Tag: Calea Europeana

  • Rolul media în europenizarea României

    Rolul media în europenizarea României

    Democraţia şi libertatea nu ar putea fi
    îmbunătăţite, construite şi dezbătute prin dialog critic fără mass-media. Deşi
    la începutul acestui an s-au împlinit 20 de ani de când, la 1 ianuarie 1999, 11
    ţări europene adoptau o politică monetară comună şi lansau o monedă nouă comună,
    Euro, zilele acestea una dintre problemele acute ale UE este promovarea ideii europene şi
    menţinerea cetăţenilor statelor membre ataşaţi la ideile UE, după cum în atâtea
    rânduri a afirmat preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Junker.


    Am discutat cu Robert Lupiţu, redactor şef la cotidianul
    online Calea Europeană.ro, referitor la rolul pe care îl poate juca media
    în racordarea ţării noastre, mai bine,
    la valorile UE: Trebuie să înţelegem că atunci când vorbim
    de Europa ne raportăm la valori precum democraţie, demnitate umană sau stat de
    drept. Massmedia face lucruri în acest sens prin simpla ei menire, însă în
    schimb, ce ar putea să facă în plus, mai mult şi mai bine pentru a promova
    aceste valori europene, în Ro, ar trebui să-şi păstreze scopul în pofida
    carenţelor existente, să fie şi acel liant imparţial, corect şi echilibrat care
    ameliorează deficitul de comunicare. Sunt valorile comunităţii pe care noi am
    îmbrăţişat-o cu mai bine de 15 ani, dacă vorbim de cazul NATO şi 12 ani dacă
    vorbim de cazul UE, sunt valori ce ţin de procesul de europenizare şi occidentalizare
    a României.



    Rolul media din România devine şi mai important,
    odată cu preluarea de către România a preşedinţiei Consiliului UE, într-un an
    în care doar câteva luni ne despart de alegerile europarlamentare. Robert
    Lupiţu ne-a vorbit despre una dintre provocările media: O problemă din ce în
    ce mai recurentă şi la nivelul UE, nu doar pe plan naţional: să-şi asume
    deplasarea publicului din zona unui consumator de informaţie, la cea a unui
    generator de opinie avizată şi critică. Practic asta presupune un efort din
    partea mass-media, pentru creşterea apetitului pentru cunoaştere din partea
    publicului, adică o abordare mereu transversală şi cu păstrarea viziunii de
    ansamblu asupra subiectului, eu o numesc connect the dots. Adică unirea tuturor
    pucntelor din jurul unui subiect pentru a crea o imagine de ansamblu, mai ales
    că vorbim de epoca dezinformării.


    Într-o lume în care informaţia vine pe tot mai
    multe căi, simpla putere a informaţiei nu mai este o putere în sine, ne-a mai
    spus interlocutorul nostru şi a adăugat: Media din România face foarte multe
    eforturi în acest sens, în perioada în care suntem este din ce în ce mai
    important să fie făcute şi mai multe eforturi, pentru că vorbim de combaterea
    ştirilor false şi a dezinformării prin manipulare şi propagandă. Cred că mai
    degrabă vorbim despre puterea clarităţii: claritatea expunerii, claritatea
    transmiterii informaţiei, claritate în combaterea informaţiilor false sau a
    celor prezentate trunchiat şi precar, întocmai pentru a manipula.


    Mass-media are acest potenţial de a aduce
    claritate cetăţenilor, iar Comisia Europeană pledează pentru creşterea rolului
    media în crearea cetăţeanului european avizat.