Tag: civilizatie

  • Asociații românești din lume 13.03.2024

    Asociații românești din lume 13.03.2024

    Primăvară românească, pretutindeni! – a IV-a ediție a festivalului online de limbă, cultură și civilizație organizat de Fundația Romanian Business School, în parteneriat cu Școala Metropolitană ARC, sub patronajul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO (cu participanți din România și din comunitățile românești din Serbia, Rep. Moldova, Liban, Iordania, SUA, Spania, Franța, Italia, în perioada 28 februarie – 1 martie 2024).

    Invitate: prof. Anca Cheaito – preș. Asociației România-Levant, de la Beirut, președintă a juriului pentru concursul pe teme literare desfășurat în cadrul evenimentului, și prof. Luiza Cristea – coordonator de proiecte și programe la Fundația Romanian Business School
    Realizatoare: Mihaela Dincă-Băjănaru

     

  • Mărţişoare la Roma

    Mărţişoare la Roma

    La început de martie, profesorii de limbă, cultură și civilizație românească din Roma au organizat, pentru al doilea an consecutiv, atelierul de mărțișor, în colaborare cu Ambasada României în Italia, Institutul Cultural Român din București, Accademia di Romania in Roma și Institutul Limbii Române din București.

  • Radio România, un nou mandat la conducerea Co.Pe.A.M.

    Radio România, un nou mandat la conducerea Co.Pe.A.M.

    În 12 mai a avut loc în Spania, la Palma, Conferinţa anuală a Co.Pe.A.M.(Conferinţa Permanentă a Audiovizualului Mediteranean), cu tema Heritage and Media: Preserving the Future Through Our Past: An Opportunity for Growth and Democracy?, respectiv Adunarea Generală a Co.Pe.A.M. În cadrul adunării generale au fost votaţi noii membri ai Comitetului Director al Co.Pe.A.M., Radio România fiind votată în unanimitate pentru încă un mandat în conducerea acestrui organism. Este a cincea oară consecutiv că Radio România – organism only radio şi singurul din afara spaţiului geografic mediteranean, este votată unanim în conducerea acestui organism internaţional.

    Claudio Cappon, secretar general, a mulţumit Radio România pentru sprijinul acordat în vederea deschiderii unui dialog cu Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU) şi invitarea Co.Pe.A.M. la conferinţa Media 2020, organizată de către Radio România şi ABU în acest an la Astana, Kazakhstan.

    Pornind de la premisa extraordinarei bogăţii de cultură, istorie şi civilizaţie a arealului mediteranean, subliniind faptul că această diversitate culturală şi de patrimoniu reprezintă un avantaj care trebuie folosit exclusiv pentru dezvoltarea relaţiilor de cooperare paşnică şi pentru încurajarea creativităţii şi a calităţii produselor culturale ale zonei, în contextul Anului European al Patrimoniului Cultural, proclamat prin decizia Uniunii Europene, şi amintind Convenţia UNESCO privind Protecţia şi Promovarea Diversităţii de Expresie, membrii COPEAM au votat o Rezoluţie ale cărei puncte principale cuprind:

    • sprijinirea proiectelor de colaborare dedicate promovării diversităţii culturale;

    • consolidarea diversităţii şi pluralismului în conţinutul audiovizual, inclusiv prin utilizarea new media şi a noilor tehnologii; promovarea co-producţiilor regionale dedicate diversităţii lingvistice şi minorităţilor; demersuri comune de pregătire pentru jurnalişti în probleme culturale;

    • derularea de activităţi, în cadrul organizaţiei, care să încurajeze diseminarea uriaşului patrimoniului de imagine şi sunet păstrat în arhivele audiovizuale ale membrilor Co.Pe.A.M., cu scopul de a-l face accesibil publicului din arealul mediteranean;

    • încurajarea participării femeilor în cadrul proiectelor comune;

    • extinderea activităţilor de co-producţie prin colaborarea cu alte organizaţii media internaţionale (EBU, ABU, ASBU, UAR etc), pentru a facilita circulaţia producţiilor audiovizuale la nivel global;

    • încurajarea colaborărilor regionale şi trans-frontaliere bazate pe legături istorice, proximitate geografică, influenţe lingvistice şi tradiţii comune.

  • Pacea ruinelor

    Pacea ruinelor

    În
    Siria, pacea pare a fi adusă
    de marile puterii ale lumii bipolare de după al doilea război mondial, Statele
    Unite ale Americii şi, acum, Federaţia Rusă. Acordul lor intră în funcţiune cu
    mari speranţe şi pare a concentra atenţia şi eforturile, poate şi bombele, pe
    distrugerea teroriştilor din organizaţia autotintitulată Statul Islamic. Peisajul
    războiului din Siria seamănă cu o scenă nebună în care toată lumea luptă cu
    toată lumea, până la moarte. Până la moartea combatanţilor sau a civililor care
    vor să trăiască în Siria, nu să moară sau să omoare. Şi chiar până la moartea
    oricui nu îi place vreunui judecător ad hoc din organizaţia teroristă, pentru
    că aceasta este filosofia teroriştilor musulmani care au ocupat o mare parte a
    Siriei. Nemusulman sau musulman, credincios sau indiferent, tânăr sau bătrân,
    străin sau cunoscut, rudă sau turist în Paris, oricine merită să moară, în
    concepţia teroriştilor ce şi-au făcut stat în Siria şi Irak. Acolo chiar şi
    trecutul merită să moară, chiar şi ruinele sunt măcelărite, asemenea oamenilor.
    Nu este o figură de stil, statuile şi ruinele antichităţii aurite de pe aceste
    locuri, cele care au străbătut veacurile ca să ne îmbogăţească viaţa şi
    civilizaţia, sunt decapitate, spânzurate, împuşcate, aruncate în aer şi în foc,
    exact ca oamenii.

    Mai mult de atât, în Siria acţionează sute de grupări
    militarizate care au cele mai diverse intenţii. În primul rând, sunt forţele de
    opoziţie care luptă împotriva regimului preşedintelui Bashar al-Assad, sau a
    ceea ce a mai rămas din el. Ei au început primii lupta, nemaisuportând
    situaţia, şi tot ei sunt primii care au acceptat acordul de încetare a focului
    negociat de ruşi şi americani. Fără a avea neapărat America de partea sa,
    opoziţia faţă de liderul de la Damasc a avut de suportat, în schimb,
    bombardamentele aviaţiei ruse care a decis să intervină în războiul confuz din
    Siria. Paradoxal, puterile externe care au decis să pună capăt coşmarului
    terorist din Siria şi Irak s-au concentrat mai mult pe teritoriul unor
    adversari tradiţionali. Supărată, de decenii, pe kurzii de pe propriul său
    teritoriu, Turcia îi bombardează pe kurzii din Siria, care s-au dovedit cam
    singurii luptători serioşi până la eroism împotriva teroriştilor Statului
    Islamic. Rusia a adus o însemnată forţă aeriană care şi-a făcut o ţintă din
    opoziţia anti-Bashar iar America se arată gata oricând să îl bombardeze pe
    preşedintele de la Damasc.

    În acest timp, teroriştii din aşa-numitul Stat
    Islamic, inamicul comun a tot ce înseamnă civlizaţie omenească, prosperă pe
    drumul transformării acestui nume în realitate concretă. Au capitală,
    administraţie şi armată, au bănci şi instalaţii petroliere, fac justiţie de ev
    mediu sângeros dar comerţ internaţional modern, au presă şi cam tot ce i-ar
    trebui unui stat adevărat. Teroriştii omoară oameni, distrug civilizaţie, atacă
    statele europene acasă la ele, circulă unde vor ei, se extind în alte ţări şi
    continente. Şi toate acestea par a nu fi deranjate de munţii de bombe pe care
    marile puteri implicate în războiul din Siria se jură că i-au aruncat împotriva
    lor sau de măsurile luate de Europa însângerată faţă de teroriştii din Siria
    sau de pe propriul teritoriu.

    Este un spectacol sinistru, neprevăzut de
    analişti sau clarvăzători, care continuă cu o virulenţă de serial aflat în cea
    mai bună perioadă a sa. Nu se ştie prea bine cine face războiul din Siria dar
    să sperăm că măcar vom ştii cine a făcut pacea. Acordul negociat de SUA şi
    Rusia are ocazia să spună lucrurilor pe nume şi să aducă pace oamenilor şi
    istoriei din frumoasa Sirie, şi să îi alunge pe terorişti în negura gândirii de
    unde un accident absurd al civilizaţiei umane le-a permis să iasă

  • Tăbliţele de la Câmpina-Sinaia

    Tăbliţele de la Câmpina-Sinaia

    Existenţa unui număr de 60 de plăci de plumb cu dimensiunile de 15 centimetri lungime şi 10 lăţime în subsolul Institutului de Arheologie ”Vasile Pârvan” din Bucureşti a creat o adevărată isterie în rândul amatorilor de istorie şi mister. Pe ele sunt reprezentate, de-a valma, litere, simboluri, imagini şi pasionaţii de istorie le consideră creaţii de pe vremea dacilor. În jurul lor s-au ţesut poveşti care mai de care mai fantasmagorică şi care a avut oarecare ecou în spaţiul public românesc. Repetatele precizări ale specialiştilor care dovedeau că ele au fost create la jumătatea secolului al 19-lea nu au avut prea mare efect, publicul continuând să fie receptiv la fanteziile pasionaţilor. Unii dintre ei afirmau că pe tăbliţele descoperite la Câmpina (circa 100 de km nord faţă de Bucureşti), dar atribuite localităţii Sinaia, se află scrierea dacilor.



    Radu Băjenaru, arheolog la Institutul de Arheologie ”Vasile Pârvan” din Bucureşti, a prezentat argumentele specialiştilor care contestă autenticitatea tăbliţelor. ”Există două păreri în ceea ce priveşte aceste tăbliţe. Prima e cea a specialiştilor în arheologie şi în istorie veche, a profesioniştilor, care în linii mari neagă autenticitatea lor şi că ele au fost create acum 2000 de ani în vremea dacilor. Cea de-a doua părere e cea a entuziaştilor, a pasionaţilor de istorie veche şi de mituri, care încearcă, pe baza lor, să le consideră autentice, să recreeze societatea geto-dacică de acum 2000 de ani. Sigur, există argumente pro şi contra în ambele situaţii. Însă, după părerea mea, argumentele că ele ar constitui creaţii ale secolului al 19-lea sunt mult mai puternice. Şi anume, analizele metalului făcute nu demult au arătat fără tăgadă faptul că ele sunt sunt făcute dintr-un plumb specific tipografiilor de secol al 19-lea. În al doilea rând, tot ceea ce se prezintă, toată iconografia şi înscrisurile de pe aceste tăbliţe ne spun lucruri care erau cunoscute în secolul al 19-lea. Noi nu aflăm nimic nou despre istoria geto-dacilor faţă de ce se ştia acum 150 de ani. Nu aflăm nimic în legătură cu ce s-a descoperit ulterior. În al treilea rând, marii istorici ai antichităţii româneşti, şi mă refer mai ales la Pârvan, căruia nimeni nu-i poate contesta nici autoritatea ştiinţifică, nici acribia, le erau cunoscute aceste tăbliţe. În momentul în care Pârvan îşi scrie opera, nu le ia în seamă pentru că ştia istoria lor.



    Care a fost climatul cultural în care au apărut tăbliţele? Radu Băjenaru. ”Cei care le contestă le numesc greşit falsuri pentru că un fals înseamnă o copie după ceva autentic. Or, acestea sunt creaţii pure ale secolului al 19-lea în zona Câmpina-Sinaia, foarte probabil ale lui Bogdan Petriceicu Haşdeu, un enciclopedist şi un om de o cultură foarte vastă. El avea capacitatea financiară şi intelectuală a face astfel de lucruri. Mie mi se pare destul de evident, în momentul de faţă, că ele reprezintă viziunea lui Haşdeu asupra istoriei geto-dacilor. De aceea, aceste tăbliţe cu greu pot fi luate în considerare atunci când discutăm istoria. Şi dacă le-am luat în considerare, noi nu aflăm nimic în plus, ele nu ne ajută. Singurul lucru care ar putea să ajute este acea scriere, zisă geto-dacică, un amalgam de caractere greceşti, chirilice, latine, orientale. Sigur, pentru un lingvist cum era Haşdeu, cu toată erudiţia lui, era simplu să le combine şi să le pună cap la cap. S-a încercat descifrarea lor, am înţeles că s-a şi reuşit, ceea ce mi se pare absurd. Acele caractere nu pot constitui o limbă în adevăratului sens al cuvântului. Asta ar fi singura noutate pe care ar oferi-o tăbliţele, de a descifra şi de a afla informaţia din înscrisuri. Şi chiar dacă am descifra acea scriere, cu ghilimelele de rigoare, sau chiar dacă am înţelege ce a vrut Haşdeu să spună în acele tăbliţe, nu cred că ne-ar folosi prea mult, având în vedere nivelul cunoştinţelor de la mijlocul secolului al 19-lea.



    Care a fost motivul pentru care Haşdeu a vrut să creeze tăbliţele şi cum ar trebui să ne raportăm noi la ele? Radu Băjenaru. ”În niciun caz Haşdeu nu a vrut să inducă în eroare. În fapt, el este un om al epocii sale, nu a vrut nici să falsifice, nici să facă rău, probabil că vrut să facă bine în sinea lui. Trebuie văzut ca o minte luminată, atotcunoscătoare, cu dorinţă de a cunoaşte cât mai multe, de a răspîndi cât mai multe. Asta a fost una din modalităile pe care el s-a exprimat. Era o modă a epocii de a face lucruri de acest gen. Nu văd nimic rău în asta. Rău este atunci când încercăm ca astfel de creaţii să le folosim pentru a le muta cu 2000 de ani mai devreme. Dacă le-am judeca ca atare, ca pe nişte creaţii ale unui om de cultură, ar fi extraordinar. Grav este că astfel de lucruri devin argumente pentru a justifica o istorie pe care oricum n-o cunoaştem şi oricum este aceeaşi, şi cea spusă de tăbliţe, şi cea spusă de sursele antice, pentru că tăbliţele se bazează pe sursele antice. Aici nu există discrepanţe. Ceea ce nu înţeleg este de ce se doreşte ca aceste tăbliţe să fie autentice. În antichitate, nu există aşa ceva, genul acesta de înscrisuri nu există în toată antichitatea. Nu ştiu de ce ar trebui să le avem noi.



    La jumătatea secolului al 19-lea, perioada ”falsurilor naţionale”, domina spiritul romantismului. În afara tăbliţelor, lui Haşdeu i se atribuie paternitatea altor două creaţii, aşa numitele ”Diploma bârlădeană din 1134” şi ”Hrisovul lui Iurg Koriatovici din 1347”. Istoria de azi se scrie însă într-un alt fel decât cea de acum 150 de ani.