Tag: carbon

  • Caravana TIFF Unlimited

    Caravana TIFF Unlimited

    După succesul celei
    de-a 22-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care a
    strâns peste 120.000 de spectatori în fața marilor ecrane din Cluj-Napoca, o
    parte dintre filmele TIFF pot fi urmărite în mai multe localități din România,
    în proiecții outdoor și indoor. Caravana TIFF Unlimited a pornit în iulie și până
    în luna octombrie străbate țara, oprindu-se la Breb, Iași, Predeal, Satu Mare,
    Târgu Lăpuș, Zabola, Timișoara, Bacău, Bistrița, Brăila și Brașov. Intrarea la
    filme este liberă, iar din programul caravanei fac parte cele mai noi filme
    românești, dar și filme internaționale care au fost sold out la TIFF: Tigru (regia
    Andrei Tănase), Vulturii din Țaga (regia Adina Popescu și Iulian Ghervase),
    David (regia Radu Muntean), Încă două lozuri (regia Paul Negoescu), Carbon (regia
    Ion Borș) sau Povești indiscrete (regia Cesc Gay).

    O parte dintre localitățile
    în care se oprește Caravana TIFF Unlimited nu au cinematografe funcționale pe
    timpul anului. Prin inițiativa noastră, ajunsă deja la cea de-a 14 ediție,
    încercăm să proiectăm filme noi și să facilităm întâlnirea dintre public și
    echipele de actori și regizori. E o șansă pentru filmele românești, dar și
    filmele internaționale de festival, să ajungă la cât mai mulți spectatori din
    țară.,
    spune Angi Istrate, coordonatoarea proiectului.


    CARBON, distins cu Premiul Publicului la TIFF (Festivalul Internațional de
    Film Transilvania), marchează debutul regizoral în lungmetraj al lui Ion Borș
    și se bucură de recunoaștere internațională. Filmul a devenit cel mai de succes
    film moldovenesc din ultima perioadă, obținând un record de încasări la box
    office în Republica Moldova. Succesul său l-a dus în peste 25 de orașe din
    întreaga lume, fiind primul film moldovenesc proiectat în cinematografele din
    România. Acțiunea filmului CARBON are loc în Moldova anului 1992, în timpul
    războiului de pe Nistru, și urmărește povestea unui tânăr tractorist care speră
    să-și construiască un viitor alături de iubita sa. Să produci un film în
    Republica Moldova este o adevărată aventură
    , ne-a spus Ion Borș, regizorul
    filmului CARBON. Pentru filmul respectiv, pe lângă suportul Centrului Național
    al Cinematografiei din Republica Moldova, cei șapte producători ai peliculei au
    reușit să atragă și investitori care au avut un rol important în realizarea
    filmului.

    Ion Borș: Dacă ne raportăm la bugetele
    filmelor care se produc în Republica Moldova, putem spune că filmului nostru
    i-a fost alocat un buget mare. Dar producătorii străini pe care i-am întâlnit
    în diversele pitch-uri internaționale spuneau că nu avem nici o șansă să facem
    un film de epocă cu bani așa puțini. O parte din banii cu care am produs filmul
    au fost ai noștri, ne-am folosit economiile și ce mai aveam prin casă ca să
    producem filmul. Vreau să spun că dacă am fi trăit într-o țară cu tradiție în
    cinematografie, ar fi trebuit să primim un buget adecvat producției, nu să
    investim toți banii pe care îi aveam. Eu, de exemplu, am folosit și
    indemnizațiile pe care le primeam pentru creșterea copilului, absolut tot ce am
    avut am băgat în Carbon. Asta nu este o situație normală. Pentru că trebuie să
    specific, întreaga echipă a filmului a lucrat pro bono, toată lumea a făcut
    voluntariat pentru filmul ăsta.

    Următoarele localități unde ajunge Caravana TIFF
    Unlimited sunt: Bacău (1 – 7 septembrie), Bistrița (1 – 7 septembrie) Brăila (8
    – 10 septembrie) și Brașov (6 – 8 octombrie).



  • CARBON, cel mai de succes film moldovenesc, în premieră în România

    CARBON, cel mai de succes film moldovenesc, în premieră în România

    După ce a câștigat
    Premiul Publicului la TIFF (Festivalul Internațional de Film Transilvania),
    CARBON, în regia lui Ion Borș., a ajuns și în cinematografele din România.
    Acțiunea filmului CARBON are loc în Moldova anului 1992, în timpul războiului
    de pe Nistru, și urmărește povestea unui tânăr tractorist care, din dorința sa
    naivă de a-și construi un viitor alături de iubita sa, pornește într-o
    călătorie plină de peripeții în căutarea împlinirii visurilor. Însă o
    descoperire sinistră transformă călătoria într-o aventură plină de situații
    absurde, în care eroul se confruntă cu indiferență, lăcomie și prostie. Ion
    Borș, regizorul filmului CARBON, ne-a spus cum a ajuns la această poveste și
    cum a colaborat cu scenarista Mariana Starciuc

    Tatăl meu a participat la conflictul
    transnistrean, astfel că de mic am auzit povești spuse de tata referitoare la
    acel moment. Acesta a fost punctul de pornire al poveștii, dar după aceea a
    urmat o documentare amplă, pe care am făcut-o cu scenarista Mariana Starciuc. Și
    pe măsură ce ne-am documentat, povestea din CARBON a luat o cu totul altă formă.
    Când povestea, tata avea întotdeauna autoironie și mult umor deși era vorba
    despre un episod tragic. Credeam că este o excepție datorită felului în care
    povestea, dar când am început documentarea cu Mariana, și am vorbit cu mulți oameni
    din diferite sate care au participat efectiv la acest moment, la conflictul
    transnistrean, am observat că mulți dintre ei povesteau cumva asemănător, tot
    cu umor. Așa am hotărât cu Mariana să schimbăm genul filmului și să povestim cu
    umor întâmplările respective, întâmplări tragice, evident, din istoria noastră
    recentă. Cu Mariana Starciuc am lucrat și înainte de CARBON, am colaborat la scurtmetrajul
    Plus Minus Unu, știam că suntem pe aceeași undă și de asta am și dorit să
    lucrez din nou cu ea.


    CARBON marchează debutul
    regizoral în lungmetraj al lui Ion Borș și se bucură de recunoaștere
    internațională. Filmul a devenit cel mai de succes film moldovenesc din ultima
    perioadă, obținând un record de încasări la box office în Moldova. Succesul său
    l-a dus în peste 25 de orașe din întreaga lume, fiind primul film moldovenesc
    proiectat în cinematografele din România. Ion Borș. Cerere tot avem, filmul este cerut în continuare în festivaluri. Încercăm
    cumva să însoțim și noi filmul. Am avut și foarte multe proiecții în America,
    ceea ce ne-a bucurat foarte mult. Iar la una dintre proiecții, în Chicago, a
    avut loc o întâmplare foarte amuzantă. Angajatul cinematografului, un bodyguard
    probabil, nu știa că eu sunt regizorul filmului și mi-a povestit că niciodată
    n-au mai avut așa public numeros, să umple sala. A fost proiecție sold out și
    era vorba de o sală de 600 de locuri. Iar angajatul respectiv nu înțelegea ce e
    cu filmul ăsta, un film de care nu auzise, dar care stârnea un interes atât de
    mare. Un interes la fel de mare ca Avatar.


    Marin Cumatrenco, unul
    dintre producătorii CARBON. Și ca să divulgăm un mic secret, în
    Republica Moldova am avut mai mulți spectatori decât Avatar. CARBON este filmul
    cu cei mai mulți spectatori de când există Republica Moldova. Nu putem decât să
    ne bucurăm că se consumă produsele noastre.


    Lungmetrajul CARBON a fost selectat și ca propunere
    oficială a Republicii Moldova pentru Premiile Oscar.

  • Animalele de companie şi schimbările climatice

    Animalele de companie şi schimbările climatice

    Studii realizate în străinătate relevă că firmele care produc hrană pentru animalele de companie ar polua mai mult decât maşinile. Conform acestor studii, carnea mâncată de animalele de companie este echivalentul a 64 de milioane de tone de dioxid de carbon pe an, ceea ce are cam acelaşi impact asupra mediului ca un an de poluare cu gaze de eşapament de la 13,6 milioane de maşini.



    În ce măsură hrănirea şi întreţinerea unui animal de companie ar influenţa nivelul emisiilor de dioxid de carbon?



    Am discutat pe această temă cu europarlamentarul Nicu Ştefănuţă şi cu profesorul Mario Codreanu de la Facultatea de Medicină Veterinară din București.



  • Greener cars for the EU

    Greener cars for the EU

    As of 2035 the
    European Union is phasing out the sale of new vehicles running on diesel and
    petrol. Member states
    have reached a final agreement on the proposal, and the vote was given at a
    meeting of EU energy ministers.


    Under the new rules, in the next 12 years
    vehicle CO2 emissions are to be cut by 55% compared to 2021 figures. As for
    vans, the target is 50% by 2035, but as of that date emissions are to be cut by
    100%, which means the end of internal combustion engine production. This type
    of engines will be allowed nonetheless after that date, provided that they use
    climate-neutral e-fuels. This exemption is the outcome of Germany’s pushback on
    the new legislation over the past month.


    Climate-neutral fuels, currently under
    development, are synthetic and their use generates emissions, however their
    neutrality is given by the fact that they are produced by capturing CO2 from
    the atmosphere using electricity from renewable sources, and the same amount of
    CO2 captured for their production is released through their use.


    Biofuels will also be banned as of 2035, on
    grounds that they are generated in agriculture and already have a carbon
    footprint. The use of environment-friendly fuels will be regulated in
    subsequent legislation. But experts are already wondering what type of energy
    will be accepted in order to produce them.


    One option could be nuclear electricity, a
    resource increasingly appreciated by the European Commission for EU’s
    transition to an emission-free economy. Countries like France, Poland and
    Romania are trying to obtain recognition and advantages for the production of both
    the electricity itself, and of synthetic fuels like hydrogen. Opposing the use
    of nuclear energy are Germany, Austria and Spania.


    Meanwhile, Norway has set the tightest deadline for giving up internal combustion engines. The country is a world leader
    in terms of electric car market share, with nearly 79% of the sales in 2022
    consisting in plug-in electric vehicles.


    Internal combustion engines are being
    phased out precisely as the sales of Dacia,
    the car made by the French group Renault in Piteşti, Romania, among other
    locations, have been rising across Europe. According to
    the company, Dacia is ranking 3rd
    in Europe by sales to individual buyers, accounting for a record-high 7.6%
    market share. Ford is the
    second-largest player in the Romanian automotive market, thanks to a production
    facility in Craiova operated by the Turkish-US joint ventureFord Otosan. (AMP)

  • Europa noastră – 12.07.2014

    Europa noastră – 12.07.2014

    Reducerea emisiilor de carbon, piaţa muncii şi finanţarea proiectelor de inovaţie — pe agenda europeană săptămâna aceasta.