Tag: bunica mea. O biografie basarabeana

  • Regizorul Cristian Mungiu, de la film la text

    Regizorul Cristian Mungiu, de la film la text

    Regizor și scenarist recompensat la Festivalul
    Internațional de Film de la Cannes cu Premiul pentru cel mai bun scenariu (După dealuri,
    2012), cea mai bună regie (Bacalaureat, 2016) și Palme d’Or (4 luni,
    3 săptămâni și 2 zile, 2007), Cristian Mungiu a lansat recent și un volum
    de memorii. Totuși, nu el este
    protagonistul acestei cărți, ci bunica sa maternă, refugiată din Basarabia
    (actuala Republică Moldova) în timpul celui de-al doilea război mondial.

    Intitulată Tania Ionașcu, bunica
    mea. O biografie basarabeană
    , carte reface, din amintiri orale, poveste refugiului și a stabilirii la
    Iași a rudelor din partea mamei ale regizorului, poveste dureroasă și
    împărtășită, de altfel, de mii de persoane în perioada respectivă. Pentru
    Cristian Mungiu efortul de a consemna aceste mărturii este o încercare și de a
    pune în lumină nefericirile unor oameni care au știu, totuși, să le transceadă,
    dar și de reconstitui un moment istoric.

    Să-l ascultăm pe Cristian Mungiu: M-am apucat să consemnez
    lucrurile astea pe care le știam de la bunica din copilărie. Bunicii mei n-au
    stat la țară. Bunicii mei, după ce au trebuit să se refugieze din Basarabia, au
    decis în anii 1940 să se stabilească la Iași din două pricini. Prima, pentru că
    tocmai când se hotărâseră să se stabilească la Focșani a avut loc cutremurul
    din 1940 și și s-au gândit că nu-i bine să stai pe falie. Al doilea motiv
    pentru care bunicul meu a zis că mai bine se stabilesc la Iași a fost
    universitatea unde ar putea studia urmașii săi. Și, într-adevăr, acolo am
    studiat eu și maică-mea, la Universitatea din Iași.

    După ce au luat casa asta,
    au continuat să locuiască acolo din anii 1940 până prin anii 1970. Și
    încet-încet și-au croit aceste vieți, care erau o suită de întâmplări foarte
    nefericite și o suită de sacrificii. Cam în asta constau primele povești ale
    copilăriei mele legate de ei. Nu se plângeau niciodată, dar faptele cele mai
    importante de viață întotdeauna erau legate de cine a mai murit. Bunicul în
    fiecare zi își lua ziarul și-l deschidea direct la pagina cu morți, cum zicea
    el. Se uita să vadă cine a mai murit. Și încetul cu încetul, chiar dacă ești
    copil observi niște lucruri.

    De pildă, bunica spunea la noi acasă, dar se
    referea la casa pe care o lăsase în urmă cu mai bine de cincizeci de ani
    înainte. Noi stăteam într-o casă la Iași. Era casa noastră, adică a bunicilor,
    a părinților mei și a noastră. Era o casă foarte frumoasă, în care aveam destul
    spațiu, aveam o grădină foarte frumoasă și totuși, bunica zicea întotdeauna
    despre casa lăsată în urmă că era mare și că totul era frumos acolo. Și încetul
    cu încetul am început să-mi pun problema de ce idealiza așa de mult acele
    lucruri. Eram prea tânăr ca să-mi dau seama că le idealiza doar pentru că
    țineau de tinerețea ei.


    Și pentru că tinerețea aceasta, ca și
    maturitatea, cu lipsa lor aparentă de spectaculozitate, meritau povestite ca un
    omagiu adus unei bunici devotate familiei, Cristian Mungiu a simțiti nevoia să
    alcătuiască o carte: Tot ce puteam să fac era să stau cu ea, să
    petrec cât mai mult timp cu ea, să vorbim cât mai mult. Ea nu avea nimic nou să-mi
    povestească. Dacă ne gândim cum arăta viața unei femei pe atunci, constatăm că
    era plină de afecțiune, dar cu relativ puține lucruri de povestit. Toată viața
    ei consta în a fi muncit în gospodărie, a fi avut grijă de copii, a fi gătit
    pentru toți cei din casă. Toate astea sunt niște lucruri minunate, dar nu
    foarte aventuroase și pe care e grozav să le recuperezi ca recipiente ale
    afecțiunii. Dacă s-a gătit pentru tine și s-a gătit cu dragoste, dacă fiecare
    masă pe care o așternea la Crăciun, la Paște, când veneam noi de la școală în
    fiecare zi, era cumva specială, atunci doar eu pot recunoaște și recupera asta.
    Prin scris. Și pentru asta îi sunt atât de recunoscător încât am încercat să
    introduc chiar și această rutină în povestea ei.


    Publicată de editura Humanitas, Tania Ionașcu, bunica mea. O biografie basarabeană, ar putea
    chiar constitui, mai târziu, nucleul scenariului unui film regizat chiar de
    Cristian Mungiu.