Tag: casatorie

  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Legislația
    privind actele civile, a fost modificată: Ce noutăți au apărut în legătură cu
    certificatele de naștere, căsătorie sau deces


  • Căsătorii şi divorţuri în România actuală

    Căsătorii şi divorţuri în România actuală

    Cei 30 ani scurși
    de la căderea comunismului au adus, evident, multe schimbări economice și
    politice, dar și sociale. Chiar sfera privată a relațiilor familiale și
    afective a trecut prin diverse transformări. Una dintre ele vizează instituția
    căsătoriei care, în timpul comunismului, a păstrat forma sa tradițională, în
    ciuda faptului că ideologia de atunci promitea și o revoluționare a
    moravurilor. Concepția tradiționalistă asupra căsniciei, laolaltă cu alte
    cutume sociale conservatoare, nu numai că nu s-a modificat în comunism, dar în
    anumite privințe chiar s-a accentuat astel încât pe atunci tinerii obișnuiau să se căsătorească devreme. Căsătoria
    marca intrarea deplină în maturitate, un prag care trebuia trecut cât mai
    repede.

    Tradiția impunea ca imediat după terminarea studiilor – fie că erau
    medii, fie că erau superioare -, tinerii să-și înceapă viața adevărată angajându-se
    și căsătorindu-se pentru a putea întemeia o familie. Statul comunist, la rândul
    lui, încuraja această concepție de viață, tinerilor necăsătoriți fiindu-le și
    mai greu decât celor căsătoriți să primească, prin repartizare, o locuință de
    către stat. Evident, această mentalitate nu a dispărut imediat după căderea
    comunimului, iar 1990,bărbații se căsătoreau în medie la 25 de ani, iar femeile
    la 22 de ani. O analiză sociologică realizată de recent de agenția Frames ne
    arată, însă, că de-atunci încoace, schimbările nu au întârzia să apară: românii
    nu doar că se căsătoresc mai târziu, dar și mai rar.


    În 1990, la Oficiile de Stare Civilă erau înregistrate 192.652 de
    căsătorii, în 2018 numărul acestora a scăzut cu aproape 50.000, la 143.292.
    Românii nu mai fac din căsătorie o prioritate ca în timpul comunismului,
    consideră analistul Frames, Adrian Negrescu:


    În 2018, situația asta dispăruse. Acum românii se căsătoresc, în general,
    doar când au siguranța financiară care le permite să achiziționeze o casă și să
    întemeieze o familie cu copii. Acum oamenii sunt interesați și de cariere.
    Femeile sunt, de asemenea, influențate de aceste tendințe. Își doresc, mai
    întâi, un loc de muncă stabil, un venit sigur și sunt foarte interesate de tot
    ce înseamnă emancipare precum și de alte aspecte ce țin de societatea dinamică
    în care trăim. La începutul anilor 1990, bărbații se căsătoreau în medie la 25
    de ani, iar femeile la puțin peste 22 de ani. În mediul rural, vârsta femeilor
    la căsătorie era chiar mai mică, în jurul a 21 de ani. În 2018, am ajuns ca
    bărbații să se căsătorească în medie cam pe la 31 de ani, iar femeile la 28 de
    ani. Este o creștere în vârstă semnificativă care denotă schimbările societății
    care ne-a făcut să fim mai atenți la evoluția noastră individuală, familia
    fiind în plan secund.


    Cu toate acestea,
    la nivel european, România se situează printre ţările cu o rată a nupţialităţii
    ridicată, de 7,3‰, alături de Lituania (7,5‰), Cipru şi Letonia (6,8‰) şi Malta
    (6,3‰). În plus, deși căsătoria tradițională nu pare a mai fi la modă,
    relațiile de durată nu au dispărut, ci îmbracă alte forme, mai puțin oficiale.

    Adrian Negrescu: Nu s-a schimbat, însă, nimic în zona
    sentimentală a relațiilor. Suntem multe cupluri care adoptă traiul în
    concubinaj, având chiar o locuință împreună și banii la comun, dar care amână
    căsătoria oficială. Se gândesc că poate n-au bani de nuntă sau sunt presați de
    alte aspecte economice. Întemeierea unei familii, venirea pe lume a copiilor,
    presupun multe cheltuieli. Toată lumea își dorește un copil, dar din păcate, nu
    toți au venituri la un nivel care să le permită siguranța pe care o doresc.
    Acest nivel de siguranță sau de trai decent era altul la începutul anilor 1990.
    Acum, în anii 2000, exigențele economice sunt altele. Unui copil trebuie să-i
    asiguri un trai cât mai bun, să cheltui mai mult pentru educație și pentru
    sănătate. Tot acest pachet de considerent economice influențează în mod evident
    percepția legată de căsătorie.


    Nu doar
    considerentele economice schimbă percepția despre căsătorie, ci și viziunea
    asupra fericirii personale. Oamenii au devenit mai exigenți atât cu ei-înșiși,
    cât și cu cei din jur. Suntem mai pretențioși cu privire la comportamentul
    partenerului, căci avem alte standarde legate de propria noastră mulțumire și
    fericire. Amănâm momentul în care ne legăm pe viață de un anumit om până găsim
    persoana potrivită care să ne satisfacă atât nevoile persoanele, cât și pe cele
    referitoare la statul economico-social. Însă, odată găsită acea persoană și
    oficializată relaţia, despărțirea pare a fi o alegere destul de rară, căci
    statisticile despre divorțuri ne arată că, deși în prezent se căsătoresc greu,
    românii divorțează și mai greu.

    Adrian Negrescu: Dacă în 1990, se
    înregistrau 32.000 de divorțuri, în 2018, erau chiar mai puține, în jur de
    30.000. Nu e o scădere semnificativă, dar indică un nivel în plus de
    maturizare. Suntem mai atenți la relația pe care o avem deja și la modalitățile
    de gestionare a problemelor care pot apărea. Am învățat sau învățăm cum să
    susținem o relație de durată. Asta înseamnă mai mult decât împărțirea
    locuinței. Înseamnă mai multă atenție acordată partenerului și așteptărilor
    sale și înseamnă să înveți cum să contruiești ceva împreună. Interesantă este
    și vârsta la care divorțează românii. În 2018, vârsta medie a bărbaților aflați
    în proces de divorț era 43 de ani, iar a femeilor de 39 de ani. Deci, în plină
    maturitate. Iar în cazul bărbaților, această vârstă coincide oarecum cu
    așa-numită criză dintre 40 și 50 de ani.

    La femei, intervin alte considerente,
    în opinia mea. Pentru ele, importante sunt mulțumirile sau nemulțumirile legate
    de relația în sine. În general, femeile sunt mult mai mature decât bărbații de
    la vârste tinere și sunt mult mai atente la aspecte pe care bărbații nu le
    observă. Vor mai mult de la o relație și când ajung să fie atrase sau să
    stagneze în zona aceea de gospodină tradițională, femeile cu carieră încearcă
    să iasă din relația respectivă pentru că-și doresc mai mult. Nu este
    întâmplătoare vârsta de 39 de ani. E o vârstă la care multe femei au atins
    independența economică și așteptările lor de la viață ajung poate să difere de
    cele ale bărbatului cu care s-a căsătorit în tinerețe.



    La nivelul Uniunii Europene, România, cu o rată a
    divorţurilor de 1,5‰, se află la mijlocul clasamentului în care campioane sunt
    Letonia şi Lituania (3,1‰) şi Danemarca (3,0‰). Cele mai mici rate de divorţialitate
    la nivel european s-au înregistrat în Malta (0,8 ‰) şi Grecia (1,0‰).

  • Procedura divorţului la notar pentru cetăţenii străini

    Procedura divorţului la notar pentru cetăţenii străini

    Atât cetăţenii români cât şi cetăţenii străini
    pot beneficia de procedura divorţului la notar, cu îndeplinirea
    unor condiţii. Accesul la procedura divorţului la notar este
    deschis atât cetăţenilor străini din statele membre ale Uniunii Europene, cât
    şi cetăţenilor altor state, indiferent dacă este vorba de o căsătorie cu un
    cetăţean român sau cu un alt cetăţean străin. Procedura divorţului în
    toate situaţiile se poate urma doar dacă căsătoria a fost încheiată în
    România sau dacă soţii au avut ultima reşedinţă comună în România. Certificatul de divorţ emis de notarul
    român va fi recunoscut de autorităţile statului de cetăţenie fără să fie
    necesară nicio procedură specială. Pentru începerea procedurii de divorţ sunt
    necesare aceleasi acte ca şi în cazul divorţurilor naţionale, şi anume
    certificatul de căsătorie al soţilor, certificatele de naştere ale acestora şi
    certificatele de naştere ale copiilor minori, dacă aceştia există. Procedura de
    divorţ necesită prezenţa ambilor soţi, este rapidă şi se face cu aplicarea
    Regulamentului european privind competenţa, recunoaşterea şi executarea hotărârilor
    judecătoreşti în materie matrimonială şi în materia răspunderii părinteşti.



    Soţii pot apela la un notar român şi în situaţia în
    care există copii minori şi domiciliul acestora este într-o altă ţară.
    Asistarea minorilor şi obţinerea anchetei sociale se face prin cooperarea cu
    autorităţile statului unde minorii îşi au reşedinţa, aplicând Convenţia privind
    competenţa, legea aplicabilă, recunoşterea, executarea şi cooperarea cu privire
    la răspunderea părintească şi măsurile privind protecţia copiilor, adoptată
    la Haga la 19 octombrie 1996. În
    cazul unei moşteniri, în general , pentru bunurile situate în România, competenţa
    aparţine notarului român de la ultimul domiciliu al defunctului.

    Un certificat
    de moştenitor este cerut pentru a face dovada calităţii de moştenitor
    şi a propritetăţii asupra bunurilor moştenite, în faţa tuturor
    autorităţilor competente – pentru retragerea banilor din conturile bancare,
    pentru închirierea sau vânzarea proprietăţilor moştenite. Începând cu
    anul 2015, pentru soluţionarea moştenirilor cu elemente de extraneitate în
    statele membre ale Uniunii Europene circulă un document uniform
    denumit Certificat european de moştenitor. Acest certificat va fi emis
    de notar într-o procedură specială şi nu va avea nevoie de
    nicio altă formalitate pentru a fi folosit în oricare dintre statele membre. Domeniul
    succesiunilor internaţionale este complicat şi necesită informaţii
    specializate care să scurteze durata procedurilor , de multe ori anevoioase,
    datorită plasării moştenitorilor, bunurilor ori autorităţilor în state diferite
    şi a necesităţii de a cunoaşte şi respecta legile naţionale ale mai multor
    state.

  • Ce înseamnă familia în România actuală

    Ce înseamnă familia în România actuală

    Într-o
    perioadă când, în Europa şi alte părţi ale lumii, diversitatea stilurilor de
    viaţă se manifestă mai plenar ca oricând, şi în România definirea familiei
    necesită clarificări sau, poate, revizuiri. O cerere de clarificare a fost
    făcută recent cu privire la formularea articolului 48 din Constituţie. Acolo,
    în primul paragraf, scrie că familia se întemeiază pe căsătoria liber
    consimţită între soţi, pe egalitatea acestor şi pe dreptul şi îndatoriarea
    părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor. O coaliţie
    între mai multe organizaţii non-guvernamentale, denumită Coaliţia pentru
    Familie doreşte modificarea acestui paragraf pentru a se preciza că familia se
    întemeiază pe uniunea liber consimţită dintre un bărbat şi o femeie. În
    favoarea acestei modificări coaliţia a strâns trei milioane de semnături, deşi
    legea stipulează că este nevoie doar de 500.000 pentru susţinerea unei
    iniţiative de schimbare a Constituţiei. L-am întrebat pe Răzvan Vastea,
    reprezentantul Coaliţiei pentru familie care au fost resorturile acestei
    iniţiative. În perioada în
    care Constituţia a fost redactată – şi odată cu ea şi articolul 48 -, toată
    lumea înţelegea prin soţi un bărbat şi o femeie. Evoluţia recentă pe plan
    internaţional – de pildă, în Franţa, unde căsătoria între persoane de acelaşi
    sex a fost legalizată – ne-a determinat să clarificăm articolul 48 pentru a
    stipula foarte clar că soţii sunt un bărbat şi o femeie, aşa cum a fost
    gândită, de fapt, Constituţia la momentul redactării ei şi aşa cum, în prezent,
    precizează Codul Civil al României.


    Cum era de aşteptat, această iniţiativă a suscitat
    diverse interpretări şi discuţii în rândul opiniei publice. Cele mai multe se
    refereau la intenţia Coaliţiei pentru familie de a contracara o eventuală
    iniţiativă de legiferare a căsătoriilor gay. Această interpretare a fost
    favorizată şi de faptul că unele din asociaţiile-membre ale coaliţiei au un
    specific religios, iar iniţiativa a fost sprijinită şi de Biserica Ortodoxă
    Română a cărei poziţie oficială este contrară noilor modele de familie. Tot
    oficial acţiunea Coaliţiei pentru familie se referă strict la acţiunea
    de modificare a articolului 48. Totuşi, după cum recunoaşte Răzvan Vastea, în
    subsidiar iniţiativa aceasta are un scop mai larg: Conţine şi un factor de protejare în faţa
    unei mişcări pe care noi o considerăm nefireşti şi împotriva dezvoltării
    armonioase a unei naţiuni. Atunci când a fost redactată Constituţia, toată
    lumea înţelegea că prin termenul de soţi se desemnează un bărbat şi o femeie.
    Nimeni nu şi-a imaginat atunci că, după aproximativ 10 ani, soţi poate să
    desemneze doi bărbaţi sau două femei. Implicaţiile sunt foarte grave, din
    punctul nostru de vedere, dacă s-ar ajunge la o modificare a termenului de
    familie. Implicaţiile privesc, în principal, naşterea şi creşterea copiilor.
    Pericolele ridicate de legalizarea uniunii dintre cuplurile gay sunt chestiuni
    subsidiare. Nu ne-am gândit neapărat la ele ca fiind nişte obiective de
    combătut. Sunt implicite sau subînţelese, cum vreţi s-o luaţi. Dar iniţiativa
    noastră priveşte, în primul rând, definirea familiei ca fiind uniunea dintre un
    bărbat şi o femeie. Este o acţiune pur democratică. Nu lezăm nişte presupuse
    drepturi ale persoanelor homosexuale care doresc să întemeieze familii pentru
    că, de fapt, legislaţia României nu prevede aceste drepturi.


    În aceste condiţii şi ţinând cont de faptul că nu
    există membri a comunităţii gay din România care să fi solicitat să se
    căsătorească între ei, acţiunea Coaliţiei pentru familie poate părea
    redundantă. Este părerea activistei feministe Oana Băluţă – lector universitar
    la Facultatea
    de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării – care adaugă, de asemenea:
    Este
    vorba de o mobilizare preventivă care, în opinia mea, nu e necesară în
    condiţiile în care deja în România, căsătoria între persoane de acelaşi sex nu
    e permisă pentru că o interzice explicit codul civil. Codul civil spune că o
    căsătorie este uniunea liber consimţită dintre un bărbat şi o femeie. Ba mai
    mult. Codul civil interzice orice alt tip de convieţuire cum ar fi cel stipulat
    în parteneriatul civil. În plus, tot Codul Civil nu recunoaşte nici căsătoriile
    între persoane de acelaşi sex încheiate în afara României şi nici
    parteneriatele civile încheiate în afara României. Prin urmare Coaliţia pentru
    familia cere legiferarea unui lucru care este deja legiferat. Din punctul meu
    de vedere, acţiunea nu e necesară şi nu face decât să hrănească ura faţă de un
    grup minoritar, mă refer la comunitatea LGBT.


    Cu toate acestea, declaraţiile oficiale ale
    Coaliţiei pentru Familie militează, mai degrabă, pentru susţinerea unui
    anumit tip de familie şi, mai ales, pentru un anumit tip de educaţie parentală
    potrivit căruia copiii nu pot creşte armonios decât alături de o mamă şi de un
    tată devotaţi şi neseparaţi. Potrivit membrilor coaliţiei, valorile
    familiei tradiţionale ar constitui un
    nucleu al bunului mers al societăţii: Familia formată prin unirea în
    căsătorie a unui bărbat cu o femeie a fost şi va rămâne mediul cel mai potrivit
    pentru naşterea, creşterea şi dezvoltarea copiilor. Însă condiţiile socio-economice din România
    actuală, ca şi modificarea mentalităţilor, au dus la alegeri personale contrare
    acestui model, consideră Oana Băluţă: Dacă ne uităm la structura familiilor din România, vedem că unele sunt
    formate dintr-o femeie şi un copil, altele dintr-un bărbat şi un copil. Găsim
    familii monoparentale, familii alcătuite din bunici şi nepoţi pentru că
    părinţii copiilor au plecat în străinătate ca să lucreze. Găsim familii
    alcătuite din mătuşi, unchi şi nepoţi. În urma recensământului din 2011, peste
    800.000 de persoane din toate decadele de vârstă au declarat că trăiesc
    împreună fără a fi căsătoriţi, din diverse motive. Există deja femei şi bărbaţi
    care trăiesc deja unii împreună cu alţii, dar nu au intrat în nici un tip de
    mariaj civil sau religios. Deci această iniţiativă aduce atingere şi
    drepturilor altor tipuri de relaţii pe care avem toată legitimitatea să le
    numim familii. Şi în cadrul familiilor monoparentale există iubire, există
    responsabilitate, există respect. Întrebarea este: trăim într-o realitate
    imaginată şi restrictivă sau trăim într-o realitate concretă, aşa cum se
    desfăşoară viaţa noastră cotidiană, în urma unor alegeri sau a unor
    constrângeri socio-economice?



    Dacă
    iniţiativa de modificare a articolului 48 este considerată constituţională,
    Parlamentul ar putea decide organizarea unui referendum, prilej cu care toţi
    cetăţenii României vor fi chemaţi să spună cum văd ei familia. Până atunci
    însă, e nevoie de o dezbatere aprofundată asupra tuturor aspectelor pe care le
    implică noţiunea de familie în lumea de azi.

  • Ceremonii umaniste

    Ceremonii umaniste

    Lipsite de o componenţă religioasă şi oficiate de persoane care au urmat un curs special, aceste ceremonii marchează momente importante din viaţa noastră cum ar fi — pentru moment — căsătoria sau naşterea unui copil. Monica Beliţoiu este purtătoarea de cuvânt a Asociaţiei Secular Umaniste din România, care organizează aceste ceremonii. Ea ne-a spus că ideea de a înfiinţa acest serviciu i-a venit în 2012, când a avut propria sa ceremonie de căsătorie.



    Nu am vrut să facem o ceremonie la biserică, nici eu, nici soţul meu. Ne-am dorit foarte mult ceva în aer liber, o ceremonie în care să putem să spunem ce dorim noi, să putem schimba nişte jurăminte în faţa părinţilor şi a prietenilor. A fost o ceremonie foarte restrânsă, pe malul unui lac, acolo unde a avut loc şi petrecerea. A fost oficiată de un prieten pentru că, la momentul respectiv, nu exista acest serviciu în România şi nu am ştiut la cine să apelăm. Pentru a aduce un oficiant din străinătate costa foarte mult şi nici nu ar fi putut ţine ceremonia în limba română. Am apelat la un prieten despre care ştiam că vorbeşte bine în public, i-am spus cam ce ne dorim, el şi-a scris partea lui de discurs în care a relatat povestea noastră de dragoste aşa cum o ştia de la noi, cum ne cunoaşte, de ce a acceptat să facă lucrul ăsta, apoi a avut loc un schimb de jurăminte între mine şi soţul meu.


    Am schimbat şi verighete, iar apoi oficiantul ne-a felicitat şi i-a invitat şi pe ceilalţi să ne felicite. Noi eram căsătoriţi şi civil, am făcut căsătoria civilă cu câteva luni înainte, însă cele cinci minute la primărie nu poţi să le numeşti ceremonie. Era un moment important pentru noi şi am vrut să-l marcăm într-un fel aparte. Le-a plăcut tuturor ceremonia, mamele noastre au plâns… Bunicii au spus apoi totuşi că ar fi trebuit să mergem şi la biserică măcar aşa, să nu zică lumea ceva rău de noi. Lumea care ne-a zis nouă ceva, ne-a zis de bine. Prietenii noştri au fost foarte încântaţi, unii dintre ei chiar se căsătoresc anul acesta şi vor avea o ceremonie umanistă.”



    Deşi e uşor de crezut că umanismul este doar o altă formă de religie, Monica Beliţoiu ne-a explicat că e mai degrabă o atitudine faţă de viaţă. Principiile umaniste se referă la toleranţă, la buna înţelegere, la cooperare, la atitudinea de nediscriminare, la egalitatea între oameni şi la egalitatea în faţa legii. Consider că avem o singură viaţă, că suntem responsabili pentru toate acţiunile pe care le facem, că dacă greşim ceva e doar vina noastră şi nu a soartei, dacă reuşim ceva e meritul nostru şi al celor care ne-au ajutat. Nu simţim nevoia de a avea o religie. În schimb le respectăm religiile celorlalţi, mergem de sărbători acasă la părinţi şi petrecem împreună, dar cam la asta se rezumă tot.”



    Pentru că oaspeţii de la nunta lor au fost încântaţi şi existau cereri şi interes faţă de acest tip de ceremonie, Monica şi colegii săi de la ASUR s-au gândit să creioneze o ofertă pentru a veni în întâmpinarea celor interesaţi. În octombrie 2012 au pus la punct, cu ajutorul sfaturilor de la veteranii în ale ceremoniilor umaniste, un curs destinat pregătirii oficianţilor care deja pot, de la începutul anului să îndeplinească fantezia oricărui cuplu non-conformist. Visaţi la o nuntă tematică, o nuntă cu personaje din cărţi sau din filme? Sau poate doriţi să-i uraţi copilului vostru bun venit pe lume într-un mod cât mai original? Acum se poate. Lăsaţi-vă fantezia să zburde. Există, desigur, şi limite.



    Nu facem lucruri care ţin de religie, nu replicăm slujbe ale diferitelor religii, nu citim din cărţile sfinte ale nici unei religii, nu facem ceremonii de azi pe mâine pentru cupluri care vor ceremonii ca la Las Vegas. Facem ceremonii pentru cupluri serioase, care ne arată că îşi doresc să rămână împreună şi că vor o astfel de ceremonie nu pentru a da ceva în plus petrecerii, ci pentru că vor să marcheze iubirea lor. Ai nevoie să împărtăşeşti cu cei dragi momentele importante care îţi marchează viaţa, ai nevoie să spui familiei şi prietenilor: iată, m-am căsătorit, ăsta e omul pe care îl iubesc şi cu el vreau să-mi petrec restul vieţii, vă promit vouă şi lui că o să ne înţelegem bine şi o să ne respectăm. Ai nevoie să spui: acesta este copilul meu, sunt mândru de el, o să-l ajut şi o să-l iubesc tot timpul!” Ai nevoie să marchezi momentele astea. Ideea de ceremonie nu cred că ar trebui să fie strict legată de o trăire religioasă, e vorba de sentimente pe care oamenii le au, indiferent dacă cred sau nu într-o zeitate.”



    Cuplurile mixte, care au nevoie de ceremonii în română, dar şi în engleză par să fie foarte atrase de oferta ASUR. Până în prezent, 8 cupluri au ales câte un oficiant pentru ceremoniile de căsătorie pe care le vor avea anul acesta sau chiar anul viitor. Alte 10 încă se mai gândesc pe care dintre cei trei oficianţi să-i aleagă. Primele două nunţi vor avea loc pe 31 mai, la Bucureşti. Înainte de ceremonie, mirii se vor întâlni cu oficiantul, vor discuta despre povestea lor, despre istoria care îi leagă, îi vor furniza date suficiente pentru a-şi scrie discursul. După ceremonie, mirele şi mireasa vor semna un certificat cu un stilou care le va rămâne ca amintire. Ceremoniile sunt pur simbolice, certificatul nu are o valabilitate anume, este o amintire a zilei nunţii lor. Reacţiile bisericii nu s-au lăsat aşteptate.


    La ceva timp după ce am anunţat public aceste servicii, preoţii au spus că sunt ceremonii fără har şi că nu sunt recunoscute de biserică. Nu ştiu dacă am aceeaşi definiţie pe care o dă biserica harului. Ceea ce facem noi e mai degrabă din dorinţa de a le oferi oamenilor un moment important în viaţa lor aşa cum l-au visat ei.”