Tag: camin cultural

  • Cămine culturale modernizate în comuna Marginea, jud. Timiş

    Cămine culturale modernizate în comuna Marginea, jud. Timiş

    Spectacole,
    întâlniri cetățenești dar și evenimente de promovare turistică sunt prevăzute a
    fi organizate în cele două cămine culturale din Breazova și Coșteiul de Sus ce
    aparțin de comuna Margina din județul Timiș. S-a lucrat fără întrerupere și
    cele două cămine culturale sunt aproape terminate ne spune primarul din
    Margina, Ionel Costa:



    Avem un proiect pe fonduri europene ce presupune
    reabilitarea a două cămine culturale în localitățile Breazova și Coșteiul de
    Sus și suntem în stadiul de realizare 80 – 85% cu lucrările. S-a lucrat toată
    perioada aceasta de la început de an până acum chiar dacă a fost situația cu
    pandemia care a fost și care este dar
    lucrările au avansat și sperăm la finalul lunii mai să se finalizeze.


    Proiectul de
    reabilitare din fonduri europene al celor două clădiri este de aproximativ 400
    de mii de euro iar activitățile ce vor fi organizate sunt destinate atât
    localnicilor cât și turiștilor care mergeau în număr tot mai mare în zona
    localității Margina. Primarul Ionel Costa:


    La Coștei noi am vrut să modernizăm căminul că acolo
    organizam și întâlniri pe linie de turism. Știți că noi avem activitatea de
    turism destul de dezvoltată la nivelul comunei prin Centrul de Informare
    Turistică și turiștii care ajungeau în localitate nu aveam posibilitatea unde
    să le oferim un mic dejun într-un spațiu anume și spațiul ăsta ar fi servit și
    pentru acest scop pentru că spațiul respectiv va avea o sală destul de mare, va
    avea mesele aferente plus că va avea grupuri sanitare, încălzire centrală și
    tot ce trebuie la un cămin cultural modern.

    Plus, acolo putem proiecta și
    diverse filme referitoare la turismul din zonă la comuna noastră, la oportunitățile
    de afaceri pentru oameni. În spațiul respectiv se pot organiza și zilele
    localității sau ruga care în Coștei nu a mai fost organizată de la revoluție
    încoace niciodată. Plus diverse alte activități, întâlnirea fiilor satului când
    e nevoie, au solicitat mai mulți și activități și de genul acesta.


    Un al doilea
    proiect va fi încheiat în Coșteiul de Sus tot în luna aceasta unde este
    reabilitat drumul în lungime 185 metri din centrul localității. Valoarea
    proiectului este de aproximativ 220 de mii de lei.


  • Finanțări europene pentru dezvoltare rurală

    Finanțări europene pentru dezvoltare rurală

    Comuna Ciorogârla aflată în proximitatea Capitalei este una dintre comunele dezvoltate ale României. Ce bani europeni au fost investiți și ce proiecte s-au realizat în comuna ne spune primarul comunei Ciorogârla din județul Ilfov , Victor Niculae.

    S-a investit pe apă-canal, fonduri europene în colaborare cu Consiliul Județean Ilfov.Proiectul a început în 2013 și s-a finalizat în 2014.

    Rep: În acest moment toată populația comunei beneficiază de apă curentă și canalizare?

    Avem executați 21 km de apă și canal, avem în jur de 600 de branșări la apă canal din 2486 de case. Valoarea totală a investiției s-a ridicat la 4 900 000 euro.

    Există probleme pe care le-au întâmpinat si le întâmpină autoritățile din Ciorogârla în momentul în care își propun să acceseze fonduri europene. Care sunt acestea? Primarul comunei Ciorogârla din județul Ilfov, Victor Niculae explică:

    Lipsa de personal ne împiedică să accesăm fonduri europene. Salariile la primării sunt foarte mici și un consultant pe fonduri europene nu vine să se angajeze la primărie. Aș avea nevoie urgent de fonduri europene, mai ales pentru extinderea intravilanului, pentru rețele electrice, pentru asfaltare și pentru construirea unui nou cămin cultural. Dacă proiectele sunt scrise bine și sunt realizate bine nu are nici comunitatea europeană de ce să se împiedice de aceste proiecte.


  • Preferinţele culturale ale românilor

    Preferinţele culturale ale românilor

    Bisericile
    (99%), căminele culturale (76%), festivalurile locale (76%), parcurile (75%),
    casele de cultură (72%) şi bibliotecile (71%) constituie, potrivit percepţiei
    populaţiei, cele mai răspândite elemente de infrastructură culturală în
    România. Sunt concluziile Barometrului de Consum Cultural 2016, studiu sociologic care măsoară preferinţele culturale
    ale românilor, realizat de Institutul
    Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC). Potrivit aceluiaşi
    studiu, 60% dintre respondenţi consideră că ar fi necesar să existe mai multe
    chioşcuri de distribuire a presei, 68% – mai multe biblioteci, 62% – mai multe
    librării şi 59% – mai multe parcuri. Anda Becuţ, Direcţia Cercetare din cadrul Institutului Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală:
    La nivel naţional, după
    cum puteţi observa, topul celor mai conştientizate elemente de infrastructură
    poziţionează pe primele locuri căminele culturale, festivalurile şi sărbătorile
    şi parcurile, dar cu diferenţe de la o regiune la alta. Procentul cel mai mare
    de consumatori de cultură se înregistrează în Bucureşti şi judeţul Ilfov
    datorită capitalei, bogată în infrastructură culturală, net superioară
    celorlalte oraşe. Există diferenţe şi între spaţiul rural şi cel urban, în
    spaţiul rural oamenii nu sunt obişnuiţi cu un anumit tip de ofertă culturală şi
    în acest caz gradul de conştientizare este mai scăzut. Aş dori să menţionez că
    este pentru prima dată când realizăm acest index al participării culturale, am
    folosit metodologia Eurostat, şi am reunit toate activităţile şi gradul de
    participare la activităţile din spaţiul public. Aş vrea să punctez şi
    procentele foarte mari de conştientizare a impactului culturii asupra coeziunii
    sociale, dar şi asupra dezvoltării economice a unei comunităţi.


    Studiul realizat de Institutul
    Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală mai arată că 32% dintre români
    nu au mai cumpărat o carte în ultimele 12 luni, iar 29% nu au citit nicio carte
    în această perioadă. Muzica populară şi etno ocupă primul loc în topul
    preferinţelor de consum de muzică şi dans ale românilor (53%), urmată de muzica
    pop autohtonă (30%), pop străină (20%), manele (15%); blues (11%); hip-hop şi
    muzică clasică şi simfonică cu câte 9%, rock (7%), operă şi operetă, jazz, şi
    electronică cu câte 6% şi experimentală (3%). Dan Jurcan, sociolog: 70% dintre români nu se duc la teatru sau nici măcar la cinematograf.
    Diferenţa faţă de Europa s-ar putea justifica prin piraterie, după cum ne arată
    datele din anii anteriori. De asemenea, persistă o foarte mare diferenţă între
    mediul urban şi cel rural. În general, consumatorul de cultură are un anumit
    profil: are studii superioare şi locuieşte în mediul urban. În 70% dintre localităţile
    din mediul rural avem cămine culturale, dar întrebarea care rămâne este cât de
    culturale mai sunt aceste instituţii. Pentru că cele mai multe dintre
    activităţile care se derulează acolo ţin de ritualuri, nunţi, înmormântări sau
    activităţi electorale. O altă cifră care ne-a atras atenţia este cea
    referitoare la relaţia dintre succesul social şi lectură. 77% dintre cei
    intervievaţi pentru acest studiu au declarat că preferă munca în locul
    lecturii, iar 55% sunt de părere că nu e nevoie să citeşti pentru a avea succes
    în viaţă. Asta demonstrează că promovarea în special prin intermediul mass
    media a unor modele de succes facil, patroni de fotbal sau oameni de afaceri,
    este nocivă, iar oameni ca ei au devenit repere pentru mulţi dintre tineri. O
    ultimă cifră care mi-a atras atenţia: peste 78% din gospodării au acces la
    cablu, ceea ce înseamnă că au acces şi la internet. Şi doar 12% dintre
    respondenţi ne-au spus că n-au utilizat niciodată Facebook-ul. Acest lucru
    demonstrează că reţelele de socializare au pătruns puternic chiar şi în rândul
    seniorilor, dacă facem diferenţierea pe grupe de vârstă. Evident, a crescut
    accesul la informaţie, dar întrebarea care se impune este legată de cât
    conţinut cultural consumăm în momentul în care folosim Internetul.


    Ancheta sociologică relevă că 77% dintre respondenţi
    manifestă un nivel scăzut de implicare culturală; pentru 19% nivelul este
    mediu; 3% au un nivel de implicare ridicat şi doar 1% sunt foarte implicaţi
    cultural. Carmen Croitoru, director general al Institutului Naţional
    pentru Cercetare şi Formare Culturală: O altă analiză
    importantă este cea legată de distribuţia generală privind opinia
    respondenţilorasupra impactului social pe care îl are cultura.
    Este prima dată când facem această măsurătoare şi a fost şi pentru noi o
    surpriză plăcută, pentru că am ajuns la concluzia că lumea consideră cultura
    importantă. După observaţiile noastre, o mare parte din ceea ce putem numi
    consum cultural se desfăşoară pe Internet, oamenii accesează şi conţinuturi culturale,
    dacă accesează Internetul. Iar în România, spre deosebire de celelalte state
    europene, cei care accesează Internetul sunt mult mai mulţi.



    Cele mai întâlnite
    forme de consum cultural în spaţiul public (cel puţin o dată pe an) au fost:
    vizitarea muzeelor şi expoziţiilor (20%), participarea la spectacole de teatru
    (13%), cinematograf (9%), spectacole de operă şi operetă (7%), filarmonică
    (6%), divertisment şi muzică (17%) şi lectură în cadrul bibliotecilor publice
    (6%). Potrivit barometrului, principalul impediment pe care persoanele în
    vârstă îl invocă drept cauză a neparticipării la evenimente culturale este
    lipsa banilor – 42%, starea de sănătate/boala – 21%, vârsta – 12% sau lipsa
    timpului – 7%.