Tag: Colegiul National Iulia Hasdeu

  • Observator Lyceum, un proiect marca Observator Cultural

    Observator Lyceum, un proiect marca Observator Cultural

    Observator Lyceum este un proiect inițiat în
    2016 de revista Observator Cultural – cu sprijinul Muzeului Național al
    Literaturii Române – pe modelul prestigiosului premiu francez Goncourt des
    Lycéens. Scopul proiectului este de a crea o platformă de comunicare între
    scriitorii români contemporani și cititorii tineri, din dorința de a-i apropia
    de literatura română și de a le cultiva pasiunea pentru lectură. Decernat în
    cadrul Galei Premiilor Observator cultural, proiectul a implicat, în 2018,
    elevi din nouă licee de top bucureştene, care au acordat Premiul Observator
    Lyceum pentru proză, în cadrul Galei Premiilor Observator Cultural. Elevii
    primesc cărțile, le citesc și jurizează: în 2016, cîștigător a fost Octavian
    Soviany, pentru romanul Moartea lui Siegfried, Editura Cartea Românească, în
    2017, Vlad Zografi, cu romanul Efectele secundare ale vieții, Editura
    Humanitas, în 2018 a câștigat romanul Vara în care mama a avut ochii verzi,
    scris de Tatiana Țîbuleac, publicat la Editura Cartier. Carmen Muşat,
    iniţiatoarea Observator Lyceum, consideră că proiectul este o şansă reciprocă
    pentru elevi şi pentru scriitorii contemporani. Datorită proiectului, elevii
    descoperă literatura actuală şi își dezvoltă spiritul critic, pe care, din
    păcate, nici programa şcolară, neschimbată de zeci de ani, nici media, care
    acordă tot mai puţin spaţiu evenimentelor culturale, nu-l pot stimula. Carmen
    Muşat. Dezbaterile sunt
    an de an extraordinare, mie îmi
    plac foarte mult. Lăsaţi singuri să gândească asupra textului, tinerii
    aceştia dovedesc o creativitate extraordinară. Iar în momentul în care ne
    întâlnim şi discutăm cu toţii pe text, opiniile lor nu se repetă. Chiar dacă
    aleg acelaşi text, argumentele pe care le aduc pentru a-şi susţine opţiunea
    sunt foarte diferite. Şi este fascinant să constaţi că sunt copii cu o minte
    deschisă, care se pot exprima coerent şi cu sens în limba română. Or, cred că
    acesta este scopul educaţiei. Să formeze nişte oameni capabili să înţeleagă şi
    să se exprime. Dacă le ceri doar să reproducă ce spun alţii, nu-i poţi stimula
    în nici un fel. Şi nu este vorba doar de literatură, este vorba, până la urmă,
    şi de comportamentul lor de cetăţeni. Cum să ai cetăţeni responsabili dacă nu
    le acorzi credit, dacă nu îi faci să înţeleagă că opinia lor contează? Din
    păcate, şcoala românească îi obligă, de cele mai multe ori, să-şi însuşească
    ideile altora. Şi atunci, mai putem avea pretenţia ca aceşti tineri să
    gândească critic?

    Pentru Dorica Boltaşu Nicolae, profesoară
    la Colegiul Naţional Iulia Haşdeu, Bucureşti, Observator Lyceum nu este
    primul proiect extrașcolar. A organizat dezbateri și ateliere pentru elevii
    săi, le-a recomandat scriitori actuali, care, prin subiectele abordate, să le
    stârnească interesul pentru literatură. Am asistat la dezbaterea organizată
    înainte de jurizare şi pot spune că atât pentru mine, dar şi pentru celelalte colege de la
    liceele participante a fost o surpriză foarte mare să-i vedem în felul acesta.
    Să-i vedem cum polemizează, cum se contrazic – pentru că au curajul de a se
    contrazice – ceea ce la o oră normală de literatură română nu prea se întâmplă.
    E o surpriză să-i vedem cum gândesc, cum se exprimă, cum se raportează la nişte
    valori şi aspecte ale vieţii pe care le găsesc în cărţile respective. Şi abia
    aşteptam să-i auzim, pentru că ne uitam ca la un spectacol. Observator Lyceum
    este o mare șansă pentru ei.

    Lorena
    Mihăilescu şi Ana Maria Ion, eleve la Colegiul Naţional Iulia Haşdeu, au
    făcut parte din juriul Observator Lyceum de la prima ediţie. Observator Lyceum
    le-a oferit şansa de-a înţelege că fiecare argument şi opinie contează şi că
    literatura actuală te conectează la lumea în care trăieşti. Lorena Mihăilescu. Nu cred că
    greşesc dacă afirm că, la prima ediţie, în 2016, toată lumea părea mai
    ezitantă, mai timidă, dar în cele din urmă am sfârşit prin a avea o conversaţie
    normală. Am trecut peste jena sau timiditatea de a spune ce gândim şi ne-am
    susţinut cărţile favorite. Foarte tare m-au impresionat dezbaterile din cel
    de-al doilea an, care au fost foarte aprinse şi tensionate. Mi-a plăcut mult
    atmosfera aceea în care fiecare şi-a susţinut părerea cu argumente. La cea de-a
    treia ediţie Observator Lyceum, care a fost şi ediţia mea preferată, am
    participat foarte mulţi, aproape treizeci de elevi, unele licee au avut chiar
    patru elevi ca reprezentanţi. Aşa că au foarte multe păreri şi argumente,
    fiecare avea un punct de vedere personal. Esenţial este că în toţi aceşti ani am învăţat foarte mult, de la modul de
    exprimare la cum se citeşte un text.

    Ana Maria Ion. Cel mai mult mi-a plăcut
    ultima ediţie pentru că îmi sunt foarte dragi cărţile pe care le-am avut de
    jurizat. Un alt avantaj al ultimei ediţii a fost că proiectul s-a extins, în
    2018 au fost foarte mulţi participanţi, aşa cum spunea şi Lorena. Aşa
    că am avut o dezbatere foarte animată.
    Principala calitate a proiectului Observator Lyceum rămâne, cred eu, faptul că
    ne-a ajutat să ne conştientizăm diferenţele, să înţelegem că este normal ca
    fiecare să aibă o opinie proprie asupra unui text. Şi foarte important este că
    se renunţă la a evalua un text în felul acela uniform care ne este impus la
    liceu. Acolo, din păcate, încă există o singură opinie asupra unui text
    literar, cea din manual.