Tag: buget multianual

  • Siegfried Mureșan:  Voi cere ca Bugetul UE să fie mai flexibil pentru a acționa rapid în contextul calamităților, precum inundațiile din România

    Siegfried Mureșan: Voi cere ca Bugetul UE să fie mai flexibil pentru a acționa rapid în contextul calamităților, precum inundațiile din România

    Deputatul european Siegfried Mureșan (PPE/PNL), negociator-șef privind Bugetul multianual al Uniunii Europene post-2027, a anunţat că va cere ca bugetul multianual să fie mai flexibil, astfel încât să se poată acţiona mai rapid în caz de calamităţi, precum inundaţiile din România.

    „Inundațiile care au lovit România și alte zone ale Europei au lăsat oamenii fără case, au distrus drumurile, au compromis munca fermierilor și, din păcate, au provocat și pierderi de vieți omenești”.

    Uniunea Europeană va sprijini oamenii din țara noastră și din celelalte state membre afectate, dar, “în cazul calamităților naturale, precum inundațiile și incendiile, trebuie să mobilizăm mai repede și mai multe fonduri europene din Bugetul UE pentru sprijinirea țărilor afectate și a oamenilor afectați. În prezent, sumele maxime pe care le putem folosi pentru situații neprevăzute, de calamitate, se adoptă o dată la 7 ani, prin intermediul Bugetului multianual al UE, ceea ce oferă prea puțină flexibilitate în a finanța în mod adecvat astfel de situații, pe măsura nevoilor”, a spus negociatorul şef pentru bugetul Uniunii.

    “Voi lucra cu instituțiile europene și statele membre pentru a adopta un Buget multianual post-2027 mai flexibil, astfel încât fondurile europene să ajungă mai repede și în sume mai mari acolo unde este nevoie de ele, în situații neprevăzute, de criză”, a adăugat Siegfried Mureşean.

  • Polonia și Ungaria amenință cu blocarea bugetului UE

    Polonia și Ungaria amenință cu blocarea bugetului UE

    Polonia şi Ungaria nu își doresc condiționarea fondurilor europene de respectarea statului de drept și ar putea bloca aprobarea bugetului comunitar pentru perioada 2021-2027. Cele două state se pot opune prin veto bugetului UE pe termen lung şi, astfel, să împiedice ca orice stat membru să obţină finanţare din partea UE.



    Viktor Orban compară UE cu fosta URSS



    Prim-ministrul maghiar, Viktor Orban, și a comparat Uniunea Europeană cu fosta Uniune Sovietică în cadrul unei discuții cu cancelarul german Angela Merkel: A trebuit să îi spun că dacă această reglementare elaborată de Parlamentul European şi preşedinţia germană (a Consiliului UE) urmează să fie acceptată – este nevoie de o majoritate de două treimi aşa că nu o putem bloca – atunci înseamnă că am transformat UE în Uniunea Sovietică”, a declarat liderul de la Budapesta, joi, pentru postul public de radio maghiar.



    Premierul polonez Mateusz Morawiecki a urmat exemplul premierului maghiar și a trimis o scrisoare instituţiilor preşedintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, preşedintelui Consiliului European, Charles Michel, şi preşedinţiei germane a UE prin care ameninţă că va bloca prin veto bugetul multianual al UE dacă accesul la fondurile europene va fi condiţionat de respectarea statului de drept.



    Morawiecki : Polonia nu va ratifica bugetul fără garanții



    Fără garanţii suficiente că drepturile rezultate din tratatele statelor membre vor fi respectate, nu vedem posibilitatea ratificării bugetului în parlamentul polonez”, le-a transmis șeful Executivului de la Varșovia oficialilor europeni, potrivit unui oficial, informează Agerpres.



    Probleme legate de independența justiției, subminarea libertății mas-media și acțiunile împotriva organizațiilor non-guvernamentale au adus Polonia și Ungaria în fața declanșării Articolului 7 al Tratatului UE, cea mai radicală sancţiune existentă împotriva unui stat membru, care ar putea duce la suspendarea dreptului de vot al Ungariei.



    Astfel, prin condiţionarea alocării de fonduri de respectarea statului de drept, ambele state riscă să piardă miliarde de euro din finanţarea UE.



    Bugetul multianual urmează să fie votat în PE



    Parlamentul European şi Consiliul UE au ajuns deja la un acord prin care fondurile din bugetul multianual al UE şi cele din planul de redresare vor putea fi suspendate în cazul unui stat membru atunci când Comisia Europeană consideră că acesta nu respectă independenţa justiţiei sau libertatea presei şi decizia este validată prin majoritate calificată în Consiliul UE.



    De altfel, instituirea unui mecanism de condiționare a fondurilor este una dintre condiţiile asupra cărora insistă forul legislativ european pentru a aproba bugetul multianual al UE pentru, a cărui întârziere afectează şi planul de relansare în valoare de 750 de miliarde de euro.


  • Declarații Klaus Iohannis

    Declarații Klaus Iohannis

    Preşedintele României, Klaus Iohannis a declarat că, în viitorul exerciţiu bugetar al Uniunii Europene (UE), doreşte o sumă considerabil mai mare pentru România

    În actualul exerciţiu bugetar, România a avut dreptul la 44 de miliarde de euro. Eu şi întreaga echipă a României ne luptăm ca să obţinem o sumă considerabil mai mare pentru următorul exerciţiu bugetar şi, de asemenea, ne luptăm ca să obţinem condiţii de implementare favorabile pentru România. Asta înseamnă bani pentru dezvoltare economică, pentru mediul de sănătate, pentru autostrăzi şi pentru căi ferate, pentru apă şi canalizare, pentru educaţie, pentru energie regenerabilă şi multe alte lucruri.

    Cred că este evident că România are nevoie de bani europeni pentru a ajunge din urmă media ţărilor din Uniunea Europeană. Aceasta este ambiţia noastră şi în continuare ne vom întâlni într-un format fizic în Consiliul European, probabil la mijlocul lunii iulie, când voi continua să mă implic pentru a obţine cât mai mult pentru România, a spus preşedintele Klaus Iohannis, vineri, într-o declaraţie susţinută la Palatul Cotroceni.

    Iohannis a declarat că, în urma Consiliului, reprezentanţii statelor membre s-au înţeles să discute bugetul multianual şi fondul de recuperare, în contextul pandemiei de COVID-19, la pachet, adăugând că este nevoie de mai multe discuții.

    Pe de altă parte, s-a văzut astăzi în videoconferinţă că încă este nevoie de destul de multe discuţii pentru a pune toate lucrurile la punct. Încă nu toată lumea este lămurită cum trebuie abordată suma finală pentru fondul de recuperare şi de asemenea trebuie să mai discutăm anumite condiţii în care se pot acorda aceste sume, a mai precizat șeful statului.

    Preşedintele a participat, vineri, la reuniunea Consiliului European, în format de videoconferinţă. În acest context, șeful statului a insistat pentru alocări cât mai mari pentru România pentru Politica de coeziune şi dezvoltare rurală în viitorul buget al Uniunii Europene.

    La reuniune s-a discutat, în principal, despre Planul de relansare economică a Uniunii şi Cadrului Financiar Multianual pentru perioada 2021-2027 revizuit, propuse recent de către Comisia Europeană. Au fost abordate, de asemenea, procesul de negociere a relaţiilor viitoare dintre UE şi Regatul Unit al Marii Britanii, precum şi subiecte de politică externă.

    Liderii europeni au avut discuţii aprofundate cu privire la elementele incluse în pachetul de măsuri de relansare economică propus de către Comisia Europeană şi despre viitorul buget al UE.

    Preşedintele Iohannis a subliniat faptul că propunerile Comisiei Europene reprezintă o bună bază pentru ajungerea la un acord în vederea asigurării resurselor pentru acoperirea nevoilor financiare substanţiale din perioada post-criză COVID-19.

    Şeful statului a reafirmat sprijinul României pentru avansarea negocierilor privind obţinerea, cât mai curând posibil, a unui acord final privind viitorul buget multianual al Uniunii, subliniind că acesta ar trebui să fie substanţial, echilibrat şi capabil să răspundă preocupărilor statelor membre.

    El a reliefat faptul că, în actualul context pe care Uniunea îl traversează, necesitatea unui buget european mai ambiţios şi mai consistent devine mai presantă şi pe deplin justificată.

    Preşedintele Klaus Iohannis a subliniat că obiectivul principal al României este obţinerea unor alocări naţionale cât mai mari atât pentru Politica de coeziune, cât şi pentru agricultură, în măsură să asigure îndeplinirea principalelor noastre obiective de dezvoltare. Preşedintele României a reafirmat importanţa acestor două politici în cadrul viitorului buget european. Politica de coeziune şi Politica Agricolă Comună sunt cele mai importante instrumente de investiţii ale Uniunii care pot oferi soluţii rapide şi eficiente pentru actuala situaţie de criză, arată Administraţia Prezidenţială.

    Referitor la Politica de coeziune, şeful statului a insistat pentru alocări cât mai importante pentru România şi pentru asigurarea unui cadru mai flexibil şi simplificat pentru punerea în aplicare a acesteia pentru adaptarea priorităţilor de investiţii la nevoile ţării noastre.

    Referitor la Politica Agricolă Comună, preşedintele României a susţinut creşterea alocărilor pentru dezvoltarea rurală, având în vedere nevoia de investiţii pe termen lung pentru zonele rurale. El a pledat şi pentru continuarea procesului de convergenţă externă a plăţilor directe, astfel încât sumele primite de fermierii români de la bugetul Uniunii să fie cât mai apropiate de cele din Europa de Vest. Șeful statului s-a pronunţat pentru eliminarea caracterului obligatoriu al mecanismului de plafonare a plăţilor directe.

    Iohannis a salutat propunerea Comisiei Europene privind înfiinţarea unui program nou şi independent dedicat domeniului sănătăţii – EU4Health, precum şi propunerea de majorare a bugetului Uniunii Europene pentru instrumentul RescEU, care în timpul crizei COVID-19 şi-a dovedit pe deplin utilitatea.

    Preşedintele Klaus Iohannis a susţinut că este necesar să se asigure un acces rapid şi eficient la finanţare pentru toate ţările din Uniune, pentru a le permite acestora să diminueze daunele importante produse de această criză. În acest context, preşedintele României a subliniat că, pentru ţara noastră, este foarte importantă prevalenţa componentei de granturi în cadrul alocării totale pentru relansare economică, precum şi o perioadă extinsă în ceea ce priveşte implementarea noului instrument de relansare economică, arată Administraţia Prezidenţială.

    Preşedintele Consiliului European, Charles Michel, urmează să prezinte, ulterior acestei reuniuni, varianta revizuită a pachetului de negociere pentru viitorul buget al Uniunii pentru perioada 2021-2027 şi pentru Planul de relansare economică, urmând ca, în cursul lunii iulie, să fie organizată, la Bruxelles, o reuniune a Consiliului European pentru negocierea acestui pachet.

    sursa: agerpres

  • Fondul de Coeziune în viitorul buget comunitar

    Fondul de Coeziune în viitorul buget comunitar

    Finlanda a încheiat, la 31
    decembrie 2019, mandatul său în fruntea Consiliului UE, președinție preluată de
    Croația la începutul anului. Pe finalul mandatului, Finlanda a venit cu o
    propunere pentru viitorul bugetul al Uniunii, susținută de alte patru țări -
    Danemarca, Suedia, Olanda și Austria. Schița de buget a stârnit critici dure
    din partea mai multor state membre, printre care și România, deoarece ar fi
    presupus o diminuarea considerabilă a bugetului pentru coeziune.



    Adrian-Dragoș Benea,
    eurodeputat din grupul social-democraților, consideră că propunerea finlandeză
    pentru noul cadru bugetar nu va fi sprijinită și subliniază câteva din
    problemele României legate de absorbția banilor europeni destinați dezvoltării
    regionale:







    Viziunea Finlandei este cam izolată în
    interiorul Uniunii Europene, sper că nu își va găsi susținere. Există riscul ca
    lucrările de infrastructură să scadă vertiginos ceea ce este o veste chiar
    proastă pentru România, în special, pentru estul și sudul țării. Trebuie
    canalizate eforturi pentru o mai bună absorbție a fondurilor europene, o
    simplificare a legislației privind achizițiile publice, deși sună ciudat când e
    spusă de un român. Eu cred că România are astăzi capacitatea administrativă
    superioară multor state din Uniunea Europeană, dar de multe ori ne împiedicăm
    în această birocrație și în supra-reglementarea pe fondurile europene și știu
    foarte multe obiective care au fost, efectiv, compromise din cauza acestei
    legislații privind achizițiile.

    Spre exemplu, aeroportul internațional Bacău a
    stat mai mult în contestații și în procedură de achiziție cu tot cu contestații
    la caietul de sarcini și la soluția finală decât a durat execuția lucrărilor,
    ceea ce trebuie să ne pună serioase semne de întrebare. Sigur, noi ne uită
    întotdeauna la campionii absorbției de fonduri, polonezii, dar ei au avut parte
    de o altă abordare din partea Uniunii Europene, au riscat niște corecții la un
    moment dat care nu au fost puse în aplicare. Noi, românii am avut parte de
    corecții și de fonduri europene întârziate. Polonezii, probabil, au avut parte
    de altă susținere și nu au mai beneficiat
    de aceste corecții și au un grad de absorbție destul de
    ridicat. Aici trebuie lucrat și trebuie făcut un frot comun, atât la nivelul
    europarlamentarilor români, cât și la
    nivelul guvernului României, pentru a face tot ce e posibil ca să
    accelerăm de implementare, absorbție și decontare a plăților realizate cu bani
    europeni.



    Statele UE așteaptă o nouă
    propunere privind bugetul pentru perioada 2021-2027 din partea președinției
    croate, iar în cazul în care neînțelegerile continuă, bugetul va fi adoptat în
    a doua parte a anului, când Germania va prelua președinția Consiliului UE.