Tag: Cerul unic european

  • Reformă privind Cerul Unic European

    Reformă privind Cerul Unic European

     

    Parlamentul European a aprobat un pachet de reforme pentru optimizarea gestionării spațiului aerian, care vor permite mai multe zboruri directe și vor reduce întârzierile, contribuind totodată la atingerea neutralității climatice. Acest demers va conduce la un spațiu aerian mai eficient și mai ecologic, potrivit unui comunicat oficial al forului legislativ european.

    Reforma reglementărilor privind Cerul Unic European, agreată în negocierile cu Consiliul din martie anul trecut, consolidează planurile naționale de performanță pentru serviciile de navigație aeriană, urmărind îmbunătățirea gestionării spațiului aerian din Uniune.

    Aceste planuri includ obiective obligatorii și stimulente menite să facă zborurile mai eficiente și mai prietenoase cu mediul. În plus, va fi instituit un comitet consultativ independent, care va sprijini Comisia Europeană și statele membre în adoptarea acestor măsuri.

     

    Comisia Europeană va stabili obiective de performanță la nivelul Uniunii Europene, vizând capacitatea, eficiența costurilor, dar și impactul asupra climei și mediului pentru serviciile de navigație aeriană, obiective ce vor fi revizuite la un interval de trei ani.

    Totodată, deputații europeni au inclus o dispoziție care cere evaluarea modalităților prin care taxele percepute utilizatorilor spațiului aerian (companii aeriene sau operatori privați) pot încuraja utilizarea rutelor mai eficiente sau a tehnologiilor nepoluante.

    Eurodeputații au mai aprobat un obiect ce vizează stimularea concurenței în piața serviciilor de navigație aeriană. Noul cadru legislativ oferă furnizorilor de servicii de trafic aerian posibilitatea de a achiziționa servicii complementare, cum ar fi cele de comunicații, meteorologie sau informare aeronautică, în condițiile unei piețe libere.

     

    „Reforma reprezintă un progres semnificativ în eliminarea obstacolelor existente, contribuind la dezvoltarea unui control și management al traficului aerian mai eficiente și la reducerea costurilor și emisiilor prin zboruri mai scurte și mai sigure, aducând beneficii tuturor companiilor aeriene europene, și în special cetățenilor europeni. Cu toate acestea, realizarea unui spațiu aerian european cu adevărat unitar a fost blocată de statele membre care ezită să renunțe la anumite puteri naționale în favoarea unui interes comun mai mare. „Fac apel la statele membre să implementeze această reformă într-o manieră constructivă”, a afirmat co-raportorul EP, Jens Gieseke (EPP, DE).

     

    La rândul său, co-raportorul EP Johan Danielsson (S&D, SE), le-a mulțumit  recunoștința foștilor raportori Marian-Jean Marinescu (EPP, România) și Bogusław Liberadzki (S&D, Polonia) pentru contribuțiile lor valoroase și a adăugat:

    „În prezent, spațiul aerian european este comparabil cu un mare puzzle în care fiecare țară are propria piesă, dar, din păcate, nu toate piesele se integrează armonios. Aceasta generează detours, timpi de așteptare și costuri suplimentare. În 2023, aproape 30% din zboruri au fost întârziate cu mai mult de 15 minute. Noile reglementări vor conduce la o aviație mai sigură, mai punctuală și mai prietenoasă cu mediul.”

  • Comisia Europeană, pentru un cer unic european

    Comisia Europeană, pentru un cer unic european

    Din anul 2013,
    de când a intrat în atenţia Comisiei Europene, proiectul Cerul unic european
    s-a întâlnit cu blocaje la mai multe niveluri. La finalul anului trecut, în
    condiţiile în care sectorul aviaţiei este puternic afectat de consecinţele
    pandemiei, Comisia Europeană a iniţiat discuţiile pentru Cerul unic european
    II. Comisia Europeană și părțile interesate din aviație ar trebui să revină la
    masa tratativelor, pentru a clarifica ambiția noului regulament privind cerul
    unic european (SES). De fapt, rămâne neclar dacă proiectul de propunere al
    Comisiei va fi suficient pentru a atinge obiectivele inițiale ale SES în ceea
    ce privește reducerea emisiilor de CO2 și îmbunătățirea eficienței gestionării
    traficului aerian și a serviciilor de navigație aeriană (ATM / ANS).



    Şi cum
    Comitetul Economic şi Social European (CESE) a solicitat Comisiei ca
    obiectivele Pactului Verde, precum şi cele de performanţă ale transportatorilor
    aerieni să fie luate în calcul în noua legislaţie, Dumitru Fornea, membru CESE,
    a detaliat:

    Din toată acestă discuţie a rezultat o
    diviziune destul de profundă, pe doua linii. O linie care susţine fără rezerve
    noua propunere a Comisiei Europene, considerând-o utilă şi în spiritul
    obiectivelor pe care le au şi dumnealor, şi o linie care spune că este
    insuficientă, pentru că se axează asupra unor elemente care au mai fost tratate
    în trecut, de exemplu, liberalizarea serviciilor din zona aeriană, unde sunt
    zeci de instituţii şi organizaţii, companii, care furnizează diverse tipuri de
    servicii pentru gestionarea traficului aerian, de la servicii meteorologice, până
    la parametrii de zbor şi servicii de performanţă. Şi atunci Comisia Europeană ar
    trebui să jongleze printre aceste probleme care au apărut şi se pare ca un
    element esenţial, reprezintă şi modul în care se doreşte dezvoltarea centrelor
    de control al traficului aerian. CE încearcă să impulsioneze, în acest context,
    covid, un act normativ care să ajute industria în urmatoarea perioadă. Numai că
    propunerile făcute au răscolit resentimentele care în trecut au dus la blocarea
    acestui pachet Cerul unic European, în Consiliul UE.



    După cum ne-a
    explicat Dumitru Fornea, una dintre probleme este reprezentată de faptul că
    aceşti controlori ai traficului aerian sunt, în unele ţări, responsabili şi cu
    probleme de rol strategic. Astfel, în ţări precum Germania sau Franţa, traficul
    aerian este deviat din zonele foarte poluate.

    Dumitru Fornea a adăugat: Comisia Europeană a recunoscut că există probleme din acest punct de
    vedere şi încearcă să stimuleze dialogul pe aceste aspecte, introducând pe
    lângă dimensiunea socială şi pe cea a mediului înconjurător. Ei pretind că prin
    reorganizarea traficului aerian şi al centrelor de management al traficului
    aerian, se poate obţine o economie de combustibil de 10%. Pe partea cealaltă,
    organizaţiile patronale atrag atenţia că ei au ajuns la o capacitate aproape de
    limită din perspectiva performanţei şi că e puţin probabil ca acest procent să
    se poată obţine doar din reorganizare, adică printr o manevră administrativă Şi
    ei consideră că ceea ce trebuie făcut pentru a reduce semnificativ poluarea
    este să se introducă combustibili performanţi.



    Prin
    eforturile comune aleComisiei
    Europene, ale Parlamentului European și ale instituțiilor specializate ale UE
    se speră în găsirea unei noi soluții juridice și administrative pentru
    Regulamentul SES actualizat – una care să asigure dezvoltarea durabilă a
    sistemului de transport aerian în beneficiultuturor cetățenilor, utilizatorilor spațiului aerian și mediului
    înconjurător.


  • Concluziile conferinței aeronautice europene

    Concluziile conferinței aeronautice europene

    Conferința
    aeronautică europeană organizată de intergrupul Cer și Spațiu din cadrul
    Parlamentului European a fost evenimentul anului 2020 pentru sectorul transportului
    aerian. Ea s-a bucurat de o audiență și participare foarte mari datorită
    faptului că aviația este un domeniu de mare interes și care înseamnă creșterea
    mobilității, locuri de muncă și dezvoltare tehnologică. La conferință,
    principalul punct de interes a fost propunerea Comisiei Europene de aducere la
    zi referitoare la regulamentul Cerul Unic European. Acesta este un concept
    propus acum 20 de ani și dorește să modernizeze managementul de trafic aerian
    în Uniunea Europeană adaptat cerințelor de mediu, confort și destinație.


    Europarlamentarul
    Marian-Jean Marinescu este președintele intergrupului Cer și spațiu și l-am
    rugat să se refere la Cerul unic, unul dintre cele mai fierbinți subiecte ale
    conferinței:

    Cei care au
    participat la conferință au fost în mare majoritate în favoarea acestui
    regulament cu excepția organizației prestatorilor de servicii în acest sector,
    adică a furnizorilor de servicii de control de trafic și a reprezentantului
    președinției germane, directorul aviației civile din guvernul federal german
    care au avut ceva rezerve.

    În rest, toată lumea a vorbit în termeni pozitivi de
    acest regulament în primul rând datorită contibuției, dacă se va implementa
    bineînțeles, la reducerea emisiilor din sectorul transportului aerian. Și apoi,
    bineînțeles, digitalizarea, modernizarea acestui serviciu pentru că acesta este
    viitorul în toate sectoarele economice și posibilitatea de a avea o capacitate
    mărită a spațiului aerian, având în vedere că în 2018, în timpul perioadei de
    vară când a crescut numărul de zboruri au fost mari probleme în ceea ce
    privește respectarea programului de zbor. S-a văzut că în 2019 intervenția
    Eurocontrol pe niște principii identice cu ceea ce s-a propus acum a dus la
    diminuarea acesor efecte.


    Rezervele
    exprimate la conferință de unii participanți sunt vechi de 20 de ani, consideră
    Marian-Jean Marinescu: suveranitatea statelor-membre, pierderea locurilor de
    muncă și alte păreri care de fapt, blochează liberalizarea acestui serviciu.
    Dar concluziile conferinței merg într-o direcție optimistă.


  • Cerul unic european

    Cerul unic european

    Cerul
    unic european este o idee lansată în anii ’90 cu scopul de a înlătura
    obstacolele naționale și de a merge către o integrare a spațiului european. Un
    prim pachet de măsuri cu numele SES 1 a fost adoptat în 2004 însă rezultatele
    nu au fost cele scontate. În 2009 proiectul a fost reluat cu numele SES 2, iar
    o variantă a lui, SES 2+ a apărut în 2013 cu ambiția de a reforma serviciile de
    navigație aeriană.


    În 2015 a existat o încercare de a negocia SES 2+ între
    Parlamentul European și Consiliul European, însă negocierile au eșuat. SES 2+ abordează
    două chestiuni majore. Prima este ineficiența navigației aeriene iar înlăturarea
    barierelor naționale va permite rute mai scurte. A doua este gestionarea fragmentată
    a traficului aerian, cele 27 de sisteme naționale de control al traficului
    aerian vor fi înlocuite de 9 sisteme regionale. Între timp a apărut și
    obiectivul reducerii emisiilor de dioxid de carbon și conceptul de aviație
    verde.


    Europarlamentarul
    Marian-Jean Marinescu a fost raportor al Parlamentului European în 2013 și
    astăzi este raportor al legislativului comunitar privitor la conceptul de Cer
    unic european. Recent el a participat la o consultare cu toate entitățile din
    domeniul aeronauticii interesate de viitorul regulament.

    Lucrurile sunt foarte simple în principiu dar foarte
    complicate din punct de vedere politic. Simple pentru că acest regulament
    dorește să existe un sistem de rute de zbor directe astfel încât să se asigure
    eficiența traficului aerian și să se mărească și capacitatea. Acum încă se mai
    zboară după dorințele statelor membre, adică se zboară în zig-zag între două
    puncte. Acest sistem de rute ar aduce și o ușurare a nivelului de emisii și
    bineînțeles ar crește eficiența activității de zbor. S-a venit și cu o
    propunere și pentru un regulator european de zbor deoarece controlul de trafic
    aerian este bazat pe 27 de monopoluri pentru că fiecare stat membru are monopol
    și pentru acest control și atunci trebuie să existe un regulator, un așa-numit
    performance review body.


    L-am întrebat pe Marian-Jean
    Marinescu cum va influența pandemia de covid-19 discuțiile despre regulamentul
    Cerului unic european?

    Pandemia
    a creat o criză foarte mare în această industrie, însă cu pandemie sau fără
    pandemie viiorul traficului aerian este determinat de acest regulament. Trebuie
    să ne îndreptăm spre o mai mare eficiență a traficului aerian, o digitalizare a
    activității de control aerian. Nu se poate face acest lucru numai prin
    regulament, un sistem de rute eficient, vor fi și alte metode.


    Se pare că ideea Cerului unic
    european se îndreaptă către materializare, mai devreme sau mai târziu. Iar
    conferința pentru aeronautică va discuta cu siguranță detaliile acestei materializări.