Tag: cod rutier

  • Jurnal românesc – 29.09.2014

    Jurnal românesc – 29.09.2014

    În Romania, a intrat în vigoare, duminică, un nou Cod Rutier, care cuprinde prevederi suplimentare şi înăsprirea unora dintre sancţiunile deja existente. Schimbarea modului în care sunt transportaţi minorii, posibilitarea recoltării de probe biologice la locul accidentului sau suspendarea permisului de conducere pentru neplata amenzii sunt câteva dintre noutăţi. Cea mai importantă, însă, este obligativitatea folosirii centurii de siguranţă, nu doar de către şofer, ci de către toţi pasagerii. Autorităţile afirmă că prin noile prevederi ale Codului Rutier se aşteaptă reducerea numărului de accidente şi simplificarea sistemului.



    Biroul Electoral Central a validat toate cele 14 candidaturi la alegerile pentru Preşedinţia României. Campania electorală va începe oficial pe 3 octombrie, iar cele două tururi de scrutin sunt programate pentru 2 şi 16 noiembrie. Ministerul de Externe de la Bucuresti a anunţat că pentru cetăţenii români din străinătate vor fi organizate 294 de secţii de votare. Cele mai multe vor fi amenajate în Italia – 51, Spania – 38, Statele Unite – 22, Republica Moldova – 21, Marea Britanie – 11 şi Franţa – 9. Potrivit unui comunicat al ministerului, secţiile de votare sunt găzduite de sediile misiunilor diplomatice şi consulare ale României, în sediile institutelor culturale româneşti din străinătate, în teatrele de operaţiuni din Afganistan, precum şi în alte locaţii care permit desfăşurarea în bune condiţii, de corectitudine şi neutralitate, a procesului de votare.



    Ministrul delegat pentru românii de pretutindeni, Bogdan Stanoevici, se află în Grecia, pentru a participa la festivităţile de deschidere a cursurilor de limbă, cultură şi civilizaţie românească, organizate la Atena. Cu acest prilej, Stanoevici are prevazute întâlniri cu reprezentanţi ai mediului asociativ românesc din Grecia. La inceputul saptamanii, el a facut vizite în doua ţări vecine Greciei, Albania si Macedonia, unde s-a intalnit cu lideri ai comunităţilor aromâne şi meglenoromâne. Ministrul a salutat proiectele dedicate păstrării şi afirmării identităţii etnice, lingvistice şi religioase a acestor comunităţi latinofone din Balcani, care vorbesc dialecte ale limbii române.



    Şefa diplomaţiei de la Chişinău, Natalia Gherman, a reafirmat că Rusia trebuie să-şi retragă aşa-numita forţă de menţinere a păcii din Transnistria. De la tribuna Adunării Generale a ONU, d-na Gherman a spus că trupele Moscovei creează obstacole suplimentare pentru procesul de pace şi că trebuie înlocuite printr-o misiune internaţională civilă. In context, ea a multumit, in numele Guvernului pro-occidental de la Chişinau, Uniunii Europene pentru sprijinul acordat Republicii Moldova în eforturile de a limita efectele embargoului rusesc asupra produselor sale agro-alimentare.



    Comisiile de specialitate ale Parlamentului European au început, luni, audierea membrilor viitorului executiv comunitar. La 22 octombrie, Parlamentul urmează să se exprime prin vot în plen asupra întregii componenţe a Comisiei Europene, care va fi condusă de luxemburghezul Jean-Claude Juncker. Reprezentanta României, actuala eurodeputată social-demcorată Corina Creţu, a fost desemnată să preia gestiunea Politicii regionale. Cu un buget de 350 de miliarde de euro în intervalul 2014-2020, acest portofoliu e axat pe investiţii, pentru crearea de locuri de muncă, competitivitate, creştere economică, îmbunătăţirea calităţii vieţii şi dezvoltarea durabilă.

  • Modificări la Codul rutier

    Modificări la Codul rutier

    Contestat în special de transportatori şi în general de conducătorii auto, noul proiect de modificare a Codului Rutier a fost discutat în comisiile juridice pentru apărare şi administraţie din Parlamentul de la Bucureşti. Potrivit documentului, printre altele, creşte limita de viteză în localităţi şi se modifică anumite proceduri în acordarea amenzilor. Astfel, pentru amenzile rutiere de până la 1700 de lei (375 euro), contravenientul poate achita pe loc poliţistului jumătate din minimul sumei prevăzute.



    În ceea ce priveşte viteza, noul proiect de lege propune ca limita maximă în localităţi să fie de 60 de kilometri la oră, în loc de 50, cât prevede Codul Rutier aflat în vigoare. De asemenea, limita maximă de viteză în afara localităţilor va fi de 110 kilometri pe oră faţă de 100 cat este în prezent pe drumurile expres, pentru posesorii de permise auto categoria B. Pe de altă parte, a fost respins un amendament adoptat anterior prin care conducătorii de autoturisme care au o vechime mai mică de un an de la obţinerea permisului de conducere erau obligaţi să fie însoţiţi de o persoană adultă, membru al familiei sau posesor al permisului, cu o vechime de cel puţin cinci ani, în deplasarea pe timp de noapte.



    Noul cod mai prevede interdicţia conducerii unui vehicul de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, având o concentraţie alcoolică de peste 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat sau 0,2 g/l alcool pur în sânge, precum si interzicerea substanţelor, produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora.



    Guvernul, care este iniţiatorul proiectului, a explicat că această completare este necesară deoarece reglementările actuale nu prevăd în mod distinct şi imperativ această interdicţie, ea fiind dedusă din existenţa unei norme de sancţionare cu caracter penal sau contravenţional, după caz. Executivul a mai propus reducerea nivelului alcoolemiei de la care fapta este considerată infracţiune de la 0,8 g/l alcool pur în sânge în prezent, la 0,5 g/l.



    Conform Noului Cod, amenzile cresc până la 9.600 de lei (2.000 euro) pentru abateri precum trecerea pe culoarea roşie sau nerespectarea regulilor la trecerea cu calea ferată. Şi asta în condiţiile în care salariul minim pe economie este de 800 de lei (175 euro), iar cel mediu de 1.600 de lei (365 euro). Dacă noile amenzi sunt de nivel european, în schimb infrastructura rutieră din România suferă. În timp ce şoferii se înghesuie pe drumuri naţionale sau judeţene aglomerate, autorităţile fac planuri şi deseneaza hărţile viitoarelor autostrăzi. În 23 de ani, Romania a reuşit să construiască în jur de 400 de kilometri de autostrada.

  • Retrospectiva săptămânii 13/10-19/10/2013

    Retrospectiva săptămânii 13/10-19/10/2013

    Resursele minerale şi energetice ale României, în prim-plan



    Gigantul energetic american Chevron, care urma să înceapă explorarea zăcămintelor de gaze de şist într-o comună din estul României, a decis suspendarea activităţii. După patru zile de proteste ale localnicilor faţă de începerea explorării şi, ulterior, exploatării gazelor de şist, Chevron şi-a mutat utilajele din comuna Pungeşti. Autorităţile vor organiza, la finele lunii viitoare, un referendum, în care localnicii se vor pronunţa dacă sunt sau nu de acord cu exploatarea gazelor de şist pe teritoriul comunei lor. Apărătorii mediului susţin că procedeul tehnic standard folosit în exploatarea gazelor de şist, aşa-numita fracturare hidraulică, creşte riscul seismic şi poluează pânza freatică. La rându-i, premierul Victor Ponta, un susţinător declarat al valorificării gazelor de şist, a dat asigurări că, în urmatorii patru, cinci ani, în România nu se pune problema exploatării, ci doar a explorării acestora. El a mai spus că adevarata miză a exploatării gazelor de şist este independenţa energetică a României, care, în prezent, este obligată să-şi asigure necesarul prin completări din import. Pe de altă parte, săptămâna aceasta, un alt dosar celebru legat de resurse, cel al exploatării bogatului zăcământ auro-argintifer de la Roşia Montană, a luat o nouă turnură. Proiectul de lege pentru Roşia Montană, iniţat de guvern, a fost schimbat substanţial în urma dezbaterilor din Comisia parlamentară specială. Membrii acesteia au decis, în principal, să transforme textul propus de executiv într-un proiect de lege care să reglementeze la nivel naţional exploatarea zăcămintelor de aur şi argint. Pentru toate exploatările de acest fel, Comisia a propus ca redevenţa încasată de statul român să fie de 6%, aşa cum a fost stabilit, deja, în cazul unei eventuale exploatări la Roşia Montana. În ultimele săptămâni, împotriva acesteia au fost organizate proteste în mai multe oraşe din ţară, într-un elan ecologist nemaiîntalnit în România postcomunistă. Sunt puse în balanţă, pe de-o parte, posibila afectare ireversibilă a mediului şi distrugerea galeriilor romane, de o importanţă arheologică aparte, din zona şi, de cealaltă parte, beneficiile economice aduse de valorificare – cinci miliarde de dolari în conturile statului şi sute de locuri de muncă pentru localnici.




    Privatizare eşuată



    Guvernul de la Bucureşti a anunţat că procedurile de vânzare a CFR Marfă, deţinută de stat, vor fi reluate, după ce privatizarea acesteia a eşuat, la prima tentativă. Ministrul transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat că Grup Feroviar Român (GFR), compania privată care a câştigat licitaţia, nu a achitat, integral, până la termenul-limită fixat în contract, cele aproape 200 de milioane de euro. De asemenea, ministrul a precizat că este luată în calcul posibilitatea ca cele 30 de milioane de euro depuse, deja, de GFR să fie reţinute de stat. În schimb, compania privată reproşează comisiei de privatizare că nu a obţinut acordul, absolut necesar, al băncilor care creditează CFR Marfă. În plus, GFR susţine că termenul de două luni prevăzut pentru încheierea tranzacţiei nu a fost realist, din moment ce pentru avizul Consiliului Concurenţei se aşteaptă, în mod curent, aproape şase luni. În orice caz, pentru statul român este a treia mare privatizare ratată în ultimul an şi jumătate, după cele ale CupruMin, companie care se ocupă cu extracţia metalelor neferoase, şi Oltchim Rm-Vâlcea, marele combinat petrochimic din sudul ţării.




    Un nou ministru al economiei



    Liberalul Andrei Gerea este noul ministru roman al economiei, post ramas vacant săptămâna trecută. Principalul său obiectiv, recunoscut ca atare de noul titular al portofoliului, este privatizarea CupruMin şi Oltchim. Lider al grupului parlamentar liberal din Camera Deputaţilor, Gerea îl înlocuieşte pe colegul de partid Varujan Vosganian. Acesta a demisionat pe fondul implicării sale într-un dosar în care este acuzat de complot şi subminarea economiei naţionale. Faptele pe care i le impută procurorii au avut loc în 2008.




    Noul Cod Rutier



    Noul Cod Rutier, aprobat de guvern sub forma unui proiect de lege, a fost transmis Parlamentului. Premierul Victor Ponta speră ca acesta să fie discutat şi adoptat în regim de urgenţă. Principalele noutăţi aduse de Cod sunt înfiinţarea unui cont unic în care să fie colectate amenzile, creşterea cuantumului amenzii maxime, până la circa 2.100 de euro, şi prelungirea perioadei de suspendare a permisului de conducere, până la doi ani. De asemenea, proiectul prevede că o concentraţie de alcool de până la 0,2 la mie în sânge nu va constitui contravenţie.




    Drumul spre Brazilia trece prin baraj



    Naţionala de fotbal a României s-a calificat la barajul de calificare pentru Campionatul Mondial din 2014, găzduit de Brazilia. Cu 19 puncte în 10 jocuri, România s-a clasat pe poziţia a doua în grupa D, după vicecampioana mondială en-titre, Olanda, dar înaintea Ungariei, Turciei, Estoniei si Andorrei. Cele patru adversare posibile în dubla de baraj, programată în noiembrie, sunt Portugalia, Grecia, Ucraina şi Croaţia. România a bifat ultimă prezenţă la un turneu final mondial în urmă cu 15 ani.

  • Noul Cod Rutier

    Noul Cod Rutier

    Guvernul roman a aprobat, miercuri, un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă din 2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Proiectul noului Cod Rutier a fost trimis, deja, la Senat, pentru adoptare. În urmă cu o săptămână, Guvernul amânase, a doua oară, aprobarea Codului rutier, pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic în care să fie vărsate sumele încasate din amenzi.



    Potrivit ultimelor modificări, sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere vor fi vărsate într-un cont deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate, ulterior, către primării. In cazul in care amenda nu va fi achitata, soferului ii va fi suspendat dreptul de conducere. Alte prevederi ale noului Cod fixeaza amenda maximă la circa 2150 euro si o limita superioara a perioadei de suspendare a permisului de conducere de doi ani.



    Potrivit stipularilor Proiectului de lege, conducerea unui autovehicul pe drumurile publice de către o persoană care a consumat droguri, a luat medicamente cu efecte similare stupefiantelor sau are o îmbibaţie de 0,2 g/l alcool pur în sânge, este interzisă. În cazul în care îmbibaţia alcoolică depaseste 0,5 g/l alcool pur în sânge, fapta constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la cinci ani.



    Cifrele oficiale arata că România ocupă locul trei în Europa, după rata de decese rutiere la suta de mii de locuitori, cu 11,1 de victime. Potrivit “Raportului Global 2013 privind siguranta de pe sosele din 182 de tari”, primele locuri sunt ocupate de Polonia şi Lituania. La nivel mondial, numărul de decese rutiere se menţine la 1,24 milioane pe an.



    Pe de alta parte, un studiu realizat de Consiliul Roman al Concurenţei arată că, în 2012, in România, numarul mediu de autovehicule era de 203 unitati la mia de locuitori, fata de media europeană, de 473 de maşini la mie. Acest decalaj se explica prin situatia existenta inainte de decembrie 1989, cand, in perioada comunista, pretul unui autoturism depasea puterea de cumparare a unui salariat cu venituri medii. Astazi, insa, lucrurile se schimba rapid; in 2011, în România, existau, deja, 4,5 milioane de autoturisme, de 3,6 ori mai mult ca în 1990. In functie de noile conditii, Codul rutier, se schimba si el.



    Premierul Victor Ponta declara că efectele noului Cod asupra scăderii numărului de accidente vor fi analizate după o anumită perioadă, respectiv în câteva luni, un an sau doi ani. O astfel de lege, spunea el, nu poate ramane neschimbata 50 de ani, pentru ca realitatea ii impune sa se adapteze, continuu.

  • Codul rutier – în dezbatere

    Codul rutier – în dezbatere

    În încercarea de a reduce numărul victimelor – în 2012, în România, la fiecare patru ore o persoană a murit în urma unui accident de circulaţie – decidenţii au decis să ia măsuri drastice.



    Contestat vehement de transportatori şi de conducătorii auto în general, noul Cod rutier mai rămâne, însă, încă o săptămână în dezbatere publică. Aceasta deşi, în ultimele trei săptămâni, proiectul a fost modificat de mai multe ori, iar pentru operativitate ministrul de Interne, liberalul Radu Stroe, a insistat pentru promovarea noii legi prin ordonanţă de urgenţă. Aceasta procedură ar echivala, însă, cu intrarea imediată în vigoare a prevederilor, spre deosebire de varianta dezbaterii în parlament, dorită de parlamentarii PSD, aflaţi la putere, şi de cei ai PDL, din opoziţie.



    În forma actuală, noul Cod rutier prevede, în funcţie de infracţiune, amenzi care pot ajunge şi la 9.600 de lei (circa 2100 de euro) şi suspendarea pentru doi ani a permisului de conducere.



    Radu Stroe: Într-adevăr, există această sancţiune mai aspră, la doi ani, pentru consumul de alcool, pentru depăşirea vitezei cu peste 60 de kilometri la oră, pentru circulaţia pe contrasens, pentru trecerea la nivel de cale ferată şi pentru, evident, conducerea fără carnet”.



    Dacă nu se respectă culoarea roşie a semaforului, sancţiunile sunt graduale, în funcţie de gravitatea consecinţelor, spune textul de lege, începând cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile şi de la şase la opt puncte amendă. În forma revizuită a proiectului, când un accident rutier provocat de neoprirea la trecerea de cale ferată cu barierele coborâte sau în curs de coborâre nu se soldează cu victime, ci doar cu pagube materiale, sunt prevăzute între 51 şi 200 de puncte amendă, plus suspendarea permisului pentru un an. Şi consumul de alcool înainte de urcarea la volan atrage după sine, la prima abatere, suspendarea permisului pentru şase luni şi de la 21 la 50 de puncte amendă. Iar depăşirea cu peste 60 de kilometri la oră a vitezei maxime admise îl va transforma pe şofer în pieton pentru jumătate de an, acesta primind şi o amendă între 21 şi 50 de puncte.



    Premierul Victor Ponta, care s-a pronunţat pentru cât mai multă siguranţă pe drumurile publice, i-a cerut ministrului de Interne să introducă în Codul rutier şi alte modificări decât cele legate de amenzi, precum asigurări că autorul unui accident grav nu va rămâne în posesia permisului până la o decizie definitivă a instanţei, spunând că altfel nu va accepta proiectul. Primul-ministru vrea şi ca modul în care autorităţile locale vor comunica cu reprezentanţii poliţiei pentru încasarea sumelor provenite din amenzi să fie detaliat.