Tag: cartier evreiesc

  • Târgu Mureş

    Târgu Mureş

    Astăzi încheiem prezentarea celor zece destinaţii votate în Top 10 “Destinații FIJET România 2024”, proiect al Clubului Presei de Turism – FIJET România care își propune să atragă atenția asupra unor locuri din țară ce se remarcă din punct de vedere turistic în mod deosebit. Am ajuns la destinaţia clasată pe locul al 10-lea în topul nostru: Târgu Mureș.

    Situat în zona central-nordică a României, orașul are ca delimitare geografică râul Mureș și dealul Cornești.

    De neratat printre obiectivele turistice ale orașului sunt centrul, cu piața centrală, numită Piața Trandafirilor, unde se află nenumărate clădiri construite în stil baroc, neoclasicist și secesionist, cum ar fi: Biserica Sfântul Ioan Botezătorul, Turnul franciscanilor, Palatul Culturii sau fosta primărie. Zidurile cetății medievale sunt dovada istoriei îndelungate a orașului care a avut o putere politico-economică importantă în Principatul Transilvaniei. În interiorul Bisericii din Cetate au fost ținute nenumărate sinoade protestante.

    Szántó Lóránt, director executiv al Asociației Visit Mureș, ne-a lansat mai multe tentaţii:
    “Tg Mureş este un oraş colorat interetnic şi multicultural, care are multe de oferit. Cei care sunt interesaţi de cultură au multe muzee de vizitat, avem şi teatru, filarmonică şi ansamblu popular, aşa că noi chiar invităm turiştii să vadă un spectacol chiar în Palatul Culturii, care pe lângă faptul că are o arhitectură foarte frumoasă, poate să redea acel sunt minunat al orgii, recent restaurată. Târgu Mureş are mai multe clădiri construite în stil baroc, de la sfârşitul secolului XVIII, până la cele ecclectice. Poate nu ştie multă lume dar Tg Mureş are cele mai multe clădiri Art Nouveau din România. Toate acestea pot fi văzute într-o plimbare prin centrul oraşului. Avem şi o cetate medievală, care este deschisă publicului, 24 din 24. În afară de asta, celor care vin cu copiii la Tg Mureş le recomandăm Grădina Zoologică, care este una dintre cele mai mari din Europa de est şi cea mai mare din România. Avem un cartier evreiesc foarte frumos. Pentru cei care sunt iubitori de peisaje, de la înălţime, din Turnul Prefecturii, se vede tot oraşul, chiar Valea Mureşului, dacă este vreme frumoasă.”

    Asociaţia Visit Mureş a pus la dispoziţia vizitatorilor biciclete spre închiriere, pentru a putea călători mai uşor prin oraş.
    De asemenea, turiştii ajunşi aici se pot alătura excursiilor de descoperire a castelelor din judeţul Mureş, echipa “Visit Mures” propunând un traseu de 11 ore, care îmbină vizitarea a 5 castele de pe Valea Mureșului superior, şi care are ca punct de plecare și revenire orașul Târgu Mureș.

    Invitaţia a fost lansată. Până data viitoare vă dorim drum bun şi vreme frumoasă!

  • Sinagogi demolate în București

    Sinagogi demolate în București

    Capitala României a avut un cartier
    evreiesc care în decursul timpului a suferit transformări urbanistice.
    Demolările nu au ocolit nici sinagogile, cele mai importante locuri de coeziune
    comunitară.


    Evreii în București apar prima oară în
    documentele scrise la jumătatea secolului al 16-lea, în timpul domnitorului
    Mircea Ciobanul, după ce strămoșii lor fuseseră expulzați din Spania în 1492.
    Cei mai mulți evrei din Spania, sefarzii sau evreii spanioli așa cum li s-a
    mai spus, refugiați în Imperiul otoman, au format baza comunității de cultură
    și civilizație evreiească din capitala României. Sefarzii s-au așezat în
    mahalaua Popescului, un cartier care astăzi începe din centrul Bucureștiului,
    din spatele Pieței Unirii, și se întinde către est. Natural, o comunitate
    închegată are și locașuri de cult, iar sinagogile au fost puncte centrale în
    viața evreilor bucureșteni. Un alt episod al menționării timpurii a evreilor bucureșteni
    este unul tragic. Pe 13 noiembrie 1593, principele Munteniei Mihai Viteazul declanșa
    campania militară antiotomană prin uciderea tuturor celor cărora le datora
    bani, printre ei creditori turci și evrei.


    Politica de reconstruire și
    sistematizare a Bucureștiului inițiată de Nicolae Ceaușescu după cutremurul din
    1977 a fost una care a depășit cu mult cerințele refacerii stricăciunilor
    produse de seism. Astfel, cartierul Uranus și cartierul evreiesc au fost cele
    două cartiere vechi ale orașului care au suferit cel mai mult, clădiri
    religioase și reședințe personale de o mare valoare fiind pierdute. Cezar Petre
    Buiumaci este istoric la Muzeul Municipiului București și el a arătat că
    momentul de început al transformării celei mai ample a centrului Bucureștiului
    din secolul 20 a fost seara de 4 martie 1977. Debutul tragediei
    acestor cartiere, cutremurul din 4 martie 1977, cutremur care îi dă ocazia lui
    Ceaușescu să schimbe fața Bucureștiului. În așa-numitul proces de reconstrucție
    al orașului, Ceaușescu testează reacția populației la demolarea bisericii
    Ienei. Într-un timp foarte rapid ea dispare și doar prin protestul cătorva
    personalități nu este salvată.


    Recuperarea memoriei acelor clădiri și
    cercetarea istorică și urbanistică a cartierelor pierdute se face astăzi numai
    pe baza documentelor fotografice. Cei demolați au lăsat în urmă fotografii cu
    ei în pragul caselor care urma să cadă sub lamele buldozerelor și a uriașelor
    bile de demolat, fotografii cu casele însele și cu cele ale vecinilor, cu
    străzile pe care locuiau. Printre clădirile dispărute au fost și sinagogile,
    cele câteva care au supraviețuit sunt în spatele unor blocuri comuniste, așa
    cum e Sinagoga Mare. Anca Tudorancea coordonează din partea Centrului de
    Studiere a Istoriei Evreilor din România Wilhelm Filderman proiectul
    sinagogilor demolate. Două sinagogi au fost salvate, ambele sunt
    astăzi muzee ale comunității. Aceasta este o poveste de spus. Cum au fost ele
    salvate deoarece planul de sistematizare le viza și pe ele. Din fericire,
    templul Unirea Sfântă, care este astăzi muzeul de istorie și cultură al
    evreilor din România Nicolae Cajal este unul dintre exemplele care nu numai
    că a supraviețuit dar a salvat și jumătate din stradă. Se poate vedea acea
    stradă Mămulari, o stradă religioasă, o stradă a evreilor croitori în mare
    parte. Este o stradă cu case moderniste unde istoricii pot găsi și plăci
    comemorative legate de alte personalități românești cum a fost Corneliu Coposu
    care a locuit acolo.


    Repertoarul sinagogilor pierdute este
    impesionant. Sinagoga Fraterna de pe strada Mămulari, ridicată în 1863, lăcaș
    de cult al breslei croitorilor, afectată de cutremurul din 1977, este demolată
    în 1986. Templul Cahal Grande de pe strada Negru Vodă, ridicat în 1819,
    reconstruit în 1890, devastat de legionari în 1941, este demolat în 1987.
    Templul tâmplarilor, ridicat în 1842 și reconstruit în 1895, vandalizat de
    legionari în 1941, este demolat în 1984. Sinagoga Adath Ieșurim, situată în
    imediata apropiere a Templului tâmplarilor, de rit mozaic ortodox și ridicată
    în 1915, este demolată în 1984, ca și vecina sa. Sinagoga Gaster de pe intrarea
    Sticlari a fost una dintre cele mai moderne clădiri la vremea sa, frecventată
    de elita evreimii bucureștene. Ridicată în 1858 de familia Gaster, din care a
    făcut parte și celebrul filolog Moses Gaster, reconstruită în 1903, avariată la
    cutremurele din 1940 și la cel din 1977, va dispărea în 1987. Sinagoga Malbim,
    cea mai impresionantă, s-a aflat pur și simplu în mijlocul viitorului bulevard
    Victoria Socialismului. Ridicată în 1864 la inițiativa șef-rabinului Meir
    Leibush Wisser, reconstruită în 1912, vandalizată de legionari în 1941,
    avariată la cutremurul din 1977, e demolată în 1986.


    Proiectele care recuperează
    arhitectural și urbanistic viețile oamenilor sunt și proiecte antropologice. Au
    existat oameni șocați după pierderea caselor, mulți nu și-au regăsit mult timp harta
    interioară, așa cum spune Anca Tudorancea. Ce se întâmplă cu evreii din aceste
    zone? Este o perioadă marcată și de antisemitism, și de emigrări și de tot
    felul de provocări. Oamenii nu numai că au fost demolați, dar cei care-și
    depuneau actele să emigreze își pierdeau pe loc serviciul, iar aproparea de
    migrare nu venea imediat ci după câțiva ani. Cei care voiau să plece erau
    obligați să-și predea la cheie apartamentul sau casa care devenea fosta lor
    proprietate, renovat integral. Sunt foarte multe drame în spate.




    Din moștenirea religioasă a cartierului evreiesc
    au rămas Templul Coral, Sinagoga Mare și templul Unirea Sfântă. Sunt
    reminiscențe ale comunității evreiești bucureștene actuale care mai numără
    aproximativ 4000 de persoane.