Tag: Cartierul Fanar

  • Viața socială în Bucureștiul fanariot

    Viața socială în Bucureștiul fanariot

    Întânzindu-se pe un veac și mai bine,
    așa-numita perioadă fanariotă este considerată, în general, o perioadă nefastă
    în istoria românilor. Denumirea
    fanariotă vine de la cartierul Fanar din Istanbul de unde proveneau
    funcționarii de originea greacă pe care sultanii otomani i-au trimis ca
    domnitori la București și Iași în epoca în care Înalta Poarta și-a extins
    suzeranitatea asupra țărilor române. Începute în 1716 în Țara Românească și în
    1714 în Moldova și încheiate în 1821, domniile fanariote au marcat
    orientalizarea principatelor dunărene, echivalată cu înapoierea, potrivit
    anumitor standarde. Cu toate acestea, perioada fanariotă n-a fost o epocă total
    întunecată, unii istorici considerând că în anumite lucrări, ea a fost tratată
    sumar și pe alocuri, a fost și prost înțeleasă. Această părere este împărtășită
    de Tudor Dinu, autorul lucrării ample, în trei volume, intitulată Bucureștiul
    fanariot. Să-l ascultăm.

    Lucrurile sunt extrem de complexe și ar
    trebui nuanțate. Nu a reprezentat o perioadă luminoasă întrucât pe teritoriul
    Bucureștiului s-au desfășurat lupte numeroase din războaiele ruso-austriece-turce
    din epocă. Pe de altă parte, datorită grijii domnitorilor fanarioți, a fost o
    epocă de mare dezvoltare pentru oraș. Acum Bucureștiul ajunge să fie aproape
    complet pavat cu lemn prin grija domnilor fanarioți. Tot acum se ridică primul
    sistem de cișmele care ofereau apă proaspătă, de izvor pentru toți
    bucureștenii. Este, de asemenea, epoca în care apare iluminatul public, mai
    întâi pe Podul Mogoșoaiei (Calea Victoriei de azi) și ulterior, și în alte
    locuri. Tot atunci, Bucureștiul devine cel mai important centru de învățământ
    din întreaga Europă de Sud-Est grație Academiei domnești de la Sfântul Sava.



    Deși secolul fanariot marchează
    orientalizarea culturii române, tendință rar prezentă înainte în spațiul
    românesc, occidentalizarea, de asemenea, se face vădită tot în această
    perioadă. Motivul este acela că domnitorii fanarioți, toți de sorginte greacă,
    devin vectorii culturii italiene, apoi franceze, în București, mai ales. Tudor
    Dinu revine cu detalii.

    Cercetarea mea a arătat printre altele că nu
    este adevărat că occidentalizarea Țărilor Române a început de-abia după 1821,
    când încetează domniile fanariote. Ea începe odată cu prima ocupație austriacă
    de după 1789, se intensifică prin venirea trupelor rusești staționate în
    București între 1806 și 1812, iar fanarioții permit infiltrarea culturii
    occidentale la noi fiindcă rolul lor era, printre altele, și să informeze
    Înalta Poartă cu privire la intențiile puterilor vestice. Iar din secolul al
    XVIII-lea încep să se stabilească în București și occidentali, mai ales germani
    care nu proveneau doar din Transilvania, ci și din zone mai îndepărtate. Ei au
    contribuit în mod fundamental la dezvoltarea orașului, mai ales în calitate de
    antreprenori de construcții, ingineri și arhitecți. Tot ei ne aduc primele fabrici de bere și
    primul hotel la București. Apar și primii francezi, și italieni, căci orice
    boier își dorea să aibă un profesor francez pentru copii lor sau un secretar.



    Și dacă tot a amintit de primele
    fabrici de bere, istoricul Tudor Dinu ne detaliază și distracțiile
    bucureștenilor în secolul al XVIII-lea, descrise pe larg și în cartea sa Bucureștiul
    fanariot.
    Viață cotidiană, divertisment, cultură. Tudor Dinu.

    Zi de zi, bucureștenii
    mergeau în cârciumi unde ascultau muzica lăutarilor. Alții preferau cafenele
    unde se fuma, se juca biliard, șah sau dame, aveau loc spectacole și se
    produceau saltimbancii. Mai ales, se făceau și se desfăceau intrigi politice la
    nivel inferior, desigur. Alții mergeau la bâlci unde distracția principală era
    scrânciobul unde se dădeau cu mic cu mare toți bucureștenii, chiar și boierii.
    Dar poate cea mai populară competiție era un fel de sport complet dispărut și
    necunoscut azi. Denumirea jocului venea de la termenul otoman de trestie. Era
    o confruntare între călăreți care mânuiau sulițe și le aruncau unul asupra
    celuilalt care încerca să le pareze. Nu era o luptă pașnică, era ca un fel de
    turnir de inspirație otomană. Și, desigur, apar și jocurile de noroc împotriva
    cărora domnitorii fanarioți luptă îndârjit încercând să le desființeze întrucât
    duceau la sărăcirea populației.



    Cu toate acestea, existau și jocuri de
    noroc permise de autorități precum loteria cu bilet, strămoșul lozului în
    plic care, iată, a supraviețuit până în contemporaneitate.