Tag: Casa Filipescu-Cesianu

  • „Comorile haznalelor istorice din București”

    „Comorile haznalelor istorice din București”

    Muzeul Municipiului București (MMB) invită publicul la o expoziție ce descoperă frumosul și poveștile orașului în interiorul locurilor cele mai neașteptate: expoziția „Comorile haznalelor istorice din București” în cadrul sediului de la Casa Filipescu-Cesianu – o călătorie în trecutul mai puțin cunoscut al capitalei secolelor XVIII – XIX. Termenul de „hazna” este un paradox semantic – provenit din limba turcă unde făcea referire la visterie, în limba română a căpătat înțelesul latinizat pentru latrină sau cloacă. Locul unde se aruncau lucrurile nefolosite, lucrurile stricate, vechiturile sau gunoaiele.

     

    Despre expoziția de la MMB am stat de vorbă cu curatorul acesteia, muzeograful Theodor Ignat:

    „Muzeul Municipiului București se deschide în fața publicului, la Casa Filipescu-Cesianu, cu o expoziție mai puțin obișnuită. Este vorba despre rezultatul cercetărilor arheologice întreprinse de arheologii de la muzeu în ultimii ani, când am descoperit câteva contexte care nouă ni s-au părut interesante. Interesante pentru că vorbesc despre o lume ascunsă, subterană, cea a haznale ălora, a foselor septice, dacă vreți. Sunt contexte relevante pentru noi din punct de vedere arheologic, pentru că în aceste complexe închise se găsește o cantitate foarte, foarte mare de materiale, materiale pe care le descoperim, de obicei, întregi, materiale aruncate în trecut, devenite nefolositoare, dar care pentru noi acum spun o poveste interesantă.”

     

    Theodor Ignat ne-a detaliat și locurile în care cercetătorii de la MMB au făcut descoperirile arheologice prezente în cadrul expoziției:

    „Am etalat în cadrul acestei expoziții obiecte pe care le-am descoperit în patru dintre cercetările noastre din București: anume cele făcute la Biserica Sfântul Dumitru, obiecte pe care le-am descoperit în zona Cartierului Evreiesc, în apropierea Bisericii Udricani, obiecte pe care le-am descoperit în cadrul cercetărilor arheologice de la Biserica Mavrogheni.”

     

    Cât cunoaștem capitala, orașul București cu poveștile sale?

    „Cercetările arheologice pe care le facem în București ne conduc adesea mai degrabă către descoperirea trecutului recent al Capitalei. Vorbim aici despre perioada secolelor XVIII-XIX. Este o perioadă care aparent este bine cunoscută, dar acest bine cunoscut intervine mai degrabă din perspectiva evenimentelor politice majore, a transformărilor mari prin care a trecut Capitala și rareori cunoaștem micile povești ale unei zone. Ori trecutul Bucureștiului se compune și din aceste micro povești.”

     

    Ce fel de obiecte sunt prezentate publicului? Obiecte descoperite în cercetările din Cartierul Evreiesc și în zona Hanului Serafim. Theodor Ignat:

    „Vorbim despre recipiente în care odată au fost produse de igienă personală. Mă refer aici la creme, parfumuri, produse greu accesibile populației de rând din București și mai degrabă adresate elitei de la acea vreme.”

     

    Ce descoperiri au fost făcute în cercetările de la Biserica Sfântul Dumitru și Biserica Mavrogheni?

    „Cele de la Sfântul Dumitru sunt obiecte de dimensiuni mari, în general ceramică foarte frumos decorată și smălțuită, castroane, boluri largi, tigăi din ceramică smălțuită, toate acestea având în vedere proximitatea Bisericii Sfântul Dumitru. Cel mai probabil spun povestea ospețe lor care se țineau la biserică. … În contrast cu descoperirea de la Biserica Sfântul Dumitru, sunt cele pe care le-am făcut, spre exemplu, la Biserica Mavrogheni, o biserică construită în afara centrului orașului, așadar o biserică de zid de periferie. Obiectele pe care le-am descoperit în haznaua de la Biserica Mavrogheni sunt mai degrabă simple. Sunt vase comune pentru perioada secolului XIX. Este clar un indicator pentru nivelul modest al comunității aflate atunci la marginea Bucureștiului.”

     

    În finalul discuției noastre, Theodor Ignat a ținut să precizeze câteva aspecte legate de termenul de „hazna” privit prin prisma expoziției de la MMB:

    „Ironia este că ne-am întors prin această expoziție la termenul inițial de visterie, visterie care de obicei găzduia comori. Asta găsim și noi în aceste contexte adânc săpate în pământ, comori ale trecutului.”

     

  • Povestea unei biserici de mahala. Sf. Nicolae-Udricani

    Povestea unei biserici de mahala. Sf. Nicolae-Udricani

    Deschisă la finalul anului trecut, în iarna lui 2022, în cadrul muzeului Casa Filipescu-Cesianu” din centru capitalei, sediu al Muzeului Municipiului București, are loc o nouă expoziție dedicată iubitorilor de București, de istorie și de povești vechi de mahala: Povestea unei biserici de mahala. Sfântul Nicolae-Udricani”. Despre expoziție am stat de vorbă cu muzeografa și curatoarea acesteia, Raluca Moței:



    Expoziția poate fi vizitată la Casa Filipescu-Cesianu” până pe data de 8 octombrie 2023, de miercuri până duminică, în intervalul orar 10-18. Expoziția Povestea unei biserici de mahala Sfântul Nicolae-Udricani” Se axează pe reconstituirea evoluției istorice a lăcașului de cult și a comunității dezvoltate în jur, prin etalarea unor materiale provenind din cercetările arheologice realizate între anii 2005-2008 și 2018 de specialiștii Muzeului Municipiului București. Vizitatorii vor putea să descopere povestea fascinantă a unei vechi biserici bucureștene, a cărei existență a fost strâns legată de mahalaua care îi purta numele.”



    Ce poate vedea publicul în cadrul expoziției de la Casa Filipescu-Cesianu”?


    În cadrul expoziției au fost expuse candele din argint, potire și cruci de masă, cărți bisericești, cruci și pietre funerare, cărămizi din morminte, piese din ceramică, sticlă, porțelan și faianță din secolele XVIII-XIX. Bunurile culturale expuse fac parte din colecția de arheologie a Muzeului Municipiului București și din patrimoniul Bisericii Sfântul Nicolae-Udricani.”


    Curatoarea ne-a vorbit și despre configurația acestei vechi bisericii de-a lungul timpului și despre aportul adus comunității de către edificiu, fețe bisericești și oamenii locului. Raluca Moței:


    În curtea Bisericii Udricani a funcționat una dintre primele școli cu predare în limba română. Printre elevii care au învățat aici să citească se numărau Anton Pann și Petre Ispirescu. Lăcașul de cult cu hramul Sfântul Nicolae” a fost ctitorit în anul 1734, prin strădania și cheltuiala clucerului Udricani și a soției sale, Maria. În afara edificiului religios, în curte se mai găsea turnul clopotniță, pe sub care se făcea intrarea în incintă, câteva chilii și anexe. În jurul bisericii s-a constituit o mahala denumită inițial A Popii Isac” și mai târziu Udricani”. Printre proprietarii caselor din proximitate se numărau mai mulți dregători, un preot și un dascăl, pentru ca, la mijlocul secolului al XIX-lea mai mult de jumătate din familiile din această comunitate să se ocupe cu negoțul sau meșteșugurile. O parte din copiii din mahala frecventau școala primară deschisă în curtea lăcașului de cult, iar în ultimul sfert al secolului al XIX-lea, tot aici a funcționat și azilul Protopopul Teodor Economu” pentru adăpostul persoanelor sărace și invalide. De la ridicarea bisericii și până după intrarea în vigoare a legii pentru înmormântări din anul 1864, enoriașii erau înmormântați în cimitirul din jurul lăcașului de cult.



    Marele incendiu din 23 martie 1847 a afectat mare parte din mahala, atunci arzând biserica, patru case mari, 57 de case mici și zece prăvălii. Edificiul a fost refăcut în anul 1848 prin eforturile arhiereului Timotei Troados, fost egumen al Mănăstirii Sfântul Ioan” din Focșani. În urma incendiului au fost adoptate o serie de reglementări în domeniul construcțiilor, ce au determinat modificări ale evoluției arhitectural-urbanistice a întregii zone. Locul caselor de mici dimensiuni, cu curți generoase, a fost treptat luat de noi imobile, cu frontul la stradă, având mai multe etaje și curți înguste. De asemenea, sistematizării din perioada comunistă, marcată de masive demolări, au remodelat înfățișarea urbană a zonei în care Biserica Udricani a rămas unul din puținele repere ale trecutului.”






  • Straziante Meravigliosa Bellezza a Casa Filipescu-Cesianu di Bucarest

    Straziante Meravigliosa Bellezza a Casa Filipescu-Cesianu di Bucarest

    E stato un incontro con “Straziante Meravigliosa Bellezza” ad aprire il 19 febbraio gli eventi in presenza promossi dalla Società Dante Alighieri – Comitato di Bucarest. La serata con la regia di Franco Palmieri e i testi di Giulia Sponza, ospitata dalla Casa Filipescu-Cesianu della Capitale, è stata organizzata insieme alla preside della Scuola Italiana Aldo Moro, prof.ssa Tina Savoi, ha detto a Radio Romania Internazionale la presidente del Comitato di Bucarest della Dante Alighieri, prof.ssa Ida Valicenti. Erano presenti il direttore del Museo del Municipio di Bucarest, Adrian Majuru, e lambasciatore dAlbania a Bucarest, Ilir Tepelena.



    Ospite donore dellevento, il soprano Arlinda Morava ha offerto un tributo alla cantante Maria Tănase in occasione della Giornata dedicata allo scultore romeno Constantin Brâncuși a cui era legata sentimentalmente, ma anche un tributo alla lirica italiana, spiega la nostra ospite. Arlinda Morava è anche la rappresentante culturale dellAmbasciata dAlbania a Bucarest ed è stata recentemente insignita del titolo di “Diva dei Musei” da parte del Comune di Bucarest, proprio perchè con la sua voce riesce a promuovere il patrimonio artistico e culturale dei musei della città, ha ricordato Ida Valicenti. La serata ospitata dalla Casa Filipescu-Cesianu di Bucarest ha reso anche un omaggio a Pier Paolo Pasolini, nel centenario della sua nascita.



  • Fotografía española en Bucarest

    Fotografía española en Bucarest

    Hasta el 16 de enero, los bucarestinos pueden ver una exposición fotográfica en el exterior de la Casa Filipescu-Cesianu situada en la Avenida de la Victoria (Calea Victoriei, 151). Dentro de esta exposición, los rumanos puede ver por primera vez algunas fotografías de cuatro autores españoles galardonados con el Premio Nacional de Fotografía: Joan Colom, Alberto Schommer, Eugeni Forcano y Rafael Sanz Lobato.



    La exposición ha sido organizada por la Embajada de España en nuestro país, en colaboración con el Centro de Arte Alcobendas de Madrid y con el apoyo del Museo Municipal de Bucarest.



    Rosario Tamayo, consejal de Cultura en el Ayuntamiento de Alcobendas, ha ofrecido una breve entrevista en este contexto. La entrevista ha sido difundida por el programa Paseo cultural (monca_tarau@rri.ro):