Tag: combustibili durabili

  • Mecanismul de Redresare și Reziliență sprijină transporturile din UE

    Mecanismul de Redresare și Reziliență sprijină transporturile din UE

    Transporturile
    din prezent se bazează încă pe petrol pentru 94% din necesarul de energie.
    Europa importă aproximativ 87% din țițeiul său și produsele petroliere din
    străinătate, cu o factură de import de țiței estimată la aproximativ 187 de miliarde
    de euro în 2015 și costuri suplimentare pentru mediu. Cercetarea și dezvoltarea
    tehnologică au condus însă la demonstrații de succes ale soluțiilor de
    combustibil alternativ pentru toate modurile de transport. Cu toate acestea,
    adoptarea pieței necesită acțiuni politice suplimentare.

    Explică Marian Jean
    Marinescu, deputat din partea Partidului Popular European, membru în Comisia
    pentru transport și turism:

    Sunt diverse inițiative pentru utilizarea
    hidrogenului în transporturi. Există acele celule fuel cell, celule de
    combustibil. Tehnologia pentru aceste celule este dezvoltată într-o
    întreprindere mixtă, de tip public-privat, europeană, într-un așa-numit joint
    undertaking. Să sperăm că vom avea rezultate în viitor. Am văzut și inițiative
    private, ca de pildă primul tren echipat cu celule cu hidrogen. Deci sunt convins
    că hidrogenul va fi unul dintre combustibilii alternativi utilizați în
    transporturi. Pe de altă parte, rețeaua de gaz natural din Uniunea Europeană va
    fi utilizată și pentru hidrogen. Din punctul acesta de vedere, este important
    să avem hidrogen și să putem să îl transportăm.



    Combustibilii
    alternativi sunt esențiali pentru îmbunătățirea securității aprovizionării cu
    energie a Uniunii Europene, reducând astfel impactul transportului asupra
    mediului și creșterea competitivității comunității europene. Sunt, de asemenea,
    un element important pentru tranziția statelor membre către o economie cu
    emisii reduse de carbon.

    Revine cu detalii Marian Jean Marinescu: Există o strategie pentru hidrogen,
    elaborată de către Uniunea Europeană, care are puține lucruri foarte concrete.
    Sunt niște etape până în 2024, până în 2030, etape de creștere a producției de
    hidrogen prin electroliză. Există și un plan de redresare din acel Mecanism de
    Redresare și Reziliență, unde prin regulament sunt impuse niște direcții de utilizare.
    Sunt șase domenii, dintre care unul este Pactul ecologic. Trebuie însă să ținem
    cont de faptul că decizia de utilizare în diverse domenii a acestor bani
    aparține statelor membre. Dacă statele membre vor vrea să investească în
    hidrogen, o vor face, dacă nu, nu. Așadar, nu este nimic obligatoriu. Doar că
    trebuie ca, prin investițiile în folosul reducerii emisiilor, să ajungă la
    aproximativ 30% din banii alocați respectivului stat membru.



    Directivele în
    vigoare solicită statelor membre să dezvolte cadre naționale de politici pentru
    dezvoltarea pieței combustibililor alternativi și a infrastructurii acestora.
    De asemenea, prevăd utilizarea specificațiilor tehnice comune pentru stațiile
    de reîncărcare și realimentare. Totodată, liniile de acțiune deschid calea
    pentru stabilirea informațiilor adecvate pentru consumatori privind
    combustibilii alternativi, inclusiv o metodologie clară și solidă de comparare
    a prețurilor.


  • Tehnologii durabile în domeniul transporturilor

    Tehnologii durabile în domeniul transporturilor

    Printre
    principalele provocări pentru sectorul transporturilor din Uniunea Europeană se
    numără crearea unui spațiu european unic al transporturilor funcțional,
    conectarea Europei cu rețele ale unei infrastructuri moderne de transport
    multimodal și trecerea la o mobilitate cu emisii scăzute. Prețul convenabil,
    fiabilitatea și accesibilitatea transportului sunt priorități pe agenda
    instituțiilor europene. Abordarea acestor provocări va contribui la asigurarea
    unei creșteri durabile în Uniunea Europeană.


    Explică Marian Jean Marinescu,
    deputat din partea Partidului Popular European, membru în Comisia pentru
    transport și turism:

    Sunt tehnologizări diferite. Nu știu dacă
    vor exista mari modificări, însă lucrurile vor fi diferite, într-o oarecare
    măsură. Va fi nevoie de stații, de puncte de încărcare, atât pe marile
    coridoare europene, cât și pe toată rețeaua rutieră, pentru că, altfel, ar
    trebui si ai un autovehicul hibrid care să poate funcționa pe mai mulți
    combustibili. Tehnologia încă nu este stăpânită. Airbus a anunțat deja că
    lucrează la un avion cu comustibil exclusiv alcătuit din hidrogen. Depinde de
    orizontul de timp în care vor putea să ajungă la o tehnologie care să aibă eficiență
    economică și care să ofere siguranța în exploatare. Dar, bineînțeles, se
    lucrează și în acest sens. În același timp, tot în aviație se lucrează și
    pentru motoare electrice, sunt deja dezvoltate astfel de tehnologii pentru
    avioane mici. Încă o dată, Airbus a anunțat că, în 2035, este posibil să aibă
    un avion electric de lungă distanță. Acestea sunt anunțuri, să vedem dacă vor
    și reuși, dacă cercetarea va ajunge la o tehnologie care să permită acest
    lucru.



    Aceste exemple ilustrează
    oportunitățile semnificative oferite de sectorul european al transporturilor și,
    totodată, provocările cu care se confruntă acesta, în special în ceea ce
    privește digitalizarea, inovația, poziția de lider la nivel mondial și
    beneficiile pentru societate. Acest lucru este valabil în special în contextul
    actual al schimbărilor în domeniul tehnologic, cum ar fi electromobilitatea, și
    al modelelor de mobilitate, care evidențiază atât provocările, cât și
    oportunitățile pe care le-ar putea explora, în viitor, sectorul
    transporturilor.


    Transporturile reprezintă fundamentul integrării europene și sunt vitale
    pentru libera circulație a persoanelor, a serviciilor și a bunurilor. Sectorul
    contribuie major la economia europeană, reprezentând peste 9% din valoarea
    adăugată brută din Uniunea Europeană. În anul 2016, numai serviciile de
    transport reprezentau o valoare adăugată brută de aproximativ 664 de miliarde de
    euro, asigurând locuri de muncă pentru 11 milioane de persoane.


  • Hidrogen curat pentru Europa

    Hidrogen curat pentru Europa

    Alianța europeană
    pentru hidrogen curat vizează o evoluție ambițioasă a tehnologiilor
    hidrogenului până în anul 2030, reunind producția de hidrogen regenerabil cu reducerea
    emisiilor de carbon, cererea din industrie, mobilitate și alte sectoare, precum
    și transportul și distribuția hidrogenului. Prin intermediul acestei alianțe, Uniunea
    Europeană își propune să construiască leadership-ul global în acest domeniu,
    pentru a sprijini angajamentul Uniunii Europene de a atinge neutralitatea
    carbonului până în 2050.


    Hidrogenul este
    un factor esențial pentru realizarea obiectivelor Acordului verde european și
    ale tranziției europene către energia curată. Hidrogenul are mai multe
    utilizări energetice și non-energetice, de la stocarea energiei regenerabile la
    alimentarea cu transporturi grele și ca materie primă în industria consumatoare
    de energie.


    Cel mai important,
    hidrogenul este prietenos cu mediul înconjurător, deoarece nu emite dioxid de
    carbon atunci când este utilizat. Astfel, oferă o soluție pentru decarbonizarea
    proceselor industriale și a sectoarelor economice în care reducerea emisiilor
    de carbon este atât urgentă, cât și greu de realizat.

    Ne oferă detalii Marian
    Jean Marinescu, deputat din partea Partidului Popular European, membru în Comisia
    pentru transport și turism:

    Hidrogenul este unul dintre combustibilii
    alternativi, care poate fi utilizat în viitor pentru a micșora emisiile în
    domeniul transporturilor. Este evident că se vor micșora emisiile dacă acești
    combustibili vor fi utilizați. Hidrogenul curat se poate extrage prin
    electroliză din apă și, bineînțeles, utilizându-se energie regenerabilă.
    Așadar, este un proces destul de complex și destul de costisitor. Sper ca
    tehnologiile viitoare să se dezvolte și să micșoreze costurile cât mai mult. Pe
    de altă parte, trebuie să existe și o posibilitate de a înmagazina dioxidul de
    carbon rezultat din electroliză. Mai putem avea și acel hidrogen așa-numit
    gri, obținut din gazul natural. Pentru a deveni hidorgen curat, trebuie
    înmagazinat dioxidul de carbon.


    Alianța europeană
    pentru hidrogen curat va contribui la construirea unei linii solide de
    investiții și va stabili o agendă de investiții care să sprijine extinderea
    lanțului valoric al hidrogenului în toată Europa. De asemenea, va juca un rol
    crucial în facilitarea și implementarea acțiunilor noii strategii europene
    privind hidrogenul și, în special, în implementarea agendei sale de investiții.
    Un plan industrial estimează investiții de 430 de miliarde de euro până în
    2030.