Tag: cetateni UE

  • Punerea în aplicare a dispozițiilor tratatului privind cetățenia UE

    Punerea în aplicare a dispozițiilor tratatului privind cetățenia UE

    Introducerea cetățeniei Uniunii Europene, în urmă cu 30 de ani, a schimbat fundamental relația dintre Uniune și cetățenii săi. Drepturile și oportunitățile asociate acestui statut au devenit parte a vieţii cetăţenilor Uniunii Europene.

    Într-un raport Eurobarometru din decembrie 2023, 87% dintre respondenți au fost de acord că se simt cetățeni ai Uniunii Europene. În același timp, doar jumătate dintre respondenți au indicat că sunt informați despre drepturile lor. De aceea, Comisia Europeană consideră că este crucial ca toți cetățenii Uniunii Europene, inclusiv cei cu nevoi speciale, cum ar fi cetățenii cu dizabilități, să-și poată exercita eficient drepturile. Comisia a prezentat în acest sens Pachetul de cetățenie care include Raportul privind cetățenia Uniunii Europene pentru 2023, care menţioneză progresele realizate în îmbunătățirea și promovarea drepturilor de cetățenie și a participării democratice.

    Despre importanţa acordării de drepturi egale tuturor cetăţenilor Uniunii Europene, a vorbit în Parlamentul European, eurodeputatul Victor Negrescu.

     

    “Uniunea Europeană are nevoie de reglementări pentru o cetățenie europeană în adevăratul sens al cuvântului. În urmă cu aproape 5 ani, am demarat o campanie împreună cu colegii mei din PES activists România, în cadrul căreia am adunat zeci de mii de semnături din partea românilor care susțin cetățenia europeană. 

    Toți cetățenii din statele membre trebuie să beneficieze de toate drepturile și să fie tratați în mod egal, oriunde s-ar afla în Uniunea Europeană. 

    Trebuie să ne asigurăm că documentele și studiile sunt integral recunoscute, că drepturile și beneficiile sociale pot fi transferate ușor, inclusiv pensiile și alocațiile pentru copii, că nu mai există diferențe de tratament și că mobilitatea intra-europeană este deplină. Români, italieni sau suedezi, suntem toți europeni, iar acest lucru presupune cunoașterea drepturilor noastre, precum și a modului în care funcționează Uniunea Europeană. 

    Propun astfel crearea unui program comun la nivel european privind educația despre Europa, element esențial pentru viitorul UE. Dacă avem cetățeni europeni bine informați, vom avea o Europă și state membre cu adevărat puternice.”

     

  • Simplificarea reglementărilor pentru documente ale cetăţenii europeni

    Simplificarea reglementărilor pentru documente ale cetăţenii europeni

    Cetățenii care locuiesc sau muncesc în afara ţării lor de
    origine beneficiază de noi norme europene care vizează reducerea unor
    costuri şi a unor formalităţi. Dacă până acum cetăţenii care
    locuiau în altă ţară din UE trebuiau să obţină o ştampilă pentru a demonstra că
    documentele lor oficiale (cum ar fi certificate de naştere, căsătorie sau deces)
    sunt autentice, în temeiul noului regulament lucrurile se vor simplifica.
    Astfel, această ştampilă şi toate procedurile birocratice nu vor mai fi
    necesare atunci când se prezintă autorităţilor dintr-o ţară a UE documente oficiale
    emise într-un alt stat membru. De asemenea,
    regulamentul adoptat suprimă şi obligaţia impusă cetăţenilor de a furniza în
    toate cazurile o copie certificată şi o traducere autorizată a documentelor lor
    oficiale. Străinii pot
    solicita un formular standardizat multilingv, disponibil în toate limbile
    oficiale ale UE, urmând a fi prezentat ca instrument util pentru traducerea
    documentelor oficiale respective, care să fie ataşat la acestea, evitându-se
    astfel cerinţa traducerii lor. Regulamentul stabileşte şi garanţii împotriva
    fraudei: în cazul în care o autoritate destinatară are îndoieli întemeiate cu
    privire la autenticitatea unui document oficial, va putea verifica
    autenticitatea acestuia cu autoritatea emitentă din cealaltă ţară a UE prin
    intermediul unei platforme IT existente, Sistemul de informare al pieţei
    interne.


    Noul regulamentul se referă numai la autenticitatea documentelor oficiale,
    prin urmare statele membre vor continua să aplice normele lor naţionale privind
    recunoaşterea conţinutului şi a efectelor unui document oficial eliberat
    într-un alt stat membru al Uniunii.



    Aproximativ 17 milioane de cetăţeni ai
    UE trăiesc într-o altă ţară din UE decât ţara lor de origine, iar peste 2
    milioane de cetăţeni trec zilnic graniţele ţării în care locuiesc pentru a
    munci sau pentru a studia în altă ţară.

  • Muncind în Europa

    Muncind în Europa

    Cetățenii UE/SEE sau ai Confederației Elvețiene au acces
    liber la piața muncii din România și
    pot fi angajați în aceleași condiții cu cetățenii români – contingentul pe tipuri de lucrători
    nou-admişi pe piaţa forţei de muncă din România in 2018 este de 8.000 de persoane


  • Informaţii pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene

    Informaţii pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene

    Potrivit
    cadrului legal, cetăţenii statelor Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic
    European (Islanda, Liechtenstein şi Norvegia) şi ai Confederaţiei Elveţiene pot
    intra pe teritoriul României dacă prezintă documentul naţional de identitate,
    paşaportul sau un alt document eliberat pentru cetăţenii europeni, fără ca
    Poliţia română de Frontieră să aplice ştampila de intrare.

    În ceea ce priveşte
    rezidenţa în România, cetăţenii Uniunii Europene, precum şi membrii de familie
    care îi însoţesc, beneficiază de acest drept timp de cel mult 3 luni de la data
    intrării în ţară. Pentru obţinerea dreptului de rezidenţă pe o perioadă care
    depăşeşte 3 luni, cetăţenii europeni vor trebui să se înregistreze la
    structurile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări, instituţie
    din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Ei vor primi un
    certificat de înregistrare, o carte de rezidenţă pentru membrii lor de familie
    sau o carte de rezidenţă permanentă atât pentru cetăţenii Uniunii, cât şi
    pentru membrii lor de familie. Certificatul de înregistrare va fi emis chiar în
    ziua depunerii cererii şi este valabil pentru o perioadă de până la 5 ani.
    Cartea de rezidenţă pentru membrii de familie ai cetăţenilor Uniunii aflaţi în
    România va fi emisă în cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii, iar
    valabilitatea acesteia este
    de până la 5 ani de la data emiterii, dar nu mai mare decât perioada de
    rezidenţă a cetăţeanului Uniunii Europene al cărui membru de familie este
    solicitantul.

    Rezidenţa mai mare de 3 luni se acordă
    persoanelor care desfăşoară activităţi economice în România sau deţin mijloace
    de întreţinere şi asigurare de sănătate recunoscută în sistemul asigurărilor
    sociale din România, pentru respectivele persoane şi ceilalţi membri ai
    familiei. Vor mai putea beneficia de acest drept persoanele care se angajează
    pentru muncă în România, cele care sunt înscrise la o instituţie de învăţământ
    acreditată, cele care practică activităţi de voluntariat sau religioase.

    În
    ceea ce priveşte dreptul la rezidenţă permanentă, acesta se acordă cetăţenilor
    Uniunii Europene care au o rezidenţă continuă şi legală în România de cel puţin
    5 ani, precum şi persoanelor care nu au cetăţenia Uniunii dar care au o rezidenţă continuă, de cel puţin 5 ani, în calitate de membri de
    familie ai unui cetăţean al Uniunii rezident sau rezident permanent în ţara
    noastră. Valabilitatea cărţii de
    rezidenţă permanentă este de 10 ani de la data emiterii, cu excepţia celor care
    sunt eliberate persoanelor cu vârsta de până la 14 ani, documente a căror valabilitate
    este de 5 ani de la data emiterii.

    Dreptul de rezidenţă permanentă poate fi pierdut
    în cazul unei absenţe de pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de 2
    ani consecutivi. Taxa este de 7 lei (cca. 1,6 euro) reprezentând
    contravaloarea cărţii de rezidenţă. Cetăţenii statelor Uniunii Europene pot beneficia de măsuri de protecţie socială din
    partea statului, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români. Totodată, nu au nevoie de permise pentru a munci în România.

  • Informaţii pentru cetăţenii statelor UE

    Informaţii pentru cetăţenii statelor UE

    Potrivit cadrului legal, cetăţenii statelor Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European (Islanda, Liechtenstein şi Norvegia) şi ai Confederaţiei Elveţiene pot intra pe teritoriul României dacă prezintă documentul naţional de identitate, paşaportul sau un alt document eliberat pentru cetăţenii europeni, fără ca Poliţia română de Frontieră să aplice ştampila de intrare. În ceea ce priveşte rezidenţa în România, cetăţenii Uniunii Europene, precum şi membrii de familie care îi însoţesc, beneficiază de acest drept timp de cel mult 3 luni de la data intrării în ţară.



    Pentru obţinerea dreptului de rezidenţă pe o perioadă care depăşeşte 3 luni, cetăţenii europeni vor trebui să se înregistreze la structurile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări, instituţie din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Ei vor primi un certificat de înregistrare, o carte de rezidenţă pentru membrii lor de familie sau o carte de rezidenţă permanentă atât pentru cetăţenii Uniunii, cât şi pentru membrii lor de familie.



    Certificatul de înregistrare va fi emis chiar în ziua depunerii cererii şi este valabil pentru o perioadă de până la 5 ani. Cartea de rezidenţă va fi emisă în cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii, iar valabilitatea acesteia este de până la 5 ani de la data emiterii, dar nu mai mare decât perioada de rezidenţă a cetăţeanului Uniunii Europene al cărui membru de familie este solicitantul. Rezidenţa mai mare de 3 luni se acordă persoanelor care desfăşoară activităţi economice în România sau deţin mijloace de întreţinere şi asigurare de sănătate recunoscută în sistemul asigurărilor sociale din România, pentru respectivele persoane şi ceilalţi membri ai familiei.



    Vor mai putea beneficia de acest drept persoanele care se angajează pentru muncă în România, cele care sunt înscrise la o instituţie de învăţământ acreditată, cele care practică activităţi de voluntariat sau religioase. În ceea ce priveşte dreptul la rezidenţă permanentă, acesta se acordă cetăţenilor Uniunii Europene care au o rezidenţă continuă şi legală în România de cel puţin 5 ani, precum şi persoanelor care nu au cetăţenia Uniunii dar care au o rezidenţă continuă, de cel puţin 5 ani, în calitate de membri de familie ai unui cetăţean al Uniunii rezident sau rezident permanent în ţara noastră.



    Valabilitatea cărţii de rezidenţă permanentă este de 10 ani de la data emiterii, cu excepţia celor care sunt eliberate persoanelor cu vârsta de până la 14 ani, documente a căror valabilitate este de 5 ani de la data emiterii. Dreptul de rezidenţă permanentă poate fi pierdut în cazul unei absenţe de pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de 2 ani consecutivi.



    Taxele sunt de 7 lei noi (cca. 1,6 euro) reprezentând contravaloarea cărţii de rezidenţă, 5 lei (puţin peste 1 euro) — taxa extrajudiciară de timbru pentru eliberarea cărţii de rezidenţă şi 2 lei (aproape 50 de eurocenţi) taxa extrajudiciară de timbru pentru eliberarea unui certificat de înregistrare. Cetăţenii statelor Uniunii Europene pot beneficia de măsuri de protecţie socială din partea statului, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români. Totodată, nu au nevoie de permise pentru a munci în România.