Tag: casa de cultura

  • Reabilitarea Casei de cultură din municipiul Luduș, județul Mureș

    Reabilitarea Casei de cultură din municipiul Luduș, județul Mureș

    Casa de Cultură din Luduș se află într-o stare precară și nu oferă
    condiții adecvate desfășurării manifestărilor culturale, nemaifiind modernizată
    după Revoluția din 1989.


    Edilii locali au decis să
    reabiliteze acest edificiu și au întocmit în acest sens un proiect cu finanțare
    europeană, care a fost aprobat în primăvara acestui an.


    Astfel,
    Primăriei Luduș i-au fost acordate peste 7,6 milioane de lei prin Programul
    Operațional Regional 2014-2020.


    Banii
    vor fi folosiți atât pentru reamenajare, cât și pentru construirea unor spații
    noi, spune Ioan Cristian Moldovan, primarul orașului:




    Se va reabilita complet Casa de Cultură și se va dota
    complet și vom avea spații de extindere atât pe verticală cât și pe orizontală.
    Se va construi o sală de conferințe cu capacitate de 100 de locuri și o
    bibliotecă, peste Casa de Cultură, unde va funcționa Biblioteca Orășenească
    Luduș.




    Casa de Cultură din Luduș
    poartă numele lui Pompeiu Hărășteanu, celebrul bas al Operei Române din
    București și fost prim solist al Operei din Bonn.


    Celebrul artist, care
    de-a lungul timpului a evoluat în peste 8.000 de spectacole de operă atât în
    țară cât și în străinătate, este legat de Luduș prin faptul că aici și-a
    petrecut copilăria, Ludușul fiind orașul de baștină al părinților și bunicilor
    săi.


    Reabilitarea
    edificiului este prevăzută să se încheie până la 31 decembrie 2023, iar
    conducerea orașului speră ca această investiție să contribuie la dezvoltarea
    culturii locale, odată cu revenirea la normalitate după pandemie.


    În
    opinia primarului Cristian Moldovan, cultura nu include numai arte și
    literatură, ci și modul de viață al comunității locale, motiv pentru care
    edilii doresc să le ofere ludușenilor o scenă pentru exprimarea crezului
    artistic și tradițiilor locale.






  • Preferinţele culturale ale românilor

    Preferinţele culturale ale românilor

    Bisericile
    (99%), căminele culturale (76%), festivalurile locale (76%), parcurile (75%),
    casele de cultură (72%) şi bibliotecile (71%) constituie, potrivit percepţiei
    populaţiei, cele mai răspândite elemente de infrastructură culturală în
    România. Sunt concluziile Barometrului de Consum Cultural 2016, studiu sociologic care măsoară preferinţele culturale
    ale românilor, realizat de Institutul
    Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC). Potrivit aceluiaşi
    studiu, 60% dintre respondenţi consideră că ar fi necesar să existe mai multe
    chioşcuri de distribuire a presei, 68% – mai multe biblioteci, 62% – mai multe
    librării şi 59% – mai multe parcuri. Anda Becuţ, Direcţia Cercetare din cadrul Institutului Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală:
    La nivel naţional, după
    cum puteţi observa, topul celor mai conştientizate elemente de infrastructură
    poziţionează pe primele locuri căminele culturale, festivalurile şi sărbătorile
    şi parcurile, dar cu diferenţe de la o regiune la alta. Procentul cel mai mare
    de consumatori de cultură se înregistrează în Bucureşti şi judeţul Ilfov
    datorită capitalei, bogată în infrastructură culturală, net superioară
    celorlalte oraşe. Există diferenţe şi între spaţiul rural şi cel urban, în
    spaţiul rural oamenii nu sunt obişnuiţi cu un anumit tip de ofertă culturală şi
    în acest caz gradul de conştientizare este mai scăzut. Aş dori să menţionez că
    este pentru prima dată când realizăm acest index al participării culturale, am
    folosit metodologia Eurostat, şi am reunit toate activităţile şi gradul de
    participare la activităţile din spaţiul public. Aş vrea să punctez şi
    procentele foarte mari de conştientizare a impactului culturii asupra coeziunii
    sociale, dar şi asupra dezvoltării economice a unei comunităţi.


    Studiul realizat de Institutul
    Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală mai arată că 32% dintre români
    nu au mai cumpărat o carte în ultimele 12 luni, iar 29% nu au citit nicio carte
    în această perioadă. Muzica populară şi etno ocupă primul loc în topul
    preferinţelor de consum de muzică şi dans ale românilor (53%), urmată de muzica
    pop autohtonă (30%), pop străină (20%), manele (15%); blues (11%); hip-hop şi
    muzică clasică şi simfonică cu câte 9%, rock (7%), operă şi operetă, jazz, şi
    electronică cu câte 6% şi experimentală (3%). Dan Jurcan, sociolog: 70% dintre români nu se duc la teatru sau nici măcar la cinematograf.
    Diferenţa faţă de Europa s-ar putea justifica prin piraterie, după cum ne arată
    datele din anii anteriori. De asemenea, persistă o foarte mare diferenţă între
    mediul urban şi cel rural. În general, consumatorul de cultură are un anumit
    profil: are studii superioare şi locuieşte în mediul urban. În 70% dintre localităţile
    din mediul rural avem cămine culturale, dar întrebarea care rămâne este cât de
    culturale mai sunt aceste instituţii. Pentru că cele mai multe dintre
    activităţile care se derulează acolo ţin de ritualuri, nunţi, înmormântări sau
    activităţi electorale. O altă cifră care ne-a atras atenţia este cea
    referitoare la relaţia dintre succesul social şi lectură. 77% dintre cei
    intervievaţi pentru acest studiu au declarat că preferă munca în locul
    lecturii, iar 55% sunt de părere că nu e nevoie să citeşti pentru a avea succes
    în viaţă. Asta demonstrează că promovarea în special prin intermediul mass
    media a unor modele de succes facil, patroni de fotbal sau oameni de afaceri,
    este nocivă, iar oameni ca ei au devenit repere pentru mulţi dintre tineri. O
    ultimă cifră care mi-a atras atenţia: peste 78% din gospodării au acces la
    cablu, ceea ce înseamnă că au acces şi la internet. Şi doar 12% dintre
    respondenţi ne-au spus că n-au utilizat niciodată Facebook-ul. Acest lucru
    demonstrează că reţelele de socializare au pătruns puternic chiar şi în rândul
    seniorilor, dacă facem diferenţierea pe grupe de vârstă. Evident, a crescut
    accesul la informaţie, dar întrebarea care se impune este legată de cât
    conţinut cultural consumăm în momentul în care folosim Internetul.


    Ancheta sociologică relevă că 77% dintre respondenţi
    manifestă un nivel scăzut de implicare culturală; pentru 19% nivelul este
    mediu; 3% au un nivel de implicare ridicat şi doar 1% sunt foarte implicaţi
    cultural. Carmen Croitoru, director general al Institutului Naţional
    pentru Cercetare şi Formare Culturală: O altă analiză
    importantă este cea legată de distribuţia generală privind opinia
    respondenţilorasupra impactului social pe care îl are cultura.
    Este prima dată când facem această măsurătoare şi a fost şi pentru noi o
    surpriză plăcută, pentru că am ajuns la concluzia că lumea consideră cultura
    importantă. După observaţiile noastre, o mare parte din ceea ce putem numi
    consum cultural se desfăşoară pe Internet, oamenii accesează şi conţinuturi culturale,
    dacă accesează Internetul. Iar în România, spre deosebire de celelalte state
    europene, cei care accesează Internetul sunt mult mai mulţi.



    Cele mai întâlnite
    forme de consum cultural în spaţiul public (cel puţin o dată pe an) au fost:
    vizitarea muzeelor şi expoziţiilor (20%), participarea la spectacole de teatru
    (13%), cinematograf (9%), spectacole de operă şi operetă (7%), filarmonică
    (6%), divertisment şi muzică (17%) şi lectură în cadrul bibliotecilor publice
    (6%). Potrivit barometrului, principalul impediment pe care persoanele în
    vârstă îl invocă drept cauză a neparticipării la evenimente culturale este
    lipsa banilor – 42%, starea de sănătate/boala – 21%, vârsta – 12% sau lipsa
    timpului – 7%.