Tag: Central European Initiative

  • Romania and the Central European Initiative

    Romania and the Central European Initiative

    In the context
    of Romania’s taking over the EU Council presidency starting January 1st
    2019, the country’s PM Viorica Dancila travelled to Zagreb on Monday to discuss
    with the Croatian authorities and to participate in the Central-European Initiative
    summit (CEI). Dancila held talks with her Croatian counterpart, Andrej Plenkovic
    that focused on the economic and commercial ties between the two countries and
    on the challenges facing Romania at the helm of the EU Council. Talking about
    challenges, PM Dancila said:


    The
    challenges ahead are related to Brexit and the future of the EU after Britain
    leaves the bloc. The summit in Sibiu, scheduled for May 9, 2019, will be very
    important in this respect. We have also discussed about topics of common
    interest, about the similar approach that we must have in relation to
    traditional policies at EU level, that is the cohesion policy and the common
    agricultural policy, but also about challenges, such as migration, terrorism,
    defense and of course Schengen, a topic of interest for both countries.


    PM Dancila also
    took part in the works of the Central-European Initiative summit that marked
    the end of Croatia’s one-year term at the helm of this regional cooperation
    forum. The main theme of the meeting was
    regional cooperation with an emphasis on promoting democratic values and
    practices, good neighborliness and regional stability. Romania is close to
    taking over, for the first time, the EU Council Presidency, a context in which
    further enlargement, to include Western Balkan countries, will be a priority,
    PM Dancila said.

    The Romanian official also said that our country is further
    committed to offering political support and technical assistance to the
    countries in the region, in order for them to carry out reforms with a view to
    joining the European and Euro-Atlantic structures. Dancila has pointed out the
    importance of the collaboration accords in place, that are vital for stability
    in the area, the promotion of relations of good neighborliness, of interconnectivity
    and economic cooperation, and highlighted the importance of the
    Central-European Initiative in reaching these goals, through the transfer of
    expertise in key-sectors such anti-corruption efforts, good governance,
    bridging development gaps, competitiveness and innovation. PM Dancila also
    voiced support for the development of regional cooperation in this format, and
    also for the consolidation of the CEI effectiveness, by focusing on projects
    with an economic and social impact in the region. Italy has taken over the
    presidency of the Central-European Initiative from Croatia.

    (Translated by E. Enache)

  • Producătoarea Ada Solomon, noua preşedintă a European Women’s Audiovisual Network

    Producătoarea Ada Solomon, noua preşedintă a European Women’s Audiovisual Network

    Producătoarea Ada Solomon a preluat preşedinţia
    EWA – European Women’s Audiovisual Network, o reţea care încurajează egalitatea
    de gen pentru femeile care lucrează în domeniul audiovizual, urmărind accesul
    şi oportunităţile de angajare şi finanţare pe plan european. Între obiectivele
    EWA se numără crearea unei comunităţi puternice a profesionistelor din domeniu,
    care împărtăşesc experienţe şi se susţin reciproc, precum şi promovarea
    vizibilităţii conţinutului audiovizual realizat de femei. European
    Women’s Audiovisual Network acordă anual premii la festivalurile DOK Leipzig,
    WEMW-Trieste şi La Coruña. Ada Solomon:
    Este o organizaţie care a crescut frumos în
    ultimii ani şi care vorbeşte puţin şi face multe, atitudine care mie mi se
    potriveşte. Organizaţia a fost creată în urmă cu câţiva ani, nu a venit ca
    reacţie recentă pentru a proteja femeile din industria audiovizuală. Este o
    organizaţie care se bazează mai degrabă pe împărtăşirea unor experienţe
    pozitive, o construcţie în care cei care au mai multă experienţă încearcă să
    împartă şi să transmită cumva colegelor mai tinere exemple de suces, o
    construcţie bazată pe exemple de succes. Sigur că lucrurile se combină, dar
    cred că există foarte multe exemple pozitive de bună integrare a femeilor în
    această industrie şi opinia mea este că trebuie să le folosim şi să construim
    folosindu-le ca exemple. Cel puţin asta este opinia mea şi pentru că în viaţă,
    în general, mă orientez să folosesc partea pozitivă.


    Moderarea dezbaterii Gender Representation in
    European Films, în 2014, la Berlin, susţinerea unui masterclass la adunarea
    anuală a membrilor EWA din 2017, iar anul acesta, la Trieste, participarea la
    schema de mentorat pentru producătoarele de film aflate la început de drum sunt
    câteva dintre activităţile susţinute de producătoarea Ada Solomon în cadrul
    organizaţiei. Cred că este important de discutat
    despre asta pentru că prezenţa feminină, atât din punct de vedere auctorial,
    cât şi din punct de vedere al conţinutului filmelor, a crescut foarte mult în
    ultimii ani, dar ea a fost aproape invizibilă mulţi ani de zile. Este foarte
    interesat de constatat că în ultimii an -urmărind proiectele unor cineaşti mai
    tineri sau consacraţi- există o revenire aproape obsesională către familie,
    către comunitatea mică, de asemenea că este reevaluată în cinema figura
    maternă. Pe de altă parte, am constatat că prezenţa unei femei într-o echipă -
    iar audiovizualul presupune lucrul în echipă – este foarte importantă. Pentru
    că o femeie poate fi foarte dedicată unui demers, are şi talent de mediator, şi
    se poate dedica unui proiect cu un soi de delicateţe şi diplomaţie şi cu un ego
    ceva mai puţin pregnant decât în cazul bărbaţilor. Şi atuurile acestea sunt de
    exploatat.


    Ada Solomon a produs şi coprodus peste 50 de
    filme, care însumat adună peste 180 de premii la festivaluri din întreaga lume.
    Este producătorul lungmetrajului Din dragoste cu cele mai bune intenţii,
    semnat de Adrian Sitaru, dublu premiat la Festivalul Internaţional de la
    Locarno 2011, precum şi al filmelor lui Radu Jude, Toată lumea din familia
    noastră, câştigătorul premiului Heart of Sarajevo 2012, al Marelui Premiu
    Bayard d’Or şi al Premiului pentru cel mai bun actor la Namur IFF, al Marelui
    Premiu CinEast IFF, Aferim! – selectat în peste 30 de festivaluri şi premiat
    la Berlin 2015 cu Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor, cu Marele Trofeu
    la IndieLisboa, cu premiul FIPRESCI la Jameson CineFest Miskolci, cu Premiul
    publicului la Let’s CEE Film Festival şi Bayard d’Or la Festivalul de Film
    Francofon de la Namur, şi Inimi cicatrizate, recompensat între altele cu
    Premiul Special al Juriului la Locarno şi Silver Astor – cel mai bun regizor la
    Mar del Plata Film Festival. Ea este şi producătorul lungmetrajului Poziţia
    copilului (2013), în regia lui Călin Peter Netzer,
    primul lungmetraj românesc recompensat cu Ursul de Aur la Berlin.


    Numai în 2017 Ada Solomon a produs cinci filme -
    trei de ficţiune şi două documentare – considerate cele mai importante pelicule
    româneşti ale anului: Un pas în urma serafimilor, scris şi regizat de
    Daniel Sandu, Mariţa, în regia lui Cristi Iftime, Ţară moartă, în regia lui
    Radu Jude, Ouăle lui Tarzan, regizat de Alexandru Solomon, Soldaţii. O
    poveste din Ferentari, debutul în lungmetraj al Ivanei Mladenovic. Ada
    Solomon: Aleg filmele în funcţie de oamenii care le
    fac. Iar felul în care aleg oamenii este legat de modul în care văd eu lumea,
    de valorile comune pe care le împărtăşesc cu aceşti oameni. N-aş putea lucra cu
    cineva cu care nu împart acelaşi sistem de valori. Şi dacă mă opresc la filmele
    produse în ultimul an, pot spune că am multe în comun cu realizatorii lor. În
    primul rând, felul în care vedem lumea şi
    felul în care dorim să o dezvăluim, să o arătăm publicului. Sigur că am
    ales cu mare atenţie aceste filme, într-un film se investesc foarte mulţi bani
    şi a face un film degeaba, un film care să ofere numai o oră jumătate de
    divertisment, pentru mine nu este suficient. Consider că este de datoria mea să
    ofer mai mult publicului, să-i ofer un subiect de dezbatere, o chestionare a
    propriilor priviri către lume, a propriilor atitudini. Dacă reuşesc sau nu asta
    rămâne de văzut. Dar eu fac ce ştiu şi ce pot pentru a stârni cumva aceste
    lucruri.


    În 2013, Ada Solomon a fost laureata Premiului
    Eurimages pentru coproducţie, o distincţie oferită de Academia Europeană de
    Film care recunoaşte rolul decisiv al coproducţiilor în industria
    cinematografică din Europa. Un an mai târziu, a lucrat la coproducţia Toni
    Erdmann, regizată de Maren Ade, filmată România şi nominalizată la categoria
    cel mai bun film într-o limbă străină alta decât engleza a Premiilor Oscar
    2017. În ianuarie 2018 a fost distinsă cu Premiul organizaţiei Central European
    Initiative pentru contribuţie la dialogul intercultural în cadrul Festivalului
    Alpe Adria Trieste. Ada Solomon este director de distribuţie la microFILM şi
    iniţiatoarea Festivalului Internaţional de Film NexT. Este membră în board-ul
    Academiei Europene de Film şi coordonator pentru Romania al European
    Audiovisual Entrepreneurs (EAVE).