Tag: Claudiu Tufis

  • Atitudinile și așteptările românilor cu privire la statul social

    Atitudinile și așteptările românilor cu privire la statul social

    În cei 15 ani scurși de la aderarea României la UE, progresul economic este
    evident: salariul mediu net a crescut de 3,5 ori, ritmul de creștere a
    economiei a fost printre cele mai rapide din Europa, iar în privința produsului
    intern brut, creșterea din ultimii ani plasează România pe primul loc între
    țările Uniunii Europene. În același timp, tot statisticile indică adâncirea
    clivajelor dintre bogați și săraci, creșterea abandonului școlar și emigrarea
    accentuată. În aceste condiții, Fundația Friedrich Ebert din România și-a
    propus să realizeze o cercetare sociologică pentru a vedea ce părere au românii
    despre implicarea statului. A rezultat studiul ATITUDINI ȘI VALORI DE TIP
    PROGRESIST ÎN ROMÂNIA, iar premiza cu care s-a pornit în realizarea lui ne
    este acum detaliată de sociologul Cladiu Tufiș, unul dintre co-autori:

    Spațiul public este puternic ancorat în zona dreaptă atunci când vine
    vorba de ideologie, iar atunci când vine vorba de valori se discută întodeauna
    despre liberalism, se discută despre economie de piață, despre competiție,
    despre respectarea proprietății private, despre corupție și anticorupție. Mai
    puțin se discută despre teme care ar putea să fie interesante și pentru marea
    parte a populației care trăiește de la o zi la alta, de la un salariu la altul.
    De aici a venit să spunem această inițiativă a celor de la Fundația Friedrich
    Ebert. De a încerca să măsurăm într-un fel dacă anumite valori care sunt de
    obicei asociate cu zona stânga se regăsesc și în rândul publicului pentru că nu
    sunt foarte multe cercetări sociologice care să se uite la astfel de lucruri în
    mod direct.


    Pentru sociologul Claudiu Tufiș, termenul progresist nu a fost o alegere
    prea inspirată. Ar fi preferat chiar sintagma de stângă, dat fiind că marile
    teme ale sondajului se regăsesc, de obicei, printre politicile stângiste. De
    pildă, protecția socială, finanțarea de către stat a învățământului și a
    domeniului sanitar, intervenția statului în economie pentru asigurarea unor
    condiții echitabile de trai, etc. Printre întrebările puse respondenților, s-au
    numărat și cele referitoarea la impozitarea progresivă, o temă la zi în România
    unde acum se discută despre renunțarea la cota unică.

    Sociologul Claudiu Tufiș: Prima întrebare care a atras atenția a fost aceea legată de
    preferințele pentru tipul de impozitare și faimosul procent de73 %. Adică trei
    sferturi din populație consideră că cei care au venituri mai mari ar trebui să
    plătească impozite mai mari. Acum desigur discuția legată de impozitul
    progresiv este una complexă din punct de vedere economic, iar impozit progresiv
    în genere nu spune mare lucru. Modul în care este implementat acest principiu
    al echității taxării poate lua multe forme. Iar felul în care se implementează
    acest principiu poate avea rezultate foarte diferite. (…) Ori pentru astfel de
    detalii, n-am avut spațiu un chestionar. N-am putut chestiona în legătura cu
    preferința pentru diverse modele de impozitare progresivă. Știm doar că așa la
    un nivel foarte general populația consideră că cei care au bani mai mulți ar
    trebuie să fie impozitați mai mult. Dincolo însă de această întrebare legată de
    impozitul progresiv există și întrebări legate de diverse modalități prin care
    statul ar trebui să îi ajute pe cei aflați în nevoie. Un exemplu este plafonarea chiriilor de către
    stat, o temă care în vestul Europei nu doar că este discutată, dar în anumite
    cazuri este pusă în practică precum în Spania sau la Berlin unde avem limitări
    ale chiriilor. În spațiul românesc niciodată nu a fost discutată serios această
    această temă. (…) Pentru plafonarea
    chiriilor de către stat, cam o treime, adică 34%, consideră în foarte mare
    măsură că acest lucru ar trebui să se întâmple și încă aproape 30% spun că în
    mare măsură. Dacă adunăm cele două procente, obținem cam 65 % din populație care consideră că statul
    ar trebui să plafoneze valoarea chiriilor. Din altă întrebare din care reiese
    că românii consideră că cei care au mai multe locuințe ar trebui să plătească
    un impozit mai mare pentru începând de la a doua locuință.


    Apar, însă, și contradicții în răspunsurile oferite de participanții la
    sondaj. Deși majoritatea consideră statul ar trebui să mărească ajutorul social
    acordat categoriilor defavorizat, foarte mulți se împotrivesc creșterii
    cheltuielilor guvernamentale.

    Detaliază tot ClaudiuTufiș: Sunt de asemenea
    domenii în care respondenții cred că ar trebui să crească cheltuielile
    guvernamentale în domenii precum reducerea sărăciei, ajutoare de șomaj, pensii
    de vârstă, sănătate, protecție socială. Dar aici intrăm iarăși într-o discuție
    ceva mai complexă pentru că noi avem întrebări generice în limitele sondajelor
    de opinie. La astfel de întrebări generice oamenii de obicei spun da ar trebui
    să cheltui mai mulți bani pentru a reduce sărăcia sau a finanțat mai bine
    educația și sănătatea. Însă când ajungem la cealaltă întrebare, dacă sunt de
    acord și cu creșterea impozitelor și a taxelor sau dacă cred că ei personal ar
    trebui să plătească mai mult pentru aceste lucruri, aici situația se schimbă
    puțin. Oamenii sunt mai reticenți în a spune direct că vor să dea mai mulți
    bani pentru acest lucru.


    Având în vedere gradul mare de
    generalitate al întrebărilor care cirscumcriu mai degrabă niște idealuri
    umaniste pe care cu greu le putem respinde, este cumva firesc să apară
    contradicții. Ce s-ar întâmpla dacă am scădea nivelul de generalizare și am
    pune întrebări mai aplicate?

    Răspunde Claudiu Tufiș: Noi ne uităm la modul
    în care se leagă sprijinul pentru diverse valori și încercăm să descoperim
    constelații valorice. Deci nu suntem neapărat interesați care este proporția
    celor care sprijină o anumită idee, ci mai degrabă suntem interesați să vedem
    dacă cei care sprijină finanțarea mai bună a educației au aceeași o părere
    similară și în ceea ce privește sănătatea sau dacă dimpotrivă poartă doresc
    cheltuieli mai mici pentru sistemul sistemul militar. (…)Revin la acel 73%
    legate de cota de impozitare. Dacă am fi formulat întrebarea în sensul sunteți
    de acord ca cei care au peste 3.000 de lei să plătească cu 50% în plus la
    impozit, răspunsul ar fi fost în mod clar diferit pentru că 3.000 de lei este
    un salariu relativ mic pentru România. Deci lucrurile se schimbă și în funcție
    de specificul întrebării, de situația clară pe care o punem în fața celui care
    trebuie să răspundă.



    Concluzia autorilor studiului este aceea
    că, în ciuda unor contradicții de felul acesta, în România există un sprijin
    masiv pentru ideea unui stat social puternic care să implementeze politici
    genereatoarea de mai multă egalitate socială.






  • Profesorii şi valorile democraţiei

    Profesorii şi valorile democraţiei

    Proporția
    profesorilor care au un atașament scăzut față de prezența unui regim democratic
    în țară este îngrijorătoare. Nivelul de toleranță socială al profesorilor este
    scăzut, chiar mai redus pentru unele categorii de persoane decât în restul
    societății.
    Iată doar două dintre concluziile cu care se încheie un recent
    studiu sociologic dedicat valorilor democratice la care aderă corpul profesoral
    din România. Pe lângă faptul că sunt îngrijorătoare, aceste concluzii au iscat
    adevărate dispute în spațiul public, multe voci grăbindu-se să culpabilize și
    mai mult un sistem de învățământ foarte criticat în ultima vreme. Chiar
    realizatorii studiului – un grup de sociologici și psihologi reputați care au
    lucrat sub egida Fundației Friedrich Stiftung România – au recunoscut că
    educația școlară contează pentru formarea unei culturi politice propice
    democrației
    . Astfel, valorile profesorilor cântăresc foarte mult din această
    perspectivă, mai ales într-o perioadă în care o parte a Europei pare atrasă de
    curente autoritare care pun sub semnul întrebării democrația. Așadar ce au vrut
    să afle autorii studiului și ce au descoperit, ne detaliază unul din ei,
    Gabriel Bădescu, şeful Catedrei de ştiinţe politice din cadrul Universității
    Babeş-Bolyai din Cluj-Napica: Am vrut să vedem în ce măsură consideră că
    societatea ar trebui guvernată conform regulilor democratice. Per ansamblu, cam
    90% au spus că le plac sistemele democratice și asta sună liniștitor. Problema
    este că la întrebări ceva mai detaliate apare un procent destul de mare – în
    jur de 40% – care consideră că și într-o democrație, ar fi bine să apară un
    lider puternic care nu-și bate capul cu alegerile libere și cu parlamentul.



    De asemenea, deși
    este vorba de o minoritate, totuși 14% dintre profesori consideră că ieșirea
    României din Uniunea Europeană ar fi un lucru pozitiv
    . Același procent ar
    aproba existența unui regim militar, iar 11% ar favoriza prezența unui sistem
    guvernat de legea religioasă (care ar presupune lipsa partidelor politice și
    absența mecanismelor electorale). Deși, din acest studiu reiese că valorile
    profesorilor sunt mai puțin democratice decât ne-am fi așteptat noi, ca
    societate, sociologul Claudiu Tufiș crede că aceste date trebuie puse în
    contextul mai larg al concepțiilor populației. Din perspectiva asta, profesorii
    apar într-o lumină mai favorabilă, nu și societatea în ansamblu.

    Sociologul
    Claudiu Tufiș: Datele din raport au fost interpretate doar
    prin comparație cu datele privitoare la profesorii din învățământul
    preuniversitar. Nu s-a făcut o comparație cu populația în întregul ei sau cu
    populația care are studii superioare. M-am uitat pe date similare culese la
    începutul anului 2018, în România, în cadrul unor cercetări internaționale. Așa
    am ajuns la această concluzie: profesorii din România, chiar dacă sunt relativ
    intoleranți și puțin democrați, comparativ cu populația cu studii superioare,
    ei sunt, de fapt, mai deschiși, mai democrați. Problema nu este că profesorii
    sunt nedemocrați, ci că noi, ca populație, suntem așa. În cei 30 de ani de la
    căderea comunismului, nu am interiorizat valorile asociate democrației.



    La această concluzie, se adaugă contextul actual mai larg european. Claudiu
    Tufiș: Problema din acest punct
    de vedere este că, în România, trendul de descreștere a sprijinului pentru
    democrație s-a suprapus peste o populație care încă n-a aflat bine ce înseamnă
    democrația și care sunt valorile ei. Spre deosebire, în țări cu o tradiție
    democratică de peste 50 de ani, chiar dacă se observă o scădere a încrederii în
    democrație, această scădere se suprapune, totuși, peste o funcționare bună a
    sistemului democratic.



    În privința
    nivelulului toleranței sociale, totuși românii nu se îndepărtează prea mult de
    trendul european. Grupurile respinse cel mai frecvent de către profesori sunt
    persoanele dependente de droguri (58.7%), respectiv cele dependente de alcool
    (53.6%). Apoi al treilea cel mai puțin dezirabil grup este reprezentat de
    persoanele de etnie romă (42.5%), alte categorii care cumulează procente
    ridicate ce desemnează atitudini negative fiind homosexualii (38.3%),
    persoanele care vorbesc o altă limbă (33.7%) și cuplurile în care partenerii nu
    sunt căsătoriți (33.1%). În privința elevilor romi, unii profesorii români
    merg, totuși, mai departe, conform studiului Educație pentru democrație în școlile
    din România
    .

    Gabriel Bădescu: Avem o întrebare despre părerea
    profesorilor în privința educației copiilor romi. Este potrivit să fie educație
    împreună cu ceilalți sau ar fi de dorit să fie în clase separate? În acest caz,
    răspunsurile au iscate multe discuții, dar și îngrijorare pentru că aproximativ
    unul din opt dintre cei care și-au expus părerea consideră că romii ar trebui
    să învețe separat, în clase segregate. Asta e o problemă. În științele
    educației, s-a ajuns de mult timp la un consens că elevii ar trebui să învețe
    împreună indiferent de etnie sau de gen sau de diferențe sau de dizabilități
    fizice. Școala ar trebui să fie incluzivă.



    Însă poate cel mai îngrijorător lucru este poziția
    profesorilor tineri care au sub 35 de ani. 54,5% dintre ei consideră că ar fi
    bine ca România să aibă un conducător puternic, iar 17,9% sunt de părere că ar
    fi un lucru pozitiv ca țara noastră să nu mai fiew membră a UE.

    Sociologul
    Claudiu Tufiș conchide: E vorba de persoane sub 35 de ani care aveau
    maxim 5-6 ani în momentul căderii comunismului şi nu-şi amintesc nimic din ce a
    fost înainte. Ei s-au dezvoltat în perioada grea a tranziţiei post-comuniste.
    Au trăit experienţe neplăcute din punct de vedere economic, au experimentat
    inegalitatea, dar nu au avut probleme legate de lipsa libertăţilor politice, de
    nerespectarea drepturilor fundamentale. S-ar putea ca explicaţia să fie
    experiența asta cuplată cu dezamăgirea faţă de modul în care funcţionează acum
    democraţia în România.