Tag: bulevardul Aviatorilor

  • Cartierul Primăverii

    Cartierul Primăverii

    Cartierul
    Primăverii, situat în nordul Bucureştiului, este cunoscut drept cartier al
    elitelor vechi şi noi. Înainte de 1989, cartierul Primăverii, denumit aşa după
    numele bulevardului principal care îl străbate, era denumit cartierul
    nomenclaturii. Era cartierul unde locuiau cei mai importanţi activişti de
    partid, de stat şi şefi ai Securităţii, aparatul de represiune. Însuşi Nicolae
    Ceauşescu a locuit acolo, în celebrul Palat al Primăverii, astăzi muzeu.


    Cartierul Primăverii are o istorie
    puţin mai veche anterioară sfârşitului celui de-al doilea război mondial, când
    noua elită comunistă se aşează acolo. Cartierul est denumit de istoricul Oana
    Marinache Parcelarea Bonaparte sau Parcelarea Ferdinand I, după numele
    zonei în care urma să se construiască, în prelungirea Şoselei Bonaparte, şi în
    memoria regelui Ferdinand I, unul dintrre artizanii României Mari.

    Povestea începe cu niște investitori de origine belgiană, doi domni,
    care erau în Consiliul de administrație al Societății de tramvaie. Ei se
    gândesc în jurul anului 1913 să copieze modelul adoptat de Alexandru Filipescu
    cu parcelarea moșiei sale și să inițieze un proiect mult mai mare, terenul lor
    fiind mai generos. Denumirea de Parcelarea Bonaparte sau Parcul Bonaparte se
    leagă de Șoseaua Bonaparte, actuala arteră Iancu de Hunedoara.

    Cei doi
    dispuneau de fonduri, dar contextul era defavorabil. Se intra în război, astfel
    încât războiul oprește orice dezvoltare a zonei. Avem informații că s-au
    realizat anumite lucrări edilitare. După război, în 1921, când parcelarea este
    reluată de Societatea Inginerilor Asociați este nevoie de renegocierea
    condițiilor de introducere a utilităților. Pornim de la o inițiativă privată,
    afacerea este vândută și preluată de Societatea Inginerilor Asociaţi și undeva
    până prin 1925 se investește în infrastructură.


    În
    perioada interbelică, zona este în plină expansiune. Se construiesc case mai
    ales în stil neoromânesc, dar şi în stil mediteranean eclectic, maur şi
    toscano- florentin. După fotografiile realizate de renumitul fotograf Willy
    Prager, în anii ’40, multe case erau deja construite, altele erau noi fără a fi
    ocupate de proprietari. Cartierul luase fiinţă într-un loc de agrement, o zonă
    de lacuri, unde bucureştenii mergeau la picnic. Sunt informaţii conform cărora
    a existat acolo chiar şi un izvor termal. În paralel cu Primăverii, se dezvoltă
    şi cartierele Dorobanţi şi Pangratti din vecinătate, unde se vor aşeza ulterior
    sedii de ambasade şi se va construi televiziunea publică.


    După 1945, la finele celui de-al
    doilea război mondial şi instaurarea regimului comunist, populaţia cartierului
    se schimbă. Casele sunt ocupate de noile elite. Istoricul şi criticul de artă
    Cosmin Năsui a arătat care erau noile elemente definitorii ale cartierului.

    Primăverii este un cartier care a pornit ca tip de locuire destul de
    compact având următoarele caracteristici: în primul rând nu avea biserică
    pentru că nu era nevoie. Religia comuniștilor era ateismul, dacă putem spune
    așa. Apoi, nu existau magazine şi piețe agroalimentare pentru că aprovizionarea
    cu produsele agroalimentare se făcea prin desemnarea unui reprezentant din
    fiecare dintre aceste case care făcea o listă săptămânală. Pe baza acesteia veneau
    alimentele de la institutul de alimentație publică și chimie care era undeva pe
    strada Varșovia, în proximitate. Un alt element definitoriu era că viața
    socială era redusă.

    Nu avem cârciumi sau locuri publice. Cu caracter anecdotic
    știm ce distanță trebuia să parcurgă tatăl lui Nicolae Ceaușescu pentru a merge
    să bea ceva. Există memorii în mai multe surse care spun că, pasionat de
    alcool, trebuia să meargă până în cartierul vecin Dorobanți pentru a găsi o
    cârciumă. Discuțiile din cârciumă ajugeau până la urechile lui Ceaușescu prin
    intermediul tatălui lui, oamenii cerând butelii și alte facilități.


    Cartierul
    se schimbă fundamental după 1945, secretomania şi suspiciunea luând locul
    transparenţei. La intrările în cartier fuseseră amplasate gherete cu miliţieni
    care nu permiteau decât accesul autovehiculelor riveranilor, iar pietonii erau
    sfătuiţi să ocolească zona.

    Cosmin Năsui Pozele dispar, nu mai avem imagini,
    după 1944 decât din Piața Stalin, actuala Charles de Gaulle, unde era statuia
    lui Stalin, de la intersecția bulevardului Aviatorilor și bulevardului
    Primăverii, unde începea cartierul. Aici se făceau paradele militare și se
    aduceau onorurile, aici se construiau strapontinele. Ultimele fotografii sunt
    ale lui Willy Prager, primele și ultimele. Mai există fotografii în dosarele de
    la Securitate. Există dosarul Traseul, numele vine de la traseul pe care îl
    avea Nicolae Ceaușescu de la Palatul Primăverii, urmărit fiind din punctul de
    vedere al protecției, al pazei și siguranței, pentru supravegherea locuitorilor
    care ar fi putut pune probleme.

    Fotografiile sunt destul de simple, ne arată
    bulevardul Primăverii și întregul traseu pe care îl făcea Ceaușescu. Alte
    fotografii nu avem încă. În urma parcurgerii celor două dosare, Primetrul
    zonal 1 și Petrimetrul zonal 2, unde sunt identificați toți locuitorii,
    vedem că marea parte a caselor sunt foste locuințe ICRAL (cu chirie de la stat)
    sau Gospodăria de Partid, actuala RAPPS. O parte din cadrele de partid se
    roteau și vedem în ce măsură s-au și suprapus locuirii pe anumite străzi. Am
    putut vedea care erau, în 1989, profilele de încadrare din punctul de vedere al
    apartenenței acestor locuitori la diferite tipuri de studii și încadrare
    profesională. Erau pensionari mulți, cartierul îmbătrânise, primii mutați
    începând cu 1944 au rămas acolo.



    După 1989 au apărut alte schimbări atât în
    urbanism, cât şi în repertoarul celor care locuiau acolo. Apar nume de noi
    îmbogățiți iar unele case sunt demolate, însăşi curtea Palatului Primăverii
    fiind vândută unei ambasade.

  • Parcelarea Filipescu

    Parcelarea Filipescu

    Spre ieșirea de
    nord a Bucureștiului, la capătul celei mai vechi și importante bulevarde, Calea
    Victoriei, unde se află și sediul actual al guvernului, se bifurcă alte două
    artere esențiale, azi denumite Șoseaua Kiseleff și Bulevardul Aviatorilor. În
    secolul al XIX-lea, cele două se contopeau în zona mărginașă a capitalei,
    cunoscută sub denumirea La Șosea. Loc predilect pentru promenadă, bătăi cu
    flori și picnicuri, aici se termina orașul și începeau moșii imense cu grădini,
    livezi și plantații de viță-de-vie. Spre sfârșitul secolului al XIX-lea, când
    Bucureștiul se dezvoltase și nevoia sistematizării devenise acută, ca și cea a
    extinderii zonelor rezidențiale, Șoseaua a început să-și schimbe și ea
    aspectul, fiind ruptă în două părți: o parte numită Șoseaua Kiseleff, iar
    cealaltă având mai multe denumiri, una din ele fiind șoseaua Jianu, azi
    Aviatorilor. Povestea locului e continuată de Oana Marinache, istoric de artă. Un pas important în sistematizarea orașului a fost trasarea fostului
    bulevard al Colței, adică tronsonul dintre Piața Română și Piața Victoriei,
    denumit azi bulevardul Lascăr Catargiu. Acest bulevard a fost deschis în timpul
    mandatului primarului Nicolae Filipescu, pe la sfârșitul secolului al XIX-lea
    și începutul celui de-al XX-lea. Deja de la 1902, autoritățile se gândesc să
    lărgească mai mult Șoseaua Jianu și să creeze un sistem de reguli de construire,
    după exproprierea acestor vaste moșii, tocmai în vederea câștigării unor
    terenuri care să fie transformate în zone rezidențiale.


    Fără vreo
    legătură directă cu primarul Nicolae Filipescu, un alt Filipescu avea să
    contribuie la sistematizarea Șoselei Jianu: e vorba de Alexandru Filipescu,
    nepotul unui bogat și important boier numit tot Alexandru Filipescu, dar
    poreclit Vulpe. Oana Marinache. Vulpe era o poreclă, el fiind suficient
    de abil în a-și negocia poziția la curte în funcție de orice schimbare politică
    și de a se adapta la context. El n-a avut moștenitori, nefiind căsătorit.
    Totuși, a avut un fiu nelegitim la naștere, recunoscut ulterior și numit Ioan
    Filipescu. Acesta se va căsători cu Eliza Bibescu, fiica domnitorului Grigore Bibescu,
    din această căsătorie născându-se al doilea Alexandru Filipescu, cel relevant
    în discuția noastră. În 1912, lui i-a venit ideea de a parcela terenul, deci de
    a-și împărți moșia moștenită de două generații de la bunicul său. Într-un timp
    relativ scurt, acest boier, care avea mai degrabă viziunea unui afacerist sau
    dezvoltator imobiliar, a reușit ca până în 1913 să vândă peste 120 de loturi de
    pământ, care aveau fiecare cam între 500 și 1.000 de metri pătrați. Această
    inițiativă se dezvoltă până la începutul Primului Război Mondial, Alexandru
    Filipescu murind, de altfel, în 1916. El și-a asumat responsabilitatea
    introducerii tuturor utilităților, pe cheltuiala sa. Mai mult, el va dărui
    orașului București, două părculețe, de fapt două zone verzi, pentru a contribui
    la ideea unui oraș-grădină. Deci nu s-a gândit doar la speculații imobiliare,
    ci și la înfrumusețarea zonei. Și-a păstrat pentru sine o parcelă mare de teren
    înspre Șoseaua Jianu – bulevardul Aviatorilor de azi -, practic un parc central
    unde și-a construit o vilă după planurile arhitectului Roger Bolomey. De
    asemenea, a trasat și aleile din spatele proprietății sale după o idee
    franceză, aceea a aleilor mărginite de diverse specii de pomi. Acestor alei
    le-a dat numele strămoșilor săi, păstrând propriul său nume, și pe cel
    bunicului, unei din străzile principale ale noului cartier: Aleea Alexandru.


    Vila
    prințului Alexandru Filipescu, vizibilă și azi pe bulevardul Aviatorilor, este
    încă una din bijuteriile arhitecturale ale Capitalei, ne spune istoricul de
    artă, Oana Marinache. Planurile arhitecturale sunt semnate de
    Roger Bolomey, arhitect român de origine elvețiană, născut la Piatra-Neamț unde
    a și activat ca arhitect al orașului și creând niște vile deosebite. Provenind
    din spațiul moldovean este evident că stilul neoromânesc pe care l-a adoptat
    este influențat de zona din care provenea: folosea cărămidă aparentă,
    turnuri-foișoare care aminteau de mânăstirile bucovinene.


    Treptat, în
    așa-numita parcelare Filipescu se va dezvolta una dintre cele mai frumoase zone
    rezidențiale din oraș. Proprietarii au cumpărat parcelele de pământ între
    1912-1913, dar construcția multor vile s-a întins până în interbelic.
    Proprietarii erau, în general, oameni cu stare – bancheri, politicieni, boieri
    și industriași, dar și artiști -, iar stilul arhitectural în care construiau,
    deși nu era deloc rigid reglementat, era preponderent cel neoromânesc, stil
    impus, mai ales, după Unirea din 1918. Un exemplu este vila unde azi se află
    sediul central al Institutului Cultural Român. Oana Marinache revine cu
    detali: Vasile Morțun este proprietarul inițial și
    comanditarul vilei din Aleea Alexandru numărul 38. El a apelat la serviciile
    arhitectului Petre Antonescu, iar în perioada interbelică, vila va fi cumpărată
    de industriașul Nicolae Malaxa care o va extinde după planurile altui arhitect,
    Richard Bordenache. De asemenea, în zonă, se va instala și o altă categorie
    socio-profesională: pictorii sau artiștii care își doreau să locuiască
    împreună. Nu erau reglementări stilistice prea restrictive și de aceea, aici a
    apărut o paletă foarte variată de proiecte arhitecturale semnate de nume
    importante ale arhitecturii românești, dar și internaționale.



    În ciuda distrugerilor și schimbărilor petrecute în
    regimul comunist, zona a reușit să-și mențină aspectul elegant. Totuși, în
    ultima vreme, au apărut și intervenții arhitectonice și urbanistice moderniste
    nu tocmai inspirate care, pe lângă nepotrivirea estetică, nu respectă
    reglementările unei zone de patrimoniu protejate.