Tag: combatere terorism

  • Agenda UE privind combaterea terorismului

    Agenda UE privind combaterea terorismului

    Comisia Europeană a
    prezentat o nouă Agendă privind combaterea terorismului, care îi va permite Uniunii
    Europene să intensifice lupta împotriva terorismului și să-și consolideze
    reziliența la amenințările teroriste. Agenda se bazează pe activitatea
    desfășurată în ultimii ani, iar Europol va oferi un sprijin operațional mai bun
    pentru anchetele efectuate de statele membre.

    Jahnz Adalbert, purtător de
    cuvânt al Comisiei Europene: Lupta împotriva terorismului e o prioritate
    a UE de mult timp. În general, administrarea securității naționale și a ordinii
    publice e în mâinile statelor membre, însă UE poate colabora cu autoritățile
    naționale. Mai exact, deși nu putem opri terorismul din Bruxelles, există
    domenii în care UE poate ajuta mai mult decât statele membre. De exemplu,
    activitățile online sunt prin natura lor transfrontaliere. Astfel, avem analiza
    datelor importante, sistemele informatice, administrarea granițelor externe ale
    UE și munca de cercetare. În toate aceste domenii, UE poate ajuta mult.

    Agenda de combatere
    a terorismului e structurată pe patru piloni principali, spune Jahnz Adalbert,
    purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

    Fiecare dintre ei corespunde unui atac
    terorist. Sunt grupate astfel: disipare, prevenirea atacurilor teroriste,
    protejarea cetățenilor și a locurilor și, în cele din urmă, răspunsul în fața
    atacurilor și a amenințărilor. Pentru a exemplifica, prin disipare înțelegem
    un management mai bun al riscurilor. Una dintre măsuri este aceea de a avea
    consilieri mai buni în domeniul securității în UE, la care autoritățile
    naționale să poată apela și cu care să se poată consulta. Prin prevenire
    înțelegem oprirea radicalizării, îi oprim pe teroriști să folosească diverse
    platforme pentru a-i inspira pe alții să participe la atacuri teroriste. În
    acest sens, am semnat un acord foarte important pentru înlăturarea conținutului
    terorist de pe internet în cel mult o oră de la semnalare. Acordul a fost
    semnat și va fi implementat de autoritățile naționale.

    De asemenea, dorim să
    înființăm un centru UE pentru prevenirea radicalizării, care să informeze mai
    bine oamenii cum se produce radicalizarea. Prin protejare avem acțiuni de
    colaborare cu administrațiile orașelor, pentru a le ajuta să protejeze spațiile
    publice și locurile în care se pot produce atacuri teroriste. De asemenea,
    lucrăm la un control mai bun al granițelor externe. Astfel, oricine va trece
    granița, cetățean al Uniunii Europene sau nu, să fie controlat în baza de date
    și să treacă printr-un filtru de securitate. Prin răspuns la atacurile
    teroriste înțelegem o orientare nouă
    pentru implementarea a ceva ce există deja, protocolul UE de criză în cazul
    atacurilor teroriste, și, de asemenea, foarte important, întărirea abilității
    de colaborare a forțelor de Poliție din UE. Asta înseamnă un cadru legal nou:
    Codul de cooperare al Poliției.


    Agenda prezentată
    decurge din strategia privind o Uniune Europeană a securității pentru perioada
    2020-2025, în care Comisia s-a angajat să se concentreze asupra domeniilor
    prioritare în care UE poate sprijini statele membre. Măsurile includ norme ale
    UE privind combaterea terorismului, combaterea finanțării terorismului și a
    accesului la arme de foc.


  • Lupta UE împotriva spălării banilor și a finanțării terorismului

    Lupta UE împotriva spălării banilor și a finanțării terorismului

    Europarlamentarul Ramona
    Strugariu a semnalat în mai multe rânduri că directivele europene adoptate
    pentru combaterea eficientă a spălării de bani nu sunt transpuse corect și la
    timp și că este nevoie de regulamente. Ea ne-a explicat de ce este importantă
    această nouă abordare a Comisiei Europene și care sunt obiectivele pe care le
    urmărește.

    În primul rând,
    vorbim despre o aplicare efectivă a normelor UE, partea de monitorizare pentru
    transpunerea în legislația națională corectă și completă fiind foarte
    importantă, așa avem asigurarea că normele naționale respectă aceste standarde
    pe care le impune Comisia.

    Acest plan de acțiune încurajează Autoritatea Bancară
    Europeană să-și utilizeze pe deplin competențele noi pe care le are în domeniu
    pentru a combate eficient spălarea banilor. Ajungem și la autoritățile bancare
    naționale, care ar trebui să facă acest lucru în mod eficient și să fie
    transparente.

    În al doilea rând, vorbim de un cadru unic de reglementare la
    nivelul UE, ceea ce înseamnă că ar trebui să fim mai curajoși în a aborda tipul
    de legislație cu care reglementăm, eu am zis în nenumărate rânduri că avem
    nevoie de regulamente, iar Comisia își propune de această dată un set mai armonizat
    de norme pentru primul trimestru al anului 2021. O să vedem despre ce fel de
    norme vorbim, eu sper din tot sufletul că vom avea și propuneri de regulamente
    care să aibă o transpunere imediată în legislație în acest set de propuneri.


    Înființarea unei autorități
    de supraveghere la nivelul UE, un mecanism de coordonare și de sprijin pentru
    unitățile de informații financiare din statele membre, aplicarea dispozițiilor
    de drept penal și a schimbului de informații stabilite la nivelul UE sunt alte
    puncte importante prevăzute de Comisie în vederea combaterii spălării banilor
    și a finanțării terorismului.

    Despre aceste obiective ale Comisiei, dar și
    despre rolul UE la nivel mondial, vorbim cu europarlamentarul Ramona Strugariu
    (grupul Renew Europe):

    Supraveghere la nivelul UE, un al treilea pilon extrem de important. În
    primul trimestru al anului 2021, Comisia va veni cu o propunere de înființare a
    unei autorități de supraveghere la nivelul UE, iarăși o propunere pe care
    Parlamentul European a făcut-o în mai multe rânduri și să sperăm că se
    concretizează acum. Comisia propune și un mecanism de coordonare și de sprijin
    pentru unitățile de informații financiară din statele membre. Aceste unități își
    dezvoltă activitatea dar nu există o entitate care să le coordoneze mai eficient,
    ele funcționează deja în statele membre dar această entitate europeană va fi de
    mare ajutor. De bază în viziunea Comisiei, este și cooperarea judiciară și
    polițienească, adică aplicarea dispozițiilor de drept penal și schimbul de
    informații pe care îl stabilim la nivelul UE.

    E foarte important ca statele
    membre să coopereze și avem și o directivă în acest sens, de combarere a
    spălării banilor prin mijloace de drept penal la care am lucrat în mandatul
    trecut, o directivă cu un text foarte bun, să sperăm că se va și concretiza
    partea de implementare, unde, așa cum spuneam, există întotdeauna probleme. Nu
    în ultimul rând, al 6 lea pilon prevăzut de Comisie este rolul UE la nivel
    mondial. Aici vorbim de statele terțe și trebuie să ne schimbăm abordarea în
    ceea ce privește țările ale căror sisteme de combatere a spălării banilor nu
    sunt atât de puternice, prezintă deficiențe, pun în pericol piața unică, șamd.

    Avem o noua metodologie, avem o abordare curajoasă în ceea ce privește liste
    ale statelor terțe unde se spală bani și aici trebuie să vedem lucrurile nu
    politicianist, ci factual. Și eu sper că
    în sfârșit o să admitem că este unul dintre cele mai serioase fenomene mondiale
    în zona infracționalității organizate și că trebuie să ne uităm foarte serios
    la acest aspect în următorii ani.