Tag: cadre didactice

  • Condițiile de muncă ale cadrelor didactice din UE

    Condițiile de muncă ale cadrelor didactice din UE

    În Parlamentul European s-a dezbătut situaţia profesorilor şi a condiţiilor de muncă ale cadrelor didactice din Uniunea Europeană. Eurodeputaţii au atras atenţia asupra faptului că Uniunea Europeană se confruntă cu o populație în vârstă a cadrelor didactice, cu dificultatea de a recruta și de a fideliza profesori calificați, cu lipsa severă de profesori în special în zonele rurale, cu niveluri salariale inadecvate şi lipsa acordurilor de negociere colectivă.

    La toate acestea, se adaugă presiunea psihologică accentuată legată de nivelurile crescute de violență în școli, dimensiuni mai mari ale claselor împreună cu o calitate adesea scăzută a infrastructurii și multiplicarea sarcinilor administrative atribuite cadrelor didactice. În acest context, eurodeputaţii consideră că este nevoie de programe care să îmbunătăţească condiţiile de muncă ale cadrelor didactice.

    Despre acest subiect îl ascultăm pe Cristian Terheş, eurodeputat.

    “Această dezbatere despre profesori este binevenită, deoarece școala, profesorii și elevii trebuie puși din nou la locul de cinste cuvenit în societatea europeană. Școala trebuie să îi învețe pe elevi nu doar cum să citească, scrie și socotească, ci și cum să fie oameni buni și drepți în societate și cum să-și iubească țara. 

    Valorile morale perene se dezvoltă învățând științele umaniste, precum literatura clasică, istoria, geografia, iar gândirea critică și rațională se dezvoltă prin științele reale, precum matematica, fizica, filozofia, logica. Asta a făcut în timp școala clasică, dezvoltând personalități și mari oameni ai lumii, când nici măcar caiete nu erau și poate nici acces la cărți tipărite. Europa, pentru a avea un viitor, are nevoie ca noile generații să fie bine educate, iar asta nu se poate face decât repunând profesorii la locul de cinste și dându-le respectul pe care îl merită în societate.”

    Comisia Europeană se angajează să sprijine în continuare eforturile statelor membre pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale cadrelor didactice. În jur de 73 miliarde de euro au fost programate pentru educație în cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență, cu scopul de a sprijini dezvoltarea educației și a abilităților, cu accent puternic pe educația digitală.

  • Grevă ghenerală tru nvițămintul preuniversitar

    Grevă ghenerală tru nvițămintul preuniversitar


    După ţi pandemia di COVID-19 u mută online pridarea la clase și lu stuhină şi minti, añilli tricuț, unu ntregu bărnu di elevi, un nău cutreamburu agudeaşti nvețlu românesc. Elevllii armasiră, diznău, acasă. Sindicaliștilli ditu educație intrară tru grevă generală, niifharistusiţ di polititli cu tiñiili di cafi mesu şi sociale a guvernului PSD-PNL-UDMR. Ndrupără minarea cama di 150.000 di cadri didactiţi, la cari s’adavgă 60.000 – 70.000 di oamiñi ditu personalu didactic şi auxiliar. Elli spun că greva va s’ducă ninti până cându va lă si da di partea Executivului ună cearei ţi s’hibă pistipsită, cari s’da perspectivi multu limbidz tră ndridzearea problemelor a lor.



    Tu kirolu a unei inflații cari, anlu tricut, ansări di 15 di proţente, di u criscu cabaia custusearea a bănaticlui, nai ma ndilicată problemă easti aţea cu păradzlli. Lidirlli sindicali caftă tiñii di cafi mesu di 4000 di lei tră un profesor dibutant și di 7000 tră unu ţi s’aproaki di bitisita a carierăllei la catedră.



    Niifharistuseri aduc şi năili nomuri a nveţlui, promovate di ministrul di resort, Ligia Dica. Tru ţi mutreaşti bitisita a anului şcolar, programat, di arada, tru cirisaru, lidirii sindicali spunu că Guvernul easti aţelu cari lipseaşti s’da giueapi la aestă ntribari şi că armâne s’minduească disi va s’bitisească situaţiile elevilor. La muabeţli cu guvernanțăllii, prezidintulu ali Fediaraţie Sindicală Spiru Haret, Marius Nistor, diclară: Mini vreamu şi easti vrearea a tutăloru aţiloru cari lucreadză tru sistem s’nu nkisea aesta grevă generală. Nu noi vrumu aesta, vidzumu zori di agiumsimu aoa. Easti un cumul di niifharistuseri iara durata a llei ţăni di apandisea ţi va u da Guvernul şi, cadialihea, di vrearea a soţloru a noştri.”



    Tru apandisi, premierlu Nicolae Ciucă spuni că (TRACK): Educaţia easti prioritatea a noastră, diadunu cu sănătatea. Putem s’aflămu cearei. Nu putem s’alăsăm cilimeañilli, tru prag di examen şi ninti di bitisita a anlui di nveţu, suspendaţ.”



    Greva ditu sculii aduţi şi ambodyiuri politiţi. Tru scurt kiro, uidisitu cu protocoalili pi thimellilu a curi lucreadză coaliția guvernamentală, liberalu Ciucă lipseaşti s’alasă loclu di căpi la Executivu tră lidirlu PSD, Marcel Ciolacu, iara partidile s’adară ună redistribuire a portofoliilor. Ciolacu caftă, ama, curmarea a păzărăpserloru mutrinda yinitorlu cabinet până cându va s’hibă ndreapti căftărli a sindicatilor.



    Presa di București luyurseaşti că niţi ună ditu tăburli politiţi nu easti hărsită s’u aibă căpia a Executivului, tru un moment tru cari și sindicaliștii ditu sectorlu sanitar dimăndă că ari căbilea s’dănăsească lucărlu, iara polițiștilli caftă și elli ndreptul ta s’facă grevă. Cari ţi s’hibă hroma politică a guvernanțălor, nica spun analiștilli, aești va s’diconteadză, orlea zorlea, niifharistuserli greali ditu societate tamam şi anlu ţi yini, cându tru România va s’ţănă alidzeri europarlamentare, locale, legislative și prezidențiale.


    Autoru: Bogdan Matei


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • Grevă generală în învățământul preuniversitar

    Grevă generală în învățământul preuniversitar

    După ce pandemia de COVID-19 a mutat online predarea la clase și a alienat, anii trecuți, o întreagă generație de elevi, un nou seism zguduie învățământul românesc. Elevii au rămas, din nou, acasă. Sindicaliștii din educație au intrat în grevă generală, nemulțumiți de politicile salariale și sociale ale guvernului PSD-PNL-UDMR. S-au raliat mișcării peste 150.000 de cadre didactice, la care se adaugă 60.000 – 70.000 de oameni din personalul didactic şi auxiliar. Ei spun că greva va continua până când vor primi din partea Executivului o soluţie credibilă, care să ofere perspective foarte clare pentru rezolvarea problemelor lor.



    Pe fondul unei inflații care, anul trecut, a sărit de 15 procente, mărind semnificativ costul vieții, cea mai spinoasă problemă e aceea pecuniară. Liderii sindicali cer salarii de 4000 de lei pentru un profesor debutant și de 7000 pentru cineva care se apropie de finalul carierei la catedră.



    Nemulțumiri provoacă și noile legi ale învățământului, promovate de ministrul de resort, Ligia Deca. În ceea ce priveşte finalul anului şcolar, programat, în mod normal, în iunie, liderii sindicali susțin că Guvernul este cel care trebuie să răspundă la această întrebare şi că rămâne de văzut dacă se vor încheia situaţiile elevilor. La discuțiile cu guvernanții, preşedintele Federaţiei Sindicale Spiru Haret, Marius Nistor, a declarat: Eu mi-aş fi dorit şi este dorinţa tuturor celor care lucrează în sistem să nu fi avut loc această grevă generală. Nu noi ne-am dorit-o, am fost obligaţi să ajungem aici. Este un cumul de nemulţumiri, iar durata ei va depinde strict de răspunsul pe care-l va da Guvernul şi, bineînţeles, de dorinţa colegilor noştri.”



    În replică, premierul Nicolae Ciucă susține că (TRACK): Educaţia este prioritatea noastră, alături de sănătate. Putem să găsim soluţii. Nu putem să lăsăm copiii, în prag de examen şi înainte de finalul anului de învăţământ, suspendaţi.”



    Greva din școli provoacă și blocaje politice. În scurt timp, potrivit protocoalelor pe baza cărora funcționează coaliția guvernamentală, liberalul Ciucă ar urma să-i cedeze șefia Executivului liderului PSD, Marcel Ciolacu, iar partidele să procedeze la o redistribuire a portofoliilor. Ciolacu solicită, însă, suspendarea negocierilor privind viitorul cabinet până când vor fi rezolvate solicitările sindicatelor.



    Presa de la București înclină să creadă că niciuna dintre taberele politice nu-i foarte încântată să dețină șefia Executivului, într-un moment în care și sindicaliștii din sectorul sanitar anunță că ar putea opri lucrul, iar polițiștii cer și ei dreptul de a face grevă. Oricare ar fi culoarea politică a guvernanților, mai spun analiștii, aceștia vor deconta, negreșit, nemulțumirile acute din societate chiar anul viitor, când în România vor avea loc alegeri europarlamentare, locale, legislative și prezidențiale.






  • Anul de invăţământ, ameninţat?

    Anul de invăţământ, ameninţat?

    În România,
    cadrele didactice şi personalul auxiliar din educaţie au epuizat aproape toate
    formele legale de protest, iar acum mai au la dispoziţie doar una, pe cea mai
    radicală: greva. Profesorii s-au aflat, miercuri, la mijlocul zilei, într-o
    grevă de avertisment de două ore şi sunt decişi să intre în grevă generală
    luni, 22 mai, aşa cum au decis printr-un referendum la care au răspuns
    favorabil 70% dintre ei, dacă revendicarile nu le sunt satisfăcute. Ei vor, în
    principal, ca munca să le fie retribuită în conformitate cu importanţa ei
    socială, plecând de la principiul că salariul profesorului debutant trebuie să
    fie cel puţin egal cu salariul mediu brut pe economie. Salarizarea întregului
    personal didactic de predare să se realizeze în mod progresiv, în raport de
    funcţie, studii, vechime şi grad didactic şi să se instituie regula indexării
    anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice cu rata inflaţiei,
    sunt alte două solicitări de pe lista protestatarilor. Profesorii mai cer plata
    orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar şi nedidactic şi a
    indemnizaţiei de instalare, acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă
    personalului din învăţământ, decontarea navetei, acordarea concediului de
    odihnă suplimentar şi compensarea financiară a concediului de odihnă
    neefectuat. Nu în ultimul rând, cadrele didactice pledează pentru creşterea
    anuală a investiţiilor în învăţământ, pentru îmbunătăţirea bazei materiale şi a
    infrastructurii.

    Sindicaliştii amintesc că au început protestele în luna
    decembrie 2022 şi că ele au continuat în lunile ianuarie, februarie, martie, aprilie
    şi au culminat cu marele marş din 10 mai, din Bucureşti, la care au luat parte
    15 mii de oameni, însă guvernul de coaliţie a rămas impasibil, iar promisiunile
    nu au fost onorate. Salarii umilitoare, prăbuşirea puterii de cumpărare,
    anomalii în ceea ce priveşte salarizarea celor care ocupă funcţii de conducere,
    sunt doar câteva dintre problemele cu care se confrunţă salariaţii din
    educaţie, afirmă sindicaliştii. Există, în acest moment, un mare semn de
    întrebare cu privire la soarta examenelor naţionale, a evaluării pentru
    admiterea la liceu şi a bacalaureatului. Liderii sindicali admit că, în cazul
    declanşării grevei generale, acestea riscă să fie perturbate. Rezolvarea
    situaţiei, au subliniat ei, depinde strict
    de deciziile pe care le vor lua Executivul şi Parlamentul României.

    Ministrul Educației, Ligia Deca, a stabilit,
    deja, componenţa echipei de negociere a contractului colectiv de muncă şi s-a
    declarat convinsă că se vor găsi soluții. Nu cred că ar trebui puse în pericol în
    niciun fel structura anului școlar sau procesul educațional, a opinat ministrul
    Deca. Ea a promis că se va lupta atât pentru o salarizare decentă a
    profesorilor cât și pentru ca anul școlar să se desfășoare în condiții optime și
    să se finalizeze.


  • Legile Educaţiei, adoptate de deputaţi

    Legile Educaţiei, adoptate de deputaţi

    Deputaţii români au votat pachetul de legi despre care iniţiatorul, ministerul Educaţiei, spune că va reforma din temelii sistemul de învăţământ. Legile vor ajunge, acum, în dezbaterea Senatului, care este for decizional în cazul lor. Cele două proiecte de lege vin cu modificări semnificative în învăţământul preuniversitar şi în cel academic. Aceste modificări sunt importante, pentru că ţintesc problemele cronice ale sistemului, enumerate de ministrul Educaţiei, Ligia Deca:



    Prevenirea şi combaterea abandonului şcolar, combaterea analfabetismului funcţional, implementarea unei educaţii centrate pe copil, pe elev, pe tânăr, asigurarea siguranţei în unităţile de învăţământ, o mai bună pregătire a cadrelor didactice şi sprijinul lor şi respectarea normelor de etică şi deontologie”.



    Potrivit ministrului, investiţiile, prioritizarea zonelor defavorizate la alocările bugetare şi măsurile care vizează succesul pe întregul parcurs educaţional sunt piloni ai acestui pachet legislativ. Reprezentanţii formaţiunilor din coaliţia de guvernare PSD — PNL — UDMR au declarat că au votat pentru un cadru legislativ stabil în domeniul educaţiei, anticipând că rezultatele noilor măsuri se vor vedea în anii ce urmează. Opoziţia nu este de acord, considerând că legile nu răspund problemelor pe care le are sistemul de învăţământ şi reprezintă un eşec al proiectului prezidenţial “România educată”.



    Legea care va guverna învăţământul preuniversitar aduce o serie de noutăţi: liceele pot opta pentru susţinerea unui examen suplimentar, pe lângă evaluarea naţională, în vederea ocupării a jumătate din locuri, religia devine disciplină opţională la bacalaureat, iar programul de rechizite pentru elevii din medii defavorizate este extins. Nu în ultimul rând, legea propune un plan naţional de combatere a violenţei în şcoli, care să cuprindă monitorizarea video a sălilor de clasă, cu acordul părinţilor şi sancţiuni graduale pentru cadrele didactice şi elevii care comit abateri disciplinare.



    Sunt schimbări şi în privinţa învăţământului universitar. Astfel, rectorii în funcţie vor putea sta încă 10 ani la conducerea unversităţilor. Totodată, sunt prevăzute amenzi usturătoare pentru persoanele care cumpără sau vând lucrări ştiinţifice, referate, lucrări pentru examenele de evaluare, precum şi de finalizare a studiilor universitare de licenţă, masterat şi doctorat. Legea mai prevede că persoana aleasă într-o funcţie de demnitate publică poate beneficia de reducerea normei didactice, dar cu cel mult 50%.



    Profesia de cadru didactic trebuie respectată, iar munca profesorilor apreciată, a subliniat ministrul Ligia Deca. Este ceea ce s-au simţit îndreptăţiţi să ceară, alături de o salarizare corectă şi decentă, cadrele didactice care au mărşăluit între Guvern şi Parlament, în chiar ziua adoptarii legilor Educaţiei.






  • Jurnal românesc – 17.04.2023

    Jurnal românesc – 17.04.2023

    În contextul unui deficit al cadrelor didactice, universitățile din Timișoara caută variante ca să poată aduce în fața studenților dascăli români care profesează în străinătate. Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, spune că e deja o certitudine că vor fi cercetători români plecați în străinătate care, într-o formă sau alta, vor contribui la formarea studenților: Prin această zonă de online dispar criteriile teritoriale și regionale sau vecinătăți fizice. Suntem la un click distanță de fiecare cercetător și avem programe foarte multe dezvoltate prin care aducem profesori invitați, programe de teaching training, cercetători care să vină o săptămână, o lună, un an, pe o perioadă pe care și-o doresc și au posibilitatea să se integreze în modul de predare și de cercetare al UVT. Și deja avem discuții punctuale cu astfel de cercetători care vor veni.”, a declarat rectorul Universității de Vest din Timișoara, subliniind totodată că un cercetător din Germania procură substanțele necesare în 5 zile, la noi în 5 luni prin proceduri birocratice. Cercetătorii au nevoie de următorul lucru: mai multă putere de decizie, mai multe resurse și mai puțină birocrație.”



    Mai multe producţii cinematografice din ţara noastră vor participa în perioada 21-23 aprilie la Festivalul de Film Românesc de la San Francisco. Ajuns la cea de-a VIII – a ediție, festivalul cuprinde anul acesta o selecţie de filme ce va fi prezentată sub titlul: Stories in Motion: Chartering Paths in Romanian Cinema”/ Poveşti în mişcare: trasee definitorii ale cinematografului românesc”. Evenimentul se va deschide cu o proiecţie a filmului dramatic Miracol” în regia lui Bogdan George Apetri, producţie realizată în 2021, care s-a bucurat de un mare succes de presă şi de public în Statele Unite ale Americii. Din program mai fac parte pelicule precum: RMN, Metronom, Neidentificat şi Oameni de treabă.



    Institutul Cultural Român Mihai Eminescu” la Chișinău sprijină organizarea celei de-a XIII-a ediții a Concursului Internațional de Canto Academic Alexei Stârcea” – un eveniment bienal cu tradiție, organizat de Filarmonica Națională Serghei Lunchevici” în colaborare cu Uniunea Muzicienilor din Republica Moldova, cu susținerea Ministerului Culturii al Republicii Moldova și care anul acesta va avea loc în perioada 25-27 aprilie 2023, la Palatul Republicii din Chișinău.


    ICR Chișinău acordă, în mod tradițional, cele 2 premii I de interpretare pentru categoriile: Voce Bărbați și Voce Femei, în valoare de 500 EUR fiecare, evenimentul înscriindu-se în seria de proiecte destinate încurajării şi promovării tinerelor talente, precum şi creării unui dialog între muzicienii din România, Republica Moldova şi Ucraina.



    Institutul Cultural Român organizează prima participare cu stand a României la jazzahead! Bremen, Germania, unul dintre cele mai importante târguri internaționale destinate profesioniștilor și artiștilor din lumea jazzului, în perioada 27-30 aprilie 2023.


    jazzahead! reprezintă cel mai mare eveniment internațional organizat în Europa și dedicat profesioniștilor din lumea jazz-ului, având o istorie de peste 20 de ani în realizarea și menținerea legăturilor de colaborare, atât la nivel de instituții, cât și la nivel de organizații partenere și actori individuali sau reprezentanți ai celor mai mari festivaluri internaționale de jazz din lume și este considerat de vizitatorii profesioniști din întreaga lume reuniunea familiei jazzului mondial”.


    Formatul târgului presupune desemnarea anuală, prin rotație, a unei țări cu statut de invitat de onoare. Germania deține acest titlu în 2023 și beneficiază de un stand aparte, de o serie de evenimente dedicate, dar și de o vizibilitate sporită. De-a lungul timpului, au fost prezenți peste 3.000 delegați din 64 de țări invitate.



    A trecut la cele veșnice Sorana Georgescu-Gorjan, fiica inginerului Ștefan Georgescu-Gorjan, realizatorul tehnic al Coloanei Infinitului, care și-a dedicat viața cercetării fundamentale a vieții și operei creatorului sculpturii moderne, Constantin Brâncuși.


    Sorana Georgescu Gorjan s-a născut la Petroșani (județul Hunedoara) la 1 martie 1939, în familia inginerului Ștefan Georgescu — Gorjan și a profesoarei de franceză Voichița (născută Duma). A absolvit Facultatea de Litere, a lucrat mai întâi ca traducătoare la Institutul de Oncologie de la Fundeni, apoi la redacția de limbi străine a Academiei Române, până la ieșirea la pensie.


    Familia Gorjan a avut o contribuție importantă în viața și opera lui Brâncuși, potrivit criticului de artă Pavel Șușară: Prezența unică și providențială în viața profundă și în opera majoră a lui Constantin Brâncuși este aceea a familiei Gorjan, reprezentată prin trei generații, ele însele exemplare: Ion Georgescu-Gorjan, Ștefan Georgescu-Gorjan și Sorana Gorjan. Dacă primul dintre Gorjeni, Ion, l-a sprijinit material, moral și sufletește pe tânărul Brâncuși, cel de-al doilea, Ștefan, i-a fost partener, și coautor, la cel mai temerar proiect artistic de for public al sec. XX, Ansamblul de la Tg. Jiu, creatorul soluției tehnice unice pentru realizarea și susținerea Coloanei fără sfârșit, iar cea de-a treia generație, Sorana Gorjan, s-a dedicat, cu o pasiune enormă și cu un devotament unic, atât posterității lui Brâncuși, operei sale mereu provocatoare, cât și valorificării celei mai prețioase arhive Brâncuși din România, aceea care constituie patrimoniul familiei Gorjan“.






  • Crearea spațiului european al educației: progrese și provocări

    Crearea spațiului european al educației: progrese și provocări

    Comisia Europeană a aprobat recent Raportul său privind progresele înregistrate pentru realizarea spațiului european al educației. Astfel, au fost înregistrate progrese în ceea ce privește obiectivele în materie de educație la nivelul UE, dar există în continuare provocări legate de echitate și deficitul de cadre didactice.

    Există 40 inițiative în desfășurare la nivelul UE. Ele cuprind acțiuni strategice de politică, de la învățarea mixtă la învățarea pentru dezvoltare durabilă și strategia europeană pentru universități. De asemenea există și proiecte finanțate de UE, cum ar fi Academiile pentru cadrele didactice, coaliția în domeniul educației privind clima și centrele de excelență profesională. Totodată, se au în vedere măsuri pentru ca programul Erasmus plus și Corpul european de solidaritate să devină mai favorabile incluziunii.

    Monitorul Educației și Formării ce însoțește acest raport indică unele progrese: rata de părăsire timpurie a școlii este în scădere, iar ratele de absolvire a învățământului terțiar și de participare la educația timpurie sunt în creștere. Sunt necesare însă, unele eforturi pe termen mai lung de a îmbunătăți echitatea în domeniul educației și de a găsi soluții pentru deficitul de cadre didactice.

    În ambele domenii, UE va sprijini politicile bazate pe date concrete și învățarea reciprocă.

    Datorită programului Erasmus Plus și mecanismului de redresare și reziliență, se estimează că totalitatea cheltuielilor efectuate de UE pentru educație și competențe între 2021 și 2027 se va tripla față de perioada anterioară.

    În Monitorul Educației pentru România, părăsirea timpurie a școlii continuă să fie o problemă, mai ales în rândul elevilor romi. Vestea bună este că mecanismul de redresare și reziliență va sprijini eforturile naționale de reducere a acestei rate de părăsire timpurie a școlii. Și tot în acest monitor se arată că accesul la o educație de calitate în România este inegal, impactul statutului socio-economic asupra rezultatelor școlare fiind unul ridicat.


  • Copiii între două lumi

    Copiii între două lumi

    În cadrul proiectului de
    cercetare socio-pedagogică Copii între două lumi, realizat de Asociația
    culturală româno-italiană Propatria-Odv, cu susținerea SGG-DRP sub
    patronajul Ambasadei României în Italia, s-a desfășurat la Roma, în
    perioada 9-12 noiembrie 2021, o vizită de lucru a unei delegații din
    județul Vrancea, formată
    din cadre didactice, psihologi, sociologi și reprezentanți ai CJRAE și ISJ
    Vrancea.


    Din delegație au facut parte:
    Prof. Daniel Gherasim, Inspector General adjunct ISJ Vrancea, Prof.dr. Silviu
    Brebulet, Prof.dr. Florentina Ciomaga și Prof. Mădălina Brebulet de la CJRAE
    Vrancea, Prof. Ionuț Bercaru, Școala generală Popești, Dana Negoiță, psiholog,
    Prof. Corina Vișan, Liceul Economic Focșani, Prof. Simona Safta, director
    adjunct Liceul de Arte Gh. Tăttărescu din Focșani și Denisa
    Porumboiu, sociolog.


    Pe parcursul vizitei au avut loc întâlniri cu cadrele
    didactice de la I.C. Corrado Melone (Ladispoli), director Prof. Riccardo
    Agresti, I.C. Narni Scalo (Terni), Director Prof. Sandra Catozzi, I.C.
    Cecchina, director Prof. Pietro Volpones, I.C. Albano, director prof. Luigia
    Mastrosanti și Prof. Alessandra Zeppieri, Consilier pentru Politici
    educaționale, Politici de tineret, Politici europene de la Comune di
    Albano Laziale precum și cu profesoarele din cadrul cursului de Limba Cultură
    și Civilizație Românească, Gina Dumitriu (Terni) și Angela Nicoară ( Ladispoli).


    Au avut loc discuții și schimburi de metode și de bună
    practică în privința facilitării integrării educaționale, a
    copiilor emigranți și a prevenirii şi combaterii părăsirii timpurii a şcolii în
    rândul acestora.


    În cadrul vizitei de
    lucru, delegația a fost primită la sediul Ambasadei de către E.S. George
    Gabriel Bologan, Ambasadorul României în Italia, care a salutat inițiativa și a purtat o discuție cu membrii delegației, în care
    au fost evidențiate multiplele probleme pe care le are comunitatea românească
    din Italia, în mod special problemele legate de copiii care riscă să își piardă
    limba, cultura și identitatea românească.


    Proiectul
    Copii între două lumi, urmărește furnizarea resurselor
    necesare pentru o mai bună̆ înțelegere a dificultăţilor de reintegrare a
    remigranţilor în sistemul educaţional românesc şi al instrumentelor
    necesare pentru dezvoltarea şi implementarea unei strategii personale sau
    instituţionale de intervenţie specifică.


    Acesta este articulat în trei
    etape, cea de cercetare sociologică, cantitativă și
    calitativă, cea de observație participativă prin schimbul de experiență
    realizat între profesorii români și profesorii italieni și, cea de a treia
    etapă, aceea de diseminare a rezultatelor, a evaluării finale a
    proiectului şi a prezentării lucrării de cercetare.


    Această ultimă etapă va fi
    marcată de Conferință finală care va avea loc la Focșani în Sala Mare a
    Consiliului Județean Vrancea, în data de 26 noiembrie 2021.


    La conferință vor interveni toți factorii implicați în
    această cercetare, reprezentanți ai Ministerului Educației, ai SGG-DRP, ai
    partenerilor proiectului, reprezentanți de vârf din mediul academic și de
    cercetare.


    Proiectul este finanțat de SGG-DRP și este realizat
    sub patronajul Ambasadei României în Italia, în colaborare cu Consiliul
    Județean Vrancea, cu ISJ și CJRAE Vrancea.


    Parteneri media: Agerpres și Radio România
    Internațional.

  • A început vaccinarea în învăţământ

    A început vaccinarea în învăţământ

    În
    România a început, miercuri, campania de vaccinare prioritară pentru cadrele
    didactice, după ce în platforma informatică pusă la dispoziție de autorități la
    începutul campaniei de imunizare, nu au reușit să se programeze majoritatea
    profesorilor. Au fost deschise centre în București și în alte județe pentru imunizarea
    acestora.


    Potrivit unui anunț al Comitetului național de coordonare a
    vaccinării anti-Covid, aproape patru mii de cadre didactice au fost imunizate cu
    vaccinurile de la AstraZeneca și BioNTech Pfizer numai în prima zi a acestei campanii.
    Programarea se va face pentru profesori după o altă modalitate, nu în platforma
    informatică, ca până acum. Unitățile de învățământ vor face liste cu personalul
    care dorește să se vaccineze, listele vor fi transmise către inspectorate, iar
    de acolo către direcţiile de sănătate. Astfel, până pe 10 martie, vor fi
    vaccinaţi peste 60.000 de profesori care se adaugă celor 42.000 deja vaccinati
    prin platforma informatică pusă la dispoziție de autorități încă de la
    începerea campaniei de vaccinare şi celor 128.000 programaţi deja în această platformă.


    Între timp, creşte în continuare numărul elevilor şi al profesorilor
    diagnosticaţi cu noul coronavirus. Conform datelor centralizate de Ministerul
    Educaţiei, în primele două săptămâni de la reluarea şcolii, 730 de clase au fost
    nevoite să-şi întrerupă activitatea din cauza apariţiei unor cazuri de
    COVID-19. În total, peste 800 de elevi şi aproape 640 de cadre didactice au
    fost diagnosticate cu noul virus de la 8 februarie, când a început semestrul al
    doilea cu prezenţa fizică la școală a majorităţii copiilor.


    Și, potrivit unei
    analize a Institutului Naţional de Sănătate Publică, în România se remarcă o
    tendinţă de creştere a ratei de incidenţă la nivel naţional a noilor infectări
    în ultimele două săptămâni. Datele arată că în majoritatea judeţelor şi în
    capitală se înregistrează o rată de incidenţă cumulată de peste o sută de
    cazuri la suta de mii de locuitori, iar majoritatea sunt în zone urbane.


    Mai
    mult, Institutul constată că în ultimele şase zile evoluţia numărului de cazuri
    de infecţie cu virusul SARS-CoV-2 s-a înscris într-un trend ascendent, ajungând
    la o medie de 2.640 de cazuri pe zi, valoare echivalentă cu cea înregistrată în
    20 ianuarie. Se observă, totodată, că ratele de incidenţă săptămânale au
    crescut majoritar la grupa de vârstă 0 – 19 ani şi la grupa de vârstă 20 – 39
    de ani.


    Reprezentanţii Institutului spun că există trei scenarii posibile de
    evoluţie a situaţiei epidemiologice. Primul dintre ele este creşterea constantă
    cu 1% pe zi, ceea ce ar conduce la o medie de 3.300 de cazuri zilnice la 20
    martie. Al doilea scenariu – o creştere constantă cu 2% pe zi, ceea ce ar
    conduce la o medie de 4.600 de cazuri zilnice la 20 martie, iar ultimul
    scenariu ia în calcul o creştere constantă de 4% pe zi, ceea ce ar conduce la o
    medie de 8.900 de cazuri zilnice la aceeași dată. Specialiştii anticipează că
    evoluţia cazurilor din ultimele şapte zile ne îndreaptă spre cel de-al doilea
    scenariu.

  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Dezbaterea cu tema Curriculum modern pentru o Românie educată” – bazele unui nou sistem de invatamant, adaptat dupa cerintele situatiei actuale, dar mai ales la cerintele elevilor si ale cadrelor didactice. Interviu cu Natalia Intotero, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputatilor.





  • Incluziune şi diversitate la nivel european

    Incluziune şi diversitate la nivel european

    Se vorbeşte tot mai frecvent de impactul Generaţiei Erasmus. Această generaţie Erasmus a ajuns în prim-plan pentru că beneficiarii programului au început să acceadă în sistemele administrative şi politice.

    Programul Erasmus+ este un program de schimburi educaționale finanțat de Comisia Europeană, menit să ajute studenţii, elevii şi chiar cadrele didactice să beneficieze educaţional, lingvistic şi cultural de o experienţă de studiu și de plasament sau practică în alte ţări europene; să promoveze cooperarea între instituţii; să contribuie la formarea unor tineri calificaţi, cu deschidere şi cu experienţă internaţională, ca viitori specialişti; să simplifice transferul de credite şi recunoaşterea perioadelor de mobilitate petrecute în străinătate, cu ajutorul sistemului ECTS sau a unui alt sistem de credite compatibil.



    La Grădiniţa cu Program prelungit nr. 4 din Caransebeş a fost lansat, zilele trecute, proiectul Incluziune şi diversitate la nivel european. Proiectul a obţinut un punctaj foarte bun şi a clasat unitatea de învăţământ printre primele 10 din ţară, după cum spune profesorul Codruţa Peia, directorul grădinitei.

    Inspectorul şcolar Ana Damian a ţinut să felicite colectivul de proiect şi a subliniat faptul că de rezultatele acestuia vor beneficia copiii, cadrele didactice, dar şi părinţii.

    Mobilitățile desfășurate în cadrul Programului Erasmus+ sunt de 4 tipuri, în funcție de grupul cărora le sunt adresate: de studiu și de plasament sau practică pentru elevi şi studenţi și de predare, respectiv de formare pentru cadrele didactice și personal administrativ.

  • Jurnal românesc – 09.08.2018

    Jurnal românesc – 09.08.2018

    Participanţii la Congresul Cadrelor Didactice din România şi al Cadrelor Didactice de Etnie Română de peste Hotare, care a avut loc la Alba Iulia, au adoptat o Declaraţie simbolică de Unire a României cu Republica Moldova şi au lansat un apel în vederea permiterii studierii limbii române de către copiii români din Serbia şi Ucraina. Declaraţia de Unire a fost semnată pe două panouri de mari dimensiuni de câteva sute de educatoare, învăţători şi profesori din România, R. Moldova, Ucraina şi Serbia, participanţi în perioada 6-9 august la congres. Au fost susţinute mai multe cursuri şi au avut loc o serie de ateliere, iar diverse edituri au prezentat cele mai recente noutăţi în domeniul predării.



    La Bucureşti este programat vineri după-amiază, în faţa sediului Guvernului, un protest de amploare al românilor, inclusiv stabiliţi peste hotarele ţării, nemulţumiţi de actualul Executiv de coaliţie PSD-ALDE. Primăria Capitalei a anunţat că manifestaţia nu are organizator, aşa cum prevede legea, pentru că niciunul dintre cei care au anunţat autorităţile de desfăşurararea protestului nu a vrut să semneze un protocol cu municipalitatea. Între timp, un bărbat care, într-o emisiune televizată, s-a autointitulat adevăratul organizator al protestului şi care i-a îndemnat pe participanţi să recurgă la acte de violenţă împotriva forţelor de ordine a fost pus sub acuzare de procurorii DIICOT.


    El se află sub control judiciar pentru 60 de zile pentru instigare publică. Şeful Serviciului de comunicare din Jandarmeria Română, Marius Militaru, a îndemnat participanţii la protest să se delimiteze de incitările la violenţă apărute în spaţiul public şi să se comporte paşnic. La rândul său, purtătorul de cuvânt al Jandarmeriei Capitalei, Georgian Enache, le-a cerut să nu împiedice forţele de ordine să îşi exercite activitatea, dacă acestea vor interveni în cazul unor violenţe.



    Uniunea Salvaţi România organizează, până sâmbătă, Zilele Diasporei, eveniment dedicat românilor de peste hotare care vin în ţară cu ocazia mitingului de la Bucureşti şi care, spune USR, vor să se implice în schimbarea României. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, evenimentul va avea loc la sediul Uniunii din Bucureşti. Senatorul USR de diaspora Radu Mihail va susţine mai multe ateliere de dezbateri şi audienţe cu cetăţenii. În contextul aceluiaşi protest, filialele USR din Moldova vor organiza un marş intitulat Pentru Moldova Europeană, care va trece prin oraşe precum Botoşani, Iaşi, Vaslui, Bârlad, Tecuci, Focşani, Buzău cu destinaţia finală Bucureşti. De-a lungul traseului, membrii USR vor purta un mare steag al Uniunii Europene pentru a retransmite, astfel, susţinerea partidului pentru un parcurs european al României şi pentru utilizarea fondurilor europene în scopul reducerii decalajelor dintre Moldova şi celelalte regiuni ale ţării.



    Românii care muncesc în străinătate şi se întorc vara în vacanţă în ţară închiriază, în general, maşini mai scumpe decât străinii care vin în concediu în România, reiese dintr-un studiu al unei companii de închirieri auto. Potrivit companiei care a realizat studiul, din totalul celor care închiriază maşini, în jur de 80% sunt străini – fie turişti care ajung în vacanţă în România, fie oameni de afaceri de peste graniţă, 15% sunt români care lucrează în străinătate şi 5% români care locuiesc în ţară. Perioada de vârf a verii pentru închirierea de maşini în România este 1-25 august, intervalul în care majoritatea românilor din străinătate intră în concediu.


    În această perioadă, cererea de maşini de pe piaţă depăşeşte oferta. Închirierea unei maşini costă, în medie, în funcţie de marcă şi tip, între 25 şi 120 euro, dar poate ajunge şi la 189 de euro pe zi. Străinii închiriază, în medie, în această perioadă, o maşină pentru 6,7 zile, românii care se întorc din străinătate pentru 17 zile, iar românii care locuiesc în România pentru 11 zile.

  • Jurnal românesc – 25.06.2018

    Jurnal românesc – 25.06.2018

    Numărul total al copiilor din România care
    aveau ambii părinți plecați la muncă în străinătate era, la finele anului
    trecut, de 17.425, în timp ce totalul copiilor cu părinți plecați la muncă în
    străinătate era de 94.896. Acestea sunt datele centralizate de Autoritatea
    Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, conform Agerpres. Dintre
    copiii cu ambii părinți plecați la muncă în străinătate, 16.302 se aflau în
    îngrijirea rudelor de până la gradul IV, fără măsuri de protecție, restul fiind
    plasați la un asistent maternal, centre de plasament, sau alte
    familii/persoane.



    Ministerul pentru Românii de
    Pretutindeni, în parteneriat cu Ministerul Tineretului şi Sportului, marchează
    oficial deschiderea programului de tabere ‘ARC’ ediţia 2018, dedicat în acest
    an celebrării Centenarului Marii Uniri. Evenimentul va avea loc la Centrul de
    agrement Oglinzi din judeţul Neamţ, marţi, 26 iunie. Ajuns la a zecea ediţie,
    programul se adresează etnicilor români din afara graniţelor, respectiv elevi,
    tineri, studenţi din ţările aflate în jurul graniţelor şi Balcani: Serbia,
    Bulgaria, Ungaria, Ucraina, Republica Moldova, inclusiv regiunea transnistreană,
    Albania, Republica Macedonia, Croaţia, precum şi românilor din din ţări ca
    Italia, Spania, Franţa, Belgia, Germania, Austria, Marea Britanie, Grecia, Canada,
    SUA. Programul de tabere ‘ARC’ îşi propune să creeze şi să păstreze legături
    între cetăţenii şi etnicii români din diferite ţări, să ofere cunoştinţe despre
    cultura şi civilizaţia românească, să promoveze valorile patrimoniului cultural
    românesc.




    Guvernul României oferă stagii de specializare
    pentru 300 de cadre didactice din școlile românești din Ucraina, cărora le sunt
    suportate cheltuielile de participare la cursuri, prin bugetul Ministerului
    Educației Naționale, fiecare cursant beneficiind de cazare și masă, precum și
    de o bursă în valoare de 300 lei/stagiu. Centrele universitare care oferă aceste stagii de
    formare sunt Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea
    Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea Dunărea de Jos din Galați și
    Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava.





    Adunarea Generală a Naţiunilor
    Unite a adoptat proiectul de rezoluţie propus de Chişinău, alături de 10 ţări,
    între care şi România, care cere retragerea trupelor ruse şi a muniţiei din
    regiunea transnistreană a Republicii Moldova. Proiectul a fost aprobat cu 64 de
    voturi pentru, 15 împotrivă şi 83 de abţineri. Împotrivă s-a pronunţat
    delegaţia Federaţiei Ruse, care consideră că documentul va submina negocierile
    pentru reglementarea conflictului transnistrean. Premierul moldovean Pavel
    Filip a salutat decizia istorică luată la New York. Şi Ministerul de Externe de
    la Bucureşti a salutat adoptarea rezoluţiei, subliniind că România a contribuit
    la aceasta. In regiunea
    transnistreană se află aproximativ 1000 de militari ruşi din fosta Armată
    sovietică a 14-a, care păzesc depozitele de armament şi muniţii şi 500 de
    militari din trupele de pace dislocate în zona de securitate de la Nistru. În
    regiune mai există şi trupe subordonate regimului separatist de la Tiraspol,
    care numără aproximativ 15.000 de militari. Transnistria a ieşit de sub
    autoritatea Chişinăului in 1992, după un conflict armat.

  • Biblioteca Județeană “Gheorghe Asachi” , multiplicator de informaţii Eurodesk

    Biblioteca Județeană “Gheorghe Asachi” , multiplicator de informaţii Eurodesk

    Uniunea Europeană înseamnă libertatea de mișcare,
    finanțare pentru proiecte, dar și oportunități pentru tineri. Mă refer aici la
    studenți, elevi, dar și oportunități pentru cadrele didactice. Când spun acest
    lucru, ne gândim , în special, la Programul Erasmus+.

    Bineîneles fără a împărtăși, fără a oferi informații,
    succesul unui astfel de program este greu de conceput. Biblioteca Județeană
    Gheorghe Asachi
    din Iași își asumă un astfel de rol în a oferi informații. În
    ce fel, cum, aflăm de la doamna Aurica Dvoracic, bibliotecar implicat în
    desfășurarea activității punctului de informare Eurodesk. Eurodesk însemnând?




    Însemnând Serviciul
    de Informare European care acționează în România și în 19 dintre orașele
    României prin multiplicatorii Eurodesk, calitate pe care și eu o am în cadrul
    Bibliotecii Județene Gheorghe Asachi din Iași. Mi-am început activitatea din
    2017 și vreau să spun că e foarte important pentru toți tinerii din municipiul și județeul Iași și nu numai, pentru toți cei care aud, ca
    până pe 26 iunie să se înscrie pe
    portalul european pentru tineret în
    programul DiscoverEU, unde vor avea posibilitatea să călătorească în patru
    dintre țările Uniunii Europene cu condiția să fi împlinit 18 ani și să completeze aplicația de pe portalul european.


    Cu siguranță, veți organiza evenimente, tocmai pentru a
    veni în întâmpinarea solicitărilor.


    Categoric, pentru
    că nu vorbim doar despre Descoperiți
    Europa, despre acest program, ci și despre
    Corpul European de Solidaritate unde invităm pe tineri să vadă ce
    înseamnă voluntariatul adevărat. A fi voluntar într-o altă țară europeană
    înseamnă a-ți cunoaște semenii din acea
    țară, a cunoaște cultura țării respective
    și, mai ales, a te deschide către tot ceea ce înseamnă Europa și lumea,
    de ce nu?


    Deci pregătiri pentru întâlniri…



    Din luna
    sptembrie o să avem mai multe întâlniri,
    preconizez în jur de 4- 5 întâlniri, cu
    elevii începând de la 13 ani din liceele
    ieșene și nu numai. Vreau să merg foarte mult în mediul rural și sunt convinsă
    că foarte mulți tineri își vor schimba poate chiar cursul vieții beneficiind de aceste informații și aplicând
    pentru aceste programe de voluntariat.


  • Mai multe burse de studii pentru tinerii din Republica Moldova

    Mai multe burse de studii pentru tinerii din Republica Moldova

    România mărește numărul de burse de studii pentru tinerii din Republica Moldova, măsura fiind valabilă până în 2019, anunță Radio Chișinău. Ambasadorul României în Republica Moldova, Daniel Ioniță, și ministrul Educației al Republicii Moldova, Corina Fusu, au semnat ieri Protocolul de colaborare dintre cele două ministere ale Educației.



    Peste 2.000 de burse anuale pentru liceeni și studenți


    Conform noului protocol, România va acorda anual 950 de locuri de studii pentru învăţământul preuniversitar și alte 1.100 pentru studii universitare de licenţă. Alte 100 de locuri sunt acordate pentru studii universitare de masterat, dublu față de vechiul acord. Alte 50 de burse sunt acordate pentru studii de rezidenţiat, și încă 50 de locuri pentru studii de doctorat, de asemenea un număr dublu față de perioada 2012-2015.


    Burse pentru cadre didactice


    Totodată, România acordă 200 luni-bursă pentru cadre didactice şi personal de conducere din învăţământul preuniversitar, precum şi inspectori şcolari. 200 luni-bursă stagii de formare pentru cadre didactice din învăţământ universitar, ceea ce reprezintă o suplimentare cu 100 luni-bursă faţă de Protocolul anterior, începând cu anul universitar 2016-2017



    Sursa: Radio Chișinău