Tag: Cartea Alba

  • Scenarii pentru reforma blocului comunitar

    Scenarii pentru reforma blocului comunitar

    Preşedintele Comisiei Europene, Jean Claude Junker, a prezentat în
    plenul Parlamentului European cinci scenarii posibile pentru viitorul Uniunii
    Europene, care pentru prima oară de la înfiinţare urmează să se restrângă prin
    ieşirea Marii Britanii. Cele cinci variante sunt cuprinse într-un document,
    numit Cartea Albă, care analizează modul în care Europa se poate
    schimba în următorii 10 ani. Analiza merge de la impactul noilor tehnologii
    asupra societăţii şi a locurilor de muncă, până la îndoielile suscitate de
    globalizare. De la creşterea populismului, până la preocupările în materie de
    securitate. Documentul va fi înmânat liderilor europeni care se întâlnesc în această
    lună în Italia, pe
    25 martie, când se vor împlini 60 de ani de la semnarea Tratatului de la Roma -
    cel care a consfinţit crearea Uniunii Europene. Este începutul
    unui proces de dezbateri menit să determine calea de urmat pentru o Uniune
    restrânsă.

    Comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu,
    despre importanţa momentului şi posibilele implicaţii pentru România: Comisia, prin preşedintele
    Juncker, a prezentat o serie de opţiuni credibile statelor membre, pentru a
    consolida pe mai departe unitatea celor 27 de state membre. Este un moment,
    cred, potrivit, poate cel mai potrivit moment să vorbim despre viitorul Uniunii
    Europene. Vreau să vă spun că, într-adevăr, sunt lucruri care ne-ar putea
    îngrijora, ca ţară, din aceste cinci scenarii, dar, pe de altă parte, avantajul
    este că, pentru prima dată din istoria noastră ca membru al UE, România are
    posibilitatea să aibă un cuvânt de spus, să-şi facă alianţe, pentru a opta
    pentru una dintre cele cinci scenarii. Este doar începutul unei dezbateri
    intense, oneste, despre viitorul nostru şi cred că este momentul pentru a face toate eforturile
    de a asculta şi vocea cetăţenilor.
    Una dintre variantele prezentate de şeful
    executivului comunitar se referă la faptul că Europa trebuie sa se
    recentreze pe piaţa unică, pentru a ţine cont de faptul că cei 27
    de membri nu sunt capabili să găsească un teren de înţelegere într-un
    număr în creştere de domenii. Un alt scenariu prevede, dimpotrivă,
    să se facă mai mult pentru întreg, extinzând împărtăşirea de
    competenţe între cei 27 şi accelerând luarea deciziilor în UE.

    Între cele două
    extreme, există variante intermediare, între care şi cea a unei Europe cu mai
    multe viteze. De ce este nevoie acum de luarea unei decizii? Pentru că nu
    reuşim să ne hotărâm, spune Oana Popescu, director Global Focus: Sunt lucruri care nu au fost
    finalizate, cum ar fi reformele zonei euro şi consolidarea a tot ce înseamnă
    Piaţă unică şi tot ce înseamnă integrare până la urmă, dincolo de partea de, să
    spunem, de coeziune politică, despre care vedem în ultima perioadă că şi ea are
    de suferit. Brexitul a accelerat aceste lucruri, ne-a arătat că există nişte
    diviziuni clare şi nişte puncte de divergenţă absolut flagrante şi, sinceră să
    fiu, mi se pare că era într-adevăr momentul să nu ne mai ascundem după degete,
    să spunem că avem nişte probleme şi că trebuie să găsim nişte soluţii acum, nu
    să tot amânăm, lucru la care Uniunea Europeană se pricepe prea bine, din
    păcate. E un mecanism complex de negociere între atât de multe state, numai că
    asta duce la faptul că, în timp ce Asia, aşa cum spunea, pe bună dreptate,
    preşedintele Juncker, merge galopant înainte, Uniunea Europeană riscă să rămână
    foarte mult în urmă, deoarece cugetăm atât asupra deciziilor şi soluţiilor până
    când ele sunt caduce şi nu mai e nevoie să le luăm, că oricum am fost depăşiţi
    de evenimente.

    În opinia comisarului european Corina Creţu, pentru o ţară ca România, de
    pildă, scenariul cu o mai mare integrare este ideal, pentru că astfel unitatea
    UE 27 ar putea fi menţinută, iar statele care doresc o şi mai mare integrare în
    anumite domenii o pot avea: În primul rând, există mai multe riscuri în
    aceste scenarii. Există riscul înstrăinării unor părţi din societate. Există
    dificultăţi în a ajunge la un acord asupra domeniilor considerate prioritare.
    Există, de asemenea, riscul de a se renaţionaliza, ca să spun aşa, unele
    domenii. S-au câştigat nişte drepturi şi libertăţi ale cetăţenilor Uniunii
    Europene care, prin această Europă cu două viteze, nu ar mai fi garantate
    neapărat de legislaţia comunitară şi vor depinde de locul în care trăiesc
    aceşti oameni, ceea ce, după părerea mea, este inadmisibil. Deci este foarte
    clar că pentru noi singura soluţie este de a merge împreună, de a ne face
    aliaţi, prieteni şi a încerca să arătăm că drepturile cetăţenilor UE din
    prezent sunt şi garantate de legislaţia Uniunii Europene şi nu vor fi restrânse
    în viitor.
    Ideea unei Europe cu mai
    multe viteze, aprobată de ţările din Benelux, beneficiază de sprijinul puternic
    al Franţei şi Germaniei, Italiei şi Spaniei. De cealaltă parte, România,
    alături de alte ţări îngrijorate de ideea de a deveni ţări de zona a doua -
    precum Ungaria, Polonia, Cehia şi Slovacia – se opune acestui punct de vedere.