Tag: carne la garnita

  • Conservarea cărnii de porc

    Conservarea cărnii de porc

    După sacrificarea rituală în ziua de Ignat, porcul nu era consumat integral în perioada Crăciunului. În gospodăria de altădată, lipsită de frigidere sau congelatoare, o problemă importantă era conservarea surplusului de carne. Slănina, bucată de grăsime cu şorici, putea fi păstrată mai mult timp dacă era aşezată în straturi într-o ladă şi acoperită cu sare. Slănina este un preparat tradiţional nu numai în România, ci şi în Europa centrală şi de est. De altfel, în ţări precum Polonia, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Serbia, Slovenia, Macedonia, termenul este identic sau foarte apropiat din punct de vedere fonetic.

    În timp ce în România slănină înseamnă grăsimea cu şorici de pe spatele sau de burta porcului, în alte ţări acelaşi cuvânt este utilizat pentru bucata de grăsime şi şorici şi cu straturi de carne, adică şuncă. După o lună de la momentul sacrificării porcului se obţine slănina maturată.  Aceasta se obţine după ce bucăţile de slănină de pe spate sunt frecate cu sare de bucătărie şi apoi sunt aşezate într-un butoi, unele lângă altele. Recipientul cu slănină se păstrează la rece timp de două săptămâni, după care bucăţile se scot, se freacă din nou cu sare şi se aşează în recipient în ordine inversă. După alte două săptămâni, slănina este maturată şi poate fi consumată.

    Imediat după sacrificarea şi tranşarea porcului, slănina de pe spate era tăiată în bucăţi mici care erau puse la topit, la foc mic, într-un ceaun sau un vas mare de fontă, cunoscut şi sub numele de tuci. Pe măsură ce bucăţile de slănină se topeau, în vas erau adăugate alte bucăţi, fiind obţinută untura folosită şi ca înlocuitor al uleiului, precum şi jumările, acele bucăţi de slănină prăjită. De menţionat că jumările erau puse la păstrare în borcane şi consumate în special  împreună cu ouă prăjite, cu brânză rasă şi cu mămăligă. Untura era păstrată, de asemenea, într-un recipient numit garniţă.

    Tot în garniţă se puteau pune la păstrat carne de porc şi cârnaţi. Carnea de porc, tăiată în bucăţi şi lăsată în sare timp de câteva zile, precum şi cârnaţii erau prăjiţi în untură după care în garniţă se puneau straturi de cârnaţi şi carne, separate de untura de porc care era turnată peste acestea. Ulterior, din garniţă erau scoase cu grijă bucăţile de carne şi cârnaţii care erau puse la prăjit, pentru a fi consumate imediat.

    O altă metodă tradiţională de conservare a cărnii şi preparatelor din carne de porc se realiza prin afumare în podurile caselor. Procedura era ingenioasă şi se baza pe fumul rezultat din arderea lemnelor în soba care avea rolul de a încălzi locuinţa. Soba respectivă nu era prevăzută cu horn şi coş de evacuare a fumului, acesta răspândindu-se în pod, acolo unde erau şi produsele puse la afumat.

    Pe de altă parte, era o modalitate de evaziune fiscală, evitându-se plata taxei taxa pe fumărit sau coşerit, impusă în secolul al 17-lea în provinciile istorice româneşti. În zilele noastre nu se mai practică afumarea în podul caselor, ci în incinte special amenajate, ţinând cont însă de câteva reguli. De exemplu, pentru afumare se foloseşte lemn de esenţă tare, precum stejar, fag sau carpen. Apoi, între lemnele care ard mocnit şi produsele din carne de porc atârnate în afumătoare trebuie să fie o distanţă de cel puţin un metru pentru ca fumul din interior să fie rece.

  • Conservarea preparatelor din carne de porc

    Conservarea preparatelor din carne de porc

    În gospodăria
    tradiţională, lipsită de frigidere sau congelatoare, o problemă importantă era
    conservarea surplusului de carne care rezulta, în special în perioada
    Crăciunului, la sacrificarea rituală a porcului.



    Primul pas era obţinerea unturii de porc, folosită
    nu numai la conservara preparatelor din carne de porc, ci şi la prăjit sau
    pentru aluaturi. Untura de porc se obţine topind slănina de pe spatele
    porcului. Tăiată în bucăţi mici, slănina este pusă la topit, la foc mic,
    într-un ceaun sau un vas mare de fontă, cunoscut şi sub numele de tuci. Pe
    măsură ce se topesc, în vas pot fi adăugate alte cuburi de slănină. La topit
    pot fi puse şi bucăţi de grăsime de pe burta porcului, caz în care se obţin
    acele jumări care conţin şi straturi de carne. Se amestecă periodic în vasul de
    tuci şi, după ce bucăţile de slănină au devenit transparente, întregul conţinut
    este turnat printr-o sită în recipientul în care urmează a fi păstrată. Untura
    se scurge încet, iar în sită rămân jumările. În gospodăriile tradiţionale,
    jumările sunt păstrate, în mod obişnuit, în borcane, deasupra lor turnându-se
    un strat de untură, care are rol de protecţie. Borcanele trebuie depozitate în
    încăperi răcoroase. Untura
    este turnată, de asemenea, în borcane sau în vase emailate, după solidificare
    căpătând culoarea albă.


    Tăiată în bucăţi şi
    lăsată câteva zile într-o ladă cu sare, carnea de porc era prăjită în untură.
    La fel se proceda şi cu cârnaţii proaspeţi. După aceea, cârnaţii şi bucăţile de
    carne erau aranjate în straturi în vase de ceramică smălţuită, în borcane sau
    în recipiente de metal, iar peste ele se turna untură care trebuia să le
    acopere integral. După ce untura se răcea, vasele erau păstrate în încăperi
    răcoroase. I se mai spune şi carne la garniţă după denumirea vasului cu pereţi
    metalici. Bucăţile de carne erau scoase cu grijă din garniţă, putând fi consumate
    ca atare sau cu garnituri de varză, cartofi sau fasole. De asemenea, untura era
    folosită pentru gătit.


    Afumarea este o altă
    metodă tradiţională de conservare a cărnii de porc. Afumarea cărnii şi
    preparatelor din porc se făcea în podul casei, cu ajutorul fumului rezultat din
    arderea lemnelor în soba care avea rolul de a încălzi locuinţa. Soba respectivă
    nu era prevăzută cu horn şi coş de evacuare a fumului, acesta răspândindu-se în
    pod, acolo unde erau şi produsele puse la afumat. Se poate spune că era şi o
    modalitate de evaziune fiscală pentru a nu plăti taxa pe fumărit sau coşerit,
    impusă în secolul al 17-lea în provinciile istorice româneşti. În zilele
    noastre nu se mai practică afumarea în podul caselor, ci în incinte special
    amenajate, ţinând cont însă de câteva reguli. De exemplu, pentru afumare se
    foloseşte lemn de esenţă tare, precum stejar, fag sau carpen. Apoi, între
    lemnele care ard mocnit şi produsele din carne de porc atârnate în afumătoare
    trebuie să fie o distanţă de cel puţin un metru pentru ca fumul din interior să
    fie rece.

  • Conservarea preparatelor din carne de porc

    Conservarea preparatelor din carne de porc

    În gospodăria
    tradiţională, lipsită de frigidere sau congelatoare, o problemă importantă era
    conservarea surplusului de carne care rezulta, în special în perioada
    Crăciunului, la sacrificarea rituală a porcului.



    Primul pas era obţinerea unturii de porc, folosită
    nu numai la conservara preparatelor din carne de porc, ci şi la prăjit sau
    pentru aluaturi. Untura de porc se obţine topind slănina de pe spatele
    porcului. Tăiată în bucăţi mici, slănina este pusă la topit, la foc mic,
    într-un ceaun sau un vas mare de fontă, cunoscut şi sub numele de tuci. Pe
    măsură ce se topesc, în vas pot fi adăugate alte cuburi de slănină. La topit
    pot fi puse şi bucăţi de grăsime de pe burta porcului, caz în care se obţin
    acele jumări care conţin şi straturi de carne. Se amestecă periodic în vasul de
    tuci şi, după ce bucăţile de slănină au devenit transparente, întregul conţinut
    este turnat printr-o sită în recipientul în care urmează a fi păstrată. Untura
    se scurge încet, iar în sită rămân jumările. În gospodăriile tradiţionale,
    jumările sunt păstrate, în mod obişnuit, în borcane, deasupra lor turnându-se
    un strat de untură, care are rol de protecţie. Borcanele trebuie depozitate în
    încăperi răcoroase. Untura
    este turnată, de asemenea, în borcane sau în vase emailate, după solidificare
    căpătând culoarea albă.


    Tăiată în bucăţi şi
    lăsată câteva zile într-o ladă cu sare, carnea de porc era prăjită în untură.
    La fel se proceda şi cu cârnaţii proaspeţi. După aceea, cârnaţii şi bucăţile de
    carne erau aranjate în straturi în vase de ceramică smălţuită, în borcane sau
    în recipiente de metal, iar peste ele se turna untură care trebuia să le
    acopere integral. După ce untura se răcea, vasele erau păstrate în încăperi
    răcoroase. I se mai spune şi carne la garniţă după denumirea vasului cu pereţi
    metalici. Bucăţile de carne erau scoase cu grijă din garniţă, putând fi consumate
    ca atare sau cu garnituri de varză, cartofi sau fasole. De asemenea, untura era
    folosită pentru gătit.


    Afumarea este o altă
    metodă tradiţională de conservare a cărnii de porc. Afumarea cărnii şi
    preparatelor din porc se făcea în podul casei, cu ajutorul fumului rezultat din
    arderea lemnelor în soba care avea rolul de a încălzi locuinţa. Soba respectivă
    nu era prevăzută cu horn şi coş de evacuare a fumului, acesta răspândindu-se în
    pod, acolo unde erau şi produsele puse la afumat. Se poate spune că era şi o
    modalitate de evaziune fiscală pentru a nu plăti taxa pe fumărit sau coşerit,
    impusă în secolul al 17-lea în provinciile istorice româneşti. În zilele
    noastre nu se mai practică afumarea în podul caselor, ci în incinte special
    amenajate, ţinând cont însă de câteva reguli. De exemplu, pentru afumare se
    foloseşte lemn de esenţă tare, precum stejar, fag sau carpen. Apoi, între
    lemnele care ard mocnit şi produsele din carne de porc atârnate în afumătoare
    trebuie să fie o distanţă de cel puţin un metru pentru ca fumul din interior să
    fie rece.

  • Secretele bucătăriei româneşti: Conservarea cărnii de porc

    Secretele bucătăriei româneşti: Conservarea cărnii de porc

    După sacrificarea rituală în ziua de Ignat, porcul nu era consumat integral în gospodăria tradiţională în perioada Crăciunului şi Anului Nou. Pentru a fi păstrate pe o perioadă mai îndelungată, slănină, cârnaţii şi şunca erau conservate prin metode tradiţionale astfel încât toate produsele să poată fi păstrate până spre primăvară.



    Imediat după sacrificarea şi tranşarea porcului, slănina de pe spate era tăiată în bucăţi mici care erau puse la topit, la foc mic, într-un ceaun sau un vas mare de fontă, cunoscut şi sub numele de tuci. Pe măsură ce bucăţile de slănină se topeau, în vas erau adăugate alte bucăţi, fiind obţinută untura folosită şi ca înlocuitor al uleiului, precum şi jumările, acele bucăţi de slănină prăjită. De menţionat că jumările erau puse la păstrare în borcane şi consumate împreună cu ouă prăjite, cu brânză rasă şi cu mămăligă.



    Untura era păstrată, de asemenea, într-un recipient numit garniţă. Tot în garniţă se puteau pune la păstrat bucăţi de carne de porc şi cârnaţi. Bucăţile de carne erau lăsate în sare timp de câteva zile, după care erau prăjite în untură, la fel ca şi cârnaţii. În garniţă se puneau straturi succesive de cârnaţi şi carne, straturi separate de untura de porc care era turnată peste acestea. Ulterior, din garniţă erau scoase cu grijă bucăţile de carne şi cârnaţii care erau puse la prăjit, în vederea consumului imediat.



    Şi slănina se poate păstra ceva vreme într-o ladă, acoperită cu sare, ulterior fiind afumată şi apoi ţinută într-un loc răcoros. Pe vremuri, când nu existau frigidere, produsele afumate din porc erau puse la păstrare într-o cameră răcoroasă, unde nu se făcea focul. În satele săseşti din Transilvania, slănina era păstrată chiar în incinta bisericii fortificate, în interiorul unui turn de apărare. Aproape în fiecare biserică fortificată din Transilvania există aşa-numitul Turn al Slăninii, în care fiecare familie din sat avea cârligele proprii în care îşi atârna proviziile. În timpul iernii, bărbaţii tăiau blocuri de gheaţă pe care le aduceau în interiorul turnului şi le acopereau cu paie. Aceste blocuri de gheaţă menţineau o temperatură scăzută în interior şi se topeau lent pentru că în Turnul Slăninii se intra doar o singură dată pe săptămână, duminica, după încheierea slujbei.

  • Secretele bucătăriei româneşti: Conservarea cărnii de porc

    Secretele bucătăriei româneşti: Conservarea cărnii de porc

    După sacrificarea rituală în ziua de Ignat, porcul nu era consumat integral în gospodăria tradiţională în perioada Crăciunului şi Anului Nou. Pentru a fi păstrate pe o perioadă mai îndelungată, slănină, cârnaţii şi şunca erau conservate prin metode tradiţionale astfel încât toate produsele să poată fi păstrate până spre primăvară.



    Imediat după sacrificarea şi tranşarea porcului, slănina de pe spate era tăiată în bucăţi mici care erau puse la topit, la foc mic, într-un ceaun sau un vas mare de fontă, cunoscut şi sub numele de tuci. Pe măsură ce bucăţile de slănină se topeau, în vas erau adăugate alte bucăţi, fiind obţinută untura folosită şi ca înlocuitor al uleiului, precum şi jumările, acele bucăţi de slănină prăjită. De menţionat că jumările erau puse la păstrare în borcane şi consumate împreună cu ouă prăjite, cu brânză rasă şi cu mămăligă.



    Untura era păstrată, de asemenea, într-un recipient numit garniţă. Tot în garniţă se puteau pune la păstrat bucăţi de carne de porc şi cârnaţi. Bucăţile de carne erau lăsate în sare timp de câteva zile, după care erau prăjite în untură, la fel ca şi cârnaţii. În garniţă se puneau straturi succesive de cârnaţi şi carne, straturi separate de untura de porc care era turnată peste acestea. Ulterior, din garniţă erau scoase cu grijă bucăţile de carne şi cârnaţii care erau puse la prăjit, în vederea consumului imediat.



    Şi slănina se poate păstra ceva vreme într-o ladă, acoperită cu sare, ulterior fiind afumată şi apoi ţinută într-un loc răcoros. Pe vremuri, când nu existau frigidere, produsele afumate din porc erau puse la păstrare într-o cameră răcoroasă, unde nu se făcea focul. În satele săseşti din Transilvania, slănina era păstrată chiar în incinta bisericii fortificate, în interiorul unui turn de apărare. Aproape în fiecare biserică fortificată din Transilvania există aşa-numitul Turn al Slăninii, în care fiecare familie din sat avea cârligele proprii în care îşi atârna proviziile. În timpul iernii, bărbaţii tăiau blocuri de gheaţă pe care le aduceau în interiorul turnului şi le acopereau cu paie. Aceste blocuri de gheaţă menţineau o temperatură scăzută în interior şi se topeau lent pentru că în Turnul Slăninii se intra doar o singură dată pe săptămână, duminica, după încheierea slujbei.