Tag: citit

  • Podcastul lui Puican la RRI – episodul 12 – Task-urile zilnice

    Podcastul lui Puican la RRI – episodul 12 – Task-urile zilnice

    De ce avem nevoie de task-uri zilnice?

    Prioritizarea acestora.

    Cum se scriu task-urile zilnice?

    Care este un mod sănătos și realist de a avea task-uri?

    Task-uri zilnice pentru bunăstarea mentală:
    – Meditația sau Mindfulness
    – Jurnalizarea
    – Exerciții fizice
    – Cititul sau cărțile audio
    – Pauzele de respirație
    – Conectarea socială
    – Auto-reflecția
    – Activitățile recreative
    – Igiena somnului

  • Narativ sau lectura pentru copii

    Narativ sau lectura pentru copii

    În câte feluri
    poţi citi o poveste s-au întrebat şi în această toamnă cei de la Asociaţia Curtea Veche şi, pentru a afla
    răspunsul, i-au invitat pe copii, părinţi şi profesori la cea de a doua ediţie
    a Festivalului de lectură pentru copii NARATIV. Cele 120 de activităţi din
    cadrul festivalului au fost gratuite şi au avut ca scop să crească interesul
    celor mici pentru lectură şi să îi familiarizeze pe părinţi cu noţiunea de
    parenting pentru lectură.


    Valentina
    Roman, manager de proiect Narativ – Festival de lectură pentru copii şi
    director executiv al Asociaţiei Curtea Veche, organizatorul evenimentului, ne-a
    spus cum a apărut ideea acestui festival: Asociaţia Curtea Veche este
    înfiinţată de peste doi ani, doi ani de când promovăm lectura în rândul copiilor,
    încercăm să promovăm cititul de plăcere şi nu din obligaţie. Prin toate
    acţiunile noastre care sunt şi în mediul urban şi în mediul rural am
    identificat două probleme privind lectura în rândul celor mici şi anume: în
    mediul rural, în sate, lipsa accesului la cărţi, iar în oraşele mari unde
    există cărţi, există librării, copiii au acasă cărţi, dar nu sunt neapărat
    foarte entuziasmaţi să le citească, nu ştiu cum s-ar putea apropia de lectură,
    iar părinţii sunt îngrijoraţi şi nu mai găsesc strategii prin care să-i facă pe
    cei mici să descopere cititul. Aşa ne-a venit ideea unui festival de lectură în
    care am adunat tot felul de activităţi interactive pentru cei mici. Încercăm
    să-i apropiem de carte şi să-i facem să-şi imagineze altfel poveştile.


    Ateliere precum
    Odiseea – Bandă desenată, Pinocchio – Poveşti pe muzică, Peter Pan – Actorie
    pentru cititori, Storytelling, au fost o ocazie în care copiii au desenat, au
    compus muzică, au jucat teatru şi chiar au inventat propriile poveşti. Titluri
    cunoscute din literatura universală au devenit pretextul unor explorări care
    mai de care mai neobişnuite, ne-a spus Valentina Roman, manager de proiect
    Narativ – Festival de lectură pentru copii: Pe baza lor, am
    gândit o serie de ateliere interactive, i-am invitat pe cei mici să facă
    coloana sonoră pentru o carte pe care o îndrăgesc, să realizeze o bandă
    desenată după volumul Odiseea, un teatru de umbre, să născocească poveşti. Şi
    pentru cei mai mici, care nu ştiu încă să citească, am făcut nişte rime şi ghicitori,
    Litere pentru prichindei le-am spus noi, în cadrul cărora s-au familiarizat
    cu alfabetul.


    Barna Nemethi,
    regizor şi fotograf, a susţinut un atelier pentru copii şi ne-a vorbit despre
    experienţa pe care a avut-o în cadrul festivalului: Atelierul meu s-a
    numit Jurnalist de poveste şi am încercat să plecăm de la întrebările
    fundamentele ale jurnalistului şi cumva să investigăm poveştile pe care le
    citim. Unul dintre motivele pentru care facem asta e ca să le arătăm copiilor
    că o carte nu e doar interesant să fie citită. De exemplu, Robinson Crusoe,
    care este o carte pentru copii, dar în acelaşi timp este şi un tratat de
    ştiinţe politice. Practic încercăm să-i obişnuim să investigheze cât mai mult
    ceea ce citesc.


    Festivalul
    Narativ este un mod foarte bun de a
    intra în contact cu elevii şi copii şi cumva cu obiceiurile de consum
    când vine vorba de citit, ne-a mai spus interlocutorul nostru şi a adăugat: De exemplu în modulul meu de data aceasta am vorbit despre Jules Verne
    O călătorie spre centrul pământului, care este unul dintre primele SF-uri
    popularizate în istoria genului şi discuţia a ajuns la foarte multe lucruri: ce
    e în centrul pământului, cum aflăm asta, ce ştia Jules Verne despre ce e în
    centrul pământului. Adică e un schimb de informaţii foarte interesant pentru ei
    şi e destul de captivant.


    Gaspar Gyorgy este specialist în consiliere de familie şi cuplu şi a
    susţinut în cadrul festivalului Narativ, module de parenting prin lectură: La fel ca şi anul trecut şi în acest an a fost o experienţă deosebită,
    deoarece sunt o serie de părinţi care îşi doresc foarte mult să îmbunătăţească
    relaţia pe care o au între famila lor şi cărţi. Sunt părinţi care doresc să
    creeze o relaţie de prietenie între copii şi lectură. A fost o experienţă de
    familie, o experienţă în care atât copiii cât şi părinţii s-au bucurat de o
    serie de activităţi toate bazate pe importanţa lecturii. Eu văd lectura ca
    orice altă relaţie de prietenie din vieţile noastre. Şi asta înseamnă că,
    pentru a cultiva un comportament sănătos atunci când vine vorba de lectură în
    viaţa copilului, important este el să nu fie forţat, să nu fie presat să
    citească, ci mai degrabă să găsim acele strategii potrivite pentru a încuraja
    lectura din plăcere. Asta înseamnă că încă de mic, din primele luni de viaţă
    ale copilului este foarte important ca părintele să înceapă să-I citească
    acestuia poveşti, să comunice cât mai mult cu copilul, deoarece lectura se
    bazează pe capacitatea copilului de a auzi cuvinte şi a le înţelege. La atelierul
    meu au fost peste o sută de părinţi.


    Valentina
    Roman, manager de proiect Narativ – Festival de lectură pentru copii şi
    director executiv al Asociaţiei Curtea Veche, organizatorul evenimentului, ne-a
    spus că de la 40 de ateliere organizate la prima ediţie, anul trecut,
    festivalul a ajuns la 120 de ateliere, cu peste 2 mii de copii participanţi.
    Iar cum colaborarea cu copiii este întotdeauna plină de inedit, Valentina Roman
    ne-a împărtăşit una dintre experienţe: Am adunat şi câteva perle de la
    micii cititori. Chiar pot să vă spun despre o fetiţă care ne-a spus că îi place
    volumul Cei trei muşchetari pentru că de fapt sunt patru.



    La fel, în centrul pământului se poate găsi un
    pământ mai mic şi tot aşa. Joc, explorare, cunoaştere, toate pornind de la
    citit.

  • Joaca de-a cititul

    Joaca de-a cititul

    Cu patru ani în urmă, (începând din data de 23 aprilie
    2012) Biblioteca Naţională a României, primea un nou sediu, situat în B-dul
    Unirii nr. 22, în Bucureşti. La deschidere, erau prezentate publicului
    activităţile şi misiunea unei biblioteci naţionale, atât zonele de interferenţă
    între biblioteca naţională şi celelalte tipuri de biblioteci (publice,
    specializate, universitare, şcolare, de cercetare), cât şi cele de interferenţă
    între biblioteca naţională şi alte instituţii info-documentare, precum muzeele,
    arhivele, centrele culturale.


    Cu toate modernizările, copiii încă nu-şi găseau un loc
    al lor la bibliotecă, deşi de la Claudia Şerbănuţă, managerul Bibliotecii
    Naţionale, am aflat că un astfel de spaţiu exista fizic, ceea ce a permis ca de
    curând, să fie amenajată aici Ludoteka, un spaţiu destinat copiilor de vârstă
    mică, motivul principal al popasului nostru de astăzi, la bibliotecă: Spaţiul Ludotecii a fost conceput încă din
    construcţie în biblioteca naţională, la fel ca şi sala de lectură pentru copii
    şi tineret. Biblioteca naţională în mod tradiţional nu oferea servicii pentru
    copii, dar oportunitatea de a avea o clădire nouă a adus şi şansa de a avea
    aceste spaţii dedicate copiilor. Ludoteka este gândită ca o sală de lectură,
    pentru preşcolari, pentru acei omuleţi care nu ştiu literele, dar care pot
    beneficia de interacţiunea cu cartea împreună cu un adult. Sala a fost folosită
    la un moment dat în parteneriat cu teatrul Ion Creangă (teatru de copii), care
    oferea spectacole în ludotekă, şi, începând de toamna trecută, împreună cu un
    grup de voluntari foarte entuziaşti, ne-a, propus să reamenajăm acel spaţiu
    astfel încât să fie potrivit pentru cei mici, potrivit pentru interacţiunea cu
    cartea şi pentru joacă, aceşti voluntari au reuşit să adune fonduri, au reuşit
    să entuziasmeze alţi voluntari de la organizaţia De Arhitectura, de exemplu, şi
    lucrând împreună am ajuns ca în această toamnă să putem oferi publicului acest
    spaţiu. În prezent este un spaţiu deschis exclusiv preşcolarilor, nu există alte
    categorii de vârstă, cu mobilier adecvat vârstei copiilor, cu spaţii unde cei
    mici pot să meargă inclusiv de-a buşilea, cu scări mici, astfel încât să poată
    fi urcate uşor de copii. Este un spaţiu deschis, de care avem grijă şi noi şi
    părinţii, spre bucuria noastră. Părinţii au grijă de acest spaţiu, strâng
    jucăriile după copilul lor, e o atmosferă foarte plăcută.



    Copiii sunt aşteptaţi la Biblioteca Naţională a
    României cu o sală amenajată special. Jocuri, jucării şi cărţi îi învaţă pe
    copii să se apropie de lectură într-o manieră ludică, la Ludotekă. Claudia
    Şerbănuţă, managerul Bibliotecii Naţionale, ne-a spus de ce este important să-i
    aducem pe copiii cât de mici la bibliotecă: În general,
    cititul este un act social care se învaţă. Şi cu cât copiii îl învaţă de mai
    devreme, cu atât le va fi mai uşor în viitor. Studiile pe cititul de la vârste
    foarte mici şi expunerea la carte, arată că expunerea la bibliotecă fără ca cei
    mici să interacţioneze direct cu cărţile, ajută mai puţin şi că este foarte important
    ca cei mici să interacţioneze cu cartea împreună cu un adult, adultul să-i
    arate ceea ce presupune o carte, faptul că imaginile au o poveste, că acele
    semne pe care ei nu ştiu încă să le identifice ca litere, au o valoare, care la
    un moment dat va fi un cuvânt pe care copilul îl va putea citi. Expunerea
    copiilor de la vârste foarte mici este importantă pentru a creşte adulţi care
    pot după aceea să înveţe uşor şi să gândească singuri. Biblioteca este acea
    resursă într-o comunitate, care ne este alături pe tot parcursul vieţii. Este
    important să o descoperim cât mai devreme, pentru ca s-o putem folosi cât mai
    mult timp. Din păcate la noi este în general greşit înţeleasă biblioteca drept
    o instituţie pentru şcoală. Biblioteca este o instituţie care ajută formarea
    noastră permanentă, dezvoltarea noastră permanentă. Spaţii de acest gen,
    biblioteci pentru copii foarte mici, sunt în ţările vestice, lucruri normale.
    La noi există biblioteci, în fiecare bibliotecă există un spaţiu pentru copii,
    însă prea puţin un spaţiu care să le fie dedicat lor. Sunt mereu mai multe
    tipuri de public în acelaşi spaţiu. Este un beneficiu pentru toţi cetăţenii ca
    astfel de spaţii dedicate copiilor şi pentru a-i ajuta pe aceştia în primii
    paşi către cunoaşterea literelor, să fie cât mai deschise şi cât mai dese.



    De la Claudia Şerbănuţă am aflat că deşi au
    deschis Ludoteka recent, s-au creat facilităţi pentru ca spaţiul să fie deschis
    şi sâmbăta, în timp ce biblioteca este închisă, iar prezenţa în număr mare a
    părinţilor cu copii dovedeşte că este nevoie de astfel de spaţii fără nuanţă
    comercială. Ludoteka poate găzdui maximum 15 adulţi însoţiţi de copii, iar
    bucuria organizatorilor este că sala nu e niciodată goală.

    Claudia Şerbănuţă: Este o clădire nouă cu care ar trebui să ne mândrim cu
    toţii, este o clădire de bibliotecă, biblioteca fiind pentru public, în
    consecinţă este un spaţiu pentru public. O clădire cu mult potenţial.
    Serviciile noastre clasice de bibliotecă naţională sunt la un nivel din ce în
    ce mai bun, noi încercăm să punem nevoile publicului pe primul plan şi, în
    acest sens, anul acesta am reuşit să deschidem acest spaţiu: ludoteka pentru
    publicul tânăr. Cred că este important să înţelegem faptul că cititorii se
    cresc, nu există pur şi simplu,
    ne-a mai spus interlocutoarea noastră care
    nu a uitat să menţioneze şi faptul că Biblioteca Naţională are parteneriate cu
    mai multe instituţii culturale, premisă a organizării unor evenimente culturale
    deosebite.







  • Vacanţa e (şi) pentru citit!

    Vacanţa e (şi) pentru citit!

    Cel puţin pentru cei peste 5000 de vizitatori care au trecut până astăzi pragul Târgului GAUDEAMUS Litoral 2015,organizat de Radio România în Mamaia, pe faleza din faţa studioului Radio Vacanţa.Până luni, 17 august, între orele 15.00 şi 23.00, turiştii aflaţi pe litoral pot găsi aici bestseller-urile momentului şi cele mai noi titluri la preţuri reduse, expoziţii de fotografie, lansări de carte sau tombole cu premii pentru public.

    Duminică, 16 august, la ora 19.30, va avea loc extragerea Marelui Premiu al Tombolei GAUDEAMUS, organizată pe baza buletinelor de vot al publicului. Acesta este oferit de REGIONAL AIR SERVICES S.R.L – Aeroportul Tuzla şi constă într-unzbor cu durata de 30 de minute deasupra litoralului românesc, de pe Aeroportul Tuzla, pe care câştigătorul o poate filma şi/sau fotografia.

    Târgul GAUDEAMUS Litoral, aflat la cea de-a şaptea ediţie, îşi va închide porţile mâine, 17 august, iar ceremonia de decernare a premiilor şi închiderea oficială vor avea loc la ora 18.00, în acordurile Fanfarei Forţelor Navale.

    Detalii suplimentare despre ediţia din acest an a Târgului GAUDEAMUS Litoral sunt disponibile în comunicatul ataşat şi pe site-ulwww.gaudeamus.ro