Tag: cladiri de patrimoniu

  • Paul Stăncioiu, arhitectul care se pregăteşte să restaureze clădiri de patrimoniu

    Paul Stăncioiu, arhitectul care se pregăteşte să restaureze clădiri de patrimoniu

    Paul
    Stăncioiu are 25 de ani şi este coordonator adjunct al filialei Franţa a Ligii
    Studenţilor Români din Străinătate. S-a născut la Bucureşti şi, în 2019, după
    ce a absolvit Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu a plecat în
    Hexagon cu o bursă Erasmus pentru a-şi îmbunătăţi cunoştinţele în domeniu. A
    ales Franţa pentru că, pe de o parte, vorbea deja limba şi, în cercul de
    cunoştinţe, a avut mereu oameni apropiaţi de cultura franceză, şi pe de altă
    parte, pentru că aproape toţi arhitecţii români pe care îi admira studiaseră la
    Paris. A obţinut un master la Şcoala Naţională Superioară de Architectură Paris-Belleville
    şi a devenit arhitect diplomat. Acum urmează cursurile post-masterale de
    arhitectură şi patromoniu la aceeaşi instituţie de învăţământ. Spune că
    acomodarea a fost uşoară graţie persoanelor pe care a avut norocul să le
    întâlnească.

    Perioada de tranziţie n-a
    fost extrem de complicată. Am avut noroc să cunosc pe cineva: era o studentă
    foarte bună, tot româncă, care făcuse acelaşi master şi atunci am putut discuta
    şi locuiesc şi acum în reşedin’a unde locuia ea. Deci, din punct de vedere al
    cazării am avut o facilitate pentru că altfel e destul de complicat. E presiune
    mare pe tot ce înseamnă locuinţe studenţeşti şi şcoala nu oferea, nu avea
    campus. Acum, ca acomodare din punct de vedere social, a fost relativ simplu.
    Adică, totuşi, faţă de istoriile pe care le auzisem şi care ziceau, bun, poate
    nu e chiar cea mai primitoare destinaţie, da în orice caz că nu sunt ei cei mai
    primitori, eu am avut un noroc extraordinar, pentru că am cunoscut, şi asta de
    la început, oameni de o super calitate, oameni care au avut încredere în mine.





    Paul
    a aflat de LSRS de la alţi studenţi români cu care s-a întâlnit întâmplător pe
    culoarele clădirii unde locuia şi a intrat în asociaţie la scurt timp după ce a
    ajuns în Franţa.




    E o comunitate frumoasă,
    pentru că suntem în legătură şi membri actuali şi alumni (foşti studenţi) şi diverşi alţi români care au fost alături
    de noi şi ne-au ajutat în diverse proiecte pe care le-am făcut şi practic ei
    m-au introdus în asociaţie. Pe urmă, bun, am recrutat. De la o echipă foarte
    mică am ajuns la un număr foarte mare şi ne-am organizat între noi aşa, ca să
    fie oarecum cu omul potrivit la locul potrivit. Eu am preluat mandatul (de
    coordonator – n.r.) în iulie 2020, deci la mine a fost un an aproape din care
    jumătate am stat în casă (din cauza restricţiilor impuse în contextul pandemiei
    de COVID-19 – n.r.), deci nu pot să spun că am avut extraordinare proiecte
    atunci. Primele proiecte au fost mai mult evenimente de socializare. Ştiu că
    pregătise echipa de atunci o seară la Ambasadă. Asta se întâmplă aproape în
    fiecare an, toamna, ceea ce se numeşte Fête de la rentrée (Sărbătoarea
    reînceperii cursurilor – n.r.), unde ne întâlnim studenţi cu antreprenori, cu
    personalităţi şi e o seară unde se organizează, în afară de discursuri, mici
    ateliere sau mici sesiuni de comunicări. Am organizat mese, am făcut ieşiri în
    oraş, vizite la muzeu, deci nu pot să spun că erau proiecte pentru toată
    comunitatea românească. Pe urmă am avut o super idee: să facem un proiect,
    integral pe online, cu români care au reuşit foarte bine în Franţa şi am organizat
    o serie de şapte interviuri şi s-a format proiectul Bridges, deci webinarii
    care erau publicate şi pe Facebook în care profesionistul avea rolul principal,
    povestea parcursul lui în Franţa şi pe urmă răspundea la diverse întrebări ale
    noastre sau ale publicului de pe Facebook din dorinţa de a arăta că totuşi, în
    Franţa, când eşti serios şi te zbaţi poţi să ai o carieră foarte frumoasă.
    Obiectivele noastre atunci când am preluat (conducerea filialei – n.r.) au
    fost, în primul rând, să lărgim sfera proiectelor pe care le făceam, adică să
    nu mai inclusă neapărat numai filiala, organizaţia noastră, ci să încerce să se
    adreseze, pe de o parte, comunităţii generale de studenţi, şi pe urmă către
    studenţii români care vor să vină în Franţa li care înainte să vină nu toţi au
    şansa să cunoască locul sau să mai fi fost de zece mii de ori şi să ştie
    fiecare stradă din oraşul în care vor studia.Şi atunci, ce am făcut în primă
    fază, a fost un Ghid al studentului. De fapt, exista, dar era mai succint. L-am
    pus la zi şi l-am lărgit. Le-am explicat cum s-ar putea găsi cazare, cum se
    poate deschide un cont în bancă, cum se poate primi o bursă socială sau un
    ajutor pentru chirie, cum se rezolvă problema transportului, le-am explicat
    parteneriatele pe care le avem. De exemplu, avem un parteneriat cu TAROM,
    conform căruia, din ţările europene în care sunt stundeţi, în baza legitimaţiei
    de student, poţi să călătoreşti în România la un preţ mai avantajos.





    Paul Stăncioiu alternează studiile cu munca într-o agenţie de
    arhitectură. Spune că odată finalizate, va avea dreptul să participe la
    proiecte care includ restaurarea clădirilor de patrimoniu, domeniu de care se
    simte ataşat în mod deosebit. În ceea ce priveşte viitorul:




    Mie mi-ar plăcea
    să rămân o perioadă aici, să lucrez într-o firmă de patrimoniu, pentru că mi se
    pare mult mai bogat, mult mai interesant decât într-o firmă clasică de
    arhitectură.


    REPORTER: În
    România te-ai mai întoarce să profesezi?


    Categoric, da.
    Ideal, asta mi-ar plăcea foarte mult să pot să am o activitate în cele două
    locuri.


  • Arhitectul Paul Smărăndescu

    Arhitectul Paul Smărăndescu

    La începutul anului 2020,
    mai exact pe 11 ianuarie, s-au comemorat 75 de ani de la moartea unuia dintre
    cei mai prolifici arhitecţi români: Paul Smărăndescu. Adept al stilului
    neoromânesc, iniţiat la finalul secolului al XIX-lea de Ion Mincu, Paul
    Smărăndescu va aduce propriile inovaţii acestui stil tipic care îmbină elemente
    ale artei populare şi ale stilului brâncovenesc. În afară proiectelor
    arhitecturale, a mai fost implicat în
    activităţi de expertiză, evaluare, concepere de mobiliere şi
    ornamentaţii exterioare. Născut la Bucureşti pe 26 iunie 1881, cele trei case
    ale familiei Smărăndescu însă rezistă şi se află pe strada Mântuleasa, într-un
    cartier al clasei de mijloc bucureştene intrat în mitologia orașului odată cu
    proza fantastică a lui Mircea Eliade care, de asemenea, a copilărit acolo.

    Oana
    Marinache, istoric de artă, a cercetat biografia lui Paul Smărăndescu: În familia Smărăndescu, în afară de
    arhitect, vor mai apărea două fete: surorile Constanţa şi Elena. Constanţa are
    urmaşi în lumea arhitecturii şi a ingineriei de construcţii prin faptul că se
    va căsători cu inginerul Traian Săvulescu, iar fiul lor va fi, de asemenea,
    arhitect. Aceste trei case ale familiei dovedesc faptul că tatăl a dorit ca
    toţii cei trei copii ai săi să locuiască în imediata vecinătate. Casele din
    mahalaua Mântulesei sunt relativ modeste, dar se află destul de aproape de
    partea veche a Căii Moşilor, căci, pe linie maternă, familia Smărăndescu se
    înrudea cu familia de negustori faimoşi Solacolu.

    Iată că această familie care
    făcea parte din clasa de mijloc îşi va permite să-l trimită pe băiat, pe Paul,
    mai întâi la Şcoala de băieţi de pe strada Mântuleasa – unde a învăţat şi
    Eliade – iar, mai târziu, la liceu. La finalul liceului, Paul va fi admis cu
    cea mai mare notă la Şcoala Superioară de Arhitectură din Bucureşti, în 1889.
    Fiind probabil nemulţumit de oferta educaţional de la Bucureşti, va părăsi
    şcoala de aici pentru a se înscrie direct în clasa a II-a de studii la Paris.
    Acolo va fi un student briliant şi Paul Smărăndescu între 1899 şi 1902 reuşeşte
    să parcurgă toate examenele, să obţină şi medalii la competiţiile studenţeşti.
    Apoi întreprinde diverse călătorii în timpul cărora schiţează şi desenează
    diverse clădiri antice, vine în contact cu diferite repere arhitecturale din
    lumea franceză, germană sau italiană. Bineînţeles, toate acestea au rolul lor
    în formarea tânărului arhitect


    Întors la Bucureşti, Paul Smărăndescu a devenit discipolul arhitectului
    Dimitrie Maimarolu, proiectantul Palatului Patriarhiei de azi unde, în trecut,
    a fost sediul Parlamentului României. Apoi, timp de trei ani, a fost arhitectul
    Ministerului Culturii şi Cultelor. Din 1912 până la sfârşitul carierei sale în
    1939, Paul Smărăndescu a fost arhitectul-şef al Ministerului de Interne. În
    paralel cu activitatea publică, el a avut şi un atelier privat unde a realizat
    peste o sută de proiecte edificate în condiţiile care care 200 de proiecte au
    rămas în faza de schiţe.

    Despre realizările arhitectului Paul Smărăndescu ne
    vorbeşte acum tot Oana Marinache: Lui îi revine nu neapărat șansa de a
    proiecta unități școlare, ci de a revizui și de a verifica devize și de a
    supraveghea unele din șantierele din țară. Dar una dintre surprizele
    cercetărilor arhivistice recente este descoperirea faptului că lui îi datorăm
    una dintre clădirile care au aparținut Școlii Centrale de Fete din București. Știm
    că această școală este o lucrare importantă din cariera lui Ion Mincu,
    arhitectul care a schițat primul stilul neoromânesc, dar la începutul secolului
    al XX-lea, Smărăndescu proiectează un corp nou denumit sală de gimnastică și
    internat. Era o dependință. Această clădire există și astăzi, dar ea este mult
    transformată. Va fi remodelată de colegul său mai tânăr, Horia Creangă, la
    sfârșitul anilor 1930. Iar azi ea adăpostește o sală de spectacole a
    cunoscutului teatru Bulandra.


    O altă
    clădire cu valoare de patrimoniu este şi Palatul Universul, conceput ca sediu
    al celebrului cotidian Universul. În timp, acolo şi-au avut sediul mai multe
    redacţii de ziare, iar clădirea a fost recent restaurată. Pentru ministerul de
    Interne, Paul Smărăndescu a proiectat o serie de locuințe – tip pentru
    funcționarii ministerului, locuinţe amplasat în zona estică a Bucureştiului
    care, în trecut, era, de fapt, o periferie a oraşului. De asemenea, tot el a
    început, la iniţiativa regelui Carol al II-lea, proiectarea unui nou sediu al
    Ministerului de Interne la care, însă din cauza pensionării și a bătrâneții,
    n-a apucat să lucreze prea mult. Însă lucrarea a fost preluată de alți
    arhitecți, proiectul materializându-se în clădirea monumentală care se află azi
    în fața fostului Palat Regal, actualmente Muzeul Național de Artă, adică fostul
    CC al PCR și fostul sediu al Senatului.

    Deşi este cunoscut ca un adept al
    stilului neo-românesc, de-a lungul carierei a trecut prin mai multe etape
    stilistice, după cum aflăm de la Oana Marinache:


    Înainte de primul
    război mondial, se adapta comenzilor private pe care le primea. A realizat şi
    clădiri în stilul eclectic francez, căci venise de pe băncile şcolii de artă
    din Franţa unde se aflau toate cele reşedinţe private somptuoase binecunoscute.
    Nu va rămâne tributar acestei influenţei şi se va axa pe stilul neoromânesc. De
    altfel, clădirile proiectate de el se înscriu în aşa-numita direcţie
    Smărăndescu a stilului neo-românesc. E vorba de clădiri masive, de reşedinţe
    somptuoase cu un etaj sau două, cu o bogată decoraţie – reliefuri în piatră cu
    ornamente vegetale -, iar în interior este foarte prezent lemnul.

    În perioada
    interbelică se observă o schimbare, poate nu neapărat stilistică, dar din
    nevoia oraşului de a se transforma şi din parcelarea terenurilor mai mari, se
    preferă locuinţele mai înalte, acele imobile de raport cu funcţiune dublă -
    comercială şi rezidenţială – şi el reuşeşte să proiecteze diverse clădiri din
    acestea pentru societăţile de asigurări în centrul Bucureştiului.



    Nu doar
    capitala a beneficiat de talentul lui Paul Smărăndescu, ci şi alte oraşe din
    România. De pildă, în staţiunea montană Sinaia, unde arhitectul avea o casă de
    vacanţă, se află şi azi alte 10 vile concepute de Smărăndescu.

  • Atragerea fondurilor europene, o prioritate pentru județul Buzău

    Atragerea fondurilor europene, o prioritate pentru județul Buzău


    Atragerea fondurilor europene reprezintă o prioritate pentru județul Buzău, ne declară domnul Petre Emanoil Neagu – Preşedintele Consiliului Judeţean Buzău care ne prezintă proiectul reabilitării unei clădiri de patrimoniu care va deveni Centrul Muzeal “I.C. Brătianu”:



    “Dacă vorbim despre restaurarea şi modernizarea imobilului situat în Municipiul Buzău, pe B-dul. Bălcescu, o stradă de referinţă pentru noi buzoienii pentru că este o stardă unde se face promenada de weekend şi nu numai, această clădire emblematică va deveni, într-adevăr,un obiectiv turistic și va genera valoare adăugată comunității. Este un proiect în valoare de aproximativ 4.500.000 euro, iar contribuția proprie a Consiliului Județean este de aproximativ 640.000 euro.”



    Şi când se va finaliza acest proiect?



    Petre Emanoil Neagu – Preşedintele Consiliului Judeţean Buzău: “Cu siguranţă, se va finaliza, cel mai târziu, în vara anului 2021. Aici se vor organiza expoziții permanente, punct de informare și promovare a obiectivului de patrimoniu, spații de creație, spații de expunere şi, nu în ultimul rând, vor fi săli de conferințe şi, cred eu, mândria noastră, a buzoienilor va fi şi o sală multifuncțională cu gradene retractabile pentru punerea în valoare a momentelor artistice care vor avea loc acolo. Se vor păstra elementele care să pună în valoare acea clădire pentru că este o clădire destul de veche, dar, bineînţeles, că încăperile, sălile multifuncţionale, spațiile de lectură, spații interactive polivalente vor fi modern şi este firesc să fie aşa. În afară de acest lucru vom pune în valoare şi curtea interioară. Acolo, practic, sunt celebrele magnolia, mândria noastră a buzoienilor, iar din fonduri proprii vom amenaja spaţiul interior unde vom face o grădină publică unde buzoienii vor avea ocazia să se recreeze. Trebuie să mulţumesc profesionalismului celor care lucrează în Consiliul Judeţean şi salut toţi ascultătorii.”




  • Sprijin european pentru restaurarea clădirilor de patrimoniu din Iaşi

    Sprijin european pentru restaurarea clădirilor de patrimoniu din Iaşi

    Astăzi,
    15 ianuarie, de Ziua Culturii Naționale, cu siguranță, nu este deplasat să
    vorbim despre clădiri de patrimoniu. Iașul, la acest capitol, nu suferă, ba
    dimpotrivă, are bogăția sa – monumente din secole diferite, cu istorii diverse
    și care, odată spuse, oferă plăcere celor care ajung în orașul de pe șapte
    coline. Bineînțeles, importante
    sunt starea în care se află aceste
    clădiri și soluțiile pe care le găsesc instituțiile ce le au în grijă pentru a
    le reabilita, pentru a le reda strălucirea de odinioară. Într-un astfel de
    proces amplu este și Palatul Braunstein, imobil impozant situat la kilometrul
    zero al Iașului, construcție ce a fost ridicată la începutul secolului XX.
    Susținerea financiară vine prin proiect european. Reperele le avem de la purtătorul de cuvânt
    al primăriei ieșene, Sebastian Buraga:






    Ne-am concentrat foarte mult ca această
    investiție să fie realizată pe fonduri nerambursabile. A fost un proces destul
    de anevoios ca să obținem această finanțare și, în luna octombrie a anului trecut, am reușit să semnăm
    contractul pe o sumă care depășește 18,7 milioane de lei. Palatul Braunstein
    își va recăpăta strălucirea de la început de secol XX, atunci când a fost
    construit și era o clădire reprezentativă pentru centrul orașului. Fiecare etaj
    va suferi lucrări importante și, bineînțeles, își va păstra caracterul cultural
    pe care l-am anunțat încă de la începutul anului trecut, atunci când am lansat
    procedura de reabilitare a acestuia.




    Palatul
    Braunstein a fost hotel, spațiu pentru
    sedii de partide, galerie de artă. Ce se dorește la final?




    Se dorește exact ce ați spus în ultima
    propoziție. La etajul unu, centrele culturale vor fi mutate acolo și vom avea
    și o mediatecă, la etajul trei, vom avea spații destinate organizării unor
    evenimente speciale, iar în spațiul de la mansardă, vor fi amplasate un
    auditoriu și un spațiu expozițional. Chiar la nivelul mansardei, conform
    proiectului, va fi amenajat și un punct de belvedere unde poate fi instalat și
    un telescop. Deci, practic, viitoarea funcțiune a Palatului Braunstein va fi,
    eminamente, culturală și va fi un spațiu
    de recreere din acest punct de vedere și de activități culturale care să repună
    Iașul pe harta cultural – europeană.




    Când
    vor fi terminate lucrările?




    Conform contractului, noi vrem să finalizăm această investiție la mijlocul
    anului 2020. Sunt lucrări care necesită
    o foarte mare atenție pentru că, fiind monument istoric, și lucrările sunt deosebite din acest punct de vedere. Prin
    urmare, vrem să realizăm acest obiectiv fără a face nici cea mai mică greșeală.