Tag: circul Globus

  • Fără animale la circ

    Fără animale la circ


    După incendiul din luna ianuarie de la Circul Globus din capitală, în urma căruia 11 animale au murit, s-a pus problema interzicerii utilizării animalelor sălbatice în aceste spectacole. Mai precis, acest accident nefericit a împărtit oamenii în două tabere. Prima tabară susţine interzicerea spectacolelor în care sunt folosite animale, deoarece este afectată demnitatea acestora, locul lor fiind în sălbăticie. Alţii susţin că toate aceste spectacole au un scop educativ pentru copii, iar interzicerea lor ar duce la dispariţia circului. In special, organizaţiile de protectie a animalelor au luat atitudine şi cer ca România să se alinieze ţărilor civilizate, care nu mai folosesc animalele sălbatice în spectacolele de circ. Potrivit reprezentantului WWF România, Magor Csibi, animalele din captivitate sunt condamnate la o suferinţă continuă, din cauza lipsei spaţiului şi al relelor tratamente în perioada în care sunt dresate.



    De exemplu, un leu în sălbăticie are peste 400 km pătraţi spaţiu de mişcare, în circuri are la dispoziţie doar câţiva metri pătraţi: “Având în vedere că au nevoie de spaţii foarte mari, de vegetaţie, de nevoi speciale, aceste animale nu pot fi ţinute în captivitate. In foarte puţine cazuri, grădinile zoologice pot satisface aceste nevoi, însă în nici un caz un circ nu poate să satisfacă aceste cerinţe. De exemplu, tigrul nu trebuie să fie ţinut în cuşcă cu alţi tigri, pentru că ei pot deveni agresivi, se pot răni. In plus, tigrul are nevoie de multă apă, iar circul nu-i oferă aşa ceva. Apoi, 94% din timpul lor se petrece în cuşti, în restul timpului animale fac antrenament, asta înseamnă show, să fie prezent la spectacole. In aceste condiţii, ne dăm seama că în majoritatea timpului aceste animale suferă”.



    Nu este încă bine cunoscut numărul animalelor sălbatice din circurile din România, din cauză că cele mai multe circuri sunt ambulante. Dar se cunoaşte faptul că aceste animale provin atât din crescătorii speciale, cât şi din sălbăticie. Magor Csibi spune că atâta vreme cât este legal să dresezi tigri şi să faci profit din asta, cererea pe piaţă va exista, un alt element care se adaugă la presiunile asupra populaţiei sălbatice “In acest moment, avem undeva la 2000 de tigri în sălbăticie, însă numărul lor în captivitate este de trei ori mai mare.Apoi diferite specii de maimuţe sunt folosite în show-urile de circ. Principala ameninţare pentru aceste specii, pe lângă tăierea pădurilor, este comerţul. Toate aceste lucruri contribuie în mod decisiv la dispariţia speciilor. De exemplu, echipa noastră, acum 6 ani, a reuşit să captureze în Thailanda, un transport de 12 pui de tigri. Asta se întâmplă din cauza circurilor, a grădinilor zoologice sau a acelor oameni care vor să aibă tigri în proprietatea privată. Absolut toate subspeciile tigrului sunt ameninţate cu dispariţia, aşa că atâta vreme cât există cerere, ameninţarea şi presiunea pe aceste animale va creşte”.



    Organizaţiile de protecţie a animalelor mai adaugă că instinctele de vânătoare şi alergare ale animalelor din circuri sunt complet reprimate, ele sunt obligate la tot felul de trucuri care sunt neconforme naturii lor. Magor Csibi: “In momentul în care felinele se tem în mod instinctual foarte puternic de foc, iar tu convingi o pisică să treacă printr-un cerc de foc, nu este deajuns motivarea pozitivă, adică prin recompensă.Un animal sălbatic ca să poată trece peste instincte are nevoie de convingere mult mai puternică. Aşa că sunt tot felul de pedepse, de metode de terorizare a animalului. Copiii pot învăţa despre animale, dar nu aşa. Suntem într-o eră a tehologiei, avem documentare bine realizate, filme 3D, în curând vom face şi realitate virtuală ca orice copil care vrea să vadă animalesălbatice în habitalul lor, să poată să-şi pună casca şi să vadă aproape ca în realitate aceste animale. Dacă vrem să vedem aceste aniamle, nu trebuie să le vedem chinuite în cuştui, ele se comportă total diferit faţă de cele din sălbăticie şi nici nu am vrea să creăm această idee că animalele de la circ sunt prietenii noştri, că ne putem apropia de ele. Pentru că nu ăsta este adevarul. Nu poţi să-ţi pui capul în gura unui leu sau tigru şi nu poţi să stai alături de un urs, pentru că ele sunt animale sălbătice şi nu sunt obişnuite cu omul. Cu siguranţă nu am vedea în padure un urs mergând pe bicicletă sau un tigru să se apropie de foc. Ele nu ar face niciodată în mod natural aceste lucruri ».



    Organizaţiile de mediu cer o lege care să interzică în România practica folosirii animalelor sălbatice în circuri. Iată citeva iniţiative de a opri aceste practici. Magor Csibi “S-a modificat în Consiliul General al Municipiului Bucureşti, Regulamentul de funcţionare a Circului Globus, aici nu mai este permis să se folosească animale sălbatice în cadrul spectacolelor. O a doua Hotărâre, în acest moment, este în atenţia Consiliului General care propune ca pe teritoriul Municipiului Bucureşti să se interzică toate spectacolele cu animale sălbatice. In al treilea rând, în Parlamentul României este deja din legislatura trecută o lege care propune interzicerea pe teritoriul României a acestor spectacole. S-au depus amendamente la această lege şi, cu puţin noroc, putem vedea, până în primăvară, un vot pe această lege. Dacă cumva nu reuşim să facem în acest fel, atunci vom căuta deputaţi pentru a depune o nouă lege. Si vom merge până la capăt, până când vom vedea că aceste practici dispar din România, având în vedere că sunt deja 14 ţări din UE care interzic complet astfel de spectacole şi 19 ţări care interzic parţial ».



    WWF România a iniţiat şi o petiţie online de interzicere a folosirii animalelor în circuri, semnată până în prezent, de mai bine de 30000 de oameni. La Circul Globus din Capitală a avut loc, duminică seară, ultimul spectacol la care au participat animale sălbatice.


  • Jurnal românesc – 20.02.2017

    Jurnal românesc – 20.02.2017

    Amenzile aplicate României de Curtea Europeană a Drepturilor Omului din cauza condiţiilor de detenţie s-au ridicat, anul trecut, la 1,6 milioane de euro – afirmă directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, Marius Vulpe, într-un interviu pentru agenţia de ştiri AGERPRES. El explică faptul că, pe de o parte, oamenii ştiu să îşi ceară drepturile, iar pe de alta, statul român încalcă legislaţia, neexistând penitenciar din România care să nu aibă cel puţin o cauză pierdută la CEDO. Marius Vulpe declară că orice măsură legală care reduce supraaglomerarea este binevenită. Recent, Guvernul român a trimis în Parlament un proiect de lege privind graţierea. Totodată, premierul Sorin Grindeanu a anunţat că Executivul va solicita Comisiei Europene fonduri pentru renovarea şi îmbunătăţirea condiţiilor din penitenciare.



    La Circul de stat Globus din Bucureşti a avut loc ultimul spectacol cu animale, după ce Primăria generală a decis ca aceste reprezentaţii să fie interzise, din cauza relelor tratamente aplicate în timpul dresajului. Totodată – s-a mai spus – spaţiile în cuştile şi ţarcurile de circ nu pot acoperi necesităţile unor specii ce parcurg distanţe mari în libertate sau trăiesc în grupuri extinse în sălbăticie. Decizia Primăriei Bucureştiului a intervenit după un incendiu, în luna ianuarie, la unul din adăposturile Circului Globus, în urma căruia 11 animale au murit. Măsura care vizează, deocamdată, circul de stat, ar putea fi extinsă şi la cele private care vin în Capitală.



    Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa au fost clasate de către Airports Council International – Europe în top 5 european al aeroporturilor care au înregistrat cea mai mare creştere a traficului aerian în întreg anul 2016. Potrivit Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, la categoria aeroporturilor cu 5 — 10 milioane de pasageri pe an, Aeroportul Henri Coandă, care a avut o creştere de peste 18% a traficului aerian, a ocupat al patrulea loc, după aeroporturi din Berlin, Larnaca (Cipru) şi Faro (Portugalia).


    Aeroportul Băneasa a ocupat al treilea loc european. Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a înregistrat anul trecut, pe cele două aeroporturi ale Capitalei, un număr record de aproape 11 milioane de pasageri şi peste 120 de mii de mişcări de aeronave (aterizări şi decolări). Evoluţia numărului de pasageri pe cele două aeroporturi din Bucureşti depăşeşte tendinţa generală înregistrată la nivel european, de 5,1%. În plus, pe aeroporturile Capitalei s-a înregistrat o creştere substanţială a numărului de mişcări de aeronave, devansând şi la acest capitol trendul european, care a ajuns anul trecut la 3,2%.



    La sfârşitul acestei săptămâni s-au deschis 10 noi puncte de trecere a frontierei între România şi Ungaria. Această măsură face parte dintr-un program româno-maghiar pe legături de frontieră rutiere transfrontaliere, construite cu finanţare europeană. Noile puncte de trecere a frontierei româno-ungare vor fi deschise permanent după aderarea României la spaţiul Schengen. Până atunci, însă, rămân deschise doar în weekend.

  • Abonamentul de transport în comun te trimite la teatru

    Abonamentul de transport în comun te trimite la teatru


    “Călătoreşte cu RATB în lumea culturii bucureştene” este motto-ul unei campanii lansate de Regia Autonomă de Transport Bucureşti. În fiecare lună, 22 de instituţii culturale bucureştene oferă premii ce sunt trase la sorţi de utilizatorii transportului în comun bucureştean. Spectacole de circ, teatru şi chiar şi cursuri de limbi străine pot fi câştigate de călătorii fideli.



    Începută ca o acţiune de tip cadou de Crăciun, adică în luna decembrie a anului trecut, campania are deja vreo 2 mii de concurenţi înscrişi şi 650 de premienţi, adică de câştigători ai unei invitaţii pentru două persoane la vreun spectacol. Vine cu detalii Constantin Tobescu, purtător de cuvânt RATB: “Obiectivul este creşterea interesului pentru cultură la nivelul capitalei, având în vedere faptul că şi RATB-ul şi majoritatea instituţiilor de cultură, teatre, circ suntem în subordinea primăriei, este nevoie de o colaborare, pentru creşterea deschiderii oamenilor către cultură. Am iniţiat acest proiect împreună cu Direcţia cultură sport turism din primărie, am intrat în legătură cu majoritatea teatrelor, cu circul de stat, Casa Schiller şi cu alte instituţii de cultură, astfel încât pe durata a doi ani să colaborăm, instituţiile de cultură oferind invitaţii la spectacole pentru călătorii care se înscriu la tragerea la sorţi. Ne-am gândit să fidelizăm călătorii care au abonamente nominale, care pentru noi sunt cei fideli. Latura culturală reprezintă un aspect important şi ne dorim să dezvoltăm acestă colaborare. Vrem să colaborăm şi cu edituri, cum am colaborat pe perioada Târgului Gaudeamus. Vrem ca transportul public, având în vedere că este prezent în viaţa publică a oraşului permanent, să fie un instrument de deschidere către cultură. Acest gen de proiecte o puztem regăsi chiar la nivel eurpean, mă uitam la Regia de transport din Paris unde există astfel de proiecte.”



    Pentru a câştiga o invitaţie în cadrul campaniei, este de ajuns ca deţinătorul unui card nominal, cu abonament lunar, să acceseze site-ul RATB şi să se înscrie pentru tragerea la sorţi. Instituţiile de cultură partenere şi datele de contact ale acestora pot fi găsite, de asemenea, pe acelaşi site. Astfel, publicul va găsi într-un singur loc, accesând site-ul RATB, întreaga ofertă culturală bucureşteană.



    RATB precizează că toţi cei care s-au înscris începând cu 25.12.2016, vor fi incluşi automat în lista participanţilor la tragerea la sorţi care va fi organizată în luna februarie 2017.



    Acest proiect a început în luna decembrie 2016 şi se va desfăşura timp de doi ani, până în luna decembrie 2018, scopul său fiind de a creştere interesul publicului pentru actul cultural şi fidelizarea călătorilor, susţine Constantin Tobescu, purtător de cuvânt RATB, care ne-a asigurat că speră ca tot mai mulţi călători să fie interesaţi de cultură. Ce invitaţii au fost puse în joc? “Pentru toate spectacolele am avut invitaţii de la instituţiile de cultură: Avem invitaţii la Teatrul Ţăndărică, la spectacolul “Cei trei purceluşi”, “Croitoraşul cel viteaz”, “Capra cu trei iezi” şi altele. De asemenea, la teatrul ion Creangă, “Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”, şi altele. Teatrul Masca invită la “Nastasia”. Avem, de asemenea, la Circul Globus la spectacolul “Arena magică”. La teatrul Odeon, “De vânzare” sau “Când timpul nu se mişcă”, “Refugiul” şi “Ascensiunea lui Arturo”. De la Teatrul Stela Popescu, “Chiriţa din Iaşi”, “Harap Alb”. Sunt foarte multe spectacole. Interesul este mare, chiar am primit mesaje de la călători să colaborăm mai strâns cu teatrele, astfel încât să primim invitaţii şi pentru spectacolele care se joacă de obicei cu casa închisă.”



    Idei frumoase, susţinute cu entuziasm de instituţiile culturale bucureştene şi apreciate de călători, care, iată, îşi pot şi exprima preferinţele culturale. În plus, ne asigură organizatorii campaniei, dacă există câştigători interesaţi de alte premii decât cele câştigate, ei le pot schimba cu alţi călători folosind tot site-ul RATB ca intermediar.(