Tag: Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen

  • Fotograful Stelian Petrescu

    Fotograful Stelian Petrescu

    În
    România, fotografia a fost adusă din Occident de străinii care s-au stabilit
    aici și a devenit populară destul de repede. După anii 1850, practic piața
    românească de fotografie explodează, în fiecare oraș important apărând
    studiouri fotografice cu o clientelă dornică să beneficieze de noile servicii.
    Fotografi străini au scris istorie în România și au lăsat importante surse documentare
    despre cum arătau orașele și oamenii din acele vremuri. Carol Popp de Szathmary,
    Franz Mandy, Franz Duschek, Adolphe A. Chevallier, dar și români ca Ioan
    Spirescu și Iosif Berman sunt câțiva din cei cărora istoria românească a
    fotografiei le datorează începuturile.


    Unul
    dintre fotografii români cei mai prolifici care au lăsat în urmă foarte multe
    clișee fotografice și fotografii a fost Stelian Petrescu. S-a născut la Giurgiu
    în 1874 într-o familie înstărită și a murit pe 23 iulie 1947 la București. Petrescu
    urmează studii în profilul real, fiind atras de științe din școala elementară.
    Merge la București la Facultatea de Științe Fizico-Chimice și este numit
    profesor la liceul Gheorghe Șincai. După câțiva ani, pleacă în Germania unde
    absolvă a doua facultate cu specializarea geodezie și se întoarce în România în
    1901. A revenit la catedră și a început să predea la Școala Superioară de
    Meserii de la Iași. În anul 1909 se angajează ca inginer la CFR unde va rămâne
    până la pensionarea din 1930. Nu își va abandona meseria de profesor și, în
    paralel, va preda științe la București.


    Unul
    dintre marile evenimente ale începutului de secol 20 a fost expoziția jubiliară
    din 1906 de la București. Ea era menită să omagieze cei 40 de ani de domnie ai
    lui Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, începută în 1866. Imaginată după
    tipicul francez și beneficiind de atenția tuturor instituțiilor interne și de
    prezență internațională, expoziția a fost ocazia pentru fotografi de a căpăta
    vizibilitate. Au participat nume sonore ca Franz Mandy, Adolf Klingsberg,
    proprietarul celebrului atelier foto Julietta din București, Alexandru
    Antoniu, dar și nume mai puțin cunoscute precum Marco Klein, proprietarul unui
    atelier foto la Brăila. Petrescu participă și el și este chiar premiat cu
    premiul I și medalia de aur. Istoricul
    Adriana Dumitran de la Biblioteca Națională a României a documentat pasiunea fotografică
    a lui Stelian Petrescu și prezența sa la expoziția jubiliară din 1906. Activitatea fotografică și-a început-o destul de devreme. I-a apărut
    un articol în 1895 în Revista științifică, ulterior el continuând să
    fotografieze în toată perioada studenției. Prima mare prezență expozițională pe
    care a avut-o a fost în 1906 la Expoziția Generală Română unde a expus din
    partea Casei Școalelor. Prezența lui a fost semnalată și de presă. A expus
    fotografii cu tematică militară, peisaje din România, portrete, studii de
    expresii, animale. A avut o expoziție destul de mare, nu știm exact câte
    obiecte a expus.


    Stelian
    Petrescu devine cunoscut și apreciat. I se caută colaborarea și își diversifică
    preocupările în care își putea aplica cunoștințele foto. Adriana Dumitran, A început colaborarea cu
    Comisiunea Monumentelor Istorice. În 1908 când s-a landat Buletinul Comisiunii
    Monumentelor Istorice, el a publicat cel puțin până la primul război mondial,
    în mai multe numere, până în 1912. A colaborat foarte mult cu arhitectul
    Nicolae Ghica-Budești și a ilustrat mai multe volume. În 1909 a ilustrat un
    volum cu obiecte bisericești de la mănăstirea Probota, în 1909 a ilustrat un
    volum cu obiecte bisericești de la mănăstirile Neamț și Secu. Una dintre cele
    mai interesante contribuții ale lui este cea din 1910 a fost fotografierea
    tablourilor lui Nicolae Grigorescu care au ilustrat monografia lui Alexandru
    Vlahuță dedicată pictorului.


    Stelian
    Petrescu a rămas însă și un om de știință și aceasta s-a putut vedea în noua
    orientare a sa în fotografie. Adriana Dumitran cu detalii. Pasiunea lui pentru căile ferate s-a îmbinat cu fotografia.
    În 1913 editează o călăuză a Căilor Ferate Române, un fel de ghid vizual. La
    momentul respectiv, România avea 3500 de kilometri de cale ferată care
    străbăteau întreaga țară. El a parcurs aceste distanțe, a făcut fotografii, a
    ilustrat ghidul cu fotografii și la fiecare nod important de cale ferată a
    prezentat obiective istorice culturale și de interes. În această călăuză sunt
    mai mult de 350 de fotografii.


    A continuat să fotografieze evenimente
    publice. Pe 16 octombrie 1922 a imortalizat trecerea pe la Arcul de Triumf a
    regilor Ferdinand și Maria, a cortegiului regal și a cortegiului istoric. După anul
    1930, după pensionare, a fotografiat și publicat în reviste tehnice. Trece la
    un stil modernist, cu interioare din hale de construcții de cale ferată,
    imortalizează segmente de motoare, rulmenți și alte subansamble folosite pentru
    calea ferată. Fotografiază Uzinele Malaxa și editează un album cu produsele de
    material rulant de acolo. Este considerat un fotograf de nișă, fotografiile sale
    fiind de o mare valoare documentară cu privile la istoria industriei române.


  • Bradul de Crăciun

    Bradul de Crăciun

    Unul dintre cele mai importante ritualuri de Crăciun,
    alături de tăiatul porcului, de cântatul colindelor și de dăruitul cadourilor
    este împodobitul bradului. Este un ritual atât de bine intrat în conștiința
    românilor încât este aproape imposibil ca sărbătoarea Crăciunului să fie
    imaginată fără brad. Bradul de Crăciun a intrat însă destul de recent în viața
    românilor și el este un semn al noului pe care occidentalizarea l-a produs în
    secolul al 19-lea.


    Modernizarea
    spațiului românesc, începând cu anul 1800, a însemnat crearea statului român în
    1859 prin unirea Moldovei cu Muntenia, așezarea economiei pe baze capitaliste
    și importul de idei și mode din Occident. Ele au fost considerate repere ale
    înnoirii. Iar unul dintre vehiculele înnoirii societății românești a fost
    monarhia constituțională reprezentată de dinastia de Hohenzollern-Sigmaringen.
    Bradul de Crăciun și-a făcut apariția la București în anul 1866, adus de primul
    rege al României, Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen.


    Împreună
    cu Ștefania Dinu, muzeograf la Muzeul Național Cotroceni din București, am
    făcut o scurtă istorie a bradului de Crăciun în România.

    Odată cu venirea domnitorului Carol I, lucrurile se schimbă
    puțin și încep să se împletească tradițiile locale cu cele germane. Mai târziu,
    prin apariția la Curte a principesei Maria de Edinburgh și Saxa-Coburg-Gotha,
    încep să fie promovate și tradițiile englezești. Bradul de Crăciun vine din
    spațiul scandinav, sunt mai multe legende în jurul lui, în spațiul german. Or,
    Carol I fiind din spațiul german, din Sigmaringen, a ales să împodobească
    primul brad de Crăciun în iarna anului 1866, atunci când preluase tronul
    Principatelor Unite, în luna mai.


    Principele
    și mai târziu regele Carol I sosește în București și, împreună cu elitele
    române și cu societatea, începe construirea grandiosului proiect al României
    moderne. În proiectul României moderne, bradul de Crăciun din Germania sa
    natală avea un loc foarte important.

    Sunt mai multe povești legate de împodobirea acestui brad, dacă el a fost
    împodobit la Cotroceni sau la Palatul Regal din Calea Victoriei. Erau casele
    Golescu la acel moment, acolo a poposit domnitorul atunci când a venit. Moda
    împodobirii bradului a fost preluată de marile familii boierești din București
    și în casele acestora a început să apară bradul împodobit. De asemenea, bradul
    împodobit a început să apară și în locurile publice. Împodobitul bradului
    începe să fie un obicei de masă mult mai târziu, între cele două războaie
    mondiale, în anii 1930.


    Globuri
    de toate felurile, vârful, beteala și toate decorațiunile se regăsesc în bradul
    de Crăciun de azi. Dar cum arăta un brad de Crăciun în urmă cu 155 de ani? Erau
    toate aceste obiecte prezente și atunci?

    Ștefania Dinu: La început, a fost vorba mai puțin de asemenea obiecte.
    Erau mai mult bomboane, fructe, covrigi, ele erau principalele podoabe. Nu
    lipseau luminițele sau lumânărelele originale. Treptat, bomboanele, fructele și
    covrigii au început să fie înlocuite cu obiecte artizanale gen globuri,
    îngerași, steluțe, așa cum se întâmpla la curtea principelui Ferdinand, la
    Cotroceni. Aceste podoabe pentru brad erau aduse de la Nuremberg, din Germania.
    Șeful cancelariei palatului Cotroceni Eugen Buchman scria în memoriile sale că
    erau cele mai frumoase pe care le văzuse vreodată.


    Am
    întrebat-o pe Ștefania Dinu cum a primit societatea românească noutatea
    bradului de Crăciun pe care dinastia germană o adusese în România:

    Era o bucurie pentru toată
    lumea, întotdeauna Casa Regală a reprezentat un model. Automat, cei care erau
    în anturajul familiei regale încercau să imite sau să aducă în prim-plan acele
    lucruri care erau puțin diferite față de ceea ce trăiseră până la acel moment.
    Bucuria strângerii familiei în jurul bradului este tot o preluare a ceea ce se
    întâmpla la Curtea Regală. La Cotroceni și la Palatul Regal din Calea Victoriei
    familia regală strângea în jurul bradului tot personalul. Erau membrii familiei
    regale în primul rând, personalul superior și inferior al palatelor, membrii
    suitei, alături de casele civile și militare, uneori și membri ai guvernului și
    ai parlamentului. Era o adunare la început puțin oficială, după care invitații
    se retrăgeau și în jurul bradului rămânea familia regală și cea princiară.
    Întotdeauna aceasta se întâmpla în seara de Ajun, iar ceremonia împărțirii
    darurilor de sub bradul de Crăciun era urmată de un dineu de gală.


    Bradul
    de Crăciun a fost o prezență atât de potrivită spiritului românesc încât a fost
    adoptat și de cercurile conservatoare ale Bisericii și lumii rurale.

    Ștefania
    Dinu: Este adoptat deoarece
    încă din perioada secolelor 17-18 existau în societate ritualuri privind
    prezența bradului. Erau bradul de nuntă și bradul de înmormântare, existând și
    bradul de Crăciun el n-a fost altceva decât ceea ce s-a adăugat acestor
    ritualuri. Ritualul bradului avea semnificație de pom al vieții fiind mereu
    verde. Este o întreagă simbolistică legată de prezența bradului în cadrul
    comunităților. În zona satului, bradul a continuat să fie prezent din secolul
    al 17-ea, în zona urbană prezența lui se înregistra în preajma Crăciunului.


    Bradul
    de Crăciun a modernizat mentalul românesc și s-a întâlnit cu o mai veche
    tradiție românească. A fost una dintre cele mai fericite întâlniri de care
    oricine se bucură azi.


  • Distincții românești

    Distincții românești

    Dintotdeauna, statele, ca și
    instituțiile și organizațiile, își manifestă recunoștința către cei care le
    aduc servicii prin acordarea de distincții. Statul român a avut și are aceeași
    practică a recompensării celor care s-au distins prin merite deosebite prin
    decernarea de ordine și medalii. Știința auxiliară istoriei care se ocupă de
    studiul medaliior, ordinelor și distincților este faleristica și ea ne spune
    care este istoria acestora în spațiul românesc. Din faleristică aflăm că
    distincțiile românești se împart în decorații naționale, decorații
    comemorative, decorații militare de pace, decorații militare de război,
    decorații civile pe domenii de activitate și semne onorifice.



    Prima distincție românească apare
    după jumătatea secolului al 19-lea, după ce Principatele Române Moldova și
    Muntenia se unesc în 1859 și fomează România. În timpul primului principe al
    României, colonelul Alexandru Ioan Cuza, statul român a făcut primele încercări
    de a institui ordine și decorații. În 1860, principele Cuza a înființat medalia
    Pro Virtute Militari pentru a-i recompensa pe pompierii care luptaseră
    împotriva armatei otomane pe Dealul Spirii pe 13 septembrie 1848.

    Intenția lui
    Cuza a fost ca în 1864 să se creeze Ordinul Unirii pentru a marca 5 ani de la
    Unirea Principatelor, însă a renunțat la idee pentru a nu provoca tensiuni cu
    Imperiul otoman. Alte două medalii, Virtutea militară și Devotament și
    Curaj, erau menite să recompenseze faptele de arme pe câmpul de luptă care se
    va dovedi sângeros în timpul războiului de independență din 1877-1878. În 1864,
    cu doi ani înainte de abdicarea sa din 1866, Cuza a creat ordinul național
    Steaua României care va deveni cea mai înaltă distincție a statului român.

    Floricel
    Marinescu, specialist în ordine si medalii, a explicat motivul pentru care
    epoca lui Cuza nu a fost decât una a încercărilor și a începuturilor: Ordinele fiind un apanaj al
    statelor suverane, România nu a avut un ordin național decât în momentul în
    care și-a proclamat independența, în mai 1877. Încercările pe care le făcuse în
    prealabil domnitorul Cuza pentru instituirea unui ordin s-au lovit de opoziția
    Porții otomane și a Imperiului austriac, care vedeau în acest demers o câștigare
    a unor drepturi de stat suveran la care România, prin statutul ei
    internațional, nu avea dreptul. Decorațiile comandate de Cuza au rămas astfel
    nefolosite la palatul domnesc.



    Succesorul lui Cuza, principele Carol
    I de Hohenzollern-Sigmaringen, a fost cel care a dat consistență statului
    român. Prin urmare, atributele suveranității române au început să se manifeste treptat
    în timpul său și au fost confirmate după războiul de independență din
    1877-1878. Deși condiționat prin numirea otomană să nu instituie distincții,
    Carol va juca inteligent astfel încât să meargă în direcția independenței
    dorită de români. Astfel, va prelua de la predecesorul său Cuza încercările de
    înființarea distincțiilor și le va da viață. Una dintre acestea va fi Virtutea
    MIlitară.

    Proclamarea independenței de pe 10 mai 1877 a însemnat descătușarea și
    înființarea primului ordin românesc, Steaua României, ca ordin național cu
    cinci grade: cavaler, ofițer, comandor, mare ofițer și mare cruce. Steaua
    României își avea originea în ordinul Unirii pe care Cuza nu reușise să-l
    impună ca distincție oficială a statului român modern. După independență
    apăreau noi decoraţii legate în special de război: Crucea Trecerea Dunării, Crucea
    Comemorativă Elisabeta numită astfel după regina Elisabeta denumită mama
    răniților, soția regelui Carol I, medalia Apărătorii Independenţei, medalia
    Serviciul Credincios.

    Trebuie menținat că Rusia, marele aliat al României în
    războiul cu Imperiul otoman, a oferit distincții militarilor români precum Medalia
    Comemorativă Rusă a Războiului din 1877-1878 și Crucea Sfântul Gheorghe. De
    asemenea, militari ruși au fost decorați cu decorația română Crucea Trecerea
    Dunării. Ca distincții profesionale era instituită medalia Răsplata Muncii
    pentru Învăţământ decernată cadrelor didactice, iar în 1906 era înființată
    medalia Răsplata Muncii pentru Biserică oferită clericilor. Pentru poliţiști
    era înființată în 1903 medalia Bărbăţie şi Credinţă. În 1912 şi 1913 apăreau
    medaliile Meritul Comercial şi Industrial, Răsplata Serviciului Militar
    pentru militarii reangajaţi, Avântul Ţării pentru militarii care
    participaseră la al doilea război balcanic din 1913 şi crucea Meritul
    Sanitar.

    Floricel Marinescu a considerat că înflorirea distincțiilor românești
    după independență s-a transformat într-un adevărat sistem de distincții. Pe parcurs se adaugă și alte
    ordine: în 1881 Coroana României, în 1906 ordinul Carol I. Ca la majoritatea
    ordinelor din lume, numărul este strict limitat pentru membrii din țară. Și în
    primul război mondial și sub domnia lui Carol s-au înființat o serie întreagă
    de ordine, medalii și cruci care au creat un sistem bine articulat. Acesta
    putea răsplăti toate genurile de activitate, în game și grade foarte variate.
    Toate aceste decorații au fost desființate în 1948, imediat după abolirea
    monarhiei.



    După cel de-al doilea război mondial,
    România a adoptat sistemul sovietic al distincțiilor, de la forma însemnelor și
    a denumirilor lor până la faptul că se puteau acorda nelimitat. Valoarea
    distincțiilor s-a pierdut astfel din cauza numărului mare al celor care le
    purtau și al componentei ideologice și propagandei. Cele mai importante
    distincții ale României comuniste au fost ordinul Steaua Republicii Socialiste
    România și cel de Erou al Muncii Socialiste al Republicii Socialiste
    România. ȘI aceste distincții s-au prăbușit odată cu căderea regimului
    comunist din decembrie 1989. Sistemul național de decorații a apărut în 1997 și
    a restaurat parțial sistemul existent până în 1989.