Codul civil. Moștenirea (partea I) (participă av. Alexandra Weisman)
I se spune simplu Cuza, și la 200 de ani de la nașterea sa, la 20 martie 1820, sau 161 de la istorica sa dublă alegere ca
domn al Moldovei și Munteniei. Alexandru Ioan Cuza s-a născut acum două secole,
la Bârlad, într-o veche familie moldovenească. Și-a început studiile la Iași și
a obținut bacalaureatul la Paris. Revine în țară, intră în armată dar în 1848
participă activ și în primele rânduri la Revoluția din 1848. Este arestat dar
reușește să fugă în Transilvania, unde va participa la adunarea românilor de la
Blaj.
Se întoarce în Moldova și devine chiar pârcălab de Galați. În ianuarie 1859
erau programate alegeri de domn și la Iași și la București, după cum
stabiliseră puterile garante în problema Munteniei și a Moldovei, cele două principate
române. Tensiunea politică este uriașă, putându-se întâmpla orice, multe
interese externe fiind aruncate și ele în scenă. Alexandru Ioan Cuza se
dovedește a fi, până la urmă, soluția acceptată și la Iași și la București.
Este un moment unic în istoria românilor și a Europei, când o deplină
înțelegere și coordonare a unor politicieni progresiști, cei care cu mai bine
de un deceniu înainte făcuseră Revoluția de la 1848 din cele două principate
române, duc la realizarea visului național al unirii.
Dubla alegere a lui Cuza
înfăptuiește visul dintotdeuna al unirii românilor moldoveni și munteni și, pe
un fond de entuziasm patriotic general, începe un proces de modernizare a
societății românești și de consolidare a noii statalități. În timp și treptat
se unifică instituțiile esențiale ale statului și sunt create altele noi,
moderne. Apar universitățile de la Iași și București iar învățământul se
extinde semnificativ. A fost adoptat Codul Civil iar Biserica Ortodoxă,
majoritară, primește în fruntea sa un mitropolit, primul pas spre autocefalie.
Aceeași biserică este afectată, în 1863, de legea secularizării averilor
mănăstirești.
Un sfert din suprafața agricolă a Principatelor Unite aparținea
mănăstirilor, unele chiar din afara țării. Domnitorul Alexandru Ioan Cuza a
vrut chiar să bată monedă proprie, cu numele de romanat, dar puterea suzerană,
Imperiul Otoman, s-a opus decisiv. Odată finalizată opera de unificare a celor
două principate românești și crearea instituțiile moderne ale unui stat
puternic, se lansează reforme pe toate planurile, se dau legi importante,
așteptate de mult timp. Multe dintre aceste reforme, precum cea agrară, sunt prea
îndrăznețe pentru acele vremuri astfel că noua clasă politică, partidele în
formare, încep să se opună politicii domnitorului Alexandru Ioan Cuza.
Astfel,
în februarie, o conspirație din care făceau parte mulți dintre cei care
luptaseră pentru dubla sa alegere, numită de istorie monstruoasa coaliție, îl
obligă să abdice și să plece în exil. Nu a opus rezistență și nu a revendicat
niciodată tronul. De altfel, în 1873, avea să moară în Germania, la numai 53 de
ani. Alegerea lui Cuza la Iași și București, domnia sa de fix 7 ani, cât un
mandate de președinte al Franței, negocierile cu marile puteri ale vremii
pentru acceptarea unirii Principatelor, compromisurile clasei politice și
reformele lansate de domnitorul Alexandru Ioan Cuza sunt învăluite, de multe
ori, în legendă.
Ne este greu, uneori, să acceptăm că, fără mijloacele modern
de comunicare de astăzi, politicienii vremii au putut să pună în operă un plan
plin de imaginație, că unirea moldovenilor cu muntenii era chiar dorința
năprasnică a românilor de o parte și alta a Milcovului, râul ce funcționa drept
graniță între frați, că entuziasmul popular a fost uriaș și poate fi documentat
cu mărturiile momentului, că societatea românească a început să se dezvolte și
să se modernizeze cu o forță care fac din mandatul lui Cuza unul de mare
succes.
Teoria conspirației își ia și ea partea din epopeea domniei lui Cuza
iar misterul se amestecă de multe ori, și el, în discuție. Și ajungem în zilele
noastre, când pandemia care a îngrozit omenirea ne ocupă gândurile și
preocupările, nemaiavând loc de evocări istorice și de cultură. Probabil,
această prezentare a Radio România Internațional va fi singura ocazia când vom
afla că tocmai s-au împlinit două secole de la nașterea lui Alexandru Ioan
Cuza, domnitorul Unirii.
Românii
sunt chemaţi pe 6 şi 7 octombrie să se pronunţe dacă sunt sau nu de acord cu
modificarea definiţiei familiei în Constituţie, astfel încât formularea
căsătoria liber consimţită între soţi să fie schimbată în
căsătoria liber consimţită între un bărbat şi o femeie. Un proiect
legislativ în acest sens a fost votat cu o largă majoritate în Parlament. Cu o
singură excepţie – USR – toate partidele parlamentare au susţinut familia
tradiţională. Proiectul a avut la bază o iniţiativă cetăţenească promovată de o
coaliţie de organizaţii creştine, creată ad hoc şi autointitulată Coaliţia
pentru familie. Ea a adunat 3 milioane de semnături favorabile.
Campania
pentru referendum a polarizat societatea, aşa cum anticipaseră adversarii -
politici sau civici – ai modificării Constituţiei. Aceiaşi observau că un vot
pentru redefinirea familiei nu are consecinţe juridice, în condiţiile în care
Codul civil nu permite, în prezent, decât căsătoriile heterosexuale. Curtea
Constituţională a validat proiectul de modificare. Pe de altă parte, a
constatat, atunci când a răspuns favorabil sesizării unui cuplu gay
româno-american privind nerecunoaşterea căsătoriilor dintre persoane de acelaşi
sex, că România nu oferă nicio formă de recunoaştere legală şi judiciară
cuplurilor homosexuale. În situaţia Romaniei se mai află doar cinci state ale
UE – Bulgaria, Letonia, Lituania, Polonia și Slovacia.
Curtea a stabilit, ghidându-se după decizii similare ale celor mai
înalte instanţe europene, că relaţia pe care o are un cuplu format din persoane
de acelaşi sex intră în sfera noţiunii de ‘viaţă privată’ şi a noţiunii de
‘viaţă de familie’, ceea ce îi conferă dreptul de a-şi exprima personalitatea
în interiorul acestei relaţii şi de a beneficia de o recunoaştere legală a
drepturilor şi îndatoririlor corespunzătoare.
Susţinătorii redefinirii
familiei, în frunte cu biserica ortodoxă majoritară, invocă drept principal
argument tradiţia creştină, ameninţată, în opinia lor, de ideologia de gen.
Înaltul cler ortodox a făcut apel la credincioşi să se prezinte la referendum
şi să spună Da modificării Constituţiei. De partea lor, asociaţiile care
apără drepturile omului şi pe cele ale minorităţilor sexuale cheamă la boicot
pentru ca referendumul să nu fie validat. Acest lucru s-ar întâmpla doar dacă
prezenta la consultare ar fi sub 30% din numărul alegătorilor înscrişi în
listele electorale permanente. Asociaţia MozaiQ, susţinătoare a drepturilor
comunităţii LGBT, a organizat un protest sub sloganul ‘Iubirea nu se votează’.
Cei prezenţi au arătat că nu sunt de acord cu organizarea unui referendum
pentru ceea ce ei percep a fi restricţionarea dreptului unei minorităţi şi au
spus că dacă doi oameni se iubesc, ar trebui să se poată căsători, indiferent
dacă sunt de acelaşi sex. Taberele s-au radicalizat iar şansele unui dialog
real sunt cvasinule.