Tag: Byronismul

  • Romantism şi ideea naţională

    Romantism şi ideea naţională

    Romantismul a fost curentul
    literar-artistic care a pus în centrul existenţei umane etnicitatea şi limba
    poporului. Produs al gândiri occidentale, romantismul a fost considerat adesea
    o reacţie la universalismul clasicismului, a cosmopolitismului. Tradiţia,
    trecutul şi limba unei comunităţi împărtăşite de toţi membrii săi au fost
    considerate fundamentele pe care romantismul vedea lumea. Iar statul naţional a
    fost forma politică de exprimare a ideilor romantismului. Romantismul românesc
    nu a făcut nici el excepţie fiind prima sincronizare a spaţiului românesc cu ideile
    Occidentului. În cele trei ţări române, influenţele romantismului venit din
    două direcţi: în Moldova şi Muntenia din lumea franceză, în Transilvania din
    lumea germană.


    L-am întrebat pe istoricul literar
    Ioan Stanomir în ce a constat proiectul romantic şi cum a fost el receptat în
    spaţiul românesc: Romantismul în spaţiul european şi în cel românesc
    proiectează o nouă imagine asupra comunităţilor etnice. În această imagine este
    practic o reinventare a identităţii acestora. Se porneşte de la explorarea unui
    patrimoniu arheologic şi cultural şi se ajungela crearea unui panteon în care
    sunt situaţi părinţii neamului şi modelele acestuia. Este un tip de reţetă care
    porneşte din Vestul Europei şi ajunge, cu o întârziere semnificativă în spaţiul
    românesc. Dacă discutăm din perspectiva purităţii estetice, romantismul
    românesc este un romantism compozit şi eclectic. O seamă dintre romanticii
    noştri au şi pagini clasice, să ne amintim de Grigore Alexandrescu. Alţi
    romantici sunt romantici dar sfârşesc prin a fi clasici, cazul lui Vasile
    Alecsandri. Cei care sunt cu adevărat pur romantici nu sunt foarte mulţi.
    Romantismul lor este uneori strident şi ilizibil astăzi, cum este cazul lui C.
    A. Rosetti. Romantismul românesc respectă reţeta europeană în privinţa
    reinventării de sine. Avem un întreg inventar de imagini, de la ruine la
    strămoşi, şi terminând cu evocarea faptelor de arme ale trecutului.


    Soluţia elitelor din Muntenia şi
    Moldova pentru modernizare şi statalitate a fost romantismul francez, în timp
    ce pentru românii din Imperiul austriac modelul romantic german a fost
    dominant: Principala
    problemă a diferenţei dintre cele două romantisme ţine de definiţia naţiuniii.
    Romantismul german era un romantism într-un anumit segment al său organicist,
    conservator şi xenofob. Influenţa sa se vede nu atât la paşoptişti, cât la
    Eminescu. El este cel mai puternic influenţat de romantismul german. În
    Transilvania se simte influenţa iluminismului de tip iosefinist şi a
    contaminării cu ideologia revoluţionară. Dar revoluţia din Transilvania este
    una paradoxală pentru că este, în termeni europeni, o contrarevoluţie gândită
    ca reacţie la excesele xenofobe ale unei revoluţii prin excelenţă europene, aşa
    cum era cea maghiară.


    Revoluţia de la 1848 a fost punctul
    culminant al manifestărilor romantismului românesc. Ea a fost începutul
    reformelor şi a modernizării în spaţiul românesc. Ioan Stanomir: Romantismul românesc este paşoptismul, iar în
    acest tablou de familie cu toţii au fost implicaţi, mai mult sau mai puţin
    strălucit, în politică însemnând alcătuirea de societăţi cultural-literare,
    societăţi secrete, în exil şi apoi la întoarcerea din exil în ceea ce a rămas
    de făcut până către anii 1860-1870 când acea generaţie, practic, se epuizează.
    Depinde foarte mult de longevitatea romanticilor. Avem romantici care intră
    într-o perioadă de eclipsă, cazul lui Grigore Alexandrescu, romantici vârstnici
    care traversează perioade de mutaţii şi de metamorfoze, cazul lui Heliade
    Rădulescu, romantici exponenţiali şi manipulaţi de comunism, ulterior, cum a
    fost Nicolae Bălcescu intraţi în canon prin moarte eroică. Sunt romantici care
    abandonează cariera literară şi se dedică politicii în totalitate, aşa cum a
    fost C. A. Rosetti. Mai sunt romantici precum Bolliac care este mai mult
    jurnalist decât poet. Este o imagine de familie care se confundă cu ceea ce
    Paul Cornea numea oamenii începutului de drum.


    Romantismul a devenit, în timp,
    modelul cultural de referinţă. Aşa s-a născut cultura standardizată sau
    canonul: Dacă ne referim la o
    anumită receptare mecanică şi defomatoare m-aş opri la Dimitrie Bolintineanu.
    Este reţinut mai cu seamă prin legendele istorice, care sunt un fel de mic
    manual de patriotism paşoptist. Legendele istorice au reuşit un îndreptar de
    comportament şi să imortalizeze mitologic anumite figuri. Ceea ce proiecţia
    canonică a omis este opera romantică cea mai profundă şi vibrantă a lui
    Bolintineanu, poemul Conrad, care este un mic echivalent românesc al Rătăcirilor lui
    Childe Harold, scris de Byron. Byronismul a fost o modă de care romanticii
    români nu s-au putut sustrage.


    Unitatea naţională a fost cheia modernizării
    şi emancipării naţionale propusă de romantism, Ioan Stanomir: Unitatea naţională este o
    expresie care îşi datorează existenţa acestui discurs paşoptist. Ceea ce noi
    privim ca fiind canonic, domnitorul Mihai Viteazul, este invenţia lui Florian
    Aaron şi Nicolae Bălcescu, şi, în particular, a lui Gheorghe Bibescu, cel care îi
    foloseşte mantia cu ocazia ceremoniilor oficiale. Conştiinţa naţională este o
    formulă anacronică pe care noi o proiectăm pentru a ne explica comportamente
    care nu au niciun fel de legătură cu investirea lor din epocă. Romanticii
    paşoptişti au dorit în mod cert unitatea principatelor. În privinţa
    Transilvaniei şi Banatului lucrurile erau complicate pentru faptul că exista
    acolo un curent federalist care privea mai degrabă spre Europa Centrală şi mai
    puţin spre Carpaţi. Nu trebuie să uităm că relaţia romanticilor transilvăneni
    şi bănăţeni cu Imperiul austriac a fost una complicată, mulţi dintre ei s-au
    pus sub semnul imperiului pentru a rezista republicanismului maghiar.


    Romantismul
    a fost un curent artistic, un model politic şi o tendinţă societală bazat pe
    emoţii. Care i-au păstrat o bună imagine şi contexte pozitive, în ciuda
    trecerii timpului.