Tag: carti

  • Cultura în zilele noastre

    Cultura în zilele noastre

    În decembrie 2010 era publicat în Monitorul Oficial al României legea care instituia Ziua Culturii Naționale, pe 15 ianuarie. Inițiativa aparținea unui număr important de parlamentari social-democrat, cărora li s-a alăturat liberalul Mircea Diaconu. Actor cunoscut, Mircea Diaconu a fost și europarlamentar pentru un mandat, fiind vicepreședinte al Comisiei pentru cultură și educație, calitate în care a reușit să fie instituit programul „Europa creativă”, ce se va încheia în 2027. Mircea Diaconu ne-a părăsit în urmă cu o lună.

    Revenind la sărbătoarea instituită prin legea din 2010, nu este vorba de o ”zi națională”, care dă altă încadrare evenimentului, ci o ”zi” a Culturii Naționale. Se recomandă ca în această zi să fie organizate evenimente culturale cât mai diverse. Ziua de 15 ianuarie nu a fost aleasă întâmplător. Este ziua de naștere trecută în actele lui Mihai Eminescu, cel mai important poet al românilor. Eminescu a scris cel mai lung poem de dragoste, ”Luceafărul”, și opera sa, cu intensă semnificație filosofică, este apreciată și tradusă în întreaga lume.

    Deși a trăit doar 39 de ani, Eminescu a avut o activitate literară impresionantă, fiind poet, prozator, dramaturg și jurnalist. A avut preocupări de pionierat în economie și statistică iar cronica lui din 1876 ne permite să stabilim cu exactitate când a avut loc prima reprezentație teatrală a unei trupe profesioniste de limbă idiș din lume, cea înființată de Avram Goldfaden la Iași, în acel an. Republica Moldova, stat cu populație majoritar românofonă, și istoria ne explică clar de ce este așa, are o Zi a Culturii Naționale și ea este sărbătorită tot pe 15 ianuarie, Eminescu fiind poetul național și al românilor de la est de Prut. Mai mult, dat fiind aniversarea de 175 de ani de la naștere a poetului, 2025 a fost declarat, la propunerea Academiilor de la București și Chișinău, ”Anul Mihai Eminescu”.

    Cultura a ocupat un loc aparte în viața românilor, cu un accent special în timpul comunismului. Creația nu era liberă atunci astfel că erau create tot felul de subterfugii pentru ca mesajul să fie transmis. Represiunea era strictă și România lui Ceaușescu nu se poate lăuda că, uneori, regimul lăsa lucrurile mai relaxat, pentru a nu genera revoltă. Mesajele erau codificate, mulți creatori de cultură au fost nevoiți să părăsească țara, alții au renunțat, au fost pedepsiți sau și-au pierdut chiar și viața. În același timp, restricțiile de tot felul au făcut din cultură un refugiu pentru celor atrași de fenomenul cultural, de artă și literatură.

    După Revoluția din dcembrie 1989, de la care au trecut deja 35 de ani, românii au fost liberi să se dedice culturii, creației sau fenomenului pe care îl numim ”consum cultural”. Sunt numeroase poveștile de succes ale românilor în lumea internațională a culturii de înaltă valoare, iar în România creația a înflorit în libertate. Pandemia recentă a fost încă un fenomen ciudat cu efecte ce trebuie analizate asupra culturii și civilizație, acum fenomene globale ale umanității. Creația dar și consumul cultural s-au extins dar cunoscut și forme sau aspecte noi, legate în special de sfera IT.

    După ani chinuitori în care s-a călătorit virtual și tot virtual au fost vizitate marile muzee ale lumii, oamenii se întorc la realitatea palpabilă, sau vizibilă pe simeze. Concertele fac săli pline, cărțile rămân tipărite, pictura este pusă în ramă și în expoziție, sunt formele reale ale creației culturale pe care civilizația le propune și le generează. Desigur, conjuncturile economice au afectat repede și consistent creația și consumul cultural și acest aspect va deveni tot mai vizibil în acest an. Orice criză, mai ales cu trăsături de criză complexă, inclusiv socială, afectează viața culturală dar punerea culturii pe locuri prioritare în guvernare este o necesitate și un semn de dezvoltare a societății și a civilizației.

  • Să ciTimişoara!

    Să ciTimişoara!

    Ne plac oamenii care citesc! Şi ne plac proiectele legate de cărţi, aşa că o iniţiativă timişoreană nu putea să ne scape: Să ciTimişoara, proiectul ce constă în întâlniri prin care promovăm scriitorii timişoreni şi cărţile despre Timişoara.

    Patricia Lidia este din Timişoara şi a organizat de-a lungul timpului mai multe evenimente culturale, cum a fost clubul de lectură de la Penitenciarul Timișoara, care a fost primul club de acest gen din țară, ateliere de scriere creativă cu copii.

    Am întrebat- o pe Patricia Lidia ce este “să ciTimișoara”:

    “O combinație jucăușă între a citi și Timișoara. Ne dorim să promovăm scriitorii din Timișoara și scrierile despre Timișoara, pentru că de multe ori avem senzația aceasta că fiind la distanță și într-o oarecare altă zonă geografică decât capitala țării, se pică într-un mic con de umbră și scriitorii din Timișoara nu sunt cunoscuți tocmai la ei acasă. De aceea acum 4 ani am pornit această inițiativă. Sunt niște întâlniri, până la urmă non-formale, ne dorim mai degrabă să fie discuții decât prezentări de carte, decât lansările în sensul bine cunoscut, în care să vedem cum este reflectată Timișoara, în scrierile timișorenilor.”

    De obicei, participanţii sunt, fiecare dintre ei şi scriitori, deşi în viaţa de zi cu zi au şi alte profesii, ne-a mai spus interlocutoarea noastră, care ne-a povestit:

    “Noi am descoperit, fiecare, istoria Timișoarei când ne-am documentat pentru cărțile noastre și am realizat fiecare, în felul nostru, că Piața Libertății, clădirile baroce, localurile elegante din Cetate, Piața Traian și Fabric – o ruină, din păcate, au povești mult mai captivante decât ne-am imaginat noi, sau despre care noi n-am știut, pentru că, cumva, ai tendința de a glorifica orașele în care mergi în concediu și a vedea doar partea frumoasă a vacanțelor pe care le petreci în altă parte, dar uiți că trăiești într-un oraș frumos, care are la rândul său o istorie, un farmec aparte, pe care, de altfel, turiștii care vin în oraș îl văd. Şi am descoperit comorile ascunse ale orașului și ne-a unit o dorință de a arăta lumii că acest oraș, plin de istorie, puțin cunoscută, nu e doar o colecție de vestigii habsburgice, ingineri plictisiți, ci o destinație culturală, un loc unde s-au desfășurat evenimente istorice importante, care nu sunt menționate în istoria ce se învață în școli și despre care ar trebui să știe nu numai adulții, persoanele în vârstă care au trecut prin acele perioade, ci și copiii, ca să înțeleagă de fapt contextul în care s-a dezvoltat Timișoara.”

    Un demers, total apolitic, după cum ne-a asigurat Patricia Lidia:

    “Noi nu facem politică, nu avem nimic de vânzare. Pur și simplu vrem doar să ne întâlnim, periodic, scriitori din Timișoara, cu cititori din Timișoara, pasionați de Timișoara, să discutăm fără prețiozitate, ca niște prieteni, despre colțurile Timișoarei care ne-au captivat atenția și să ascultăm fragmente din cărțile inspirate de acestea, citite tocmai de scriitorii care au descoperit aceste colțuri minunate. Am început cu un grup de prieteni, în care eram șase-opt oameni care ne adunam, iar la ultimul eveniment am fost peste 35. Am fost nevoiți, pentru prima dată, spre surprinderea și bucuria noastră, să aducem scaune din vecini, pentru că erau atât de mulți oameni încât nu am mai avut locuri. Noi ne desfășurăm activitățile în două locații: Cărturești Mercy din centru, respectiv AmPm, un local din Fabric, iar de curând chiar am început o colaborare inedită, cu un anticariat din Timișoara, Anticariatul Queen, care va crea un raft al scriitorilor timișoreni.”

    Am întrebat-o pe interlocutoarea noastră ce lucruri interesante au descoperit prin aceste lecturi:

    “Una din cărțile de bază pe care eu le-am descoperit acum este a lui Cristian Vicol, “O scurtă istorie a Timișoarei până la 1716”, care nu aduce în prim-plan doar date istorice, așa cum le vedem în lecții, la școală, ci le împletește cu povești și imagini captivante și oferă o perspectivă nouă asupra istoriei și miturilor orașului. Din această carte am aflat că, deși învățăm la școală despre celebra bătălie de la Posada din 1330, în care regele maghiar Carol Robert de Anjou este în frânt și pus pe fugă, nu ni se spune că acesta avea reședința de fapt la Timișoara, care la acea vreme era parte integrantă a Regatului Ungariei și că operațiunea militară în sine pornise chiar de aici.”

    Patricia Lidia este plină de încredere în viitor, în privinţa cititului şi scriitorilor timişoreni, pentru un motiv pe care ni l-a dezvăluit chiar ea:

    “Dincolo de scriitorii consacrați, chiar dacă amatori, pe care îi avem în Timișoara, încercăm să cultivăm pasiunea pentru scris și pentru Timișoara și în rândul copiilor. Drept urmare, avem și mici scriitori. Sunt foarte mândră de contribuția pe care am reușit să o am la publicarea unei cărți coordonată de profesor Elena Manolache, care are o clasă minunată la Școala Gimnazială numărul 25 din Timișoara și care au publicat o carte în care copiii sunt scriitori: “Viața de zi cu zi în lectură”, așa că scriitorii deja în Timișoara sau viitoarele generații de scriitori din Timișoara sunt asigurate și garantez că vom avea surprize minunate pe viitor!”

    Şi apropiindu-se vacanţele, să nu uităm să şi citim!

  • Expoziţia “Georgia, leagăn al vinului”

    Expoziţia “Georgia, leagăn al vinului”

    Ambasada Georgiei în România şi Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi au organizat expoziţia “Georgia, leagăn al vinului”. Expoziţia își propune să promoveze cultura și tradiția georgiană a vinului și să creeze legături între patrimoniul muzeului și colecțiile altor instituții.

    Expoziția prezintă o serie de fotografii, hărți vechi, costume și obiecte legate de producția vinului și de cultura georgiană.

    Am discutat după vernisaj cu directoarea Muzeului Național al Hărților și Cărții Vechi, Maria Cristina Toma, despre expoziţie, dar şi despre proiectele Muzeului.