fondului Monetar Internaţional, citat de Reuters. Pagubele reprezintă echivalentul a aproximativ 250 de miliarde de dolari.

    Între timp, premierul britanic, Theresa May, a anunţat că ea personal va conduce de acum încolo negocierile cu Uniunea Europeană.


  • Piața unică europeană după 25 de ani

    Piața unică europeană după 25 de ani

    Piața unică europeană a fost una dintre ideile de forță ale
    construcției europene, bazele pe care a fost pus blocul comunitar. Piața comună
    este strămoașa de azi a pieței unice, ideea ei fiind lansată la Roma, în 1957.
    Tratatul semnat în capitala Italiei, considerat unul dintre cele mai importante
    din istoria Uniunii Europene, prevedea reducerea treptată a barierelor vamale
    și formarea unei uniuni vamale. Piața unică europeană se referea la bunuri, la
    forța de muncă, servicii și circulația capitalului. De asemenea, tratatul de la
    Roma prevedea și crearea unei politici agricole comune, a unei politici comune
    de transport și a fondului social european. Iar tratatul de la Maastricht din
    1992 confirma progresul făcut până atunci.


    Europarlamentarul Anneleen Van Bossuyt,
    președintele Comisiei pentru piață internă a Parlamentului European, a spus că
    proiectul pieței unice prevăzut în tratatele de la Roma și Maastricht, la 25 de
    ani de la intrarea sa în vigoare, este un succes. Piața unică este piatra de temelie a Uniunii Europene.
    Cetățenii și afacerile interacționează în fiecare zi pe piața unică, fie că
    realizează acest impact sau nu. Dezvoltarea pieței unice a schimbat locul în
    care muncim, produsele pe care le facem și serviciile pe care le prestăm,
    calitatea produselor și a serviciilor pe care le oferim și, de asemenea, acolo
    unde copiii noștri studiază sau muncesc. Și atunci, putem merge înainte cu toate
    lucrurile acestea. Consumatorii beneficiază de mai multe alegeri, bunuri mai
    ieftine și inovații, iar îmbunătățirile vin de la competiția de pe piața unică.
    Afacerile beneficiază, și nu doar marile afaceri. Piața unică este un motor
    important al creșterii, investițiilor și comerțului precum și accesul la piețe
    a mai mult de 500 de milioane de cetățeni. Este o forță uriașă care susține
    competitivitatea noastră europeană. A luat timp și mult angajament politic ca
    să dezvoltăm piața unică, trebuie să admitem aceasta, și în decursul anilor am
    făcut ca ea să fie posibilă în practică pentru companii care oferă servicii
    peste frontiere, să creeze un mediu prin promovarea cercetării și inovării, să protejeze
    proprietatea intelectuală și să faciliteze un acces mai ușor la finanțare, în
    mod particular pentru firmele mici.


    Succesul pieței unice europene a făcut ca ea să fie
    atractivă și pentru zonele din vecinătatea Uniunii. Astfel, asocieri la piața
    unică sunt cele cu țările din Acordul de Liber Schimb, cu Balcanii de Vest, cu
    Turcia și cu țările din fostul spațiu sovietic.