Tag: caini

  • Bunăstarea câinilor și pisicilor în UE

    Bunăstarea câinilor și pisicilor în UE

    Comitetul Reprezentanților Permanenți ai guvernelor statelor membre pe lângă Uniunea Europeană (Coreper) au convenit asupra mandatului de negociere al Consiliului privind o propunere de îmbunătățire a bunăstării pisicilor și câinilor prin stabilirea, pentru prima dată, a unor norme minime la nivelul UE, informează Consiliul UE.

     

    Multilările, unele considerate estetice, vor fi interzise în UE

     

    Ben Weyts, ministru belgian pentru bunăstarea animalelor pentru educație, sport și periferia flamandă a declarat:

    ”UE demonstrează că și bunăstarea animalelor poate fi în prim-planul elaborării politicilor sale. Foarte mulți europeni au o inimă mare pentru animale, iar acest mandat de negociere arată clar acest lucru. Acum punem bazele unei politici privind animalele la nivel european în anii următori”, a menționat. Ben Weyts, ministru bunăstarea animalelor pentru educație, sport și periferia flamandă, conform unui comunicat al Consiliului UE.

     

    Poziția de negociere a Consiliului menține principalele principii de bunăstare propuse de Comisia Europeană. Astfel, reproducerea este reglementată cu limite privind frecvența și vârsta minimă și maximă. Reproducerea consangvină – între părinți și descendenți, între frați și frați vitregi și între bunici și nepoți – va fi interzisă, cu excepția conservării raselor locale cu un fond genetic limitat.

    Totodată, mutilările dureroase precum: tăierea urechilor, tăierea cozii sau îndepărtarea ghearelor vor fi interzise, dacă nu sunt indicate de veterinari.

    Animalele trebuie să  beneficieze de apă curată și proaspătă, hrană suficientă și condiții adecvate de adăpostire. De asemenea, câinii mai mari de 12 săptămâni trebuie să aibă acces zilnic la o zonă în aer liber sau trebuie să fie plimbați zilnic.

     

    Animalele vor fi microcipate înainte de vânzare sau adopție

     

    Consiliul și-a dat acordul și pe cerințele Comisiei pentru entitățile care se ocupă de comercializarea sau adopția acestor animale de companie. Conform propunerii, toate pisicile și câinii trebuie să fie microcipați și înregistrați într-o bază de date națională înainte de a fi vânduți sau dați spre adopție.

     

    De asemenea, persoanele care au grijă de animale trebuie să aibă o înțelegere adecvată a comportamentului și nevoilor acestora, iar unitățile în cauză trebuie să asigure vizite ale medicilor veterinari. Cei care vând sau donează pisici sau câini trebuie să relizeze campanii de sensibilizare cu privire la deținerea responsabilă.

     

    Peste 1 miliard de euro anual din vânzarea de câini și pisici

     

    Modificările aduse de Consiliu propunerii Executivului european includ următoarele aspecte: clarifică faptul că operatorii nu trebuie să abandoneze pisici sau câini; interzice reproducerea hibrizilor; femele din ambele specii care au suferit două operații cezariene nu vor fi folosite pentru reproducere, pentru a le proteja sănătatea, iar pisicile și câinii cu trăsături deosebite ar trebui excluși de la reproducere, pentru a preveni transmiterea  trăsături cu risc pentru generațiilor viitoare.

    Totodată, Consiliul a decis să includă centrele de plasament (adăposturile) în domeniul de aplicare al regulamentului.

     

    Potrivit Comisiei Europene, valoarea estimată a vânzărilor de câini și pisici este de 1,3 miliarde de euro anual. Executivul european trage un semnal de alarmă asupra comerțul ilegal care a crescut puternic în ultimii ani, iar unele unități țin animalele în condiții precare. Noile norme urmăresc să armonizeze standardele UE privind bunăstarea câinilor și a pisicilor, în ceea ce privește adăpostirea, îngrijirea, transportul și tratarea acestora în unitățile de reproducție și în magazinele de animale de companie, precum și în adăposturi.

     

     Ce face UE pentru bunăstarea animalelor de companie / Sursa: YouTube – Comsia Europeană (subtitrări în limba română)

     

  • Oameni si câini în slujba societăţii

    Oameni si câini în slujba societăţii

    Cutremurele din luna februarie, din Turcia, au adus în prim-planul opiniei publice interne și internaționale o categorie aparte de salvatori – echipe mixte formate din oameni şi câini, chemate să sară în ajutorul celor aflaţi la limita dintre viaţă şi moarte.



    Liviu Ionescu conduce Centrul Național de Educare Canină, cu sediul la Craiova. Voluntar el însuși în Turcia, este unul din specialiștii români cei mai în măsură să ne explice de ce este importantă pregătirea câinilor pentru misiuni de căutare-salvare: La Centrul Național de Educare Canină, noi, de vreo 30 de ani, încercăm să realizăm o bază de date cu câini de căutare-salvare pentru toate specialitățile din această activitate și anume câinii de urmă de salvare, câinii care caută persoane dispărute, câinii care caută persoane sub dărâmături, salvarea din apă sau urma urbană (persoane dispărute din zone urbane). Sunt specialitățile pe care noi încercăm să le dezvoltăm în România! De ce? Pentru că, pe lângă aspectul chinologic sportiv, de formare a cățeilor și creștere a inteligenței lor, nu numai a frumuseții, este și un aspect social, o necesitate ca în toate zonele, regiunile, orașele să existe câini de căutare-salvare pentru orice tip de situație de urgență, pentru orice dezastru, indiferent că este natural sau tehnologic. Fapt pentru care încercăm să conștientizăm populația, iubitorii de animale, crescătorii de animale, fie că sunt membri ai Asociației Chinologice Române sau ai unui club de lucru, să își testeze fiecare exemplar canin.



    Selecția câinilor cu vocație de salvatori e foarte dură și realistă. Că sunt aduși de proprietarii lor care vor să le evalueze calitățile sau sunt descoperiți chiar de specialiștii Centrului de Educare Canină, ei trebuie să răspundă unor cerințe foarte stricte care să le ateste calitățile. Este motivul pentru care doar 5-10% maximum din patrupedele testate în mai multe etape – la întuneric, foc, înălțime etc. – ar putea începe cursurile de pregătire care să facă din ele salvatori profesioniști, după cum explică tot Liviu Ionescu:


    , Intră într-un program educațional și în funcție de temperamentul, caracterul, coeficientul lui de adaptabilitate, vârsta la care începe, zona din care este câinele și unde locuiește, de arealul lui cotidian și în funcție de specialitatea unde îl direcționăm, pregătirea poate să dureze 6 luni, poate să dureze și 2 ani de zile. Sunt niște module educaționale care se pliază pe asemenea căței, iar după 2 ani, poate chiar 3 de pregătire intensă, ei trec prin niște examene oficiale internaționale, fapt pentru care se vede adevărata lor valoare când îi punem în fața unor examene, unor teste chinologice, unor competiții canine. Ei trebuie să parcurgă niște nivele de pregătire și de examinare și, după ce au trecut și au absolvit toate aceste nivele de examinare, pot participa sau pot intra fie în echipa națională și, de aici, pasul spre Campionatul Mondial de Salvare este mare. Apoi, intră într-o bază internațională de date, pentru a fi chemați în orice situație reală.



    Testele folosite de specialiștii în formare canină se aplică oricărui tip de patruped, cu alte cuvinte nu există o rasă anume predestinată activităților de căutare-salvare. În schimb, cu cât un câine este testat mai devreme, chiar de la 3-4 luni, cu atât poate intra mai repede în procesul educațional propriu-zis. Odată pregătit, el este apt să acționeze. Cu ce performanțe? Potrivit președintelui Centrului Național de Educare Canină, câinele este capabil, de pildă, să pătrundă în locuri extrem de sensibile, pâna la 2-3 metri adâncime, inclusiv acolo unde sisteme electronice audi-video chiar înalt performante ar fi imposibil de utilizat. Apoi, teoretic, un câine de căutare-salvare a persoanelor dispărute, de exemplu, poate să acopere în 20 de minute o suprafață de 50.000 m², având un randament de cel puțin trei ori mai bun decât orice echipă profesionistă umană. Or, într-un tandem om-câine, acest raport se modifică în detrimentul omului, de unde și nevoia unei compatibilități frizând perfecțiunea cu câinele.



    Salvatori cu patru labe ce simt la propriu mirosul vieții, câinii români de căutare-salvare sunt multipremiați în competiții chinologice internaționale. Dar unde se plasează România, în plan extern, din perspectiva pregătirii patrupedelor? Revine cu detalii, la microfon, Liviu Ionescu:


    România este considerată la începuturile activității de căutare-salvare. Dacă alte țări au început aceste selecții umane-canine înainte de războaiele mondiale, noi discutăm de sfârșitul anilor ʹ80-ʹ90 și, după anii ʹ93-ʹ94, de o dezvoltare serioasă conform normelor internaționale. Centrul Național de Educare Canină are o bază de date de aproximativ 30 de câini de căutare-salvare. Problema este că, din păcate, acest prieten necuvântător care, fără să ne dăm seama, devine un terapeut în orice familie în care intră, are o viață, dar mai ales o perioadă de activitate mult mai scurtă. Ei și noi ne pregătim pentru orice situație de cataclism, în orice moment. Din păcate, ei ne pot ajuta până la 7, 8, 9 ani de zile. Noi suntem într-o permanentă activitate contra-cronometru să avem un fond canin. Ei, dacă s-ar putea să ne ajute și dacă ar avea 14 ani, ne-ar ajuta necondiționat. Dar trebuie să ne gândim la sănătatea lor și să-i folosim între 3 ani și 7, 8, 9 ani cel târziu, pentru că, altfel, pot apărea probleme și nu sunt într-un randament optim de a fi un câine de căutare-salvare.



    Cu alte cuvinte, spune Liviu Ionescu, președintele Centrului Național de Educare Canină, niciodată nu se poate spune că există un număr suficient de câini de căutare-salvare într-o țară, într-o regiune sau pe un continent. Descoperirea și pregătirea acestor patrupede ce dovedesc calități excepționale trebuie să fie continuă. În plus, după cutremurele din Turcia, la nivel mondial a apărut nevoia unei reorganizări în vederea unei coordonări sporite între state – adaugă Liviu Ionescu, în egală măsură, președinte al Comisiei Mondiale de Salvare a Federației Chinologice Internaționale:



    Suntem în plin program de reorientare, regândire a strategiei de intervenție, de comunicare și antrenamente multinaționale comune. Eu, coordonând acest program la nivel mondial, observ modul de aplicabilitate, rapiditatea, intensitatea, recepția gândirii umane din anumite zone ale lumii și nu face decât să mă bucure că începem să devenim mai eficienți în asemenea situații reale și trecem de pragul sportiv, Campionatul Mondial fiind considerat, până la cutremurul din Turcia, cel mai important eveniment. Ei bine, chinologia se dezvoltă ca și-n IT și toate decurg foarte repede. Trebuie să ai o gândire futuristă, să te întrebi ce se va întâmpla cu randamentul echipei canine de salvare peste 5 ani, peste 10 ani, având în vedere că nu cred că se vor liniști aceste cutremure sau aceste situații intempestive de dispariție de persoane și noi trebuie să fim pregătiți pentru orice tip de activitate la care câinii de căutare-salvare pot deveni un instrument real de salvare. În urma rezultatelor din Turcia și ale celor pe care le-am avut la ultimele trei ediții de Campionat Mondial al Federației Chinologice Internaționale – vorbim de Campionatele Mondiale pe echipe, România este vicecampioană și campioană mondială, de exemplu, la secțiunea ʹurmăʹ – avem o carte de vizită, avem niște rezultate, avem o anumită, hai să zic așa, mentalitate. Eu am dezvoltat acest proiect la nivel mondial, chiar îmi poartă numele, și clar că România, la Craiova, este un punct important în chinologia de salvare la nivel mondial.



    Pentru că, da, căutarea-salvarea este mult mai mult decât o activitate sportivă chinologică, este una de ajutor necondiționat, umanitară, socială!



  • România – primul pacient depistat cu COVID-19 cu ajutorul unui câine poliţist

    România – primul pacient depistat cu COVID-19 cu ajutorul unui câine poliţist

    Pentru prima dată în România, un câine special antrenat a semnalat trei pasageri infectați cu COVID-19, în Aeroportul Internaţional din Sibiu:

    Un bărbat care a ajuns de la Madrid, fiind vaccinat cu două doze de imunizare, a declarat, directorul general al Direcţiei de Sănătate Publică (DSP), colonelul Daniel Chelcea.

    Pasagerul 1 a fost depistat de câinele antrenat, iar la testul rapid efectuat de personalul DSP acesta a ieşit pozitiv. A fost preluat de un echipaj SMURD şi transportat în Unitatea de Primiri Urgenţe pentru investigaţii de specialitate şi confirmare sau infirmare probabilă a bolii, acesta urmând a fi izolat la adresa declarată. Persoana depistată pozitiv avea cele două doze de vaccin făcute‘, a precizat Chelcea.

    Pasagerul avea simptome ale bolii. Acesta a fost declarat pozitiv şi la testul PCR efectuat la Spitalul Judeţean, a confirmat directorul adjunct al DSP Sibiu, Adela Morar.

    Câinele a mai semnalat și o a doua persoană ca fiind infectată. Aceasta fost testată, iar rezultatul a fost negativ. Persoana urmează să intre în carantină 14 zile, cu recomandare de testare PCR în ziua a cincea.

    O a treia persoană semnalată de câine a prezentat documente de ieşire din boală, din data de 17 iulie 2021, potrivit IGPR.

    22 de persoane din cei 151 de pasageri ai cursei aeriene Madrid-Sibiu de vineri seară au fost plasate în carantină, mai informează IGPR.

    Aeroportul Internaţional din Sibiu este singurul din România unde echipe de câini special antrenaţi pot depista semne ale infecţiei cu SARS-CoV-2, la pasageri. Animalele au fost antrenate luni de zile folosindu-se mostre de transpiraţie de la pacienţi cu COVID-19, au precizat autorităţile locale.

    Potrivit instructorilor, aceşti câini nu au cum să muşte vreun pasager şi nu reprezintă vreun pericol nici pentru persoanele alergice deoarece animalele nu pot ajunge cu botul efectiv la om, ci îl miros printr-un perete de protecţie, prevăzut cu găuri.

  • Rumänische Filmpreisgala „Gopo“: Regisseur Cristi Puiu sechsfach ausgezeichnet

    Rumänische Filmpreisgala „Gopo“: Regisseur Cristi Puiu sechsfach ausgezeichnet

    Die Gewinner der 11. Gala der Gopo-Filmpreise stehen fest: der gro‎ße Gewinner hei‎ßt Sieranevada“ in der Regie von Cristi Puiu. Bei der Gala, die im Bukarester Nationaltheater stattfand, wurde Sieranevada“ sechsmal ausgezeichnet. Der Streifen ging in den Kategorien Bester Film“, Bester Regisseur“, Bestes Drehbuch“, Beste Hauptdarstellerin“, Beste Nebendarstellerin“ und Beste Bildmontage“ als klarer Sieger hervor. Der vierte Spielfilm von Cristi Puiu tritt auch im Hauptwettbewerb der Filmfestspiele in Cannes an und erhielt gute Bewertungen in der internationalen Fachpresse. Als Nahrung für Geist und Gemüt“ bezeichnete die britische Tageszeitung The Guardian“ die rumänische Produktion, während Cristi Puiu als eine der stärksten Stimmen der Filmkunst dieses Jahrhunderts gilt.



    Die Handlung spielt nur drei Tage nach dem Terroranschlag auf Charlie Hebdo und vierzig Tage nach dem Tod des Vaters der Hauptfigur Lary. Somit entscheidet sich der vierzigjährige Arzt, zusammen mit seiner jungen Frau einen Tag inmitten seiner Familie zu verbringen, die für die Gedenkfeier an den verstorbenen Vater zusammenkommt. Die Ereignisse verlaufen aber anders als erwartet. Ana Ciontea wurde für ihre Leistung im Spielfilm von Cristi Puiu mit dem Preis für die beste Nebendarstellerin ausgezeichnet. Über ihre Erfahrung mit den Dreharbeiten sagte die Schauspielerin:



    Am ersten Tag war ich bei der Rollenverteilung sehr aufgeregt. Die Aufregung konnte ich in den nächsten Tagen und bei den Dreharbeiten auch nicht loswerden. Ich danke dem Regisseur Cristi Puiu, weil ich mich in diesem Film wiedergefunden habe, »Sieranevada« ist für mich meine Familie. Ich danke jedem Kollegen und Teammitglied, weil sie mir die gro‎ßartige Chance gegeben haben, Teil der Familie des rumänischen Kinos zu werden.“




    Der Regisseur Cristi Puiu, der auf der Gala der Gopo-Preise für Regie und Drehbuch ausgezeichnet wurde, dankte dabei seiner Familie und dem Regisseur Lucian Pintilie:



    Ich möchte in erster Linie meiner Ehefrau Anca und meinen Töchtern für ihre Unterstützung danken. Drehbuchautor zu sein, ist schwer, man braucht Ruhe und ich genie‎ße diese Chance, in Ruhe arbeiten zu können. Ich danke herzlich auch dem Regisseur Lucian Pintilie, weil er im Jahr 1999 das Drehbuch gelesen hat, das ich damals zusammen mit dem Schriftsteller Răzvan Rădulescu geschrieben hatte, auf dem der Film »Marfa şi banii« (»Koks und Kohle«) beruht. Das hat mir den Mut gegeben, als Drehbuchautor weiter zu machen. Also: Ich danke euch allen ganz herzlich.“




    Der Filmemacher Cristi Puiu hat die Gopo-Trophäe für Regie dem Schauspieler Sorin Medeleni gewidmet, der verstorben ist, bevor der Film seine Premiere feierte.



    Mit dem Preis für hervorragende Leistungen in der gesamten Karriere wurde auf der Gopo-Gala der Darsteller Valentin Uritescu geehrt. Mit einer 50-jährigen Erfahrung in der Welt des Theaters und des Films verkörperte Uritescu zahlreiche und vielfältige Figuren — darunter den Feldwebel Şaptefraţi in der TV-Serie Lumini şi umbre“ (Lichter und Schatten“) in der Regie von Andrei Blaier, dieselbe Gestalt verkörperte der Darsteller in der Folgeserie Noi, cei din linia întâi“ (Wir in der ersten Frontlinie“) des Regisseurs Sergiu Nicolaescu sowie Vasile im Spielfilm Concurs“ (Wettbewerb“) in der Regie von Dan Piţa.



    Valentin Uritescu absolvierte das Theater-und Filmkunstinstitut I.L. Caragiale“ im Jahr 1963, im Anschluss trat er auf die Bühne des Theaters Maria Filotti“ im südostrumänischen Brăila, fünf Jahre später wurde er am Jugendtheater in Piatra Neamţ angestellt. Die dreizehn Jahre, die er auf der Bühne des Jugendtheaters verbrachte, seien die wichtisgte Zeit seines Lebens“, sagt der Darsteller. Der Regisseur Liviu Ciulei bemerkte schnell seine Begabung und bot ihm infolgedessen die Möglichkeit, sich dem berühmten Bukarester Theater Bulandra anzuschlie‎ßen.



    2011 gab Valentin Uritescu sein Debüt in der Literaturwelt mit der Autobiographie Aşa sunt eu, prost!“ (So bin ich nun mal: dumm“), zwei Jahre später erschien im Verlag Humanitas sein zweites Buch, Să ai grijă de cel bun din tine“ (Pass auf das Gute in dir auf“), ein Erinnerungsbuch, das der Darsteller seinem Vater widmete. Voriges Jahr erschienen seine Memoiren unter dem Titel Bântuit de vieţilor altora“ (Vom Leben der Anderen heimgesucht) im Verlag Ars Docendi. Bei der 11. Gala der Gopo-Preise sagte Valentin Uritescu:



    Mein Filmdebüt gab ich im ersten Studiumsjahr mit dem Streifen von Ion Popescu Gopo »S-a furat o bombă« (»Eine Bombe wurde gestohlen«). Meine ganze Leistung im Film bestand aus einem einzigen Satz: ‚Los gehen wir!‘. Was ich tun sollte, war mit der ganzen Gruppe, die ich so vor der Kamera anregte, von der linken zur rechten Seite zu gehen. 50 Jahre sind seitdem vergangen und in dieser Zeit habe ich zahlreiche Film- und Theaterrollen verkörpert. Mein drittes Buch hei‎ßt »Vom Leben der Anderen heimgesucht« und es dreht sich um alle Figuren, die ich geschaffen oder verkörpert habe und die mich heimgesucht haben. Ich danke allen, die mir diese Trophäe gegeben haben, und ich danke Ihnen, dass Sie mich 50 Jahre nach meinem Filmdebüt mit einem Gopo-Preis ehren.“



    Der Debüt-Spielfilm Câini“ (Hunde“) von Bogdan Mirică wurde mit fünf Gopo-Preisen ausgezeichnet. Vlad Ivanov erhielt den Preis für den besten Nebendarsteller und Gheorghe Visu wurde als bester Hauptdarsteller geehrt. Im vergangenen Jahr wurden 21 rumänische Filme produziert, zwei davon gelten mit gro‎ßen Besucherzahlen (100.000 Zuschauer) als Box-office-Erfolge: #Selfie69“ und Două lozuri“ (Zwei Lose“).

  • „Sieranevada” și „Câini”, marii câștigători la PREMIILE GOPO 2017

    „Sieranevada” și „Câini”, marii câștigători la PREMIILE GOPO 2017

    Peste 900 de invitați au participat aseară, în Sala Mare a
    Teatrului Național București Ion Luca Caragiale, la cea de-a XI-a ediție a
    Galei Premiilor Gopo.


    Evenimentul a fost transmis în direct pe TVR 2, TVR 3, TVR HD
    dar și la Radio România Cultural.




    Dana Dogaru, Medeea Marinescu, Rodica Lazăr, Alina Grigore
    (nominalizate la categoria Cea mai bună actriță în rol principal), Vlad
    Ivanov, Petru Ciubotaru (nominalizați la categoria Cel mai bun actor în rol
    secundar), Florin Piersic Jr, Diana Cavallioti, Dorian Boguță, Margareta
    Pâslaru, Adelin Petrișor, Ana Ularu, Alec Secăreanu, Ada Galeș, Claudiu Bleonț,
    Magda Catone, Constantin Cotimanis, Rona Hartner, Smiley, Bromania sunt doar
    câțiva dintre invitații care au pășit pe covorul roșu din centrul capitalei.




    Sieranevada, filmul cu cele mai multe nominalizări, și-a
    adjudecat șase statuete, printre care cele mai importante trofee ale serii:
    Cel mai bun film, Cel mai bun regizor (Cristi Puiu), premiu oferit de Banca
    Transilvania, Cel mai bun scenariu (Cristi Puiu), Cea mai bună actriță în
    rol principal, premiu
    oferit de Aqua Carpatica (Dana Dogaru), Cea mai bună actriță în rol secundar (Ana
    Ciontea) și Cel mai bun montaj (Letiția Ștefănescu, Ciprian Cimpoi).




    Șase trofee Gopo a câștigat și Câini, filmul regizat de Bogdan
    Mirică: Premiul pentru cel mai bun film de debut, Premiul pentru cel mai bun
    actor în rol principal, premiu
    oferit de Audi România, (Gheorghe Visu), Premiul pentru cel mai bun actor în rol
    secundar (Vlad Ivanov), Premiul pentru cea mai bună imagine (Andrei Butică),
    Premiul pentru cea mai bună muzică originală (Codrin Lazăr, Sorin Romanescu),
    Premiul pentru cel mai bun sunet (Sam Cohen, Sebastian Zsemlye, Herve
    Buirette).




    Un trofeu Gopo pentru Cea mai bună imagine, acordat lui Marius
    Panduru, a fost adjudecat și de pelicula Inimi cicatrizate. Filmul lui Radu
    Jude a mai câștigat alte trei statuete la categoriile: Cele mai bune decoruri
    (Cristian Niculescu), Cele mai bune costume (Dana Păpăruz) și Cel mai bun
    machiaj și cea mai bună coafură, premiu oferit
    de MAC Cosmetics România (Bianca Boeroiu și Domnica Bodogan).




    Doar o răsuflare,
    filmul regizat de Monica Lăzurean-Gorgan, a câștigat trofeul pentru Cel mai
    bun documentar iar premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj a fost câșțigat de
    4:15 P.M. Sfârșitul lumii (regia Cătălin Rotaru, Carmen Virginia Șarga).




    Trofeul Tânără Speranță
    a fost câștigat de producătoarea filmului Ilegitim, Anamaria Antoci.






    La categoria Cel
    mai bun film european, voturile profesioniștilor din cinematografie și
    ale criticilor de film au mers către
    Fiul lui Saul/ Saul Fia, distribuit în România de Transilvania
    Film.






    Momente memorabile, atât
    pe covorul roşu, cât şi în cadrul Galei, au fost prilejuite de câştigătorii
    Premiilor Gopo pentru Întreaga Activitate (Valentin Uritescu) dar și Întreaga Carieră oferit de Primăria Municipiului București prin Creart (Ion Dichiseanu). Un premiu special i-a
    fost oferit și pirotehnistului Constantin Petre.




    Premiul publicului
    oferit de Carrefour România, pentru filmul românesc cu cel mai mare succes de
    box office în 2016, a fost împărțit de lungmetrajele: #Selfie69 (regia
    Cristina Iacob) și Două lozuri (regia Paul Negoescu).




    Gala Premiilor Gopo 2017 – ediția
    a 11-a a
    fost organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, cu
    sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei și Babel Communications.



  • „Hunde“ – vielfach preisgekrönter Film von Bogdan Mirică kommt in rumänische Kinos

    „Hunde“ – vielfach preisgekrönter Film von Bogdan Mirică kommt in rumänische Kinos

    Seit dem 23. September ist Câini“ (Hunde“), der Debut-Spielfilm des rumänischen Regisseurs Bogdan Mirică, in mehr als 70 Kinos in ganz Rumänien zu sehen, und zwar auch in Ortschaften, wo es keine Kinosäle gibt. Einige Monate vor seiner Rumänien-Premiere erhielt Hunde“ den FIPRESCI-Preis der Kritik in der Sektion Un certain regard“ bei der 69. Auflage der Internationalen Filmfestspiele von Cannes, die Trophäe Transilvania“ beim Internationalen Filmfestival Transilvania TIFF 2016 in Cluj/Klausenburg und zwei Preise beim Internationalen Filmfestival in Sarajevo.



    Die Handlung spielt in einem Dorf im Osten Rumäniens, an der Grenze zur Ukraine. Ein Städter kommt aufs Land in ein abgeschiedenes Dorf, weil er ein Grundstück geerbt hat. Er will verkaufen, aber die Dorfbewohner sind dagegen, und der Städter muss lernen, dass fern von Bukarest ganz eigene Gesetze herrschen. Roman, die Hauptfigur, wird nach und nach Zeuge bizarrer Begebenheiten, und überall verspürt er eine unerklärliche Bedrohung. Neben dem Hauptdarsteller Dragoş Bucur sind in dem Film die Schauspieler Vlad Ivanov und Gheorghe Visu in zwei wichtige Rollen zu sehen. Weitere Darsteller sind Raluca Aprodu, Costel Caşcaval und Constantin Cojocaru. Bogdan Mirică schrieb das Drehbuch und führte Regie bei diesem Film, der sich laut Kritikern von der sogenannten Neuen Welle“ des rumänischen Kinos stark unterscheidet. Bogdan Mirică dazu:



    Ich glaube, dass eine nicht gerechtfertigte Trennung zwischen den sog. Kunstfilmen und den Publikumsfilmen entstanden ist. Viele Menschen sind der Meinung, dass die Kunstfilme langweilig sein müssen, während die Publikumsfilme oberflächlich seien. Das ist aber ein Vorurteil — Beweis dafür sind viele Spielfilme, die von den Kritikern hochgelobt wurden und zugleich gro‎ße Publikumserfolge waren. Anstatt in Kategorien zu denken, sollten wir lieber zu uns selbst ehrlich sein und genau sehen, wohin das Ganze führt. Ich hoffe, dass mein Film viele Menschen zum Nachdenken bringt, und nicht unbedingt zum gro‎ßen Kassenschlager wird.“




    Mich interessiert es nicht, einen sozialen Kommentar über das gegenwärtige Rumänien abzugeben. Mich interessiert, über gewisse Typologien zu sprechen“, erklärte der Regisseur. Die Idee zu diesem Film stammte aus seinen eigenen Kindheitseindrücken, sagte Bogdan Mirică:



    Ich wei‎ß nicht, inwieweit es sich um objektive Beobachtungen handelte — es waren eher Emotionen. Ich bin auf dem Lande aufgewachsen, ich war Zeuge gewisser Begebenheiten, die manchmal sehr brutal und willkürlich waren. In Gewaltsituationen ist Willkür furchterregend, weil man keine Kausalität feststellen kann, weil man nicht mehr einschätzen kann, wie eine Situation eskalieren könnte. Diese erdrückende Atmosphäre und eine gewisse Menschentypologie haben mich lange Zeit verfolgt. Auf einmal ist mir klargeworden, dass darin ein bestimmtes Potential liegt, welches ich in einen Spielfilm aufbauen könnte. Wenn man einen unabhängigen Film machen will, muss man von Anfang wissen, dass die ganze Geschichte vielleicht einige Jahre dauern könnte, und man muss sicher sein, dass das ganze Projekt nicht langweilig wird. Eins ist mir aber klar geworden: In mir hatten sich so viele Emotionen angestaut, dass ich dieses Projekt durchführen konnte, ohne dass es mir langweilig würde, ohne dass die darauffolgenden Ereignisse mich entmutigen könnten.“




    Von Bogdan Mirică habe ich einen neuen Terminus technicus der Schauspielkunst erfahren, und zwar »enthaltsamer« zu spielen“, sagte der Schauspieler Gheorghe Visu in einem Interview. Als er das Drehbuch für Câini“ (Hunde“) schrieb, hatte Bogdan Mirică schon in seinem Kopf zwei der wichtigsten Rollen besetzt: Er dachte die ganze Zeit an Gheorghe Visu und Vlad Ivanov. Bogdan Mirică dazu:



    Bei den Gesprächen, die ich anfangs mit den Schauspielern führte, konzentrierte ich mich vor allem auf die Welt, die ich schaffen wollte, und weniger auf die Figuren. Die Welt, die ich schaffen wollte, hatte etwas Theatralisches, eine Art Poesie, eine Art Nostalgie — es gab nichts Entsprechendes im wirklichen Leben. Ich wollte keinen realistischen Film machen, die Figuren sprechen nicht realistisch, sie schweigen nicht realistisch, sie verkehren nicht realistisch miteinander. Daher musste ich den Darstellern meine Absicht erklären, sie sollten verstehen, was für eine Atmosphäre ich schaffen wollte, und auch die stilistische Kohärenz, die ich beibehalten wollte. Deshalb erwähnte Gheorghe Visu das Wort »enthaltsam«. Als Regisseur hat man viele Instrumente zur Hand, und Gheorghe Visu ist eine starke Präsenz auf der Leinwand, er hat eine Art Aura. Die Art, wie er steht, die Art wie er sich in die Erde ‚hineinschraubt‘ ist so prägnant, dass es ermüdend werden könnte. Ich wollte diese Kraft etwas mä‎ßigen, um sicher zu sein, dass alles so wird, wie ich es mir vorgestellt hatte.“




    Der Spielfilm Câini“ (Hunde“) von Bogdan Mirică läuft bei Filmfestivals in Finnland, Norwegen, Kanada, Polen, Israel, Spanien, Portugal, Deutschland, Schweden, den USA und Italien.

  • Les réalisateurs Cristian Mungiu et Bogdan Mirică

    Les réalisateurs Cristian Mungiu et Bogdan Mirică

    Le cinéma roumain sest fait remarquer, cette année aussi, au Festival international du film de Cannes, où il a été représenté par cinq productions: le long-métrage “Sieranevada”, de Cristi Puiu, le court-métrage “4:15 P.M. La fin du monde”, écrit et réalisé par les débutants Cătălin Rotaru et Gabi Virginia Şarga, le court-métrage décole “Tous les fleuves vont à la mer “, produit par lUNATC, réalisé par Alexandru Badea et présenté dans la section Cinéfondation, et les deux productions entrées au palmarès – “Baccalauréat” (prix de la mise en scène pour Cristian Mungiu) et “Chiens”, de Bogdan Mirică, récompensé du prix de la critique internationale FIPRESCI de la section “Un Certain Regard”. Cristian Mungiu est déjà bien connu sur la Croisette, où trois de ses quatre longs-métrages ont reçu des récompenses: “4 mois, 3 semaines et deux jours” a eu la Palme dOr, en 2007; “Au-delà des collines” a été distingué, en 2012, du prix du meilleur scénario et du prix dinterprétation féminine pour le travail des comédiennes Cristina Flutur et Cosmina Stratan; enfin, cette année, Cristian Mungiu sest vu attribuer le prix de la mise en scène, ex-æquo avec le Français Olivier Assayas, récompensé, lui, pour le film “Personal Shopper”.





    Une reconnaissance méritée et qui lhonore, considère Cristian Mungiu, dautant plus quelle saccompagne de lappréciation du public, notamment celui de létranger et de la diaspora roumaine, car, ajoute le réalisateur roumain au nom de tous ses collègues, “il arrive souvent que nous soyons plus connus et plus respectés dans dautres pays quen Roumanie”.





    Ce sont, dailleurs, les préférences du public qui pèsent sur le choix du sujet de ses films, fait savoir Cristian Mungiu: “Cest un croisement de ce qui mintéresse et mémeut personnellement avec ce qui, je crois, a un impact aussi sur le public. Cest à partir de là que jessaie de construire un film qui ne soit ni un cours de sciences-po ni un commentaire social, mais seulement un produit cinématographique avec action, histoires… Si je prends lexemple de “4 mois, 3 semaines et deux jours”, je nai jamais voulu en faire un film qui condamne le communisme, je ne me suis jamais proposé de revisiter lépoque pour en extraire une chronique des dernières années du régime communiste. Jai juste raconté une histoire que je connaissais. Le plus important cest que les gens se rendent compte quils sont en train de regarder un film. Si, en plus des émotions éveillées par tout produit artistique, le film leur pose aussi des questions… ben, tant mieux”.





    “Baccalauréat”, la production la plus récente signée par Cristian Mungiu, non seulement pose des questions, mais touche un point douloureux de la société roumaine: la corruption. Elle renvoie aussi au premier film de Mungiu, “Occident”, une comédie sur le dilemme des jeunes de partir à létranger ou de rester au pays, sortie en 2002. “Baccalauréat” parle de ceux qui sont restés et qui sont confrontés aujourdhui au même dilemme du départ de leurs enfants.



    Est-ce un cycle qui se referme? Cristian Mungiu: “Je serais heureux que ce cycle se referme. Mais je crois que, malheureusement, il nen est pas encore là et que nous le passerons à nos enfants. Javoue que, 15 ans après “Occident”, je ne mattendais pas à ce quon soit là. Je ne pensais pas reprendre ce thème, jespérais voir les choses évoluer différemment. Cette fois-ci, jai approché le thème sous un autre angle, celui dun parent qui a beaucoup plus de soucis quil y a 15 ans, quand nous pensions pouvoir changer le monde dici. Aujourdhui, quand je réfléchis aux conseils que les parents devraient donner à leur progéniture, je me rends compte que nous navons pas progressé comme je le souhaitais et quil est difficile de donner des conseils ou de prendre des décisions. Cest ce qui ma poussé à revisiter ce thème qui préoccupe de nombreux parents de ma génération.”







    Bogdan Mirică a été présent à lédition 2016 du Festival de Cannes avec son premier long-métrage, “Chiens”, désigné meilleur film de la section “Un certain regard” par le jury de la critique internationale FIPRESCI. Bogdan Mirică, qui a débuté comme réalisateur en 2010, avec le court-métrage “Junkie”, avouait avoir découvert le cinéma à lâge de 30 ans, quand il avait commencé à écrire des scénarios. Alors, il nous a semblé tout à fait naturel de lui demander ce qui est plus important dans un film – lhistoire ou linnovation purement cinématographique?




    Bogdan Mirică : “Dans mon film, cétait mon choix de reléguer lhistoire au second plan, parce quil nest pas très difficile décrire une histoire cohérente du début à la fin. Moi, jai voulu maventurer sur le terrain des sensations et proposer un film qui frappe au plexus solaire, pas forcément par lhistoire racontée, mais par lensemble, par latmosphère. Mais quand je dis que la narration est secondaire, cela ne veut pas dire quelle est débile, mais quelle a des ellipses, des tranches qui ne vont pas jusquau bout, mais que le spectateur peut boucler, sil est observateur.”







    Scénariste de ses propres productions, Bogdan Mirică affirme que tout nouveau film part dun mélange de sensations, avant dêtre mis sur papier. Cest ce qui est arrivé avec le long-métrage “Chiens”: “Jécris à partir dun sentiment, dune émotion plutôt confuse, et puis, les choses commencent à sordonner et je crée une histoire autour de cette émotion. Dans ce cas précis, cétaient des souvenirs denfance, quand jai passé plusieurs étés chez ma grand-mère, à la campagne. Cest là que jai assisté, des fois, à des conflits, certains assez agressifs, entre des gens du coin. Des années plus tard, je me suis rendu compte que ce qui avait effrayé lenfant que jétais ce ne fut pas la manifestation de la violence mais son caractère arbitraire. Mon film part dune réalité roumaine, mais je nai pas eu en tête de reconstituer cette réalité. Ce nest pas un film réaliste, les personnages parlent presquen paraboles, le temps du film est une licence poétique. On ma dailleurs dit que cest une atmosphère quasi tchékhovienne. Mais si, à lavenir, je sens que ces artifices sont un fardeau et que je dois être plus près de la réalité, je le ferai… probablement.”




    Quels que soient ses futurs choix, Bogdan Mirică a fait un début prometteur. Comme ce fut également le cas de Cristian Mungiu, qui vient dêtre invité à rejoindre les membres ayant le droit de voter, de lAcadémie du film des Etats – Unis. (Trad.: Ileana Taroi)

  • Regizorii de film Cristian Mungiu şi Bogdan Mirică

    Regizorii de film Cristian Mungiu şi Bogdan Mirică


    Şi anul acesta filmul românesc a fost bine
    reprezentat la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes. Cinci filme
    româneşti au fost selectate pentru a participa la cea de-a şaptezecea ediţie:
    lungmetrajul Sieranevada, regizat de Cristi Puiu, scurtmetrajul 4:15 P.M.
    Sfârşitul lumii, scris şi regizat de Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Şarga
    (ambii la debut ca regizori), scurtmetrajul de şcoală Toate fluviile curg în
    mare, produs de UNATC, în regia lui Alexandru Badea (partcipant în secţiunea
    Cinefondation) precum şi cele două producţii câştigătoare: Bacalaureat
    (premiul pentru regie acordat lui Cristian Mungiu) şi Câini, regizat de
    Bogdan Mirică, laureat cu premiul criticii FIPRESCI în cadrul secţiunii Un
    Certain Regard.


    Cristian Mungiu are deja un palmares bogat la
    Cannes. Din cele patru lungmetraje semnate până acum de el, trei
    au fost premiate pe croazetă. 4 luni, 3 săptămâni şi două zile a obţinut, în
    2007, trofeul Palme d’Or, După dealuri a fost recompensat cu alte
    două distincţii în 2012: pentru scenariu şi pentru interpretare acordat
    protagonistelor Cristina Flutur şi Cosmina Stratan. Iar în 2016, Cristian
    Mungiu a împărţit premiul pentru regie cu francezul
    Olivier Assayas, acesta din urmă fiind recompensat pentru filmul Personal
    Shopper. O recunoaştere bine
    meritată, dar şi onorantă, consideră Cristian Mungiu, mai ales că este
    acompaniată şi de aprecierea publiculului. Îndeosebi a publicului din
    străinătate, chiar a diasporei româneşti, căci sunt multe situaţiile în
    care, de fapt, noi suntem mai populari şi mai respectaţi în alte ţări decât
    suntem în România, adaugă regizorul român, referindu-se şi la colegii săi
    de breaslă.

    De altfel, preferinţele publicului joacă un rol şi în alegerea
    subiectelor pentru filmele sale, ne spune Cristian Mungiu: E
    o intersecţie între lucrurile care mă preocupă pe mine personal şi care mă
    emoţionează pe mine şi cele despre care cred că au un impact şi asupra
    publicului. Din această însumare de preocupări încerc să construiesc un film
    care să nu fie un curs de învăţământ socio-politic sau vreun comentariu social,
    ci doar un produs cinematografic cu acţiune, cu întâmplări… De pildă, prin 4
    luni, 3 săptămâni şi două zile, nu mi-am propus să fac un film care condamnă
    comunismul şi nu mi-am propus să revizitez acea perioadă pentru a face o
    cronică a anilor târzii ai comunismului. Am prezentat doar o întâmplare
    personală pe care o ştiam eu din vremea aceea. Cel mai important este ca
    oamenii să simtă că se uită la un film. Dacă, în plus faţă de emoţiile stârnite
    de orice produs artistic, filmul ăla îţi pune şi nişte întrebări, cu atât mai
    bine.



    Cel mai recent film al lui
    Cristian Mungiu, Bacalaureat, nu doar pune întrebări, dar reia una din
    dilemele cele mai dureroase ale românilor şi, în acelaşi timp, atinge unul din
    punctele sensibile ale societăţii: corupţia. Mai mult chiar. Face un arc peste
    timp către primul film al lui Mungiu, Occident, din 2002, o comedie despre dilema tinerilor de atunci
    de a pleca sau a rămâne în ţară. Bacalaureat, ultimul film, vorbeşte despre
    cei care au ales să rămână, dar care se confruntă cu aceeaşi dilemă în ceea
    ce-i priveşte pe copiii lor. Se poate vorbi despre un ciclu deschis de
    Occident şi închis de Bacalaureat?

    Cristian Mungiu: Eu
    m-aş bucura dacă acest ciclu s-ar închide. Din păcate, cred că acest ciclu va
    rămâne deschis şi că-l vom pasa copiilor noştri. Nu mă aşteptam ca după 15 ani
    de la Occident să fim în acest punct. Nu mă aşteptam să reiau această temă,
    speram ca lucrurile să progreseze în alt mod. Acum, însă, am revizitat tema din
    altă perspectivă, din aceea a unui părinte cu mult mai multe griji decât aveam
    acum 15 ani. Atunci noi credeam că vom putea schimba lumea de aici, inclusiv
    pentru cei care vor avea copii. Astăzi, când mă gândesc ce sfaturi ar trebui să
    dea părinţii copiilor lor, îmi dau seama că progresul nu e cel pe care-l
    doream. Şi e dificil să dai vreun sfat sau să iei vreo decizie. Aşa că am
    revizitat această temă care preocupă pe mulţi dintre părinţii care se află la
    vârsta la care mă găsesc şi eu.



    Bogdan Mirică, al cărui prim
    lung-metraj Câini a fost desemnat de juriul
    FIPRESCI cea mai bună peliculă la secţiunea Un certain regard, a
    debutat ca regizor al scurt-metrajului Junkie în 2010. După propria mărturisire,
    a descoperit cinematograful pe la 30 de ani când a început să scrie scenarii.
    Este firească, aşadar, întrebarea: ce contează mai mult într-un film -
    naraţiunea, firul epic al scenariului – sau inovarea pur cinematografică?

    Bogdan Mirică: În cazul filmului meu, intenţionat am lăsat
    naraţiunea în planul doi, pentru că nu este foarte greu să scrii o poveste
    coerentă de la început la sfârşit. Dar eu am vrut să experimentez în ceea ce
    priveşte senzaţiile. Adică am vrut să propun un film care să te lovească în
    plex, dar nu neapărat prin poveste, ci prin tot, prin atmosferă. Am vrut să
    aibă un impact care să nu fie exclusiv susţinut de naraţiune. Când spun că
    naraţiunea e în planul doi, nu înseamnă că naraţiunea e şleampătă, ci că are
    nişte elipse, nişte bucăţi care nu sunt duse până la capăt, dar care pot fi
    completate de spectator, dacă este atent.



    Scenarist al propriilor filme,
    Bogdan Mirică recunoaşte că începutul unui nou film pleacă de la un amalgam de
    senzaţii înainte de a primi o formă concretă, pe hârtie, mai întâi. Aşa s-a
    întâmplat şi în cazul filmului Câini.

    Scriu pornind de la
    un sentiment, de la o emoţie care e destul de neclară în mine şi încet, încet,
    lucrurile se decantează şi încep să creez o poveste în jurul acelei emoţii. În
    cazul de faţă, era vorba de nişte amintiri de pe vremea când eram copil. Mi-am
    petrecut nişte veri la bunica mea, la ţară. Acolo am văzut, uneori, nişte
    conflicte între localnici, unele dintre ele destul de agresive. Peste ani,
    mi-am dat seama că ce mă înfricoşase foarte tare, copil fiind, nu era
    manifestarea violenţei, cât caracterul arbitrar al violenţei. Filmul meu
    porneşte de la o realitate românească, dar nu m-a preocupat prea mult
    reconstituirea realităţii. Filmul meu nu e realist, personajele vorbesc aproape
    în parabole, timpul din film e unul care anumită licenţă poetică. Chiar mi s-a
    spus că e o atmosferă aproape cehoviană. Dar asta m-a interesat acum să fac.
    Dacă pe parcurs o să simt că artificiile astea artistice sunt doar balast şi că
    trebuie să mă apropii mai mult de realitate, poate că o să fac şi asta.




    Indiferent
    ce film va alege să regizeze în viitor Bogdan Mirică, începuturile sale au fost
    promiţătoare.

  • Cristian Mungiu, premiul pentru regie ex-aequo la Cannes

    Cristian Mungiu, premiul pentru regie ex-aequo la Cannes

    Regizorul român Cristian Mungiu și francezul Olivier Assayas au câștigat, ex-aequo, premiul pentru regie la Festivalul de film de la Cannes 2016, în cadrul ceremoniei desfășurate duminică seara pe Croazetă. În Bacalaureat, Cristian Mungiu sondează cu acuitate compromisurile și corupția în societatea românească, prin prisma poveștii unui tată gata să facă orice pentru ca fiica sa să poată intra la facultate, în timp ce Personal Shopper, de Olivier Assayas, povestește istoria unei tinere femei care speră să intre în contact cu fratele său geamăn dispărut.



    România a mai fost reprezentată anul acesta în competiția oficială pentru Palme d’Or de filmul “Sieranevada”, a lui Cristi Puiu.



    Pe de altă parte, filmul Câini, al regizorului român Bogdan Mirică, a fost desemnat sâmbătă de Federația Internațională a Criticilor de Film (FIPRESCI) drept cea mai bună peliculă la secțiunea Un certain regard a Festivalului de Film de la Cannes.

  • Filme româneşti în competiţie la Cannes

    Filme româneşti în competiţie la Cannes

    Pe fondul unor măsuri
    excepţionale de securitate, în contextul în care Franţa a fost ţinta atacurilor
    teroriste ale extremiştilor musulmani, debutează
    celebrul Festivalul internaţional de film de la Cannes, care are loc în
    perioada 11-22 mai. Starea de urgenţă se aplică în
    continuare în Franţa, la şase luni după atentatele de la Paris. Zeci de mii de
    cinefili şi profeşionişti din lumea întreagă sunt aşteptaţi la Cannes, unde
    populaţia aproape se triplează, ajungând la peste 200 de mii de oameni.

    Cinci filme româneşti sunt prezente la ediţia
    din acest an a grandiosului eveniment. După ce, în 2005 a primit, la Cannes, marele premiu al secţiunii Un Certain Regard, pentru Moartea
    domnului Lăzărescu, Cristi Puiu revine pe Croazetă cu Sieranevada,
    lungmetraj care se luptă pentru Palme
    d’Or. Coproducţia România-Bosnia-Macedonia-Croaţia-Franţa cu tente
    autobiografice este povestea unei comemorări. Sieranevada este restituirea imperfecă a unui praznic oarecare. Este
    istoria în rezumat a smintirii noastre ireversibile, rezumă subiectul, chiar regizorul. Pelicula a fost filmată
    pe parcursul a 42 de zile, şi a avut un buget generos pentru un film românesc,
    de 1.400.000 de euro.

    În
    competiţia oficială din acest an este înscris şi Bacalaureat, al treilea lungmetraj al lui Cristian Mungiu. Filmul spune povestea unui doctor dintr-un mic
    oraş de provincie care trebuie să decidă care e cea mai bună cale de urmat
    pentru copilul lui în contextul societăţii româneşti de astăzi. După ce a
    primit în 2007 Palme d’Or pentru 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile,
    Mungiu s-a întors la Cannes cu După dealuri, în 2012. Atunci,
    filmul său a primit două premii: cel pentru scenariu şi cel pentru interpretare
    (Cristina Flutur şi Cosmina Stratan).

    Cel de-al treilea film românesc
    prezent în acest an la Cannes este Câini,
    debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, un
    thriller a cărui acţiune care are loc într-un sat izolat. Filmul are
    premiera mondială în secţiunea Un Certain
    Regard, dar intră şi în competiţia pentru Camera d’Or, trofeul acordat celui mai bun debut din selecţia
    oficială.

    În cursa pentru Palme d’Or a fost selecţionat şi scurtmetrajul românesc 4:15 P.M.
    Sfârşitul lumii, scris şi regizat de Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Şarga
    (ambii la debut ca regizori). Filmul spune povestea unei întâlniri tulburatoare
    dintre un curier si un autostopist. Când ultimul îl avertizează că sfârşitul
    lumii este aproape, curierul îl consideră nebun, fără să ştie că această
    întâlnire îi va schimba total viaţa. Pelicula s-a filmat în doar patru zile,
    fiind un proiect 100% independent.

    În selecţia Cinéfondation de anul acesta a fost inclus şi scurtmetrajul de
    şcoală Toate fluviile curg în mare, în regia lui Alexandru Badea, produs de
    UNATC, despre un băiat care face faţă cu greu morţii mamei sale.

  • Retrospectiva săptămânii 22/09-28/09/2013

    Retrospectiva săptămânii 22/09-28/09/2013

    Evolutii in cazul Rosia Montana



    Controversatul proiect de lege privind exploatarea auro-argintifieră de la Roşia Montană se afla in continuare in centrul atenţiei opiniei publice din România. Premierul Victor Ponta consideră că, daca mediul este protejat, Romania ar trebui sa fie în favoarea acestuia si sa beneficieze de avantajele resurselor sale naturale. Comisia parlamentara speciala pentru Rosia Montana a continuat audierile la Bucuresti, iar membri ai săi s-au deplasat în zonă pentru a se informa la faţa locului. Proiectul, care ar permite unei companii canadiene să exploateze minereurile auro-argentifere folosind o cantitate mare de cianuri, a declanşat ample proteste la Bucuresti, precum si in alte orase din tara si din strainatate. Contestatarii avertizează asupra impactului negativ pe care exploatarea l-ar avea asupra mediului. În schimb, sustinatorii acestuia spun ca deschiderea minei ar rezolva problemele economice si sociale din zona.



    Legea cainilor comunitari a fost promulgata de presedintele Romaniei


    Curtea Constituţională a Romaniei a dat unda verde legii câinilor comunitari, in forma adoptata pe 10 septembrie in Parlament, considerand că aceasta nu conţine prevederi neconstituţionale. Actul normativ a fost promulgat si de preşedintele Traian Băsescu, generând nemulţumire în rândul activiştilor pentru protecţia animalelor. Legea a intrat în procedură parlamentară de urgenţă şi a fost imediat adoptată, după ce, la începutul lunii, un copil de 4 ani a murit în apropierea unui parc bucureştean, muşcat de maidanezi. Conform noului act normativ, eutanasierea câinilor fără stăpân este permisă dacă aceştia nu sunt revendicaţi sau adoptaţi în 14 zile lucrătoare, timp în care se află în adăposturi. Totuşi, eutanasierea nu este o măsură obligatorie pentru administraţiile locale, care pot decide, dacă dispun de resurse, să ţină în adăposturi câinii care nu au fost adoptaţi.



    Romania si Politica Agricola Comuna


    Oficialii europeni au ajuns, la Bruxelles, la un acord privind reforma Politicii Agricole Comune în anii viitori. Documentul conţine prevederi clare privind fondurile pe care statele UE, printre care si Romania, le pot primi din bugetul comunitar destinat agriculturii sau nivelul ajutoarelor destinate fermierilor pâna în 2019. De asemenea, tarile Uniunii vor putea mări sprijinul acordat zonelor defavorizate şi va fi încurajată instalarea tinerilor fermieri. Acordul prevede şi reducerea contribuţiei statelor membre la programele cofinanţate cu fonduri europene. Prezent la Bruxelles, ministrul român al Agriculturii, Daniel Constantin apreciaza masura: Este benefică creşterea ratei de cofinanţare de la 75% la 80%. Lucrul acesta înseamnă un efort mai mic al statului membru; de la bugetul naţional, putem ca banii pe care îi avem sa îi ducem către alte investitii, iar pe zona de cofinanţare să avem doar 15%, existând posibilitatea, atâta timp cât România va fi sub acord internaţional cu FMI şi Comisia Europeană, să creştem rata de cofinanţare la 95%.” Pe de alta parte, Daniel Constantin a dat asigurări că ministerul pe care îl conduce are în vedere măsuri pentru sprijinirea producătorilor romani de lapte, dupa eliminarea cotelor in UE, prevazuta din 2015.



    Franta sustine ca Romania si Bulgaria nu indeplinesc conditiile pentru intrarea in Spatiul Schengen, la 1 ianuarie 2014


    Romania se asteapta ca Franta sa actioneze atât în spiritul relatiei bilaterale strategice, cât si în contextul recunoasterii faptului ca Bucurestiul a îndeplinit criteriile de aderare la Spatiul Schengen. Precizarea MAE de la Bucuresti vine dupa ce Guvernul de la Paris a afirmat ca se opune aderarii României si Bulgariei la spatiul Schengen la 1 ianuarie 2014. Executivul francez considera ca cele doua tari nu indeplinesc conditiile pentru intrarea in spatiul comunitar de libera circulatie si precizeaza ca pozitia Frantei nu este singulara. Bucurestiul reafirma ca nu exista nici o legatura intre chestiunea incluziunii romilor si integrarea Romaniei in Schengen si solicita Parisului sa evite tratarea acestor subiecte in context electoral.



    Un roman a fost numit in fruntea Diviziei pentru riscuri de securitate din cadrul NATO



    Ambasadorul României la NATO, Sorin Ducaru, a preluat functia de sef al Diviziei pentru riscuri de securitate emergente din cadrul Aliantei Nord-Atlantice. Este cea mai înalta functie detinuta de un român în cadrul NATO. Sorin Ducaru a evocat temele majore de care se va ocupa, printre care apararea cibernetica, lupta împotriva terorismului, securitatea energetica, politica nucleara a Aliantei si împiedicarea raspândirii armelor de distrugere în masa. Divizia a fost înfiintata în 2010 cu scopul de a solutiona amenintarile de securitate asupra Aliantei. Diplomat de cariera, Sorin Ducaru a condus în ultimii şapte ani Misiunea Permanentă a României la NATO, a fost ambasador al Romaniei in SUA si reprezentant al Bucurestiului la ONU.

  • Câinii şi Constituţia

    Câinii şi Constituţia

    În urma sesizării de neconstituţionalitate formulată de 29 de senatori provenind din toate partidele parlamentare din România, Curtea Constituţională de la Bucureşti va analiza, pe 25 septembrie, legea privind câinii fără stăpân. Actul normativ a fost votat, cu o largă majoritate, de Camera Deputaţilor — for decizional în acest caz – după ce un copil de patru ani a murit sfâşiat de câini, în apropierea unui parc din Bucureşti. Legea prevede ca animalele agresive sau declarate bolnave incurabil să fie eutanasiate imediat, precum şi prelungirea de la şapte la 14 zile lucrătoare a termenului în care un câine din adăpost poate fi revendicat sau adoptat. După expirarea acestui termen, autoritatea locală poate să decidă eutanasierea câinilor sau prelungirea şederii lor în adăpost, cu condiţia să aibă resurse financiare pentru întreţinerea padocurilor.



    65 de mii este numărul estimat al câinilor fără stăpân doar din Bucureşti, iar la această situaţie s-a ajuns în zeci de ani de lipsă de reacţie fermă a autorităţilor.



    Demolările ordonate de fostul dictator Nicolae Ceauşescu începând din anii ’80 sunt considerate punctul de debut al acestui fenomen nedorit al câinilor vagabonzi, dispariţia unor cartiere întregi de case şi înlocuirea lor cu blocuri lăsând fără adăpost numeroşi câini.



    Preşedintele Traian Băsescu, fost primar al Bucureştiului, a declarat că va promulga fără reţineri” legea privind câinii comunitari, în forma în care a trecut în Parlament. Este ceea ce eu cred că trebuie să se întâmple. După ce aducem populaţia canină la o dimensiune rezonabilă, se poate gândi şi un alt mod. Dar acum este un pericol pentru copii, pentru bătrâni, pentru oameni în general”, a declarat şeful statului.



    Contestatarii spun că vor o soluţie europeană, pentru ca în România să nu mai fie picior de câine vagabond pe stradă care să pună viaţa oamenilor în pericol, dar în acelaşi timp fără ca România să fie catalogată ca o ţară de oameni fără suflet.



    Protestarii, atât cei care se pronunţă pentru o acţiune radicală împotriva câinilor, cât şi cei care cred că soluţia este una de lungă durată, şi anume sterilizarea, au arătat cu degetul către ONG-urile de resort.



    Sume importante au ajuns în ultimii ani la cei însărcinaţi cu rezolvarea problemei câinilor fără stăpân, dar rezultatele sunt aproape inexistente.



    Între timp, procurorii continuă audierile în dosarul deschis după moartea copilului de patru ani.



    Şeful Autorităţii pentru Supravegherea şi Protecţia Animalelor (ASPA), chemat la Parchetul General, a anunţat suplimentarea numărului de hingheri din Bucureşti. 11 echipaje formate din cel puţin doi angajaţi acţionează pe teren, faţă de trei, câte erau până în prezent.

  • Maidanezii din România

    Maidanezii din România

    Câinii vagabonzi au devenit, datorită limbajului corectitudinii politice, câini ”fără stăpân” şi câini ”comunitari”. Limba vie, informală, a inventat însă şi un alt termen mai apropiat de realitate, ”maidanezi”, oarecum apropiat de cel original, de ”vagabond”. Maidanezii au fost mereu o problemă nerezolvată a României, iar explicaţiile acoperă un evantai care merge de la şovăiala în a concepe legi clare şi riguroase şi până la incapacitatea autorităţilor de a le pune în aplicare.



    Câinii vagabonzi sunt asociaţi mizeriei, bolilor, nesiguranţei pe străzi. Problema maidanezilor nu a fost abordată frontal nici măcar atunci când aceştia au ucis oameni. Aceeaşi bâlbâială a autorităţilor şi aceeaşi confuzie a opiniei publice au permis ca animalele să rămână pe străzi, deşi în teorie ale tuturor, dar în realitate ale nimănui, şi să-şi impună comportamentul instinctual asupra celui raţional al oamenilor. Istoricul Constanţa Vintilă-Ghiţulescu de la Institutul de Istorie ”Nicolae Iorga” din Bucureşti ne-a povestit despre locul pe care îl ocupau câinii vagabonzi în peisajul oraşelor româneşti din prima jumătate a secolului al 19-lea.



    Maidanezii sunt o problemă permanentă a României, dar în secolul 19, abia la jumătatea sa, se pune problema eliminării lor din spaţiul urban. Până atunci, sunt o prezenţă reală şi datoriă faptului că multe case nu au frontiere, nu există garduri, şi atunci câinii pripăşiţi pe lângă case sunt câinii tuturor. Asta şi pentru că Bucureştiul şi Iaşiul acelor epoci nu arătau aşa cum arată astăzi, cu îngrădiri şi proprietăţi bine delimitate, dar şi pentru că ei sunt o problemă a întregii Europe. Primul document pe care l-am găsit este cel din 1810 când ruşii, care ocupaseră Principatele în timpul războiului ruso-turc din 1806-1812, sesizează această prezenţă canină pe străzi şi recrutează o echipă de hingheri care să-i adune şi să îi ucidă. Numai că vor intra în conflict cu proprietarii, cu oamenii care aveau câini. Încep să apară circulare prin care proprietarii sunt avertizaţi să-i pună în lanţ, să-i ţină în curţi, pentru că altfel vor fi expuşi eliminării. Numai că, după ce ruşii vor pleca în 1812, măsura cade în desuetudine. O regăsim în 1850 când oraşele încep să se structureze când este copiat modelul francez de salubrizare şi urbanizare. În mediul rural ei sunt peste tot, bineînţeles nu sunt ţinuţi în lanţ, sunt o prezenţă într-un spaţiu locuit de oameni.



    În ochii străinilor, câinii vagabonzi devin celebri, ei sunt o marcă ai locurilor. Constanţa Vintilă-Ghiţulescu spune că haitele de câini vagabonzi erau stăpânele oraşului după căderea întunericului.



    Consulii Marii Britanii şi ai Franţei, prezenţi la Bucureşti şi Iaşi până la 1859, vorbesc de imposibilitatea de a circula noaptea pe străzile din Bucureşti şi Iaşi din cauza acestor câini care sunt peste tot. Există o mărturie de pe la 1850 care vorbeşte de câinii de Dâmboviţa. De ce erau acolo? Pe Dâmboviţa erau multe abatoare, manufacturi de tăbăcărie şi de prelucrare a cărnii. Acei mici întreprinzători aruncau totul în râu, şi-acolo erau prezenţi foarte mulţi câini pentru că aveau cu ce să se hrănească. Or, o plimbare în această zonă era aproape o sinucidere. În 1852 apare o circulară a eforiei oraşelor prin care se cere măsuri împotriva câinilor. Apare ideea construirii primului adăpost pentru că justificarea era că nu mai puteau fi ucişi, priveliştea fiind îngrozitoare. Apare discursul umanităţii: se spunea că suntem oameni şi nu putem ucide câinii în văzul tuturor, se condamna faptul că hingherii ofereau un spectacol incredibil.



    Maidanezii au omorât oameni în istoria lor românească, şi mărturiile nu lipsesc în acest sens. În cazul câinilor turbaţi, lucrurile luau o întorsătură cutremurătoare. Extrem de agresivi prin comportamentul lor pe jumătate sălbăticit şi al instinctului de canide de a se aduna în haite, maidanezii erau prezenţe care întregeau imaginea apocaliptică din timpul epidemiilor. Constanţa Vintilă-Ghiţulescu.



    Într-una din gazetele vremii există mărturii despre câinii turbaţi, câini care, la un moment dat, pătrund în sate, nu în mediul urban, şi sfîşie pe oricine întâlnit în cale. De aici se observă un pericol ca şi din numeroasele reţete împotriva turbării. Dar aici este vorba şi de lupi, nu doar de câini. În mediul rural, mai ales în zonele de munte, lupii sunt o prezenţă constantă, mai ales noaptea şi pe timp de iarnă, alături de cîinii turbaţi. Câinii devin foarte agresivi în perioadele de epidemii, atunci când mâncarea este mult mai puţină pentru că lumea se izolează. Spectacolul oferit este atroce pentru că în timpul ciumei cadavrele sunt îngropate mai la suprafaţă sau cei bolnavi de ciumă sunt îngropaţi chiar înainte să moară. Lumea este atât de speriată încât în momentul în care cineva trage să moară nu mai aşteaptă lucrul acesta. Spectacolul este atroce, cum spuneam: câini care dezgroapă cadavre sau oameni aproape morţi târându-i pe străzi. În timpul epidemiilor hrana este o mare problemă, ca şi astăzi.



    În toate perioadele istorice care au urmat, România a eşuat constant în a rezolva problema maidanezilor. În anii comunismului, populaţia canină a explodat din cauza demolărilor şi a părăsirii câinilor de către cei care s-au mutat la bloc. În ciuda neplăcerilor pe care le produc, câinii vagabonzi sau maidanezii au nevoie, ca animale domestice, de toată atenţia oamenilor. În definitiv, victoria lor înseamnă eşecul cetăţenilor.

  • Câinii fără stăpân – o soluţie legislativă

    Câinii fără stăpân – o soluţie legislativă

    A fost nevoie ca un copil de patru să-şi piardă viaţa pentru ca problema câinilor fără stăpân — una obositor de veche, dar niciodată tratată serios — să devină prioritară pe agenda autorităţilor române.



    Încă de pe vremea comuniştilor, când fenomenul a prins viaţă, autorităţile fie nu au dorit, fie s-au dovedit incapabile să rezolve problema câinilor comunitari. Unii vorbesc şi de indolenţă, în timp ce alţii, mai îndrăzneţi, nu se feresc să folosească un cuvânt mai dur, nesimţire.



    Într-un asemenea context, în care presiunea opiniei publice apasă mai greu ca niciodată pe umerii decidenţilor, Parlamentul de la Bucureşti a decis să dea o lege care autorizează eutanasierea, soluţie agreată, de altfel, de majoritatea populaţiei.



    Actul normativ prevede că un câine din adapost poate fi revendicat sau adoptat, gratuit, în termen de 14 zile lucrătoare. La finalul acestei perioade, autorităţile locale pot decide eutanasierea câinilor sau, în cazul în care dispun de resurse financiare, prelungirea şederii lor în adapost. Deci, eutanasierea nu este, cum au înţeles greşit unii, o soluţie obligatorie. Câinii agresivi şi cei declaraţi bolnavi incurabil sunt eutanasiaţi pe loc. Cei care iau animalele din adăposturi semnează o declaraţie prin care se angajează să respecte normele de îngrijire şi hranire, să nu-i abandoneze şi, în cazul în care nu-i mai doresc, să-i predea autorităţilor.



    Votul din Parlament, în sertarele căruia legea, în forma în care a fost adoptată, se află de numai puţin de şase ani, a fost însoţit de proteste ale ONG-urilor care apără drepturile animalelor. Altminteri, milioanele şi milioanele de euro care au trecut prin conturile acestor ONG-uri — bani proveniţi din bugetele primăriilor şi din fondurile europene – s-au dovedit complet inutile. Construirea de adăposturi, adopţiile, sterilizarea sau castrarea maidanezilor, ca soluţii de limitare a fenomenului, căci de eradicarea acestuia nu poate fi vorba, s-au dovedit neproductive. Dovadă este şi faptul că doar în Bucureşti, oras cu circa 1,8 milioane de locuitori, îşi fac veacul, potrivit unei evaluări a Primăriei, circa 65 de mii de patrupede fără stăpân. Cifra este una uriaşă nu doar pentru o capitală europeană, ci şi pentru orice urbe a lumii civilizate.



    În asemenea condiţii, nu e de mirare că, în multe cazuri, maidanezii sunt inclusi la capitolul ”alertă de călătorie” pentru străinii care vizitează capitala României.

  • Retrospectiva săptămânii 1/09-7/09/2013

    Retrospectiva săptămânii 1/09-7/09/2013

    Debut al unei noi sesiuni parlamentare în România



    Parlamentul României şi-a reluat activitatea, după vacanţa de vară. Senatorii şi deputaţii care aparţin Uniunii Social Liberale, aflată la guvernare, spun că şi-au stabilit ca urgenţe în această sesiune ordinară adoptarea noii Constituţii şi legea referendumului. Dar şi modificarea legii privind regiunile de dezvoltare. Principala forţă a opoziţiei, Partidul Democrat Liberal, a anunţat că a depus deja la Parlament un proiect pentru înfiinţarea Autorităţii pentru Protecţia Investitorilor, care vizează reducerea fiscalităţii. Printre măsurile propuse se află diminuarea cotei unice la 12%, micşorarea CAS cu 5%, scutirea de impozite pe profitul reinvestit pentru capitalizare şi creşterea salariului minim pe economie la circa 225 euro. Bugetul de stat pentru 2014 şi descentralizarea sunt obiectivele UDMR, pe lista importantei minorităţi maghiare din România aflandu-se şi obiectivul păstrării legii educaţiei într-o formă care să nu aducă atingere învăţâmântului în limba maternă.



    Proteste în România şi în străinătate împotriva proiectului Roşia Montana



    Opozanţi ai proiectului exploatării aurifere de la Roşia Montana au protestat în Bucureşti, dar şi în alte oraşe din România sau din stăinătate. Manifestaţiile survin deciziei premierului Victor Ponta de a trimite în parlament controversatul proiect, amânat de câţiva ani. Ecologiştii se opun metodei de extracţie cu cianuri pentru că, spun ei, implică riscuri majore de poluare ireversibilă a mediului. Istoricii, susţin, în acelaşi timp, că exploatarea minieră ar urma să distrugă vestigii istorice unice în lume. De cealaltă parte, sunt cei care spun că prin acest proiect s-ar dezvolta zona, ar fi create noi locuri de muncă într-o zonă grav afectată de şomaj, iar beneficiile economice directe aduse României ar fi de peste 5 miliarde de dolari. Premierul a explicat că guvernul a fost obligat să adopte noul proiect de lege pentru că altfel statul român ar fi trebuit să plătească despăgubiri de peste doua miliarde de dolari firmelor implicate. Victor Ponta a mai spus că proiectul a fost trimis la legislativ pentru o dezbatere transparentă.



    Reacţii după uciderea unui copil de către câinii fără stăpân



    Moartea unui copil de patru ani, sfâşiat de câini fără stăpân în apropierea unui parc din Bucureşti, a provocat reacţii atât în rândul opiniei publice cât şi al autorităţilor din România. Dezbaterea, săptămâna viitoare, a unei legi în parlament privind câinii comunitari, consultarea populară prin referendum la Bucureşti şi demararea unei ample campanii concrete de strângere şi eutanasiere a câinilor fără stăpân — sunt posibilele acţiuni conturate în urma dramei produse în această săptămână. În opinia preşedintelui Traian Băsescu, este necesară o ordonanţă de urgenţă care să prevadă eutanasierea câinilor maidanezi care nu au fost adoptaţi după un interval de timp rezonabil. Se estimează că în Bucureşti sunt circa 65 de mii de câini fără stăpân.



    Privatizarea CFR Marfă



    Ministerul Transporturilor de la Bucureşti a semnat, la începutul acestei săptămâni, cu Grup Feroviar Român (GFR), companie controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, contractul de privatizare a companiei CFR Marfă. În iunie, GFR a fost declarat căştigător în procesul de privatizare a companiei de stat, oferind 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni. În plus, GFR şi-a asumat investiţii de 900 milioane lei (peste 200 de milioane de euro). Privatizarea CFR Marfă, companie cu mari pierderi şi datorii, face parte din măsurile asumate de guvern în acordul preventiv încheiat cu Fondul Monetar lnternaţional, Uniunea Europeană şi Banca Mondială, în 2011.



    După 23 de ani, procurorii români au formulat din nou o acuzaţie de genocid



    La Bucureşti, fostul comandant al penitenciarului Râmnicu Sarat în perioada comunistă, Alexandru Vişinescu, acum în vârstă de 88 de ani, a fost pus sub acuzare pentru genocid. El este primul român acuzat de crime contra umanităţii, după fostul dictator comunist Nicolae Ceauşescu. Vişinescu s-a prezentat, la începitul acestei săptămâni, la Parchetul instanţei supreme pentru a da declaraţii în dosarul în care Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului l-a denunţat pentru moartea unor deţinuţi politici între 1956 si 1963. Mulţi dintre ei şi-au pierdut viaţa din cauza regimului foarte dur care ar fi fost impus de Alexandru Vişinescu în perioada amintită, în care acesta a condus penitenciarul. Alexandru Visinescu este unul dintre cei 35 de torţionari identificaţi de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului.



    Festivalul Enescu



    La Bucureşti şi în alte câteva oraşe din România se desfăşoară până pe 28 septembrie, a XXI-a editie a Festivalului Internaţional de muzică “George Enescu”, unul din cele mai prestigioase din Europa.. Peste 150 de evenimente sunt programate să aibă loc la această ediţie a festivalului care, potrivit organizatorilor, oferă un mix cultural unic, care îl pune în valoare pe compozitorul român George Enescu, alături de alţi compozitori faimoşi. Iubitorii muzicii clasice se vor delecta timp de o lună cu numeroase concerte, recitaluri, spectacole de operă şi balet, conferinţe, workshopuri de compozitie. Festivalul George Enescu, care se desfăşoară o dată la doi ani, a fost înfiinţat în 1958, ca recunoaştere a geniului marelui compozitor român.