Tag: Catalin Olaru

  • Festivalu a Filmului European

    Festivalu a Filmului European



    Miracleadzllii a filmului, bucureasteañi au ucazea s’veadă, până pi 23 di mai, ună selecție de 33 de filme, ditutre cari 27 tru premieră națională, pripuse de organizatorlli a Festivalui a Filmului European. Festivalu ahurhi tru 9 di mai, tamam ti Dzuua a Europăllei, la Timișoara, capitală culturală europeană tru aestu an, și s’dusi ninti la Oraviţa, anamisa di 12 şi 14 mai. La Bucureşti, evenimentul fu dişcllisu, luni dicseară, la sala Auditorium a Muzeulu Naţional di Artă ali Românie, cu filmul “The Pod Generationˮ, ună coproducţie Belgia, Franţa, Marea Britanie, regizată de Sophie Barthes și premiată la Festivalu Sundance.


    “Easti un film cari bagă multi ntribări ti sinurli anamisa di artificial şi real, nă faţi, vahi, s’reconfigurăm ideea pi cari u avem noi işiş ti atea ţi easti şi nu easti hirescu, ma multu di ahătu, acaţă ună temă cari easti vahi nai ma sacrosantă di tuti ică nai ma intangibilă tru spaţiul public – concepţia a unui cilimeanuˮ, declară directorul artistic a festivalului, criticlu de film Cătălin Olaru.


    Aestu cundille, di altă parte, parteneriatlu cu Biroulu a Parlamentului European tru România: “Anda aduţemu tu muabeti parteneriatlu a nostru cu Biroul Parlamentului European tru România, voi s’aduc aminti ateali dauă filme pi cari va li proiectămu la FFE di itia aliştei colaborari. Easti zborlu di Will-o-the-Wisp, tru regia al João Pedro Rodrigues, şi Kurak Günler/ Burning Days, regizat de Emin Alper, selectat tru cadrul a secţiunillei Un certain Regard a Festivalului de la Cannes de anlu ţi tricu. Will-o-the-Wisp, tru regia al João Pedro Rodrigues, poati s’hibă catalogat până tru soni ca iinda căvgăgi. Easti și ună şcurtică ţi u făţemu, ca organizatori, cu partenerllii a noștri di la Biroul a Parlamentul European tru România, ta s’aduţemu tu festival, pi ningă oferta avută pi cari u prezentăm, nu maş filme călduțe, fronimi, cari s’nu cărtească pi vărnu, ama și titluri provocatoare. Iara Will-o-the-Wisp easti, cadealihea, unu di aestea.”



    Festivalu a Filmului European easti organizat de Institutul Cultural Român, cu agiutorlu a Reprezentanţăllei Comisiei Europeane tru România şi EUNIC România, tru parteneriat cu Uniunea Cineaștilor ditu România, ambasadele, centrele şi institutele culturale europeane. Tema alisteii ediții easti inteligenţa artificială. “Anlu aestu, idyealui cum şi anlu tricut, pripusimu ună temă cari easti di sinferu şi multu tru debatu tru aesti momente, ti atea că filmul european nsimneadză şi debaturi, pi ningă diversitate, pi ningă echilibruˮ, spusi prezidentulu ICR, Liviu Jicman. “Filmul european nsimneadză teme ică ntribări pi cari s’nă li băgămu, ma multu di minduearea tra s’damu apandisi, nă băgămu ntribări şi nă fati s’nă minduimu, adăvgă Liviu Jicman. Ditu 18 di mai, festival va s’ducă ninti, kito di ndauă dzăli, tru alti localităţ ali Românie – la Curtea de Argeş, Botoşani și Gura Humorului.


    Autoru: Leyla Cheamil


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • The European Film Festival

    The European Film Festival


    Bucharest film lovers have the opportunity to watch, until May 23, a selection of 33 films, of which 27 are national premieres, proposed by the organizers of the European Film Festival. The festival started on May 9, on the very Europe Day, in Timișoara, which is European Capital of Culture in 2023, and continued in Oraviţa, between May 12 and 14. In Bucharest, the event was opened, on Monday evening, at the Auditorium hall of the National Art Museum of Romania, with the film “The Pod Generation”, a co-production of Belgium, France, and Great Britain, directed by Sophie Barthes and award winner at the Sundance Festival. “It is a film that poses many questions about the boundaries between artificial and real, it makes us, perhaps, reconfigure the idea which we have ourselves about what is and is not natural, more than that, it touches on a theme that is perhaps the most sacrosanct of all or the most intangible in the public space – the conception of a child”, said the festivals artistic director, the film critic Cătălin Olaru.



    He also mentioned the partnership with the European Parliament Office in Romania: quote “Referring to our partnership with the European Parliament Office in Romania, I would like to mention the two films that we will screen at the EFF thanks to this collaboration. These are: Will-o-the-Wisp, directed by João Pedro Rodrigues, and Kurak Günler/Burning Days, directed by Emin Alper, selected in the ‘Un Certain Regard’ section of the Cannes Film Festival last year. Will-o-the-Wisp, directed by João Pedro Rodrigues, could be labeled as scandalous after all. It is also a bet that we are making, as organizers, with our partners from the European Parliament Office in Romania, to bring to the festival, in addition to the rich offer that we have, not only warm, decent films, which do not disturb anyone, but also challenging films. And Will-o-the-Wisp is certainly one of them.” said film critic Cătălin Olaru.



    The European Film Festival is organized by the Romanian Cultural Institute, with the support of the European Commission Representation in Romania and EUNIC Romania, in partnership with the Union of Romanian Filmmakers, embassies, and European cultural institutes and centers. The theme of this edition is artificial intelligence. “This year, just like in 2022, we proposed a theme that is of interest and very intensely debated at the present moment, because European film also involves debate, besides diversity and balance”, said the president of the Romanian Cultural Institute, Liviu Jicman. He went on to say that European film involves themes or questions that we should ask ourselves, rather than try to give answers, we ask ourselves questions and it makes us think, said Liviu Jicman. From May 18, the festival will continue, for several days, in other localities of Romania such as Curtea de Argeş, Botoşani and Gura Humorului. (LS)

  • Festivalul Filmului European

    Festivalul Filmului European

    Cinefilii bucureșteni au ocazia să vizioneze, până pe 23 mai,
    o selecție de 33 de filme, dintre care 27 în premieră națională, propuse de
    organizatorii Festivalului Filmului European. Festivalul a debutat pe 9
    mai, chiar de Ziua Europei, la Timișoara, capitală culturală europeană în acest
    an, și a continuat la Oraviţa, între 12 şi 14 mai. La Bucureşti, evenimentul a fost deschis, luni seară, la sala Auditorium a Muzeului
    Naţional de Artă al României, cu filmul The Pod Generationˮ, o
    coproducţie Belgia, Franţa, Marea Britanie, regizată de Sophie Barthes și
    premiată la Festivalul Sundance.

    Este un film care pune multe
    întrebări despre graniţele dintre artificial şi real, ne face, poate, să
    reconfigurăm ideea pe care o avem noi înşine despre ceea ce este şi nu este
    firesc, mai mult decât atât, atinge o temă care este poate cea mai sacrosantă
    dintre toate sau cea mai intangibilă în spaţiul public – concepţia unui copilˮ
    ,
    a declarat directorul artistic al festivalului, criticul
    de film Cătălin Olaru.

    Acesta a menționat, pe de altă parte,
    parteneriatul cu
    Biroul Parlamentului European în România: Făcând
    referire la parteneriatul nostru cu Biroul Parlamentului European în România,
    aș dori să menționez cele două filme pe care le vom proiecta la FFE datorită
    acestei colaborări. Este vorba de Will-o’-the-Wisp, în regia lui João Pedro
    Rodrigues, şi Kurak Günler/ Burning Days, regizat de Emin Alper, selectat în
    cadrul secţiunii Un certain Regard a Festivalului de la Cannes de anul trecut.
    Will-o’-the-Wisp, în regia lui João Pedro Rodrigues, ar putea fi catalogat până
    la urmă ca fiind scandalos. Este și un pariu pe care îl facem, ca organizatori,
    cu partenerii noștri de la Biroul Parlamentul European în România, de a aduce
    în festival, pe lângă oferta bogată pe care o prezentăm, nu doar filme călduțe,
    cuminți, care să nu deranjeze pe nimeni, ci și titluri provocatoare. Iar
    Will-o’-the-Wisp este, cu siguranță, unul dintre acestea.


    Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român,
    cu sprijinul Reprezentanţei Comisiei Europene în România şi EUNIC România, în
    parteneriat cu Uniunea Cineaștilor din România, ambasadele, centrele şi
    institutele culturale europene. Tema acestei ediții este inteligenţa
    artificială. Anul acesta, la fel ca şi
    anul trecut, am propus o temă care este de interes şi foarte intens dezbătută
    în aceste momente, pentru că filmul european presupune şi dezbateri, pe
    lângă diversitate, pe lângă echilibruˮ, a afirmat preşedintele ICR, Liviu
    Jicman. Filmul european presupune teme sau întrebări pe care să ni le
    punem, mai mult decât încercarea de a da răspunsuri, ne punem întrebări şi ne
    face să ne gândimˮ,
    a adăugat Liviu Jicman. Din 18 mai, festivalul va continua,
    timp de câteva zile, în alte localităţi ale României – la Curtea de Argeş,
    Botoşani și Gura Humorului.