Tag: clienti

  • La «Sustenlandia», despre viitorul care a devenit prezent

    La «Sustenlandia», despre viitorul care a devenit prezent

    La Sustenlandia, conferință organizată la Bucureşti de asociația Ambasada Sustenabilității în România s-a discutat despre cum capitalismul de stil vechi, care venerează profitul, considerându-l singurul element justificator al antreprenoriatului — la raison d’être a oricărei companii, și-a încheiat existența, iar cei care refuză să se adapteze la noile standarde vor rămâne pe dinafară.

     

    Vorbitorii au afirmat că întreprinderile trebuie să își asume astăzi, în contextul unei crize climatice cu temperaturi tot mai extreme și efecte palpabile în viața de zi cu zi, responsabilități ce depășesc registrul departamentului financiar. Responsabilități ce se extind către binele comunităților umane pe care le deservesc și al mediului înconjurător afectat.

     

    Au urcat pe scenă, alături de reprezentanți ai unora dintre cele mai mari companii din România, trei voci de renume mondial în domeniul sustenabilității.

     

    John Elkington este unul dintre ei. Supranumit „nașul sustenabilității” (the godfather of sustainability), o autoritate în sectorul responsabilității corporative, autor a peste 20 de cărți de referință, Elkington a adunat peste o jumătate de secol de experiență în domeniu. Despre situația actuală din România în ceea ce privește sustenabilitatea modului de operare a companiilor, expertul spune:

     «Aveți în România un istoric legat de exploatarea, de exemplu, a petrolului, care a fost problematic și va deveni și mai problematic. Agricultura este un alt domeniu unde coexistă cei care practică o agricultură intensivă, folosind pesticide și îngrășăminte, cu cei orientați spre metode organice. Îmi este foarte greu să generalizez, dar din ceea ce am văzut la evenimentul de astăzi și din discuțiile la care am asistat sau am participat, sunt surprins, sunt cu adevărat surprins, pentru că nivelul dezbaterilor, cel puțin în anumite rețele de aici, este mult mai avansat decât mi-am imaginat».

     

     

    Pentru cei din afara mediului de afaceri, piața de business din România pare că se bazează în continuare pe o mentalitate a lipsurilor, pe un joc de sumă nulă. Întrebat ce crede despre acest lucru, John Elkington răspunde:

    «Este perfect de înțeles într-o țară ca România, într-o economie ca a voastră, care a ieșit dintr-o perioadă în care se înțelegea foarte diferit ce înseamnă valoarea și cum ar trebui ea creată, că oamenii s-au străduit să demonstreze că pot face profit în moduri care să atragă investitorii și, eventual, întreaga lume.

    Dar, cred că dacă te uiți la alte părți ale lumii, ceea ce i-a trezit pe oameni în primele etape ale evoluției acestei agende de schimbare au fost dezastrele. Au fost lucrurile care au mers prost. Au fost urgențele. Și foarte des am lucrat cu companii care fie au simțit pe propria piele, fie au văzut alte companii din sectorul lor trecând prin probleme foarte mari.

    Dar, între timp, lucrurile s-au schimbat și este posibil ca și în România lucrurile să se fi schimbat, iar companiile, în loc să privească schimbarea doar ca pe un efort de gestionare a riscurilor, să înceapă să înțeleagă că, de fapt, este vorba despre oportunitățile viitorului, despre ceea ce vor dori piețele.

    Cum putem fi cu un pas înainte? Cum putem deservi noi tipuri de consumatori, noi tipuri de clienți, noi tipuri de investitori ș.a.m.d? Dar nu toată lumea va gândi sau va proce astfel. Mulți dintre cei care conduc afaceri tradiționale, orientate exclusiv spre profit, nu se vor schimba, ci vor pleca doar când se vor pensiona sau nu vor mai fi. Așa că întrebarea este: cum putem accelera procesul de a pune tineri în poziții de influență și apoi de putere? Pentru că, în general, tinerii tind să fie mai conștienți de lumea din jur.»

     

     

    Discuțiile de pe scena evenimentului au fost moderate de Charlie Cox, fondatoarea unei companii britanice care îi ajută pe cei care stau la cârma companiilor să îmbrățișeze mentalitatea de care este nevoie în antreprenoriat pentru a contracara schimbările climatice. Întrebată care sunt forțele care îi motivează pe oameni să își reformeze modul în care își conduc afacerile, punând mediul înconjurător pe lista priorităților, Charlie Cox răspunde:

    «Adesea, când ne gândim la schimbări, ne gândim cum să facem lucruri, ne gândim în termeni de acțiune. Mai trebuie să luăm în calcul și motivația. Motivația este prima dintre cele trei și se referă la conectarea cu valorile inerente și intrinseci ale oamenilor, la scop, la cel mai profund sens al lor, am putea spune la fibra lor morală.

    Vorbim despre accesarea acelei părți care existau în oameni când erau niște copii de patru ani și voiau să devină astronauți, acel vis, acea iubire, acel sentiment că vrei să salvezi o buburuză de pe o frunză și să o eliberezi. Acea parte din noi este încă vie, dar ca adulți, am suprimat-o și este foarte important să o accesăm din nou. Aș părea idealistă dacă nu aș mai menționa încă două lucruri: raritatea și relevanța, care sunt aproape două fețe ale aceleiași monede. Unul este, și folosesc acest lucru cu prudență, activarea sentimentului de frică, de amenințare că ceva se va întâmpla dacă nu faci o schimbare. Care este riscul pentru afacerea ta dacă stai pe loc și nu faci nimic?

    Putem să vorbim, de exemplu, despre acele afaceri vechi, de acum 30 de ani, despre care credeam că vor exista pentru totdeauna și care acum sunt complet depășite din cauza modului în care tehnologia s-a schimbat. Este vorba, deci, de a le reaminti oamenilor că fie se aliniază noilor cerințe, fie vor fi lăsați în urmă.

     Cealaltă față a aceleași monede este relevanța, adică să îi ajuți să simtă că vor rămâne relevanți și că vor face parte dintr-o mișcare de schimbare dacă aleg și ei să facă schimbări. Este aceeași monedă pentru că, în loc să fie lăsați în urmă, au ocazia să se alăture schimbării, dar aici avem nevoie de date despre tendințe, avem nevoie să le transmitem oamenilor:

    „Nu faceți ceva ieșit din comun sau nemaivăzut, decât dacă vor ei să facă pionierat. De fapt, sunteți parte dintr-un val de afaceri care se deplasează în aceeași direcție.” Asta creează un sentiment de siguranță, că aparții, că nu vei fi concediat ca CEO sau de echipa de conducere pentru că, de fapt, nu faci altceva decât te miști în direcția în care se mișcă toată lumea și ești în siguranță».

     

     

    Wayne Visser, parte din Top 100 Thought Leaders in Trustworthy Business Behavior al Școlii Harvard, a fost cel de-al treilea invitat rezident în afara României. Visser crede cu tărie că niciun om singur nu poate schimba lumea, dar că fiecare om poate schimba lumea lui, în sfera lui de influență:

    «Acesta este, cred eu, punctul în care acțiunile locale pot fi extrem de puternice. Dacă ne uităm la ceea ce au realizat unii primari la nivelul orașelor în privința schimbărilor climatice, a fost mult mai eficient decât ceea ce au realizat unele guverne naționale sau anumite colaborări internaționale. Și pe bună dreptate, pentru că (primarii) pot vedea impactul la nivel local, au adesea mai multă putere de a lua decizii și de a implementa soluțiile și le este, pur și simplu mai ușor, să gestioneze problema și soluția.

    Deși avem nevoie de acțiuni la toate nivelurile și toate ar trebui să colaboreze, nu cred că trebuie să așteptăm să avem legislația ideală și ca toată lumea să fie de acord. Știi cum se spune: să nu lăsăm perfecțiunea să fie o barieră în calea schimbării».

  • Clienţi versus bănci

    Clienţi versus bănci

    În România, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)
    continuă să sancţioneze băncile pe care le acuză de prestaţii incorecte în
    raport cu clienţii. Numai joi, încă opt actori din sistemul bancar autohton au
    fost amendaţi pentru practici comerciale înşelătoare, legate de modul de calcul
    al ratelor la credite pentru persoane fizice.

    Inspectorii ANPC spun că au găsit
    nereguli în ce priveşte creditele în lei sau valută cu termen de rambursare de
    peste 10 ani. Concret, pe graficul de rambursare rata era compusă în primii ani
    în felul următor: 25% din soldul principal de rambursat şi 75% dobândă. Prin
    această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent
    dobândă – afirmă ANPC. Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe
    lângă amenzi, comisarii de la Protecţia Consumatorilor au propus emiterea unor
    noi grafice de rambursare atât pentru creditele aflate în curs, cât şi pentru
    cele viitoare, unde partea principală a creditului datorat să fie achitat de
    către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare.

    Între
    unităţile bancare sancţionate se află şi cele două deţinute de statul român, Eximbank
    şi CEC Bank. Celelalte şase, cu capital privat, nu sunt printre vedetele
    sistemului bancar şi au o cotă de piaţă mai curând modestă: Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, Garanti Bank şi Vista Bank.
    Toate
    opt au fost amendate cu câte 400.000 lei (echivalentul a circa 80 de mii de
    euro).

    Primul val de sancţiuni aplicate de ANPC datează de la jumătatea lunii
    mai, când, pentru aceleaşi acuzaţii, au fost amendate alte 11 bănci, unele dintre
    acestea fiind vedetele sistemului:
    ING,
    First Bank, Credite Europe, OTP, Alpha Bank, BancaTransilvania, Raiffeisen, BCR,
    Patria, Unicredit şi BRD Groupe Société Générale.

    În
    plus, ANPC a sesizat şi Consiliul Concurenţei cu privire la ceea ce a numit atitudinea
    cartelară a unor bănci. Preşedintele Autorităţii, Horia Constantinescu:

    Ne dăm seama că toată această situaţie, uşor de prevăzut la momentul
    acordării creditului de către instituţiile financiar-bancare, ar fi putut
    proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine oferindu-li-se o
    variantă de acordare a împrumutului, nişte condiţii pe care am convingerea

    aceştia nu le-au înţeles.

    Asociaţia Română a Băncilor a contrazis ANPC
    şi a menţionat că modul de calcul acuzat este prevăzut în legislaţia din
    România de la începuturile reglementării activităţii de creditare. Asociaţia a
    mai precizat că ar putea contesta în instanţă sancţiunile.În comunicate comune,
    bancherii susțin că defăimarea instituțiilor de credit prin afirmații eronate
    și calomnioase reprezintă un abuz.


  • Închirierea autoturismelor

    Închirierea autoturismelor

    Un eventual sejur al
    dumneavoastră în România, poate fi, desigur, mult mai
    plăcut apelând la serviciile unei firme specializate în închirierea de
    autoturisme; şi aceasta pentru că, se ştie, autoturismul conferă independenţă
    în alegerea traseelor pe care doriţi să le parcurgeţi.

    Potrivit
    reprezentanţilor firmelor de închirieri din România, majoritatea clienţilor provin din ţări din vestul
    Europei, mai ales din Italia, Spania, Franţa şi Germania. Aceştia sunt fie
    turişti aflaţi în vacanţă, fie angajaţi ai unor companii multinaţionale cu
    activitate în România. Astfel, aproximativ 75% din clienţi sunt
    reprezentanţi ai multinaţionalelor, iar 15% sunt turişti străini.

    Căutând pe
    Internet, se poate observa că, în România, serviciile rent – a – car sunt
    destul de bine reprezentate. Piaţa locală este formată în principal din
    companii internaţionale care deţin parcuri de peste 100 de maşini, din jucători
    locali proveniţi din rândul dealerilor auto şi din companii mai mici,
    concentrate în principal în Bucureşti. Preţul minim de închiriere al unui
    automobil de clasă mică, pentru o zi, porneşte de la 20 – 25 de euro, la care
    se adaugă diferite alte taxe şi tarife suplimentare – pentru aeroport, pentru
    şofer, de asigurare, pentru reumplerea rezervorului, pentru livrarea sau
    colectarea automobilului. În cazul unui automobil din clasa de lux, tariful
    zilnic poate depăşi 250 de euro, cu toate taxele incluse.

    Majoritatea marilor
    firme de închiriere posedă birouri la Aeroportul Internaţional Henri Coandă
    Bucureşti, la hoteluri importante din capitala României, în staţiunile de pe
    litoralul Marii Negre – în perioada sezonului estival, dar şi în mari oraşe
    precum Braşov, Cluj, Constanţa, Iaşi, Sibiu sau Timişoara. Informaţii
    suplimentare despre închirierea autoturismelor pot fi obţinute şi de pe
    motoarele de căutare pe Internet, utilizând cuvintele-cheie rent a car.