Tag: Centrul de jurnalism independent

  • Educație media pentru adolescenți

    Educație media pentru adolescenți

    În contextul
    dezvoltării fără precedent a internetului din ultimii ani și a rețelelor de
    socializare, a crescut și numărul surselor de informații. Credibile sau nu. Iar
    expresia fake news a intrat în vocabularul nostru de bază, indiferent că este
    înțeleseasă corect sau nu. Și parcă niciodată n-a existat o nevoie mai mare de
    a decela între adevăr și minciună, între o știre redactată corect și una menită
    să inducă în eroare, decât în timpul pandemiei actuale. Iar abilitatea de a
    face această diferență este bine să fie însușită de la vârste cât mai tinere,
    cum e cazul liceenilor sau al elevilor de gimnaziu. În România, una dintre
    instituțiile care se ocupă de mult timp de acest aspect este organizația
    non-guvernamentală Centrul de Jurnalism Independent, după cum aflăm de la
    directoarea executivă Cristina Lupu:

    Noi facem cursuri de educație media cam
    de când am înființat, din 1994. Dar nu le-am numit neapărat cursuri de educație
    media. Însă, oficial, din 2017 am pornit
    ceea ce se numește acum Programul de Educație Media. Reprezintă încercarea
    noastră de a crește gradul de autonomie și de gândire critică a tinerilor. Prin
    programul acesta noi facem face multe lucruri.
    Lucrăm direct cu adolescenți, fie formându-i noi, fie aducând experți. De exemplu,
    organizăm în perioada aceasta o serie de întâlniri între jurnaliști și
    adolescenți pentru jurnaliștii să le răspundă adolescenților la întrebări. Dar,
    pentru că ne dorim o implicare strategic, am decis că lucrăm împreună cu
    profesorii. Oricât de multe cursuri am ține noi la CJI, nu susținem niciodată
    suficient de multe cât să determinăm o schimbare la nivel național. De aceea, am creat un demers de formare a
    profesorilor de discipline diferite.
    Iar, în momentul acest, punem accent în special pe cei care predau limba
    și literatura română și împreună cu care dezvoltăm aceste competențe media în
    rândul tinerilor.



    Cum sunt inserate
    informațiile despre mass-media în timpul orelor de română, ne spune tot
    Cristina Lupu:

    În clasa noua și a zecea unde în materia
    este mult mai permisivă se lucrează foarte bine pe conținuturi de media. De
    pildă, în clasa a IX-a, la teoria comunicării, putem să discutăm despre cum
    funcționează comunicarea, despre cum sunt construite mesajele care au toate un
    autor și un scop. La textul juridic, putem să vorbim despre libertatea de
    exprimare și despre Constituție. În
    momentul în care în clasa a IX-a ajungem la lecția despre textul jurnalistic
    putem să discutăm despre cum să face o știre. Pe noi ne interesează ca
    adolescenții să învețe să scrie știri în felul ăsta. Dar, în condițiile în care
    ei trec printr-un proces de redactare a unui material sau a unei știri, învață
    care sunt elementele unei știri bine construite. Iar, în momentul în care ei vor consuma știri, vor
    putea să vadă ce lipsește sau pe ce butoane emoționale vrea să apase autorul,
    dacă știrea trezește o reacție extrem de puternică, de pildă.



    Dar ce fel de
    informații prizează adolescenții și de unde le culeg? Răspunde tot directoarea
    executivă a CJI,

    Cristina Lupu: Chiar dacă nu consumă media în sensul în
    care consumă adulții, ei ajung, prin
    discuțiile cu profesorii, cu prietenii sau colegii, la informațiile vehiculate
    de presă. Au fost niște studii recente
    care arată că dezinformarea în pandemie s-a produs într-o proporție mai mare,
    de exemplu, pe Instagram decât pe Facebook, iar Instagram e o rețea mai
    accesată de adolescenți decât de adulți.
    Cu siguranță există foarte multe elemente de care trebuie să țină cont
    în fiecare moment. Dar, în același timp, deși interesele principale pentru
    adolescenți sunt filmele și muzica, dar ei sunt foarte interesați și de altele,
    mai ales elevii de liceu cu care lucrăm noi, cei din clasele terminal. Vor să
    știe ce se întâmplă cu educația, ce se întâmplă cu posibilele joburi viitoare,
    ce se întâmplă în contextul asta cu pandemia și cu vaccinarea. Noi credem ar trebui să existe mai multă
    informație scrisă într-un mod interesant pentru ei înainte să ne plângem că
    adolescenții nu consumă deloc știri.







    Așadar, felul în
    care îi percepem pe adolescenți trebuie să se nuanțeze și, în același timp,
    trebuie ca educația media să ajungă și la copiii din zonele defavorizate. Iar,
    în acest scop, Centrul de Jurnalism Independent lucrează deja de mai mulți ani
    cu UNICEF România, ne spune Despina Andrei, manager de comunicare și stranger
    de fonduri.

    Nevoia de educație media din perspectiva
    noastră nu este una nouă, dar a devenit și mai evidentă în ultimul an de la
    izbucnirea acestei pandemii de COVID 19 pentru că tinerii și copiii petrec mult
    mai mult timp în fața calculatoarelor și tabletelor, petrec mult mai mult timp
    pe internet, iar acest lucru îl face mult mai vulnerabil la știri false și la
    dezinformare precum și la fenomene cum ar fi cyberbullying sau alte tipuri de
    abuzuri care se petrec în mediul online. Pe de o parte noi ne dorim ca tinerii
    și copiii să știe să decodifice mesajele pe care le văd, să știe să-și ia
    informația din mai multe surse, să nu cadă pradă unor informații false de care
    s-au înmulțit exponențial în această period,
    dar și să se protejeze împotriva umilințelor, a hărțuirii care se pot
    desfășura în mediul online cu foarte multă ușurință în contextul în care nu
    ești pregătit și nu știi că acest fenomen se poate întâmpla.


    Recent, parteneriatul
    dintre CJI și UNICEF s-a dezvoltat și în alte direcții implicând și Boardul
    Copiilor, o structură creată de UNICEF România în urmă cu doi ani.

    Despina
    Andrei: Suntem într-o consultare permanentă cu Boardul copiilor, care un
    organism informal constituit de UNICEF printr-un proiect pe care l-am pilotat
    în perioada Președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Dar ne consultăm și cu Consiliul Național al
    Elevilor, o structura formală. Lucrăm cu aceste două entități, una formală și
    una informal, în așa fel încât, pe de o parte, să creăm materiale care să
    vizeze nevoile copiilor și să răspundă cât mai bine nevoii lor de a fi corect
    informați și de a se proteja împotriva știrilor false. Pe de altă parte, creăm
    un tool kit (un set de instrumente) împreună cu Centrul pentru Jurnalism
    Independent care va fi predat în trei sesiuni, în trei module diferite, în
    perioada aceasta de vacanță prelungită în așa fel încât ei să deprindă
    competențe cât să poată gestiona avalanșa de informații și să se poată informa
    din surse credibile, cât să nu rostogolească știrile false. Mai ales vrem ca ei
    să poată deveni ei înșiși niște agenți de schimbare în fața colegilor lor. Până
    la urmă putem să lucrăm cu un număr limitat de profesori și elevi. Important
    este ca informația pe care noi o oferim să constituie acel mic bulgăre de
    zăpadă pe care cei cu care noi lucrăm să rostogolească mai departe în așa fel
    încât într-un număr de ani să fim cu toții mai bine informați. (…) Întâlnirile
    vor fi on line pentru că acesta e contextul actual. Iar aceste trei module
    despre care vorbeam se vor desfășura atât cu copiii din portul copiilor, cât și
    cu tinerii care constituie boardul Consiliului Național al Elevilor.