Tag: carte funciara

  • Săptămâna Geodeziei Românești

    Săptămâna Geodeziei Românești

    O economie
    de piață nu poate funcționa eficient fără o evidență strictă a proprietății. În
    ceea ce privește terenurile și clădirile, această evidență se face prin
    sistemele de cadastru și carte funciară. În România se estimează că există în
    jur de 40 de milioane de proprietăți care ar trebui înregistrate. În evidențele
    sistemului informatic integrat de cadastru și carte funciară se află, în acest
    moment, doar 42 % din aceste proprietăți. De procesul de înregistrare se ocupă
    Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, sau ANCPI, instituție
    publică aflată în subordinea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și
    Administrației.


    În sarcina ANCPI intră punerea în aplicare
    a Programului Național de Cadastru și Carte Funciară, demarat în 2015, având ca
    obiectiv măsurarea şi înregistrarea gratuită a tuturor imobilelor din România,
    case şi terenuri, în sistemul integrat de cadastru şi publicitate, până în anul
    2023. Stadiul în care se află punerea în aplicare a acestui program național a
    fost, în aceste zile, pe agenda unuia dintre cele mai importante evenimente ale
    profesioniştilor din domeniul geodeziei, și anume Săptămâna Geodeziei
    Româneşti, găzduită de Braşov.


    Evenimentul, ajuns la a doua ediție,
    a fost organizat de Uniunea Geodezilor din România şi Universitatea
    Transilvania din Braşov, tema principală fiind Soluţii inteligente de topografie pentru dezvoltare durabilă. La
    sesiunile tehnice și mesele rotunde din program au luat parte specialiști
    din domeniul geodeziei, precum și cadre
    universitare din țară și străinătate. Printre invitații speciali ai
    evenimentului s-au numărat reprezentanți ai Federației Internaționale a Geodezilor
    (FIG) și ai Consiliului European al Geodezilor (CLGE). La lucrări au luat parte
    și personalități din conducerea Agenției
    Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, precum și ai Asociației
    Patronale din Cadastru, Geodezie și Cartografie. Participanții au prezentat
    lucrări și contribuții științifice legate de soluțiile care se impun pentru a
    proteja, restaura și promova utilizarea durabilă a ecosistemelor terestre în
    societatea modernă.


    Dintre concluziile dezbaterilor, am
    reținut rolul central al progresului tehnologic în găsirea soluțiilor
    topografice necesare unei dezvoltări durabile. În planul tehnologiilor de
    măsurare, au fost subliniate evoluțiile semnificative în zona poziționării cât
    mai precise și a achiziției mai rapide de seturi de date din ce în ce mai mari.
    Totodată, s-a remarcat faptul că inteligența artificială și învățarea automată
    sunt din ce în ce mai folosite în evaluare și analiză.

  • Fonduri europene pentru dezvoltarea sistemului integrat de cadastru și carte funciară

    Fonduri europene pentru dezvoltarea sistemului integrat de cadastru și carte funciară

    Vorbim despre aproape 266 de
    milioane de euro- fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană. Bugetul de stat contribuie cu 47
    de milioane de euro la întregistrarea proprietăților.


    În această etapă vor fi
    înregistrate 215 unități administrative din 37 de judete printre care: Prahova,
    Buzău, Ialomița, Călărași, Giurgiu, Teleorman, Argeș și Dâmbovița.


    Agenția Națională de Cadastru și
    Publicitate Imobiliară a inițiat procedura de licitație pentru achiziționarea
    serviciilor prin publicarea anunțului în Sistemul Electronic de Achiziții
    Publice. Anunțul a fost publicat și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.


    Termenul limită pentru depunerea
    ofertelor este 25 noiembrie. Selectarea unităților
    administrative s-a făcut după cateva criterii. Prioritate au avut localitățile
    care fac obiectul dezvoltării proiectelor de infrastructură prevăzute în Master
    Planul General de Transport al României.


    Au fost alese, de asemenea,
    localități care implementează ori sunt incluse în proiecte de dezvoltare a
    infrastructurii în cadrul altor programe ori unde s-au identificat
    vulnerabilităţi sociale particulare privind accesul la proprietate.


    Mai multe detalii ne oferă
    purtătorul de cuvânt al ANCPI, Andreea Crasnopolschi: Finanțarea
    acestor servicii este asigurată din fonduri europene, prin Programul
    Operațional Regional- Proiectul major privind Creșterea gradului de acoperire
    și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale
    din România.





    Achizițiile se desfășoară
    pe loturi, fiecare comună reprezentând un lot. Suprafața totală estimată a
    celor 215 loturi este de peste 1 milion 294 de mii de hectare.


    Procedura va fi finalizată
    cu încheierea de contracte multianuale pentru o perioadă de 24 de luni.
    Valoarea estimată este de aproape 17o de milioane de lei fără TVA.


    Proiectul Creșterea
    gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a
    proprietăților în zonele rurale din România completează obiectivul Programului
    național de cadastru și carte funciară prin realizarea lucrărilor de
    înregistrare pentru peste 5 milioane 758 de mii de hectare din 660 unitati
    administrativ- teritoriale situate în zone rurale ale României.


    Valoarea totală a
    proiectului este de aproape 313 milioane de euro din care 266 de milioane
    reprezintă fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și 47 de
    milioane- cofinanțare de la bugetul de stat.



    Obiectivul programului național
    de cadastru și carte funciară este ca pană în 2023 toate proprietățile din
    România- terenuri, clădiri și apartamente- să fie înregistrate gratuit în
    Sistemul integrat de cadastru și carte funciară.