Tag: cardul european de sanatate

  • Comisia încurajează cetăţenii care călătoresc în ţările UE să utilizeze cardul european de sănătate

    Comisia încurajează cetăţenii care călătoresc în ţările UE să utilizeze cardul european de sănătate

    Chiar dacă nu prea luăm în calcul, atunci când plecăm în vacanţă în străinătate, că ne putem îmbolnăvi sau accidenta, există situaţii care ne aduc în cabinetul medicului, ceea ce implică şi costuri suplimentare, dacă nu am încheiat şi o asigurare medicală. În Uniunea Europeană, există însă un instrument la îndemâna oricărui cetăţean plătitor de taxe: cardul european de asigurări de sănătate.

    Comisia Europeană aminteşte că acesta este valabil în orice țară din Uniunea Europeană, dar şi în Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveția și Regatul Unit.

    Cardul ne permite să primim îngrijiri medicale necesare și urgente în străinătate, inclusiv pentru boli cronice sau pentru sarcină și naștere. El nu este o alternativă la asigurarea de călătorie și nu acoperă costurile medicale private sau tratamentele medicale planificate.

    Prin prezentarea cardului european de asigurări de sănătate, putem obține servicii de asistență medicală direct de la un furnizor public sau contractat, în aceleași condiții și la același cost ca și persoanele asigurate din țara pe care o vizităm.

    Atenţie, însă: sistemul de sănătate al fiecărei țări este diferit, iar serviciile care nu costă nimic acasă ar putea să nu fie gratuite în altă țară. În această situaţie, putem solicita rambursarea costurilor pe care le suportăm pe cont propriu de la instituția națională, când ajungem acasă.

    Cardul European de sănătate se eliberează la cerere care poate fi depusă în scris, la sediul casei de asigurări de sănătate în evidenţa căreia ne aflăm, sau online, la adresa www.cardeuropean.ro. Asiguratul va intra in posesia cardului în termen de maxim 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. În cazul în care circumstanţe excepţionale împiedică eliberarea Cardului European sau dacă există situaţii de urgenţă care ar face necesară eliberarea acestuia în mai puţin de 7 zile lucrătoare, casa de asigurări de sănătate va emite un certificat provizoriu de înlocuire.

    Costul cardului european este suportat din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, iar perioada de valabilitate a documentului este de 2 ani de la data emiterii.

  • Coordonarea digitală a sistemelor de securitate socială în UE

    Coordonarea digitală a sistemelor de securitate socială în UE

    Comisia Europeană
    își propune un acces mai rapid și mai simplu la serviciile de securitate
    socială la nivel transfrontalier, prin utilizarea instrumentelor digitale,
    reducând astfel sarcina administrativă pentru cetățeni și întreprinderi. În
    pofida inițiativelor anterioare de îmbunătățire a fluxului transfrontalier de
    informații în materie de securitate socială, instituțiile naționale, furnizorii
    de servicii medicale și inspectoratele de muncă se confruntă în continuare cu
    dificultăți în a accesa și a face schimb de date din cauza interoperabilității
    insuficiente între sistemele naționale. De asemenea, de exemplu, emiterea și
    verificarea documentelor de atestare a dreptului la servicii implică anumite
    costuri.


    Valdis Dombrovskis,
    vicepreședinte executiv al Comisiei Europene pentru o economie în serviciul
    cetățenilor, a amintit principiul liberei circulații în baza căruia toți
    cetățenii Uniunii Europene au dreptul de a călători, lucra și trăi într-un alt
    stat membru. Astfel, toți cetățenii europeni trebuie să aibă aceleași beneficii
    pentru șomaj, sănătate, pensie când se deplasează sau se mută într-un alt stat
    membru. De exemplu, datorită cardului european de sănătate, 235 de milioane de
    persoane pot să primească îngrijiri medicale când se află în străinătate
    temporar. Însă, din nefericire, accesul la protecție socială într-un alt stat
    membru nu funcționează la fel de bine și fără probleme.

    În
    fiecare an înregistrăm trei milioane șase sute de mii de solicitări pentru
    dovedirea dreptului la protecție socială în situații transfrontaliere. Acest
    lucru cere timp, pentru că de multe ori sunt proceduri care impun prezența
    fizică și documente fizice. Această birocrație afectează milioane de cetățeni
    și companii. De aceea, ne propunem să lucrăm împreună alături de statele membre
    pentru a pune capăt acestei situații și pentru a trece la o soluție digitală.


    Comisia Europeană
    își dorește să accelereze punerea în aplicare a sistemului electronic de schimb
    de informații privind protecția socială, spune Valdis Dombrovskis,
    vicepreședinte executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor.

    Acest sistem va înlocui schimbul de informații pe hârtie între
    instituțiile naționale care răspund de protecția socială și ar trebui să fie pe
    deplin operațional în Europa până la sfârșitul lui 2024. Vom merge înainte cu
    introducerea portofelului digital al Uniunii Europene, care le va permite cetățenilor
    europeni să poarte în format digital diferite documente la ei, cum este, de
    exemplu cardul european de sănătate. Astfel, instituțiile din domeniul
    protecției sociale, inspectoratele muncii și serviciile de sănătate publică vor
    putea să verifice informațiile instantaneu. Există mai multe soluții de
    finanțare, cum ar fi programul Europa Digitală, Invest EU, Fondul European
    pentru Dezvoltare Regională și Fondul Social European. Digitalizarea
    coordonării sistemelor naționale de protecție socială va fi în beneficiul
    cetățenilor și companiilor de pe tot cuprinsul Europei, va facilita circulația
    persoanelor în Uniunea Europeană, fie că acestea vor să călătorească, să
    trăiască, să muncească sau să studieze în alt stat membru, va reduce erorile,
    va împiedica frauda și va simplifica procedurile.