Tag: Coaliţia pentru familie

  • Cum se defineşte familia?

    Cum se defineşte familia?


    Câteva milioane de români şi-au pus semnătura pe un proiect de modificare a Constituţiei în sensul redefinirii familiei ca având la bază uniunea liber consimţită între un bărbat şi o femeie, nu între soţi cum este în prezent. Iniţiativa aparţine Coaliţiei pentru Familie şi, potrivit preşedintelui comitetului de iniţiativă constituţională, Mihai Gheorghiu, reprezintă o premieră istorică, naţională şi europeană, susţinută atât de ortodocşi, cât şi de catolici sau protestanţi. “Este prima oară în istoria modernă a României când există trei milioane de semnături pentru revizuirea Constituţiei. Această solidaritate umană nu va putea fi ocolită şi proiectul va fi luat în discuţie, chiar dacă până acum există o tăcere care nu e de foarte bun augur”, declara Mihai Gheorghiu, la momentul depunerii semnăturilor la Senat, conform legii.



    Între timp, lucrurile au avansat, iar iniţiativa cetăţenească a trecut, în prima parte a acestei luni, de Camera Deputaţilor. Dan Barna, deputat al USR – partid de opoziţie care a dat cele mai multe voturi împotriva iniţiativei, a explicat că respectă dreptul la iniţiativă al cetăţenilor, dar consideră că organizarea unui referendum pe această temă, obligatoriu procedural, ar crea dezbinare în societate: “Este oare familia tradiţională o valoare importantă a societăţii noastre? Fără îndoială că da. Este oare toleranţa şi respectul minorităţilor o valoare importantă pentru societatea noastră? Fără îndoială că da. Să fim oneşti şi să ne privim în ochi! Acest referendum forţează cetăţenii României să pună cele două valori într-o ordine sau alta. Acest referendum adânceşte o fractură în cadrul actualei noastre societăţi.”



    Iniţiativa nu este îndreptată împotriva cuiva şi nu reprezintă un gest de intoleranţă, a declarat, în replică, senatorul ALDE (de guvernământ) Varujan Vosganian: “Nu m-am gândit niciodată că ideea maternităţii impletite cu ideea paternităţii poate să fie intolerantă! În fapt, pe asta este construită condiţia umană! În fond, pe asta este construită tradiţia poporului nostru! Subliniind că într-o familie un copil trebuie să-i spună unui părinte mamă şi unui părinte tată, nu este îndreptat împotriva nimănui, oricine este liber, potrivit Constituţiei, să trăiască potrivit dorinţelor, aptitudinilor şi afinităţilor sale!”



    Proiectul este contestat de o parte din societatea civila. Între argumente se numără faptul că definirea propusă se regăseşte, deja, în Codul Civil sau acela că s-ar putea ajunge la situaţii complicate în care, de exemplu, un bărbat care a făcut o operaţie de schimbare de sex ar reveni în România si ar dori să îşi oficializeze relaţia cu un bărbat. În toată această ecuaţie, intervenţia Bisericii Ortodoxe este percepută drept o încercare de resuscitare a încrederii românilor în această instituţie. După ce preoţii din ţară au început să strângă semnături pentru modificarea Constituţiei, Patriarhul Daniel a explicat demersul prin faptul că “familia tradiţională se găseşte într-o situaţie fragilă şi dificilă, deoarece modelul său “este considerat de unii ca fiind învechit sau perimat”, pentru că “trăim într-un context dominat de o mentalitate individualistă şi secularizantă, care nu caută sfinţirea vieţii prin rugăciune, naşterea de copii şi creşterea lor în credinţa creştină”. De aceea, mai spune patriarhul, “trebuie susţinut efortul de a apăra familia naturală, tradiţională, universală şi de a rezista în faţa unor modele noi de familie, care consideră că uniunea firească bărbat-femeie ar fi doar un model printre altele”.



    De altfel, iniţiativa este susţinută atât de ortodocşi, cât şi de catolici sau protestanţi. Invitată la postul public de Radio, Teodora Rosetti, coordonator de programe la asociaţia ACCEPT, a explicat care este poziţia acestei organizaţii care de 20 de ani reprezintă drepturile persoanelor lgbt în România: “Noi la ACCEPT vedem acest demers ca fiind unul redundant, care are ca scop victimizarea şi stigmatizarea persoanelor lgbt, dar şi un scop de a distrage atenţia publicului de la probleme extrem de reale cu care se confruntă societatea şi mai ales familia în România. În momentul în care întreaga dezbatere publică se axează pe această comunitate, pe comunitatea persoanelor gay, lesbiene, bisexuale, transgende din România şi aceste persoane sunt prezentate ca o ameninţare, din punctul nostru de vedere fictivă, la adresa familiei tradiţionale, a bunăstării acesteia, practic îndreptăm ura latentă în societate, a oamenilor care sunt nemulţumiţi de diverse probleme din viaţa lor de zi cu zi împotriva acestui grup minoritar, aproape invizibil în România, care are foarte puţine drepturi recunoscute, care are probleme majore în a avea protecţia legii şi încercăm să ducem discuţia foarte departe de problemele cu care se confruntă familia din România.”



    Fără a nega problemele invocate de Teodora Rosetti, Cătălin Vasile, reprezentant al Coaliţiei pentru Familie, susţine că demersul iniţiat în Parlament în privinţa redefinirii familiei este necesar pentru ca lucrurile să fie clar stipulate în legea fundamentală a ţării – căsătoria trebuie să rămână ca mediu propice pentru creşterea copiilor, pentru dezvoltarea lor, pentru educaţie, între un bărbat şi o femeie, spune Cătălin Vasile. Dacă propunerea va fi aprobată şi de Senat, românii vor fi chemaţi să-şi exprime votul în cadrul unui referendum organizat în cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului.


  • Ce înseamnă familia în România actuală

    Ce înseamnă familia în România actuală

    Într-o
    perioadă când, în Europa şi alte părţi ale lumii, diversitatea stilurilor de
    viaţă se manifestă mai plenar ca oricând, şi în România definirea familiei
    necesită clarificări sau, poate, revizuiri. O cerere de clarificare a fost
    făcută recent cu privire la formularea articolului 48 din Constituţie. Acolo,
    în primul paragraf, scrie că familia se întemeiază pe căsătoria liber
    consimţită între soţi, pe egalitatea acestor şi pe dreptul şi îndatoriarea
    părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor. O coaliţie
    între mai multe organizaţii non-guvernamentale, denumită Coaliţia pentru
    Familie doreşte modificarea acestui paragraf pentru a se preciza că familia se
    întemeiază pe uniunea liber consimţită dintre un bărbat şi o femeie. În
    favoarea acestei modificări coaliţia a strâns trei milioane de semnături, deşi
    legea stipulează că este nevoie doar de 500.000 pentru susţinerea unei
    iniţiative de schimbare a Constituţiei. L-am întrebat pe Răzvan Vastea,
    reprezentantul Coaliţiei pentru familie care au fost resorturile acestei
    iniţiative. În perioada în
    care Constituţia a fost redactată – şi odată cu ea şi articolul 48 -, toată
    lumea înţelegea prin soţi un bărbat şi o femeie. Evoluţia recentă pe plan
    internaţional – de pildă, în Franţa, unde căsătoria între persoane de acelaşi
    sex a fost legalizată – ne-a determinat să clarificăm articolul 48 pentru a
    stipula foarte clar că soţii sunt un bărbat şi o femeie, aşa cum a fost
    gândită, de fapt, Constituţia la momentul redactării ei şi aşa cum, în prezent,
    precizează Codul Civil al României.


    Cum era de aşteptat, această iniţiativă a suscitat
    diverse interpretări şi discuţii în rândul opiniei publice. Cele mai multe se
    refereau la intenţia Coaliţiei pentru familie de a contracara o eventuală
    iniţiativă de legiferare a căsătoriilor gay. Această interpretare a fost
    favorizată şi de faptul că unele din asociaţiile-membre ale coaliţiei au un
    specific religios, iar iniţiativa a fost sprijinită şi de Biserica Ortodoxă
    Română a cărei poziţie oficială este contrară noilor modele de familie. Tot
    oficial acţiunea Coaliţiei pentru familie se referă strict la acţiunea
    de modificare a articolului 48. Totuşi, după cum recunoaşte Răzvan Vastea, în
    subsidiar iniţiativa aceasta are un scop mai larg: Conţine şi un factor de protejare în faţa
    unei mişcări pe care noi o considerăm nefireşti şi împotriva dezvoltării
    armonioase a unei naţiuni. Atunci când a fost redactată Constituţia, toată
    lumea înţelegea că prin termenul de soţi se desemnează un bărbat şi o femeie.
    Nimeni nu şi-a imaginat atunci că, după aproximativ 10 ani, soţi poate să
    desemneze doi bărbaţi sau două femei. Implicaţiile sunt foarte grave, din
    punctul nostru de vedere, dacă s-ar ajunge la o modificare a termenului de
    familie. Implicaţiile privesc, în principal, naşterea şi creşterea copiilor.
    Pericolele ridicate de legalizarea uniunii dintre cuplurile gay sunt chestiuni
    subsidiare. Nu ne-am gândit neapărat la ele ca fiind nişte obiective de
    combătut. Sunt implicite sau subînţelese, cum vreţi s-o luaţi. Dar iniţiativa
    noastră priveşte, în primul rând, definirea familiei ca fiind uniunea dintre un
    bărbat şi o femeie. Este o acţiune pur democratică. Nu lezăm nişte presupuse
    drepturi ale persoanelor homosexuale care doresc să întemeieze familii pentru
    că, de fapt, legislaţia României nu prevede aceste drepturi.


    În aceste condiţii şi ţinând cont de faptul că nu
    există membri a comunităţii gay din România care să fi solicitat să se
    căsătorească între ei, acţiunea Coaliţiei pentru familie poate părea
    redundantă. Este părerea activistei feministe Oana Băluţă – lector universitar
    la Facultatea
    de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării – care adaugă, de asemenea:
    Este
    vorba de o mobilizare preventivă care, în opinia mea, nu e necesară în
    condiţiile în care deja în România, căsătoria între persoane de acelaşi sex nu
    e permisă pentru că o interzice explicit codul civil. Codul civil spune că o
    căsătorie este uniunea liber consimţită dintre un bărbat şi o femeie. Ba mai
    mult. Codul civil interzice orice alt tip de convieţuire cum ar fi cel stipulat
    în parteneriatul civil. În plus, tot Codul Civil nu recunoaşte nici căsătoriile
    între persoane de acelaşi sex încheiate în afara României şi nici
    parteneriatele civile încheiate în afara României. Prin urmare Coaliţia pentru
    familia cere legiferarea unui lucru care este deja legiferat. Din punctul meu
    de vedere, acţiunea nu e necesară şi nu face decât să hrănească ura faţă de un
    grup minoritar, mă refer la comunitatea LGBT.


    Cu toate acestea, declaraţiile oficiale ale
    Coaliţiei pentru Familie militează, mai degrabă, pentru susţinerea unui
    anumit tip de familie şi, mai ales, pentru un anumit tip de educaţie parentală
    potrivit căruia copiii nu pot creşte armonios decât alături de o mamă şi de un
    tată devotaţi şi neseparaţi. Potrivit membrilor coaliţiei, valorile
    familiei tradiţionale ar constitui un
    nucleu al bunului mers al societăţii: Familia formată prin unirea în
    căsătorie a unui bărbat cu o femeie a fost şi va rămâne mediul cel mai potrivit
    pentru naşterea, creşterea şi dezvoltarea copiilor. Însă condiţiile socio-economice din România
    actuală, ca şi modificarea mentalităţilor, au dus la alegeri personale contrare
    acestui model, consideră Oana Băluţă: Dacă ne uităm la structura familiilor din România, vedem că unele sunt
    formate dintr-o femeie şi un copil, altele dintr-un bărbat şi un copil. Găsim
    familii monoparentale, familii alcătuite din bunici şi nepoţi pentru că
    părinţii copiilor au plecat în străinătate ca să lucreze. Găsim familii
    alcătuite din mătuşi, unchi şi nepoţi. În urma recensământului din 2011, peste
    800.000 de persoane din toate decadele de vârstă au declarat că trăiesc
    împreună fără a fi căsătoriţi, din diverse motive. Există deja femei şi bărbaţi
    care trăiesc deja unii împreună cu alţii, dar nu au intrat în nici un tip de
    mariaj civil sau religios. Deci această iniţiativă aduce atingere şi
    drepturilor altor tipuri de relaţii pe care avem toată legitimitatea să le
    numim familii. Şi în cadrul familiilor monoparentale există iubire, există
    responsabilitate, există respect. Întrebarea este: trăim într-o realitate
    imaginată şi restrictivă sau trăim într-o realitate concretă, aşa cum se
    desfăşoară viaţa noastră cotidiană, în urma unor alegeri sau a unor
    constrângeri socio-economice?



    Dacă
    iniţiativa de modificare a articolului 48 este considerată constituţională,
    Parlamentul ar putea decide organizarea unui referendum, prilej cu care toţi
    cetăţenii României vor fi chemaţi să spună cum văd ei familia. Până atunci
    însă, e nevoie de o dezbatere aprofundată asupra tuturor aspectelor pe care le
    implică noţiunea de familie în lumea de azi.