Tag: cenzura

  • Samizdatul în România

    Samizdatul în România

    În comunism, cenzura controla toate tipăriturile. Samizdatul, ca formă subversivă de comunicare, a apărut pentru a pune în circulaţie idei şi atitudini care criticau regimul şi propuneau reforme politice şi economice. Particularitatea lui, aşa cum o arată şi originea cuvântului din limba rusă, a fost aceea că era publicat de autor şi nu de o editură. Unul dintre clasicii samizdatului a fost scriitorul şi medicul sovietic Vladimir Bukovski, un alt nume important fiind cel al dramaturgului ceh Vaclav Havel. Samizdatul era fie bătut la maşina de scris, fie tipărit cu mijloace rudimentare.



    În România, samizdatul a avut o circulaţie mai restrânsă din cauza durităţii regimului Ceauşescu. Pentru a combate producţia de samizdat, miliţia îi obliga pe cei care deţineau maşini de scris, din anii 1980, să-şi înregistreze obiectele şi să dea în fiecare an un eşantion. În ciuda rigorii, unii au ales să folosească samizdatul pe post de chemare la asociere în vederea apărării drepturilor omului. Una dintre asociaţiile subversive a fost Uniunea Maghiarilor din Ardeal înfiinţată de profesorul de filosofie Borbely Erno. Intervievat în anul 2002 de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, Borbely a povestit cum i-a venit ideea înfiinţării organizaţiei şi care a fost filiera prin intermediul căreia a intrat în posesia primelor texte samizdat.



    “Am ajuns să infiinţez organizaţia subversivă în urma mai multor discuţii cu diferiţi colegi şi cu prieteni, cu mai mulţi intelectuali din România, şi prin studii, prin citirea şi răspândirea unor samizdaturi, pe care le obţineam din străinătate. Într-o zi ne-am gândit să începem şi noi să facem ceva. Era ceva chinuitor acel sentiment de neputinţă, de imposibilitate de a face ceva. Şi atunci m-am gândit să facem o organizaţie. Samizdaturile le obţineam în primul rând din Ungaria, mai veneau şi din Austria şi Franţa. Emigraţia română în Franţa era foarte puternică şi erau samizdaturi care atacau regimul comunist, şi încercau să demonstreze, în mod obiectiv, neajunsurile regimului comunist şi ale dictaturii din România. În Ungaria exista o astfel de mişcare încă de la începutul anilor 1970. Acolo, totuşi, exista o libertate ceva mai mare. Deşi şi opozanţii erau întodeauna urmăriţi şi filaţi, totuşi aveau posibilităţi mult mai mari. Adică nu era un regim atât de sever şi apăreau foarte multe samizdaturi, majoritatea scrise de profesorii universitari de filosofie şi sociologie.”



    În anii comunismului, oricine se asocia fără aprobarea oficială era suspectat de intenţii subversive şi aruncat în închisoare. Borbely Erno şi-a dat seama de lupta inegală pe care o ducea cu statul şi a ales ca organizaţia sa să fie la început una redusă numeric. ”În organizaţia noastră nu am vrut să avem mulţi membri, cum se obişnuieşte în sistemele politice, cu membri de partid sau membri de asociaţie. Era un cerc mai restrâns, nucleul era format din trei persoane care aveau foarte multe contacte. Am început mai multe discuţii, inclusiv cu disidenţi care aveau deja un nume pe vremea aia, aşa cum era Kiraly Karoly. Am început mai multe discuţii tocmai pentru a ne mări nucleul, la un moment dat. Însă am fi vrut să fim trei persoane la baza acelei organizaţii. Eram eu, Biro Katalin şi Buzasz Laszlo. Ştiam foarte bine că oricând pot să ne prindă, Securitatea era ageră, asculta peste tot şi avea mulţi colaboratori are în toată ţara în rândul întregii populaţii.”



    Care era scopul organizaţiei? Bornely Erno: “Voiam să difuzăm mai multe materiale, inclusiv preluate din aceste samizdaturi scrise de specialişti în diferite domenii, să elaborăm şi noi samizdaturile noastre şi să facem o anumită propagandă. Bineînţeles că această propagandă nu puteam să o facem în mod direct, deşi voiam să răspândim manifeste şi aşa-zise mici reviste în diferite localităţi. Ne-am gândit la o metodă pentru răspândirea lor, dar voiam ca totul să ajungă la diferite publicaţii din Occident, mai ales la posturile de radio cum erau Deutsche Welle, Europa Liberă şi Vocea Americii, prin intermediul cărora textele reajungeau acasă. Prin această metodă am fi încercat să facem o anumită propagandă, să atragem atenţia asupra noastră. Dacă totul ar fi mers fără să fim descoperiţi, atunci am fi cooptat aderenţi mai mulţi. Cu nişte prieteni din Occident am fi putut declara în public, în faţa unei mari prezenţe de presă, că noi ne declarăm asociaţie oficială. Doi-trei oameni puteau fi lichidaţi uşor, dar vreo 50-100 mai greu.”



    Samizdatul era mai mult decât un manifest, el era un diagnostic pus unui regim bolnav în stadiu terminal, aşa cum era comunismul. L-am întrebat pe Borbely Erno care era conţinutul textelor samizdat pe care le-a scris el. “Printre teme erau, înainte de toate, cele legate de libertate: libertatea presei, libertatea cuvântului, libertatea de circulaţie. Voiam să difuzăm un studiu, apărut în Franţa, tocmai despre documentele de la Helsinki, semnate chiar de Ceauşescu, care nu fuseseră nici publicate nici aplicate. Voiam să difuzăm separat, pe o fiţuică, drepturile omului. Erau apoi teme legate de viaţa socială şi de posibilităţile tineretului, noi ne referam la tot. Deşi eram o organizaţie maghiară, eram foarte conştienţi că la urma urmei suferinţele mari sunt aceleaşi pentru toată populaţia ţării şi problema minorităţii maghiare nu se putea rezolva fără rezolvarea problemelor fundamentale.”



    Samizdatul în România a fost o încercare de a mobiliza populaţia pentru constituirea unei rezistenţe civile în faţa abuzurilor regimului. Deşi nu a avut răspândirea din Uniunea Sovietică, Ungaria, Cehoslovacia şi Polonia, samizdatul în România a avut ecouri în rândul celor hotărâţi să schimbe ceva.

  • Rezultatul moţiunii de cenzură

    Rezultatul moţiunii de cenzură

    Coeziunea arcului guvernamental
    PSD-UNPR-PC-PLR a rămas, şi de data aceasta fără fisură. Astfel că doar 194 de
    deputaţi şi senatori au votat moţiunea de cenzură depusă de PNL, în condiţiile
    în care, pentru a fi adoptat, documentul avea nevoie de cel puţin 278 de
    sufragii.

    Grupurile parlamentare liberale însumează numai 173 de aleşi, aşa că, încă din ajun, iniţiatorii înşişi
    nu-şi acordau vreo şansă. Faptul că parlamentari neafiliaţi, dizidenţi
    social-democraţi, populari – nostalgici ai fostului preşedinte Traian Băsescu -
    sau foşti membri ai formaţiunii populiste PP-DD au votat alături de PNL n-a
    însemnat nimic, câtă vreme nici măcar UDMR – ca pondere, a doua forţă din
    opoziţie – nu s-a alăturat integral demersului liberal. În plan politic,
    aşadar, spun analiştii, moţiunea rămâne doar un exerciţiu de imagine, deşi
    temele acesteia sunt dintre cele mai grave.

    Principalele capete de
    acuzare din rechizitoriul întocmit de liberali au fost dezastrul organizatoric de la secţiile de vot din
    străinătate, la prezidenţialele din noiembrie, când mii de oameni n-au putut
    vota, deşi au stat la coadă ore-n şir, precum şi neadoptarea legii privind
    votul prin corespondenţă, graţie căreia ar putea fi prevenite situaţii similare.

    Sub titlul Victor Ponta demis pentru exces de putere prin blocarea
    alegerilor, premierul social-democrat fusese acuzat, în textul moţiunii,
    că a dorit să ajungă preşedinte prin sabotarea deliberată a cetăţenilor români
    din diaspora, majoritar şi tradiţional cu opţiuni de dreapta, şi că acum refuză
    să organizeze scrutinuri parţiale în numeroasele judeţe, oraşe şi comune rămase
    fără edilii aleşi în 2012 şi arestaţi ulterior pentru corupţie.

    Supravieţuind încă unei moţiuni de cenzură – a
    treia de la învestirea sa, în mai 2012 -, premierul a mai câştigat, detaşat, o bătălie. Dar,
    constată comentatorii, nu e defel sigur că va câştiga războiul. În mass-media, în
    opinia publică, în cancelariile străine, imaginea lui Ponta e grav afectată de
    scandalurile politice şi de corupţie în care-s implicaţi fie apropiaţii săi,
    fie premierul însuşi.

    Joi, încă unul dintre greii Cabinetului, Ioan Rus, de la
    Transporturi, a trebuit să demisioneze după nişte declaraţii, de nereprodus, la
    adresa românilor din străinătate, ce par să fi devenit marota unora dintre
    liderii PSD. Iar acum o săptămână, depunerea moţiunii fusese eclipsată de
    anunţul DNA că primul ministru e urmărit penal pentru fapte de corupţie -fals în înscrisuri, complicitate la evaziune
    fiscală, spălare de bani, conflict de interese – pe care Ponta le-ar fi comis
    atât înainte, cât şi după ce-a devenit şef de Guvern. El a devenit, astfel, cel
    dintâi premier al României post-comuniste învinuit penal în timp ce-şi exercită
    mandatul. Condiţie care, speculează presa, ar putea afecta chiar şi
    fidelitatea, până acum ireproşabilă, a partenerilor de coaliţie.

  • Istoria presei din România. Presa studenţească în anii 1970-1980

    Istoria presei din România. Presa studenţească în anii 1970-1980

    Aflată sub strict control ideologic, presa în anii regimului comunist a avut o evoluţie sinuoasă şi a coincis cu perioadele de transformare a regimului însuşi. În anii 1950 şi în prima jumătate a anilor 1960, rigiditatea şi dogmatismul regimului au impus presei un ton militant, vocal-isteric şi agresiv. Relaxarea ideologică de la jumătatea anilor 1960 a făcut ca faţa presei să se schimbe. Deşi presiunea ideologică şi cenzura nu au încetat, publicaţiile au adoptat un ton mai moderat şi a crescut importanţa articolelor profesionist scrise.



    Presa studenţească nu a fost decât un pui al presei centrale şi a copiat stilul acesteia. Liberalizarea de la jumătatea anilor 1960 a avut ca obiect mai ales presa studenţească pentru a observa tendinţele noii generaţii. Au apărut reviste mult superioare calitativ celor de dinaintea lor precum Echinox în centrul univesitar Cluj, Alma Mater şi Opinia studenţească la Iaşi. Constantin Dumitru a fost redactor şef-adjunct la Opinia studenţească, înfiinţată în 1974, îşi aminteşte cum s-a făcut reforma presei studenţeşti.


    Începuturile presei studenţeşti s-au produs prin 1968. Nu e vorba de nicio coincidenţă, e vorba de acel minunat an care a însemnat mult pentru România. Sigur că au existat expresii ale presei studenţeşti şi mai devreme, în 1964. Dar erau într-o variantă de colhoz, de gazetă de perete, gen secera şi ciocanul”. Presa studenţească veritabilă se dezvoltă începând cu 1968. Trebuie să vă spun cinstit, pe fondul unui dezlegări venite de la Comitetul Central, de la Ceauşescu personal, care în acel context a vrut să vadă cum gândeşte lumea în mod liber. A fost un experiment, Ceauşescu era consiliat de nişte profesionişti. A fost un moment pe care eu personal l-am simţit pe pielea mea, de libertate a presei, chiar a presei comuniste. Dar nu-şi puteau permite să facă experimentul la Scânteia, era aberant.”



    Noul stil al presei în comunism însemna şi o rafinare a practicilor cenzurii reprezentată de Direcţia Presei. Iar jurnaliştii aveau de dus o luptă mai subtilă. ”Direcţia Presei se chema instituţia cenzurii. Era alcătuită din persoane specializate în a decripta textele, de a vedea ce e pe dedesubt. Şi dacă în mod direct sau indirect nu se aducea atingere intereselor politice ale comunismului, dacă direct sau indirect, subliminal, nu sunt lovite aceste interese. Din păcate, Direcţia Presei era populată, cu excepţiile de rigoare, de nişte dobitoci care credeau că subliminal e un cuvânt periculos oricum pentru comunism. Mi-aduc aminte cum ne băteam joc de ei noi, studenţi fiind, cu un umor absolut. Am publicat de pildă o poezie a lui Miron Blaga, Da naşteri hrisoava străbunilor mei. Tovarăşul de la Direcţia Presei nu ştia ce înseamnă Da naşteri din titlu. E simplu, îi zic, e un joc de cuvinte care trimite la Danubius şi donaris. Aha, zice el, deci Dunăre, s-a prins el. Şi poezia a trecut, a primit OK-ul pentru publicare. De câte ori puteam, de atâtea ori îi păcăleam. Şi puteam mereu că erau proşti şi inculţi.”



    O măsură perfidă a regimului a fost aceea de a trece pe umerii şefilor editoriali atribuţiile cenzurii. Cu toate acestea, au avut loc şi abateri grave. Constantin Dumnitru. ”Partidul Comunist a luat o măsură genială. Eu am prins cenzura de când am început gazetăria, de la 18 ani, până când n-am mai prins-o. De ce? Pentru că Partidul Comunist a avut inteligenţa s-o desfiinţeze. Şi ne-au chemat pe noi, redactorii şefi şi redactorii şefi-adjuncţi, şi ne-au spus: tovarăşi, nu mai există cenzură de azi. Vai ce bucuroşi am fost! Voi veţi fi cenzura, ne-au spus. Şi ce ne-a mai trecut bucuria! De regulă, cuvântul redactorului şef era decisiv, nu se apuca nimeni să-l verifice pe tovarăşul redactor şef. Erau foarte atenţi numai dacă era ceva evident. Să nu apară Ceauşescu cu un vapor în spate, Ceauşescu cu chelie, Ceauşescu chior. Dar tot mai scăpau. De pildă, a venit un preşedinte al Franţei foarte înalt care a fost primit de tovarăşul Ceauşescu pe aeroport. Poza era ridicolă. Ceauşescu mai stătea şi cu pălăria în mână. Ăla era foarte înalt. Şi atunci, tovarăşii i-au pus o pălărie pe cap, dar au uitat să i-o scoată pe aia din mână. Şi a apărut în Scînteia cu două pălării, una în cap şi alta în mână. Au fost câţiva tovarăşi daţi afară şi gata. Prostia ţinea loc de libertate. Intenţiile nu erau de a face o revoluţie, de multe ori se făcea câte o prostie din nu ştiu ce.



    Astăzi, Constantin Dumitru este de părere că, în ciuda rigorilor cenzurii, s-a putut face presă în condiţii onorabile. Aceasta a depins însă numai de conştiinţa celor care şi-au asumat profesiunea de jurnalist cu decenţă. ”Cel puţin la Opinia studenţească nu am făcut propagandă. Editorialele le pot publica şi azi, mi-e teamă că erau mai bine scrise decât azi. Depindea şi de cum te jucai. Şi Echinoxul avea editoriale de calitate. Alţii, prin editorial, înţelegeau acea faţadă, după care scriau ce voiau ei. Editorialul era pupatul, respectul, să trăiţi-ul dat de o publicaţie. Cel puţin în presa studenţească de calitate aceasta nu s-a întâmplat. Editorialul avea cu totul alt sens. Nu făceam politică. În Opinia studenţească, aia pe care am condus-o eu între 1974 şi 1975, n-a existat nici măcar un singur articolaş de laudă. Nici măcar un rând. Iată că s-a putut.”



    Presa din anii 1970-1980 a fost reprezentativă pentru starea politică, economică, socială şi culturală a acelor ani. Istoria a reţinut-o ca pe un capitol al unui regim detestabil în care societatea avea aşteptări total diferite faţă de ceea îi propunea el.

  • Moţiune de cenzură împotriva guvernului

    Moţiune de cenzură împotriva guvernului

    Instalat la şefia Guvernului de la Bucureşti acum doi ani, premierul social-democrat Victor Ponta se va confrunta, luni, cu votul asupra celei dintâi moţiuni de cenzură depusă contra echipei sale executive.



    Defel neobişnuit pentru viaţa politică românească, iniţiatorii acesteia sunt liberalii, adică partenerii din Guvern ai aceluiaşi Ponta până acum două luni. Sub sigla defunctei Uniuni Social-Liberale, care-şi adjudecase alegerile legislative din iarna lui 2012 cu aproape 70% din voturi, PSD şi PNL au guvernat împreună în numele corectării a ceea ce numeau abuzurile cabinetelor precedente, de coloratură PDL şi teleghidate de preşedintele Traian Băsescu.



    Azi, sub textul moţiunii de cenzură figurează semnăturile a 231 de parlamentari, nu doar din PNL sau PP-DD, ci şi reprezentanţi ai PDL şi independenţi afiliaţi Mişcării Populare, pro-prezidenţiale. Exersate de-a lungul anilor, redesenarea alianţelor, schimbarea taberelor, denunţarea parteneriatelor sunt practici de acum banale în Parlamentul României.



    În moţiune, PNL acuză guvernul că nu şi-a respectat promisiunile referitoare la neimpozitarea profitului reinvestit, la reducerea cu cinci puncte procentuale a contribuţiilor pentru asigurări sociale, la adoptarea legii primei întabulări a terenurilor agricole şi forestiere sau la reformularea Codului Fiscal şi a noului Cod Silvic. Semnatarii documentului îl mai acuză pe premierul Ponta, între altele, şi de faptul că ar încerca să controleze justiţia.



    În replică, ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a dat recent asigurări că de la 1 iulie măsura privind reducerea CAS cu 5 procente la angajator va deveni certitudine.



    Analiştii pronostichează că Guvernul Ponta va supravieţui fără emoţii testului din Parlament. Pentru a fi adoptată, moţiunea de cenzură are nevoie de cel puţin 286 de voturi favorabile. Dar PNL, PDL şi PPDD au doar 218 senatori şi deputaţi, în timp ce puterea — reprezentată de PSD şi partenerii săi juniori, UNPR şi PC, precum şi de UDMR – are 322 de parlamentari.



    Însuşi liderul liberal, Crin Antonescu, califică drept reduse şansele ca moţiunea să treacă de Parlament, dar se declară mulţumit că dezbaterea documentului va prilejui radiografierea guvernării.



    De partea cealaltă, Puterea e foarte sigură pe ea şi pare, deja, euforică. Moţiunea va fi dezbătută şi votată exact la o zi după alegerile pentru Parlamentul European, la care, potrivit sondajelor privind intenţiile de vot, lista alianţei de stânga dominată de PSD va colecta, singură, mai multe sufragii decât toate partidele din opoziţie la un loc.