Tag: Codul Rutier

  • Măsuri împotriva şoferilor agresivi

    Măsuri împotriva şoferilor agresivi

    Cadrul strategic al UE în materie de siguranță rutieră 2021-2030 urmărește
    înjumătățirea numărului de decese și de răniri grave pe drumurile europene până
    în 2030, obiectivul pentru 2050 fiind zero decese și răniri grave. Ce arată
    datele statistice? O privire asupra cifrelor preliminare pentru primele șase
    luni ale anului trecut indică o creștere ușoară, de 2%, a numărului de decese
    în accidente rutiere comparativ cu aceeași perioadă din 2020 – an marcat, însă,
    de efectele pandemiei asupra mobilității. Față de anii 2017-2019, scăderea
    este, în același timp, substanțială, de 19%, la acest lucru contribuind și
    politicile UE, prin noile măsuri de siguranță obligatorii introduse. Și în
    România situația s-a mai îmbunătățit. Dacă în 2019, Eurostat o plasa pe primul
    loc în UE din punct de vedere al deceselor rutiere – 96 la un milion de
    locuitori, un an mai târziu ocupa poziția a cincea în acest top nedorit, după
    Germania, Franța, Polonia și Italia.


    Datele anului 2021 au fost prezentate acum
    de ministrul de Interne, Lucian Bode, care a subliniat că toată siguranţa
    rutieră constituie o problemă gravă în România, nivelul acesteia fiind
    semnificativ mai mic faţă de media înregistrată în UE: s-a înregistrat o
    scădere a numărului accidentelor grave cu aproape 20% şi a persoanelor grav
    rănite cu aproape 31%, comparativ cu 2020, în timp ce numărul persoanelor
    decedate a crescut cu 8%. Pentru a îmbunătăți situația – obiectiv pe care România și l-a
    asumat inclusiv în cadrul PNRR – Executivul de la București a modificat Codul
    Rutier printr-o ordonanţă de urgenţă, care impune amenzi mai mari şi defineşte
    clar ce înseamnă comportament agresiv la volan.


    Şoferii care vor depăşi cu 70
    de km/oră limita maximă de viteză îşi vor pierde carnetul de conducere pentru
    120 de zile şi tot atât nu vor avea carnet nici cei care nu respectă Codul
    Rutier la trecerea peste calea ferată. Ministrul Lucian Bode a făcut mai multe
    precizări : Se sancţionează fapta privind circulaţia
    nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgenţă a autostrăzilor cu amendă
    între 1.305 (260 de euro) şi 2.900 de lei (580 de euro) şi cu aplicarea
    sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce
    pentru o perioadă de 90 de zile. Se introduce sancţiunea complementară a
    suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile
    pentru săvârşirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de
    întoarcere sau de mers înapoi.


    Actul normativ defineşte clar şi ce
    înseamnă comportament agresiv la volan, în această categorie regăsindu-se, de
    exemplu, şoferii care claxonează sau folosesc luminile pentru a li se face loc,
    cei care pornesc cu scârţâit de roţi sau cei care folosesc frâna de mână pentru
    a întoarce pe loc. Amenzile pentru aceștia, care vor rămâne și fără permis timp
    de 30 de zile, pot merge până la aproape 150 de euro.


  • Accidentele rutiere din România, mai multe şi mai grave

    Accidentele rutiere din România, mai multe şi mai grave

    România este pe primul loc în ceea ce
    privește mortalitatea pe șosele europene, relevă un raport Eurostat. Aceasta în
    condițiile în care UE are ca obiectiv
    eliminarea accidentelor rutiere până în 2050, iar până în 2030 reducerea la
    jumătate a acestora.


    Potrivit raportului
    european,
    comparativ cu populaţia
    fiecărui stat membru, cea mai scăzută rată a deceselor cauzate în 2019 de
    accidentele rutiere s-a observat în Suedia (22 de decese la un milion de
    locuitori), Irlanda (29) și Malta (32), iar cea mai ridicată rată s-a
    înregistrat în România (96) și Bulgaria (90), urmate de Polonia (77) şi Croaţia
    (73).


    În 2019, au fost în total 51 de decese la un milion de locuitori pe
    ansamblu UE
    , iar în România, numai în primele șapte luni
    ale acestui an, au murit peste 900 de oameni. Principalele trei cauze sunt:
    viteza neadaptată la condițiile de drum, traversarea neregulamentară și
    pietonii pe partea carosabilă. În urma controalelor au fost descoperite
    numeroase probleme de infrastructură și semnalizare rutieră, precum lipsa unor
    indicatoare rutiere sau degradarea acestora, deteriorări ale părții carosabile
    (gropi, denivelări etc), semnalizarea
    necorespunzătoare a unor intersecții, prezența unor obstacole ori a vegetației,
    fiind obturată astfel vizibilitatea indicatoarelor.


    De
    asemenea, o problemă importantă o reprezintă lipsa parapetului de protecție pe
    drumurile cu patru benzi, care practic ar elimina accidentele rutiere cauzate
    de pătrunderea vehiculelor pe contrasens.


    Este o
    tragedie ce se întâmplă şi este clar că un element important este lipsa de
    drumuri,
    a apreciat președintele Klaus Iohannis. Lumea este extraordinar de
    nervoasă tot timpul, este un factor care duce la tot felul de incidente
    , a mai
    spus șeful statului. Legislaţia trebuie să devină mai puternică şi şoferii mai
    disciplinaţi,
    a concluzionat el. În încercarea de a îmbunătăți
    situația,


    Ministerul de Interne doreşte să
    schimbe Codul Rutier pentru a introduce pedepse mai aspre
    . Astfel,
    comportamentul agresiv în trafic se va sancționa cu amendă și cu
    suspendarea permisului pentru 120 de zile. În plus, executarea, de către
    conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de
    mers înapoi, circulația în sens contrar direcției de mers, circulația sau
    traversarea de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise,
    respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți se va
    sancționa cu amendă.


    Totodată, circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda
    de urgență a autostrăzilor se va sancţiona cu amendă şi cu suspendarea permisului
    pentru 90 de zile.


    De
    asemenea, se are în vedere la nivelul MAI, reanalizarea cadrului legal ce
    reglementează procedura de examinare pentru obținerea permisului de
    conducere , în scopul creșterii nivelului de pregătire a conducătorilor de
    autovehicule.



  • Reguli privind anvelopele de iarnă

    Reguli privind anvelopele de iarnă

    Codul Rutier interzice
    circulaţia autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau
    polei, fără ca acestea să fie dotate cu anvelope de iarnă. De menționat
    că șoferii nu sunt neapărat obligați să aibă mașinile echipate cu anvelope
    de iarnă începând cu data de 1 noiembrie, ci doar dacă aleg să conducă pe
    drumurile publice cu probleme. Soferii prinși fără anvelope de iarnă
    riscă să rămână fără certificat de înmatriculare și să plătească amenzi între 1305 și
    2.900 de lei (278 – 617 euro). Mai amintim ca șoferii pot plăti jumătate din amenda primită, în termen de
    15 zile. În cazul reținerii certificatului de înmatriculare,
    polițiștii eliberează o dovadă înlocuitoare, fără drept de circulație.
    Asta înseamnă că mașina nu va putea circula în trafic. Talonul se
    va restitui în baza dovezii că mașina este echipată corespunzător
    cu anvelope de iarnă. În plus, un alt motiv pentru care anvelopele
    de iarnă sunt importante este și acela că, în caz de
    accident, anumite companii de asigurări aleg să nu plătesacă despăgubiri
    pentru mașinile neechipate cu cauciucuri de iarnă.


    Anvelopele iarnă trebuie să aibă pe laterale literele M
    şi S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S, simboluri certificate de Registrul Auto
    Român. Pe lângă acestea, mai sunt şi anvelope all-season sau
    mixte, însă nu sunt recunoscute drept anvelope de
    iarnă. Anvelopele all seasons pot fi acceptate dacă
    au marcajul specific anvelopelor de iarnă (M+S,
    M.S., MS sau M&S). Menționăm că
    centrele specializate în vânzarea anvelopelor asigură şi montajul
    acestora, de cele mai multe ori, gratuit. În plus, clientul are
    posibilitatea să beneficieze de garanţia produselor. Autovehiculele de
    transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune,
    inclusiv cel al conducatorului auto, trebuie să fie echipate cu anvelope de
    iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau să aibă montate pe aceste roţi
    lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate.



    Prețul anvelopelor noi variază în funcție de dimensiuni. La cele cu
    dimensiunile 185/65/R15 preţul variază de la 170 la 300 de lei per
    bucată (36 – 63,8 euro), în timp ce pentru un pneu cu dimensiunile 205/50/R16
    se plătește între 190 și 700 de lei per bucată (40 – 150
    de euro).

  • Noi reglementări ale Codul Rutier

    Noi reglementări ale Codul Rutier

    În România au intrat în vigoare reglementările
    privind sancţionarea celor care folosesc telefonul în timp ce conduc maşina. Spre deosebire de cadrul legal anterior, care viza exclusiv
    folosirea telefonului mobil, prin noile reglementări a fost interzisă ţinerea
    în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod atât a telefonului mobil, cât și
    a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare
    text, foto sau video, de către conducător, în timpul conducerii vehiculului
    aflat în mișcare.


    Noile
    reguli se aplică atât conducătorilor de autovehicule – autoturisme, autobuze,
    tiruri, motociclete, dar şi biciclete. Mai mult, șoferii care mai încalcă
    o regulă de circulație în timp ce folosesc un dispozitiv mobil se aleg și cu
    permisul suspendat pe o perioadă de 30 de zile. Dacă până acum, amenda
    pentru folosirea telefonului la volan era cuprinsă între 290 și 435 de lei, de
    la intrarea în vigoare a noilor reglementări, din 12 octombrie, amenda va
    fi cuprinsă între 870 (185 euro) până 1.160 de lei (247 euro) şi cu aplicarea
    sancţiunii complementare de 4 puncte de penalizare.


    Vor fi amendati şi cei care folosesc vehicule pentru care nu este
    nevoie de permis, precum biciclete sau trotinete, dacă folosesc telefonul în
    timpul deplasării.


    Politia informează că telefonul poate fi folosit atunci când mașina
    staționează, indiferent că așteaptă la semafor sau staționează într-o coloană
    de mașini şi le recomandă soferilor să facă setările înainte de pornirea
    mașinii. Chiar dacă îl aveți în suport și vă aflați în deplasare,
    telefonul nu trebuie atins cu mâinile şi nici nu trebuie să fie luat din suport, avertizează Poliţia
    Română. In schimb, folosirea dispozitivelor hands free (bluetooth, căști
    cu fir) este permisă.



    În primele două zile de la intrarea în vigoare a
    noilor prevederi privind interzicerea folosirii telefonului mobil și a oricărui
    dispozitiv în timpul condusului, polițiștii au aplicat peste 320 de sancțiuni,
    în valoare totală de peste 200.000 lei (peste 42 de mii de euro).

  • Codul rutier

    Codul rutier

    Ministrul afacerilor
    interne, Carmen Dan, a anunţat recent că poliţiştii români vor fi dotaţi cu
    aparate care pot să identifice substanţele psihotrope consumate de şoferi.
    Acestea au fost folosite şi acum în câteva zone de risc, precum şi în zona
    autostrăzilor, rezultatele fiind îngrijorătoare. Totodată, ministrul afacerilor
    interne a anunţat o modificare a codului rutier prin care să fie interzise
    live-urile la volan.


    De altfel, la începutul
    acestui an au intrat în vigoare alte modificări ale codului rutier în România.
    Astfel, cei care vor fi prinşi de poliţie în timp ce folosesc telefonul mobil
    la volan riscă să rămână fără permisul de conducere o lună, sunt sancţionaţi cu
    9 până la 20 de puncte şi plătesc o amendă cuprinsă între 1.305 şi 2.900 de
    lei.


    O altă modificare
    intrată în vigoare din prima zi lucrătoare a acestui an este că şoferii vor
    avea posibilitatea de a alege şi de a folosi dovada înlocuitoare mai puţine
    zile, pentru a-şi recupera permisul mai repede, în cazul unei suspendări. Dacă
    anterior aceştia erau obligaţi să depună permisul la expirarea celor 15 zile de
    la momentul aplicării sancţiunii, acum ei au posibilitatea să îl depună oricând
    în acest interval, iar din acel moment va curge perioada pentru care a fost
    suspendat dreptul de a conduce.


    Tot de anul acesta,
    medicii care constată că un pacient are simptomele unei afecţiuni incompatibile
    cu statutul de şofer sunt obligaţi să ceară o evaluare de specialitate a
    acestuia. În cazul în care evaluarea confirmă diagnosticul, clinica autorizată
    este obligată să anunţe Poliţia, care va retrage permisul de conducere. Şoferul
    îl va putea recupera doar după tratament şi o nouă evaluare de specialitate,
    care să confirme însănătoşirea, dacă este cazul.


    Punctul de amendă a
    fost îngheţat la aceeaşi valoare ca anul trecut, 145 de lei, iar sancţionaţi
    vor putea plăti mai uşor amenda, într-un cont unic, înfiinţat anul acesta. Sancţiunea
    va putea fi achitată de oriunde din ţară, indiferent de domiciliul
    contravenientului.



    Reamintim că, în România, limita maximă de viteză în
    localităţi este de 50 km pe oră. Pe anumite sectoare de drum din interiorul
    localităţilor, administratorul drumului poate stabili, pentru autovehiculele
    din categoriile A şi B, şi limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80
    km pe oră. Limitele de viteză în afara localităţii pentru autovehiculele din
    categoriile A şi B sunt de 130 km pe oră pe autostradă, 100 km pe oră pe drumuri
    expres, naţionale şi europene şi 90 km pe oră pe celelalte categorii de drumuri

  • Noi modificări ale Codul Rutier

    Noi modificări ale Codul Rutier

    2019 vine cu reguli noi pentru şoferi. Încă din prima zi a anului
    a intrat în vigoare o modificare referitoare la faptul că, în cazul suspendării
    permisului, şoferii au posibilitatea de a alege și de a folosi dovada
    înlocuitoare mai puține zile pentru a-și recupera permisul mai repede.
    Anterior, aceștia erau obligați să depună permisul la expirarea celor 15 zile
    de la momentul aplicării sancțiunii. Acum, ei au posibilitatea de a-l depune
    oricând în acest interval, iar din acel moment va începe perioada pentru care dreptul
    de a șofa este suspendat.


    O altă modificare prevăzută în
    Codul Rutier se referă la faptul că medicii care constată că o persoană
    are probleme de sănătate, care sunt incompatibile cu statutul de șofer, sunt
    obligaţi să ceară o evaluare de specialitate a acestuia. În cazul în care
    evaluarea confirmă diagnosticul, clinica autorizată este obligată să anunțe
    Poliția, iar oamenii legii îi vor retrage permisul. După ce şoferul face dovada
    urmării unui tratament şi unei evaluări noi de specialitate, care să confirme
    însănătoşirea, îşi va putea recupera permisul.


    De asemenea, începând din
    acest an, punctul de amendă a rămas la valoarea de anul trecut: 145 de lei
    (circa 31 de euro). Dacă totuşi şoferii sunt sancţionaţi ca urmare a încălcării regulilor de
    circulaţie, vor putea plăti mai ușor amenda, într-un cont unic. Sancţiunea va putea
    fi achitată de oriunde din țară, indiferent de domiciliul contravenientului.



    Noile prevederi din Codul
    Rutier fac referire şi la pietoni, care ar putea fi amendați în
    cazul în care nu respectă regulile de circulație. Acestia
    sunt obligați să circule pe trotuar sau pe marginea drumului și au dreptul să
    traverseze o șosea doar la culoarea verde a semaforului. De asemenea, pietonii
    nu au ce căuta pe pistele de biciclete sau pe autostradă. Cei mai mulți pietoni
    nu dau importanță vehiculelor de urgență care se află în misiune. În cazul
    acestora, chiar dacă semaforul indică posibilitatea de traversare a drumului,
    pietonii sunt obligați să permită trecerea acestor maşini.Totodată, pietonii nu
    au dreptul să traverseze prin fața sau prin spatele mijloacelor de transport în
    comun oprite în stație doar dacă în acel loc există o trecere de pietoni. Amenzile
    la care se supun românii care nu respectă aceste reguli sunt din clasa I de
    sancțiuni, ceea ce înseamnă o sumă cuprinsă între 290 și 435 de lei (între 62
    şi 93 de euro).

  • Legea cauciucurilor de iarnă

    Legea cauciucurilor de iarnă

    Conform Legii cauciucurilor de iarnă, intrată în vigoare în 2011, Codul Rutier interzice circulaţia
    autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei,
    fără ca acestea să fie dotate cu anvelope de iarnă. Utilizarea cauciucurilor de
    iarnă nu este condiţionată de o anumită perioadă de timp, ci doar de starea
    carosabilului. Anvelopele de
    iarnă acceptate de legislaţia românească şi europeană sunt
    cele inscripţionate pe lateral cu unul dintre simbolurile M+S,
    M.S., MS sau M&S. Anvelopele all
    seasons pot fi acceptate doar dacă au marcajul specific anvelopelor de
    iarnă (M+S, M.S., MS sau
    M&S). Pe piaţa românească sunt foarte multe mărci de anvelope,
    de la foarte scumpe la unele ieftine. Pentru autoturisme, puteţi alege
    cauciucuri cu preţ rezonabil de 1000-1500 de lei, (210-318 euro) setul de patru
    bucăţi. Autoturismele personale şi autovehiculele de
    transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune trebuie să fie echipate cu
    anvelope de iarnă pe toate roţile. Autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare
    de 3,5 tone şi autovehiculele de transport
    persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune, trebuie să fie echipate cu
    anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau să aibă montate pe
    aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate.


    La achiziționare, centrele
    specializate în vânzarea anvelopelor asigură şi montajul acestora,
    de cele mai multe ori, gratuit.
    În plus, clientul are posibilitatea să beneficieze de garanţia
    produselor.



    Dacă maşina nu este dotată cu anvelopele adecvate
    vremii, şoferii riscă să rămână fără certificat de înmatriculare și
    amenzi între 1305 și 2.900 de lei (reamintim că punctul de
    amendă s-a majorat la 145 de lei, de la 1 februarie 2018). Noutatea
    în acest an însă, în ce privește amenzile, este că șoferii pot plăti
    jumătate din amenda primită, în termen de 15 zile. În cazul accidentelor,
    companiile de asigurări pot alege să nu despăgubească o daună prin RCA dacă
    şoferul vinovat nu avea maşina echipată cu anvelope de iarnă.

  • Noi reglementări în Codul Rutier

    Noi reglementări în Codul Rutier

    Șoferilor români care sunt prinşi în trafic cu Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) expirată sau anulată le va fi suspendat certificatul de înmatriculare. Măsura a fost decisă, încă, din vara anului trecut, după ce eliminarea timbrului de mediu a deblocat tranzacţiile auto, dar a permis şi intrarea în România a sute de mii de maşini destul de vechi. Acum, din 21 mai, noua prevedere a intrat în vigoare. În acelaşi pachet legislativ rutier este inclusă şi înregistrarea video a Inspecţiei Tehnice Periodice, după cum spune inginerul Claudiu Mija, şeful Departamentului de Supraveghere de la Registrul Auto Român Începând cu 21 mai, toate staţiile de ITP care nu au în funcţiune acest sistem vor avea autorizaţia tehnică suspendată. Practic, noi avem posibilitatea ca pentru aceste staţii să restricţionăm informatic accesul la aplicaţie. Începand cu 21 mai, aceste staţii nu vor mai putea să efectueze inspecţii tehnice.



    Suspendarea înmatriculării înseamnă retragerea temporară a dreptului de circulaţie. Mai precis, şoferilor care vor fi surprinși în trafic fără Inspecţia Tehnică Periodică valabilă li se vor reține talonul și plăcuțele cu numerele de înmatriculare, vor plăti o amendă destul de usturătoare și vor primi o dovadă fără drept de circulație. Ei nu vor putea muta mașina de la locul unde au fost opriţi de poliţie decât pe platformă sau dacă o împing, apoi trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român pentru a efectua o nouă inspecție tehnică. Același lucru este valabil și dacă mașina a fost vândută sau cumpărată, dar nu a fost trecută pe numele noului proprietar în termen de 90 de zile de la înstrăinare.Suspendarea încetează automat la data la care vehiculul trece o nouă inspecţie tehnică periodică. Certificatul de înmatriculare şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare se restituie proprietarului de către poliţia rutieră, la încetarea suspendării înmatriculării vehiculului.



    În plus, de la începutul anului, pentru maşinile mai vechi de 12 ani, Inspecţia Tehnică Periodică este obligatorie la un interval de 12 luni, nu la 24 de luni cum era până acum. Peste jumătate de milion de maşini aduse din străinătate, la mâna a doua, au fost înmatriculate în România doar anul trecut. Datele oficiale arată că vechimea medie a acestora depăşeşte 13 ani, dar mai grav este că multe vin cu probleme care nu sunt prezentate de vânzători. Cei care le verifică istoricul spun că cel puţin jumătate dintre ele au suferit accidente ascunse şi au kilometrajul modificat. Riscul de accidente este uriaş, iar oraşele mari sunt tot mai aglomerate şi poluate din cauza invaziei acestor rable.


  • Jurnal românesc – 31.01.2017

    Jurnal românesc – 31.01.2017

    Rata
    şomajului în România s-a situat la 5,5% în decembrie, în scădere cu 0,2 puncte
    procentuale faţă de luna anterioară, arată datele Institutului Naţional de
    Statistică. Conform documentului, pe sexe, rata şomajului pentru bărbaţi a
    depăşit-o puţin pe cea a femeilor, valorile respective fiind 6,3% în cazul
    persoanelor de sex masculin şi 4,5% în cazul celor de sex feminin. Pe de altă parte, numărul şomerilor în vârstă de 25-74 ani reprezenta
    75% din numărul total al şomerilor estimat pentru luna decembrie a anului
    trecut.
    În ultima lună a anului 2016, numărul şomerilor (în vârstă de
    15-74 ani) a fost de 507.000 persoane, în scădere cu 17,6% faţă de aceeaşi
    perioadă din anul precedent.


    De la 1 februarie 2017,
    salariul minim brut se va mări cu 200 de lei şi va ajunge la 1450 lei, iar
    acest lucru va duce automat la creşterea amenzilor pentru contravenţiile
    rutiere. Potrivit
    Codului Rutier, un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut
    pe economie şi astfel, cea mai mică amendă de circulaţie va fi de 290 de lei,
    pentru şoferii care vorbesc la telefon în timp ce conduc, dar şi cei care nu semnalizează când schimbă direcţia
    de mers, precum şi pasagerii care nu poartă centura de siguranţă.
    Cei care nu acordă prioritate la trecerile de
    pietoni, trec pe culoarea roşie a semaforului sau depăşesc coloanele de maşini
    oprite vor fi sancţionaţi cu minim 580 lei, iar şoferii care depăşesc viteza
    legală cu 41-50 km/h sau conduc sub influenţa băuturilor alcoolice vor fi
    amendaţi cu cel
    puţin 1300 lei.
    Punctul de amendă a crescut, ultima oară, pe 1 mai 2016.


    Tot mai mulţi români
    profită de perioada de early booking şi îşi cumpără din timp pachetele pentru
    concediile acestei veri, numărul acestora crescând în ianuarie cu circa 20%,
    faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unei cunoscute agenţii de
    turism. Destinaţiile preferate ale românilor sunt în continuare insulele
    greceşti, dar şi Sardinia. Ritmul alert de achiziţie a pachetelor early booking
    se va menţine cel puţin până la sfârşitul lunii aprilie, turiştii români fiind
    tot mai înclinaţi spre planificarea timpurie a sejururilor, ce pot fi cu până
    la 25% mai ieftine faţă de cele cumpărate în plin sezon, susţin reprezentanţii
    agenţiei. Reducerile sunt mai consistente în primele luni de early booking,
    scăzând treptat pe măsură ce data la care se plaseză rezervările se apropie de
    călătorie.


    Fregata romaneasca Regele
    Ferdinand asigură conducerea manevrelor din estul Marii Negre la care,
    de miercuri, participă peste 2800 de marinari militari din ţări membre NATO.
    Exerciţiul multinaţional Sea Shield este primul din seria
    celor 50 de manevre navale de amploare planificate de Alianta Nord-Atlantica
    pentru acest an. Participă 16 nave de suprafaţă, un submarin şi zece aparate de
    zbor din Romania şi din ţările partenere. La Constanţa, cel mai mare port
    românesc, va fi prezent şi şeful Comandamentului Maritim Aliat, viceamiralul
    Clive Johnstone. Pe de altă parte, la Londra s-a anunţat că una dintre cele mai
    performante nave de luptă britanice va participa la prima misiune operativă a
    Marinei Regale în Marea Neagră, de la Războiul Rece încoace. Manevrele aliate
    din Marea Neagră au loc la aproape trei ani de la anexarea de catre Rusia, în
    martie 2014, a peninsulei ucrainene Crimeea.