Tag: ciuma

  • Microbi, boli și pandemii în secolul al 19-lea românesc

    Microbi, boli și pandemii în secolul al 19-lea românesc

    Microorganismele și bolile asociate
    lor care au dus la apariția pandemiilor au apărut în orizontul omului modern
    odată cu dezvoltarea medicinei. Ele au dus la gândirea de politicii sanitare și
    tot ele au modificat comportamente sociale. Și în spațiul românesc
    microorganismele și bolile provocate de ele care au acaparat atenția și au
    generat politici publice sanitare au fost cele producătoare de epidemii și
    pandemii. Lumea românească a secolului al 19-lea s-a confruntat cu un dușman de
    secole: ciuma. Dar și alți dușmani nevăzuți și necunoscuți până atunci s-au
    manifestat cu o virulență distrugătoare, așa cum a fost holera.



    Împreună cu medicul, antropologul și
    profesorul Călin Cotoi de la Universitatea București am examinat noua apariție
    în mentalul românesc, și anume microorganismul. L-am întrebat pe Călin Cotoi
    când au aflat românii de existența microorganismelor care generau pandemiile:

    O parte dintre români încep să
    știe aceasta tot atunci când începe să știe și restul lumii după ce Pasteur
    descoperă întâi fermentația lactică, pe urma pe cea alcoolică. Pe urmă, Pasteur
    arată că nu există generație spontanee, adică nu există formarea micilor animale
    din nimic. Restul populației României, în afara celei implicate în reforma
    sanitară și medicală, are o întârziere destul de mare în această cunoaștere. Pe
    la sfârșitul secolului al 19-lea și începutul secolului 20, microbul devine o
    imagine mai populară în spațiul românesc.



    Spaimele de molime ale oamenilor din
    secolul 19 nu erau mai mici față de spaimele omului medieval. Călin Cotoi spune
    că în Europa secolului al 19-lea se schimbă inamicul microbiologic. Ciuma
    devenea istorie și un nou dușman nevăzut apărea, și anume holera:

    Până pe la 1830 și ceva mai
    există încă ciumă în România. În secolul al 19-lea a existat ciuma lui Caragea,
    de care au murit foarte mulți oameni. Dar boala cea mai interesantă și mai
    importantă după părerea mea pentru spațiul românesc al secolului al 19-lea este
    holera. Mai sunt și altele, dar holera modifică radical structura politică și
    socială a Țărilor Române.

    Aș spune, puțin exagerând, că România modernă este
    una dintre creațiile holerei, a pandemiilor europene de holeră. Este una dintre
    cele mai creative boli din punct de vedere social în secolul al 19-lea și este
    foarte diferită de ciumă din acest punct de vedere. Holera reușește să treacă
    peste cordonul sanitar habsburgic, reușește să ajungă din focarele ei din India
    până la Paris, Londra și America de Nord și modifică profund atât spațiul
    social occidental, cât și oarecum prin ricoșeu pe cel de la Gurile Dunării.


    Nu este un secret că epidemiile și
    pandemiile au fost purtătoare ale schimbării în istorie. Holera nu a făcut nici
    ea excepție de la regulă. Călin Cotoi arată că impunerea carantinei dure, și
    anume 40 de zile în care orice transport de bunuri și trafic de persoane erau
    oprite direct pe vapor sau în posturi de carantină de pe malul Dunării, a
    însemnat creșterea autorității statului român:

    Statul român creează carantine pe Prut, dar mai ales pe
    Dunăre. Carantinele de această dată sunt foarte solide, doar că, odată create,
    ele intră în criză. Statul român depindea din ce în ce mai mult de comerțul cu
    grâne, care îi asigura sursa de finanțare și de existență, și acest comerț cu
    grâne este pus în pericol de către o carantină prea dură. Așa că există mereu o
    tensiune între libertatea comerțului și pericolul holerei. Cred că din această
    dilemă a crizei se creează România.


    La începutul secolului al 19-lea,
    Europa era lovită de holeră, o boală nouă, necunoscută, împotriva căreia nu se
    cunoștea nicio formă de luptă eficientă. Modernizarea și europenizarea
    spațiului românesc au făcut ca soluțiile și tratamentele din țările avansate să
    ajungă și aici.

    Călin Cotoi: Holera
    trece cu mare ușurință peste vechile cordoane sanitare ridicate în special
    împotriva ciumei și, în alte părți ale lumii, împotriva febrei galbene și
    ajunge să devasteze o Europă care se afla într-o înflorire comercială,
    industrială și urbană. Europa este luată prin surprindere de virulența holerei.
    Europa reacționează la această boală necunoscută creând niște sisteme de
    guvernare, sisteme medicale și de înregistrare a bolilor, a unor teorii despre
    relația dintre mediul social și boală.

    Toate la un loc crează altă față și
    formă a administrării și guvernării europene. Aceste modele de igienă publică,
    de politici publice vin și în România și ele transformă cumva societatea. Apar
    aceste modele internaționale de reacție față de această boală cumplită și
    necunoscută. Ele eșuează în România în mare măsură din cauza unei fracturi
    între urban și rural. În urban se încearcă cu oarecare succes introducerea
    metodelor de igienă publică, în rural însă eșecul este destul de vizibil.




    Microorganismele și pandemiile din secolul al
    19-lea românesc nu au adus însă numai jale și moarte, așa cum aduseseră în secolele
    trecute. Contactele cu lumea occidentală europeană au făcut ca lumea românească
    să se transforme dintr-una a pesimismului și fatalismului într-una a
    posibilităților reale de lichidare a molimelor.

  • Ciumă şi tratament în spaţiul românesc de secol 19

    Ciumă şi tratament în spaţiul românesc de secol 19

    Ciuma a
    fost mult timp spaima Europei, cu zeci de milioane de victime. În secolele
    18-19, ea a purtat nume ca molima Levantului, molima valahică şi boala
    lipicioasă şi era considerată una dintre cele mai periculoase boli prin
    amploarea deceselor şi lipsa medicaţiei. Boala era transmisă de puricii de pe
    şobolani, forma bubonică fiind ce mai răspândită. Ciuma se caracteriza prin
    febră puternică, buboni, vomă, hemoragii, halucinaţii care duceau în final la
    deces.



    Însă ciuma nu a fost o prezenţă
    constantă în Principatele Române, acestea nefiind nici focar de producere a ei.
    Boala a fost mereu adusă în Principate de negustori, soldaţi, pelerini şi alţi
    călători din Orient care purtau purici în haine şi mărfuri sau de şobolanii din
    caravane şi de pe corăbii. Istoricul Sorin Grigoruţă de la Institutul de
    Istorie A. D. Xenopol din
    Iaşi a
    scris o carte despre ciumă şi tratamentele împotriva ei. El s-a referit la percepţiile
    asupra bolii care ilustrau mentalul epocii.

    Veacurile anterioare secolului 19 au fost marcate de concepţiile
    potrivit cărora epidemiile de ciumă erau văzute ca o consecinţă a unor
    dereglări ale condiţiilor naturale, determinate de o serie de factori
    astronomici precum conjuncţia planetelor, eclipse, comete, dar şi de cataclisme
    precum cutremure şi inundaţii. Ea era văzută ca o sancţiune din partea
    divinităţii pentru mulţimea păcatelor oamenilor. Depăşind în bună măsură dar
    mai păstrând concepţiile ce marcaseră secolele anterioare, la începutul
    secolului al 19-lea, locuitorii Ţărilor Române şi autorităţile au început să
    vadă şi rolul factorului uman în răspândirea ciumei. Odată cu trecerea anilor
    şi după confruntarea cu multiple valuri epidemice, o serie de constatări
    empirice vor contribui la conturarea unui ansamblu de acţiuni antiepidemice.
    Singurele metode erau fuga sau scoaterea celor bolnavi în afara localităţilor.

    Ciuma a
    fost mai ales o boală a oraşelor. Iar măsurile luate de autorităţi pot fi
    considerate azi represive. Sorin Grigoruţă. Conştientizând că
    aglomerările umane nu fac decât să sporească riscul de răspândire a flagelului,
    autorităţile au luat măsuri severe pentru a limita contactul interuman. Se
    constată nefuncţionarea instanţelor de judecată, închiderea şcolilor, a
    bisericilor, a cafenelelor, diminuarea comerţului, precum şi restricţionarea
    circulaţiei pe străzi, mai ales pe timpul nopţii. Pe la 1785, domnul porunceşte
    marelui spătar închiderea cafenelelor însă cafeaua se putea vinde la fereastră.
    În ceea ce priveşte restricţionarea circulaţiei pe străzi, pe timpul nopţii ea
    era dată de faptul că atunci erau transportaţi bolnavii şi morţii în afara
    oraşului. Nu era o imagine plăcută şi se încerca şi diminuarea efectului
    emoţional pe care l-ar fi putut avea asupra restului oamenilor.



    O a doua
    măsură împotriva ciumei a fost izolarea. Cu detalii, Sorin Grigoruţă. Izolarea caselor molipsite era cea de-a doua măsură luată de autorităţi.
    Prima formă de izolare presupunea păstrarea celor bolnavi în casă, erau închişi
    efectiv în case. Aş menţiona că această metodă nu a fost aplicată numai în
    Ţările Române, ci este întâlnită în toată Europa. În cazul în care cineva
    supravieţuia, bine, dacă nu, toţi ocupanţii casei se îmbolnăveau şi mureau. A
    doua formă de izolare presupunea scoaterea, atât a celor bolnavi, cât şi a
    celor sănătoşi din casele molipsite, acele locuinţe urmând a fi supuse unui
    proces de dezinfectare, să-i spun aşa. Aceasta se putea limita la aerisirea şi
    spălarea lor, dar se putea merge până la distrugerea parţială sau totală, focul
    fiind de cele mai multe ori agentul purificator. Ştefan Episcupescu, în a cărui
    opinie ciuma era un duh al morţii, amintea în 1824 care erau leacurile de
    ocrotire împotriva ciumei. Citez din scrierea sa: din tot cuprinsul leacurilor
    ştiinţei doftoriei sunt apa, oţetul şi focul cele mai tari şi puternice
    împotriva lipelii ciumei. Apa spală şi curăţeşte lipeala, aburul oţetului
    slăbeşte iuţeala lipelii şi taie otrava ei, iar focul trage duhul ciumei în
    sineşi dintr-o depărtare a dogoarei lui şi-o arde şi stinge de tot.


    Cea mai
    eficientă metodă de combatere a ciumei din Occident a fost carantina. Prima
    carantină europeană a fost adoptată de portul Ragusa, care ţinea în afara
    oraşului pentru 40 de zile orice navă care venea din Orient. Ideea a fost preluată
    şi de alte porturi şi oraşe europene. Pe uscat, cordonul sanitar austriac a
    fost extrem de eficient, organizat pe structura frontierelor militare.
    Carantina rusă însă era temporară, dura numai pe parcursul epidemiei şi era în
    mare parte ineficientă. Carantina în spaţiul românesc apare şi ea, însă tot cu
    rezultate modeste. Sorin Grigoruţă.

    Fără a viza în mod conştient
    factorul ce cauza răspândirrea ciumei, treptat, toate măsurile care ţineau de
    izolarea celor bolnavi sau doar suspecţi de molipsire dădeau unele rezultate.
    Drept urmare, pasul următor a vizat verificarea şi izolarea pentru câteva zile
    a celor ce veneau din zone afectate de ciumă, fie că aceste zone se aflau în
    ţară sau în afara ei. Concomitent s-a dezvoltat şi un sistem de răvaşe de drum
    sau bilete de sănătate menite a certifica faptul că drumeţul venea din zone
    neafectate de ciumă. Aşa au luat naştere carantinele interne şi cele externe. Întâlnite
    în documentele interne şi cu denumirea de lazarete, aceste locuri de izolare
    erau organizate ad hoc în principalele puncte de intrare în marile oraşe sau la
    sate. Erau rechiziţionate câteva case destinate găzduirii celor supuşi
    carantinei şi personalului însărcinat cu tratarea.

    Ciuma
    a dispărut din Principatele Române către mijlocul secolului al 19-lea, odată cu
    apariţia statului şi a frontierelor tari.